ervaring met melanomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

ervaring met melanomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 11:57

Hey,
Een tijdje geleden (2 maand geleden) is de Dierenarts gekomen voor zijn geslachtsdeel te komen wassen, ik laat het een dierenarts doen omdat hij niet graag heeft dat er iemand aankomt. :+

Dit was de eerste keer dat ik dit heb laten doen sinds ik hem heb gekocht in 3 jaar tijd.
Er zat niet zo heel veel vuil in maar we hebben wel gezien dat hij daar melanomen heeft...
1 was een beetje groter dan een knikker en rondom zaten er nog 6-8 kleintjes...
(Ik heb er foto's van maar weet niet of ik deze hier kan plaatsen aangezien het blijkbaar strafbaar is als je dit op het internet plaatst :+ )


De dierenarts zei dat ik me niet echt zorgen hoefde te maken, ze zei zolang dat het niet snel groeit is het niet erg.

Maar hoe kun je nu weten of het echt slecht aardig is en of het paard kanker heeft? Ik kan het niet in de gaten houden omdat ik hem daar niet mag aanraken :(

Mijn paard is vaak wel moeilijk op gewicht te krijgen... niet dat hij graat mager is maar je ziet af en toe zijn ribben toch.

Hij wordt momenteel niet te veel aan het werk gezet omdat ik niet zo heel veel tijd had om te rijden, af en toe longeerde ik hem wel en deed ik wat vrijheidsdressuur. Nu heeft hij ook enkele weken terug mogelijk een hoefzweer gehad (deze konden we niet direct vinden dus we hebben 2 weken gewacht en ineens liep hij niet meer mank. Dus veel bespiering heeft hij ook niet meer :)

Soms voelt hij heel warm aan terwijl hij niet gewerkt heeft en het vrij fris is buiten, hij zweette niet als hij zo heel warm aanvoelt. ik heb zn koorts nog niet gemeten omdat hij blijkbaar durft stampen als je dit wil meten (volgens z'n vorige eigenaars)

Hij staat wel 24/7 op de wei met veel gras en ik geef hem nog hooi bij. hij krijgt ook nog 2 keer per dag slobber om hem wat te laten bij komen. ( dit heb ik besproken met de dierenarts)

Mijn ruin is 16 jaar oud en is een schimmel voor moest dit belangrijk zijn.

even kort wat mijn vragen zijn:

- wat zijn jullie ervaringen met melanomen?
- hoe kun je weten of ze slecht aardig zijn? (symptomen)
- Is het laten verwijderen van een melanoom een goed idee? (ik heb gehoord dat ze toch terug groeien)
- Kunnen paarden lang leven met melanomen?

Hopelijk kan iemand me helpen, sorry dat het vrij onduidelijk is misschien :)


tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ervaring met melanomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:03

Als ze aan de buitenkant zitten, zitten ze ook van binnen is de wijsheid als het om melanomen gaat. Mogelijk is dat de oorzaak van het schraal/mager zijn en het warm zijn. Aankijken en afwachten is meestal het beste, opereren maakt ze vaak "wakker" en dan groeien ze sneller terug. En wat eventueel binnen zit valt zeker niks aan te doen, nog afgezien van hoe zwaar en riskant het uberhaupt is om paardenbuik open te maken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 12:45

tamary schreef:
Als ze aan de buitenkant zitten, zitten ze ook van binnen is de wijsheid als het om melanomen gaat. Mogelijk is dat de oorzaak van het schraal/mager zijn en het warm zijn. Aankijken en afwachten is meestal het beste, opereren maakt ze vaak "wakker" en dan groeien ze sneller terug. En wat eventueel binnen zit valt zeker niks aan te doen, nog afgezien van hoe zwaar en riskant het uberhaupt is om paardenbuik open te maken.


Het zit wel vanbinnen in de koker zeg maar :( klinkt vrij heftig zon melanoom... :(

Dit is hoe er nu bij staat... is wel een tijd erger geweest :)

Afbeelding

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:54

Ze kunnen er wel heel oud mee worden hoor. Alleen dit is echt afhankelijk van de soort melanoom. Gaan ze ontsteken, slaan ze naar binnen etc.

Mijn paard heeft ze ook en er komen steeds meer bij. Meestal is het eentje per keer. Het vervelende er aan is, is dat je er eigenlijk niks aan kan doen. Ze komen toch en weg laten halen brengt vaak meer ellende met zich mee.

Op een geslachtsdeel vind ik wel wat spannend en zou ik zeker laten onderzoeken. Zeker omdat hij slecht op gewicht te houden is.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 12:57

PrizTwir schreef:
Ze kunnen er wel heel oud mee worden hoor. Alleen dit is echt afhankelijk van de soort melanoom. Gaan ze ontsteken, slaan ze naar binnen etc.

Mijn paard heeft ze ook en er komen steeds meer bij. Meestal is het eentje per keer. Het vervelende er aan is, is dat je er eigenlijk niks aan kan doen. Ze komen toch en weg laten halen brengt vaak meer ellende met zich mee.

Op een geslachtsdeel vind ik wel wat spannend en zou ik zeker laten onderzoeken. Zeker omdat hij slecht op gewicht te houden is.


waarom is dit spannend op een geslachtsdeel :) ? En bedoel je dan laten onderzoeken of ie slecht aardig is?

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: ervaring met melanomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:04

Melanomen komen ook in het lichaam voor, en aangezien hij moeilijk op gewicht te houden is, zal me dat niet verbazen. Ik weet niet zo goed hoe je dat eventueel kunt checken, maar het is zeker iets om in dde gaten te houden.

Earth het reisbureau.


Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:14

Bij mijn pony ontdekte ik (de da) ze in 2014. Ook bij de koker dus. Toen begreep ik dat er niks aan gedaan kon worden behalve in de gaten houden.

Jaarlijks een da naar laten kijken, en in 2019 zei de da dat er wel wat mogelijk was? nl een penisamputatie. Maar dat vond ik wel erg heftig voor een 19 jarige sensibele pony.

Begin 2020 begon hij te hoesten, wat niet gezond klonk. Bij de kliniek bleek dus dat hij een bult (zeer ws een melanoom) in zijn keel had wat het slikken bemoeilijkte, dus dat was einde verhaal. Hier is echt niks aan te doen.

Twee maanden later heb ik hem laten inslapen.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 16:34

Marocje schreef:
Bij mijn pony ontdekte ik (de da) ze in 2014. Ook bij de koker dus. Toen begreep ik dat er niks aan gedaan kon worden behalve in de gaten houden.

Jaarlijks een da naar laten kijken, en in 2019 zei de da dat er wel wat mogelijk was? nl een penisamputatie. Maar dat vond ik wel erg heftig voor een 19 jarige sensibele pony.

Begin 2020 begon hij te hoesten, wat niet gezond klonk. Bij de kliniek bleek dus dat hij een bult (zeer ws een melanoom) in zijn keel had wat het slikken bemoeilijkte, dus dat was einde verhaal. Hier is echt niks aan te doen.

Twee maanden later heb ik hem laten inslapen.


pff wat heftig :( Mijn paard durft ook hoesten vooral tijdens dat hij loopt... dus draf en galop :/ maar mijn DA denkt dat het gewoon van het stof is. na een tijd begin ik van alles te denken ;(

dus aan zn geslachtsdeel kun je het niet verwijderen of behandelen? tenzij heel zn geslachtsdeel er af halen? :?

sterkte trouwens met het verlies van je paardje :)

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:10

Niet druk maken hoor, mijn pony hoestte ook vanwege het stof wat gedurende het rijden dus los kwam (idd tijdens draf of galop), maar dat is echt iets andere. Die bult in de keel kwam echt weinig voor. En dit was dus ook wel een hele andere soort hoest, want hij verslikte zich letterlijk dus dat klinkt wel anders dan wanneer er wat in de luchtwegen kriebelt en weg gehoest wordt.

Of het lokaal verwijderd kan worden weet ik niet, bij de anus kan dit nl wel. Maar dit zal er ook vanaf hangen waar het precies allemaal zit? Bij mijn pony had het blijkbaar geen zin dit te verwijderen, dit zou net zo hard terug komen begreep ik.

En dank je wel :)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 17:57

Marocje schreef:
Niet druk maken hoor, mijn pony hoestte ook vanwege het stof wat gedurende het rijden dus los kwam (idd tijdens draf of galop), maar dat is echt iets andere. Die bult in de keel kwam echt weinig voor. En dit was dus ook wel een hele andere soort hoest, want hij verslikte zich letterlijk dus dat klinkt wel anders dan wanneer er wat in de luchtwegen kriebelt en weg gehoest wordt.

Of het lokaal verwijderd kan worden weet ik niet, bij de anus kan dit nl wel. Maar dit zal er ook vanaf hangen waar het precies allemaal zit? Bij mijn pony had het blijkbaar geen zin dit te verwijderen, dit zou net zo hard terug komen begreep ik.

En dank je wel :)


kwamen er dan ook slijmen/speeksel uit? :) want dat is bij hem wel het geval als hij hoest :+

Ik ga de melanoom in oktober nog eens laten nakijken als ze de tanden komt doen :D Hopelijk is ie niet gegroeid

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:59

d4rkhorse schreef:
PrizTwir schreef:
Ze kunnen er wel heel oud mee worden hoor. Alleen dit is echt afhankelijk van de soort melanoom. Gaan ze ontsteken, slaan ze naar binnen etc.

Mijn paard heeft ze ook en er komen steeds meer bij. Meestal is het eentje per keer. Het vervelende er aan is, is dat je er eigenlijk niks aan kan doen. Ze komen toch en weg laten halen brengt vaak meer ellende met zich mee.

Op een geslachtsdeel vind ik wel wat spannend en zou ik zeker laten onderzoeken. Zeker omdat hij slecht op gewicht te houden is.


waarom is dit spannend op een geslachtsdeel :) ? En bedoel je dan laten onderzoeken of ie slecht aardig is?


Vaak is het heel onprettig voor het paard als er een melanoom op een geslachtsdeel zit. Ik zou het laten onderzoeken of het ook naar binnen is geslagen, gezien hij moeilijk op gewicht te houden is.

Het is vervelend dat je de melanomen niet zelf in de gaten kunt houden. Dan kan je ook zien of het daadwerkelijk snel groeit of juist niet.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: ervaring met melanomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 19:03

Ik ga het normaal in oktober laten nakijken als zn tanden gedaan wordt :) dan wordt hij toch normaal verdoofd :) Ik hoop dat het allemaal oke is :j

monsera
Berichten: 3071
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:42

Zitten ze op zijn geslachtsdeel of in zijn koker?
Als ze aan de onderkant zitten kun je inderdaad een stuk er af laten halen. Dat heb ik 7 jaar geleden laten doen. Hij was toen 26.
Als ze hoger zitten word dat heel lastig en word de operatie ook veel ingrijpender dan maken ze zeg maar van je ruin een merrie. Maar daar zou ik zelf nooit voor gekozen hebben. Gaat niet zo lekker meestal met lekken enz.

Als er een paar zitten kunnen ze die wegbranden. Heb ik ook nog een keer laten doen toen ze weer terug waren 2 jaar na de operatie.
Maar is erg pijnlijk dus daarna niet meer gedaan en hij is nu 33.

Geen idee hoe lang hij nog mee gaat.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:13

Zo lang hij er geen last van heeft, kan hij er redelijk lang mee doorlopen. Ik ken een schimmelmerrie met melanomen rond de vulva en anus. Ze lijkt er minder last van te hebben dan je zou verwachten.

Is er een goede manier om te onderzoeken of er inwendige melanomen zijn die voor problemen kunnen zorgen? Daar zou ik me meer zorgen om maken. Nu wil ik je niet bang maken, maar ze kunnen inwendig echt op rotte plekken zitten en misschien is dat gerelateerd aan het gewicht.

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: ervaring met melanomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:52

Ik heb geleerd dat hoesten altijd foute boel is, zelfs 1 hoest. Als ze bij het rijden 1 keer hoesten laat ik het zo, blijven ze even doorroesten of hoesten ze de training erop weer haal ik er een Da bij.

Melanomen: mijn ervaring is dat het een straatje zonder eind is, maar vaak wel een lang straatje.

Ik vind hem idd wel schraal, lijkt niet helemaal lekker in zijn lijf te zitten en zeker de bovenlijn mag een pak voller. Zou er zelf dus wel een pak bij voeren en correct aan het werk zetten om op te vullen met spier.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 10:01

monsera schreef:
Zitten ze op zijn geslachtsdeel of in zijn koker?
Als ze aan de onderkant zitten kun je inderdaad een stuk er af laten halen. Dat heb ik 7 jaar geleden laten doen. Hij was toen 26.
Als ze hoger zitten word dat heel lastig en word de operatie ook veel ingrijpender dan maken ze zeg maar van je ruin een merrie. Maar daar zou ik zelf nooit voor gekozen hebben. Gaat niet zo lekker meestal met lekken enz.

Als er een paar zitten kunnen ze die wegbranden. Heb ik ook nog een keer laten doen toen ze weer terug waren 2 jaar na de operatie.
Maar is erg pijnlijk dus daarna niet meer gedaan en hij is nu 33.

Geen idee hoe lang hij nog mee gaat.

het zit helemaal vanboven op het geslachtsdeel bijna tot het einde zegmaar :+ Van een ruin naar merrie zou ik ook nooit laten doen denk ik :)
poes schreef:
Ik heb geleerd dat hoesten altijd foute boel is, zelfs 1 hoest. Als ze bij het rijden 1 keer hoesten laat ik het zo, blijven ze even doorroesten of hoesten ze de training erop weer haal ik er een Da bij.

Melanomen: mijn ervaring is dat het een straatje zonder eind is, maar vaak wel een lang straatje.

Ik vind hem idd wel schraal, lijkt niet helemaal lekker in zijn lijf te zitten en zeker de bovenlijn mag een pak voller. Zou er zelf dus wel een pak bij voeren en correct aan het werk zetten om op te vullen met spier.


Hij krijg sochtends een hooinet + 1 schep basis brok en 2 handen luzerne dit krijgt hij ook savonds. rond 12u zet ik hem op de wei er naast die nog vol gras staat tot 19u en dan geef ik hem zn avond eten.

Ik ben wel aan het twijfelen om hem ander brok te geven ik dacht aan senioren brok maar hij is nog maar 16. Dus weet niet of ik hem dit al moet geven.

Ik ben hem vorige week aan het oppakken, ik longeer nu en ik rijd nu terug, wel niet lang 20-30 min. Maar de winter komt weer voor de deur dus dan kan ik niet rijden op een wei... :( Er is ook geen piste in de buurt waar ik in kan trainen helaas, op verplaatsing gaan kan ook niet want heb geen trailerrijbewijs :( Wel wil ik me een cursus werken aan de hand aanschaffen dat ik dit in de winter eventueel kan doen om hem beweging te geven :)

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:54

Goed dat je je paard in beweging wil houden! 16 is nog niet zo oud nee... Je topic trok mijn interesse omdat ik een bultje heb ontdekt bij mijn schimmelmerrie en ik vroeg me dus af of dat ook een melanoom kon zijn. Ik weet er zelf (nog) niet zo heel veel van, behalve dat het bij schimmels vaker voorkomt en mééstal niet heel gevaarlijk is, maar kan me voorstellen dat het voor jouw paard wel onprettig kan zijn.

Foto van mijn pony, dit is bij haar buik. Ik ben wel benieuwd of dit er eentje kan zijn?
Afbeelding

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:59

Is zijn hooinet leeg tegen de volgende voerbeurt?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-20 11:12

SaraViavia schreef:
Goed dat je je paard in beweging wil houden! 16 is nog niet zo oud nee... Je topic trok mijn interesse omdat ik een bultje heb ontdekt bij mijn schimmelmerrie en ik vroeg me dus af of dat ook een melanoom kon zijn. Ik weet er zelf (nog) niet zo heel veel van, behalve dat het bij schimmels vaker voorkomt en mééstal niet heel gevaarlijk is, maar kan me voorstellen dat het voor jouw paard wel onprettig kan zijn.

Foto van mijn pony, dit is bij haar buik. Ik ben wel benieuwd of dit er eentje kan zijn?
[ [url=m/F9NIzK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Goh zo ziet het er bij mij niet uit, misschien is dit een sarociede (weet niet of dit juist geschreven is haha) bij mij is het echt een bol

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: ervaring met melanomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:19

Hier mijn paard 2 keer laten opereren aan melanomen. 1 keer een staart amputatue omdat de plekken necrotisch werden door smetten. Later nog 1 keer om zo veel mogelijk overal weg te laten halen als kon. (allerlaatste operatie die ik bij dit paard wilde laten doen) Hij heeft ze rond de anus (staartwortel had hij ook voor de amputatie), koker zit vol, liezen bezaaid met melanoomojes zo groot als speldenknopjes, 1 op zijn kin sinds kort en bij zijn ooglid groeit het nu ook. Merk nu ook dat het weer aan het groeien is en dat hij regelmatiger een slechtere dag ook heeft kwa humeur. Vermoed dat hij misschien nog 1 a 2 jaar mee kan en dat ik dan wel hem zou moeten laten gaan. Hij is pas 14 en verder eigenlijk in de bloei van zijn leven. Dit hele gedoe met al die melanomen heeft me wel afgeschrokken en zou ook echt nooooooit meer een schimmel willen om die reden....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 69 bezoekers