Honden adoptie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Honden adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 13:50

Hey bokkers,

Ik zal vast niet de enige bokker zijn met (interesse in) een adoptiehond.

Nu zit het zo: Onze hond komt zo langzaam op het einde van zijn leven (trotse 14 jaar) en we weten niet of hij het volgende jaar nog haalt. Ik ben zelf heel erg van het principe 'adopt don't shop', en ik zou het liefste de volgende constructie altijd aanhouden: Een oudere hond en een jongere hond, de oude leert de jonge alles en de jonge houdt de oudere wat fitter in het hoofd zeg maar. Nu heb ik het daarbij natuurlijk niet per se over een gigantisch verschil (1 en 10 jaar) maar gewoon 'volwassen' meets 'onvolwassen' haha.

Ik zou er ook niks op tegen hebben om bijvoorbeeld een hond met een handicap te hebben zoals blindheid, doofheid, amputaties... Ik weet dat er heel veel honden in spanje zitten en dergelijke, maar ik wil de honden in onze eigen assiels ook een kans geven.

Uiteraard hebben we onze huidige hond nog, en hij heeft zijn hele leven alleen geleefd, dus daar gaan we nu geen pup oid meer bij zetten. Maar ik zou best snel na zijn overlijden wel een of twee honden een gouden mandje willen geven.


Waar ik eigenlijk op uit wil: Waar moet je vooral op letten tijdens zo'n adoptie? Hoe is het jullie bevallen? Wat zouden jullie de volgende keer anders doen?

En natuurlijk: Deel gerust jullie (succes maar ook niet succes) verhalen!

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Re: Honden adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:17

Ik heb alleen nog maar adoptiehonden gehad, dus ik kan niet vergelijken met een hond die je bij een fokker haalt. De eerste kwam uit eigen land, ze was 6 toen ze bij me kwam, en ik was haar derde thuis. Een droom van een hond, we hadden elkaar echt gevonden. Jammer genoeg is ze niet oud mogen worden.

Onze huidige 2 honden komen uit het buitenland (Roemenië) via 2 verschillende organisaties. De ene was bijna 2 toen ze arriveerde, de andere 9 maanden.

Waar je vooral op moet letten: volg je buikgevoel, maar blijf kritisch. Wees zelf open over je "gebreken", zo kan daar rekening mee gehouden worden als je een hond krijgt toegewezen. (In mijn geval was dat voltijds werken en kleine kinderen in huis). Als het niet mogelijk is om vooraf kennis te maken met de hond, stel veel vragen om na te gaan of de tussenpersoon de hond goed kent, of maar wat rond de pot banketstaaf. Ook wordt al snel duidelijk wat het belangrijkste is: zoveel mogelijk honden geplaatst krijgen, of de juiste hond bij de juiste mensen kunnen plaatsen. Ik vond het alleen maar positief dat ik en mijn omgeving grondig op de rooster werden gelegd tijdens een huisbezoek.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:19

Neem er vooral je tijd voor. In Nederland hebben we een asielhonden-tekort. Het meeste wat langer dan een paar weken in het asiel zit zijn honden met een probleem. Of extreme medische problemen, maar meestal is het absoluut niet alleen kunnen blijven, heftig slopen, agressief naar andere honden of argressief naar mensen. Daarbij zijn pitbullachtigen ruimschoots oververtegenwoordigd, verder Beagles (alleen blijven), Poolhonden (alleen blijven en slopen) en in wisselende hoeveelheden pittige herders (veel te veel hond voor de meeste eigenaren, daardoor agressie naar de baas en slopen) en Jack Hussels (veel hoger in energie dan verwacht, daardoor slopen en ook wel agressie naar honden, andere dieren en mensen).

Er zijn in 2015, het laatste rapport "Feiten & Cijfers Gezelschapsdierensector", zo'n 5000 honden in Nederlandse asiels beland (excl. gevonden en opgehaald), dat was vanaf 2009 al teruggelopen vanaf 11.000 honden, en er zijn geen aanwijzingen dat de trend dusdanig gekeerd is dat we tegenwoordig nog boven de 4000 honden per jaar in het asiel komen in Nederland. Er worden ondertussen minimaal 12.000 "asiel"honden geïmporteerd om toch aan de behoefte van volwassen adoptiedieren te voldoen. Dit zijn die "zielige" honden in het buitenland.

Wil je toch voor een hond uit Nederland gaan, dan is dat nog steeds heel goed mogelijk, maar de keuze is dus niet bepaald reuze. Je moet bereid zijn er best een stuk voor te reizen, vaak meerdere bezoeken, en dus best een tijd geduld hebben voordat een mogelijke match langskomt, terwijl je er wel semi-dagelijks mee bezig moet zijn, want de gemakkelijkere honden zijn vaak zo weg of gereserveerd, als ze uberhaupt al op de websites komen. Er zijn namelijk ook best een aantal asiels met een wachtlijst voor bepaalde typen honden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:21

Momenteel zitten in asiels voornamelijk honden die door gedragsproblemen moeilijk plaatsbaar zijn. Als er eens een leuke hond binnenkomt dan is hij meteen weg,soms al voordat hij op de site heeft gestaan.Jij wilt wel een hond met een handicap,dat kan dan nog wel eens lukken.Ik ben al maanden aan het zoeken voor mijn vriendin die geen internet heeft.Het lukt maar niet.Maar die wil dan ook een hond met weinig of geen rugzakje.Niet aan te komen momenteel.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Honden adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 14:25

Een rugzakje vind ik niet zo erg, onze huidige hond was ook niet bepaald de makkelijkste. Ik heb ook absoluut niks tegen 'vechthond' types, en weet wel van aanpakken op de consequente en rustige manier. Maar echt een hond met blijvende aggressie problemen oid zou mij ook snel te ver gaan.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:59

Onze hond komt uit een dierenopvang. Hij is gevonden en verbleef al 4 maanden in de opvang voor wij hem mee naar huis namen.
Wij wilden altijd al een Duitse Staande hebben en ik zag een advertentie op Marktplaats (fout maar toch). In de omschrijving stond vermeld dat hij een scheef vergroeide voorpoot had. We zijn gaan kijken en vielen direct voor zijn enthousiasme en vriendelijkheid. We zijn een stukje gaan wandelen en wisten dat daar nog veel ruimte voor verbetering in zat. Een half uur later zaten we met hem in de auto naar huis. De mensen van de opvang waren zo blij dat we hem voor 100 euro mee naar huis mochten nemen.
Vanaf dag 1 heeft hij zich super gedragen. Zindelijkheid was binnen een paar dagen op orde.
Maar die poot.... die heeft ons nu in zes jaar tijd al ruim 2000 euro gekost aan bezoekjes aan en behandelingen door de dierenarts. Na 3 maanden bleek hij een onsteking in zijn buitenste teen te hebben. Een teenamputatie als gevolg. Hij loopt echt op een platte voet en zijn voetzool gaat nog wel eens open. Daarvoor komen we nog wel eens bij een dierenarts terecht. Afgelopen voorjaar liep hij ineens op drie poten. Medicatie en foto's en hij bleek een peesonsteking te hebben.

Waar je op moet letten? Ik denk dat je eerst goed moet nadenken wat voor soort hond je zoekt. Wij zochten een echte gezinshond ivm kleine kinderen. Dan vallen er standaard al een hoop rassen af.
Als we weer naar een hond gaan kijken, wordt het weer een Duitse Staande. Ik volg nu een asiel op Facebook in Kroatie die Duitse Staanders opvangt.

rockwitch

Berichten: 11718
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:13

Wij hebben een Roemeen. Echt een grote vriendelijke reus. Dat stond ook in haar omschrijving en dat klopte voor 100%. We hebben haar bijna 2 jaar en een makkelijkere hond kan je bijna niet hebben. Buiten nog wel eens bananen in haar oren. Maar er zit heel veel Karpatische Berghond in. Dus lekker eigenzinnig soms.
Asiels zitten idd momenteel niet echt heel vol. In Breda 1 plaatsbare hond momenteel. Dus heel heftig is het hier in NL nu niet.
Wij hebben onze Abby via een stichting. Die hebben nu ook weer een aantal hele leuke honden zitten. Pb als je wilt weten welke.
Die kat is ook een Roemeen en dit is hun manier van spelen. Hij denkt namelijk dat hij een hond is.
Afbeelding
Afbeelding

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:28

Let een beetje op met sommige stichtingen, lang niet allemaal maar er zijn er genoeg die liefst zoveel mogelijk tegelijk importeren. Zonder zicht echt aan de richtlijnen te houden. Zo heb ik dat met een van mijn honden uit Oekraïne die te vroeg geïmporteerd is en bij geen goed gezin in NL heeft gezeten. Eentje uit Roemenië die soms wel 30 honden in huis had zitten.

Mijn 2e hond is eentje uit Portugal geworden en daar zit een hele leuke transparante stichting achter.
Soms staan er op marktplaats of verhuisdieren ook leuke herplaatsers uit Nederland die ook echt de moeite waard zijn. Goed dat je adopteert en hopelijk vind je iets passend!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:33

rockwitch schreef:
Wij hebben een Roemeen. Echt een grote vriendelijke reus. Dat stond ook in haar omschrijving en dat klopte voor 100%. We hebben haar bijna 2 jaar en een makkelijkere hond kan je bijna niet hebben. Buiten nog wel eens bananen in haar oren. Maar er zit heel veel Karpatische Berghond in. Dus lekker eigenzinnig soms.
Asiels zitten idd momenteel niet echt heel vol. In Breda 1 plaatsbare hond momenteel. Dus heel heftig is het hier in NL nu niet.
Wij hebben onze Abby via een stichting. Die hebben nu ook weer een aantal hele leuke honden zitten. Pb als je wilt weten welke.
Die kat is ook een Roemeen en dit is hun manier van spelen. Hij denkt namelijk dat hij een hond is.
[ [url=m/yI0i9G.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bycm4u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind die bovenste foto,hoe jouw hond met je kat speelt,toch echt wel link eerlijk gezegd hoor.Het spelen hoeft maar iets te wild te gaan uitpakken en het is exit kat.Maar goed,dat is mijn gevoel wat opkwam toen ik de foto zag!

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:36

Er zijn ook asielen in Nederland die samen werken met stichtingen, juist omdat er niet genoeg 'probleemloze' honden ter adoptie zijn in Nederland.

Als je voor een stichting kiest, kijk goed naar hun werkwijze: huis bezoek vooraf, verplichte veiligheidstuigen en nazorg zijn enorm belangrijk. Bekijk ook of ze met opvang adressen in Nederland werken. Allemaal dingen die een goede stichting behoort te doen.

Als aanraders: bijv. Stichting Hobodogs , stichting Dog rescue Greece en stichting Pandora.

Ik wil je in pb nog wel een naam sturen van een (bekende) Spaanse stichting waar je echt weg moet blijven. En er zijn er vele waar je moet wegblijven maar dit is eigen ervaring.
Laatst bijgewerkt door Dimphyl op 13-09-20 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Honden adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 15:37

Graag Dimphyl! Iedere ervaring wordt meegenomen.

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:40

Ik heb een Roemeen geadopteerd via een stichting. Zou het zo weer doen. Wel heb ik heel de stichting achterhaald en alle informatie uitgeplozen. Ze kwamen ook op huisbezoek, wilden alles van mij weten. Daarnaast is Myra gesteriliseerd en volledig geënt.

Afbeelding

rockwitch

Berichten: 11718
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:41

anjali schreef:
rockwitch schreef:
Wij hebben een Roemeen. Echt een grote vriendelijke reus. Dat stond ook in haar omschrijving en dat klopte voor 100%. We hebben haar bijna 2 jaar en een makkelijkere hond kan je bijna niet hebben. Buiten nog wel eens bananen in haar oren. Maar er zit heel veel Karpatische Berghond in. Dus lekker eigenzinnig soms.
Asiels zitten idd momenteel niet echt heel vol. In Breda 1 plaatsbare hond momenteel. Dus heel heftig is het hier in NL nu niet.
Wij hebben onze Abby via een stichting. Die hebben nu ook weer een aantal hele leuke honden zitten. Pb als je wilt weten welke.
Die kat is ook een Roemeen en dit is hun manier van spelen. Hij denkt namelijk dat hij een hond is.
[ [url=m/yI0i9G.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bycm4u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind die bovenste foto,hoe jouw hond met je kat speelt,toch echt wel link eerlijk gezegd hoor.Het spelen hoeft maar iets te wild te gaan uitpakken en het is exit kat.Maar goed,dat is mijn gevoel wat opkwam toen ik de foto zag!

Het lijkt heel spannend. Maar ze bijt amper. Als je af en toe ziet hoe die kat met haar doet. Dan denk ik dat hij haar af en toe meer zeer doet als andersom.
Op een foto lijkt het echt veel heftiger als hoe het in het echt is.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:43

anjali schreef:
Ik vind die bovenste foto,hoe jouw hond met je kat speelt,toch echt wel link eerlijk gezegd hoor.Het spelen hoeft maar iets te wild te gaan uitpakken en het is exit kat.Maar goed,dat is mijn gevoel wat opkwam toen ik de foto zag!

Mijn hond doet dat ook.. ook mijn vorige en er is nooit wat verkeerd gegaan.
Kat wordt helemaal zeiknat gelikt en gelebberd en vindt het fantastisch.

TS
Al mijn honden (en katten) die ik heb gehad waren opvangers.
Zowel uit het buitenland (2 honden uit Roemenië) en zoals mijn huidige via via vandaan.
Ik heb ook 2 pups vanuit Roemenië bij mij thuis opgevangen voordat ze doorgingen naar een blijvend tehuis.

Mijn eerste Roemeen was (zie foto in mijn profiel) was vooral in het begin absoluut niet de makkelijkste maar was ook een hond die officieel niet bij mij zou blijven.
Het was een hond waarvoor ik in eerste instantie ook niet gekozen zou hebben.
Hij zou door naar degene die hem heel graag wilde hebben maar kon daar helaas toch niet heen.
Wij hebben heel veel jaren plezier van hem gehad en was echt een familiehond geworden.
Wel met een eigen mening en niet het karakter van een golden, maar echt het type en gedrag van een poolhond.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-09-20 15:54, in het totaal 2 keer bewerkt

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:49

Er zijn een boel oliebol stichtingen. Zou zelf ook weg blijven van degene die echt ladingen honden steeds naar NL halen. Beste zijn stichtingen die ook veel doen in het land zelf, in plaats van alleen maar honden steeds hierheen halen. En ook in een opvanggezin is natuurlijk handig, zodat je ze eerst kan bezoeken. Asiel is inderdaad een beetje moeilijk, daar moet je wel geluk voor hebben!
Je kan ook op deze site kijken, https://verhuisdieren.nl/alle-dieren Kan je ook nog filteren of je alleen van particulier wilt of ook stichtingen! Ben zelf juist overgestapt op rashonden, na jaren asiel en stichtinghonden. :)

rockwitch

Berichten: 11718
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:51




Hier zie je goed wat die arme hond af en toe moet doorstaan haha.

SimoneX

Berichten: 430
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:18

Wij hebben 5 jaar geleden een Bulgaar geadopteerd en geen seconde spijt van gehad. Wel veel werk aan gehad want ze was behoorlijk angstig. Maar nu heb ik er de fijnste hond aan die je je maar kan bedenken. Sinds 1 week heeft mijn dochter een Rus geadopteerd en ook dit lijkt goed uit te pakken. Het is echt een schat! Honden lijken dankbaar. Tips heb ik niet qua stichting. Wij hebben 2 goede ervaringen dus als je info wilt wil ik je die best geven.
Dit is onze Bulgaar, Shiva
Afbeelding

Dit is het Rusje van mijn dochter, Vodka

Afbeelding

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Honden adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 23:43

Ik heb ook een Roemeen.
En ik ben de eerste die tegengeluid geeft

Ook al kan ik niet zonder hem en is het een schat van een hond. Ik zou het zelf niet weer doen.
Hij heeft zoveel ellende meegemaakt.
Hij is enorm bang voor heel veel dingen.
Echt spelen kent hij niet.
Hij was ook geen pup meer toen we hem kregen en dat speelt natuurlijk ook wel mee.

Naar ons is het echt een schat van een dier. En grote clown en echt een knuffel. Hij is erg op mij gesteld en ik op hem.

Hij woont nu bij mijn ouders omdat ik fulltime werk en hun met pensioen zijn.
Hun kunnen hem de regelmaat geven die nodig is.
En af en toe logeert hij een weekend bij mij zoals nu.

Er is een maar. Ik zou het alleen weer doen als het echt nog een pup is die je kan vormen.
Hij heeft gewoon z’n groot ellendig verleden.

Eerlijk gezegd missen wij daar denk ik toch de ervaring voor. Terwijl wij altijd honden gehad hebben en nooit problemen gehad hebben.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Honden adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 00:11

Ik denk, met wat geduld, dat als corona voorbij is de asielen vrij snel weer vol zitten...

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 00:20

noox schreef:
Ik denk, met wat geduld, dat als corona voorbij is de asielen vrij snel weer vol zitten...


Daar ben ik inderdaad ook wel bang voor...

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Honden adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 01:24

@Daantjuhh
Ik heb nu een Nederlandse herplaatser en die heeft ook heel veel last gehad van angsten.
Buiten (tijdens het wandelen) ging hij dan plat trillend op de grond liggen en kon je er niets meer mee.
Binnen kroop hij dan in eens piepend weg en probeerde zich te verstoppen (lag vreselijk te hijgen) en liet ook wel eens urine lopen.
Dat staat dus helemaal los van dat een hond uit het buitenland komt.

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Re: Honden adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 05:07

Je mag mij ook pb sturen over evt betrouwbare stichtingen. Fijn dat je wilt gaan voor een rescue hond! Kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 06:51

Brainless schreef:
@Daantjuhh
Ik heb nu een Nederlandse herplaatser en die heeft ook heel veel last gehad van angsten.
Buiten (tijdens het wandelen) ging hij dan plat trillend op de grond liggen en kon je er niets meer mee.
Binnen kroop hij dan in eens piepend weg en probeerde zich te verstoppen (lag vreselijk te hijgen) en liet ook wel eens urine lopen.
Dat staat dus helemaal los van dat een hond uit het buitenland komt.

Dit denk ik ook, zelf geen herplaatser momenteel maar ken wel iemand die dol gelukkig is met haar herplaatser uit Portugal en wat ook een geweldige hond is.

Wij hebben 1x een Nederlandse herplaatser gehad van een stichting. Achtergrond van ondervoeding en mishandeling. We hebben echt enorm ons best gedaan maar dit is de enige hond die we hebben moeten laten inslapen en dan niet vanwege ouderdom. Dat was echt wel heel erg. Deze hond bleef uitvallen maar was hierin totaal onberekenbaar. Gedragstherapeut en iemand van de stichting er bij maar die konden er ook niks mee en kregen dus toestemming voor inslapen. We hebben nog geprobeerd een boerderij (zonder dieren, want die beet hij dood) te vinden maar dat ging ook niet. Best traumatisch, ondanks dat dit ook het beste voor de hond was.

Daarna nog een Griek gehad (kwam van een Duitse stichting maar bij ons gekomen via ras vereniging) en dat was echt een schat. Geen vol ras maar dat gaf niet. Enige was dat we het stelen van eten er niet uit kregen. Het liefst dronk hij wijn uit de fles (duidelijk aangeleerd trucje :+ )
Helaas kreeg hij gezwellen. Nog laten opereren maar helaas maar dat kan met iedere hond gebeuren.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Honden adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 07:09

Wij zijn uitstekend begeleid door een asiel in NL, daar kun je als 'leek' gewoon terecht zonder uit te pluizen of het wel jofel is of niet :o je kunt dan vaak ook nog 3x terug voor een soort cursus met degene die jouw hond in het asiel verzorgd heeft. Als jij niks tegen risicohonden met een gebruiksaanwijzing hebt ga jij hier echt een leuke hond vinden! Daar zitten er genoeg van.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 07:12

Een van mijn honden is ook een herplaatser. Ze was een jaar toen we haar overgenomen hebben. Waar ik op gelet heb: of de klik tussen ons er was (aanvankelijk was die er vooral van haar kant uit, nu twee handen op één buik) en of het ging lukken met mijn andere hond.
Mijn vader heeft ook twee adoptiehonden gehad (eentje is inmiddels overleden). Hij heeft eigenlijk uitsluitend op ras gekozen. Persoonlijk zou ik dat niet doen en zou ik eerder kijken naar de eigenschappen van de hond en of die bij je passen.

Mijn hond komt van bij een particulier en dus niet uit het asiel. Dat heeft het voordeel dat ze nooit in een slechte situatie gezeten heeft (er zijn uiteraard asielen die heel goed werk leveren en de dieren op nr 1 plaatsen, maar in andere asielen is het echt naar om te zien hoe de dieren erbij zitten).
De adoptiehonden van mijn vader komen van bij een organisatie die honden herplaatst die ofwel nog bij de eigenaar wonen ofwel in een opvanggezin zitten.