Negatieve ervaring weer positief maken, target training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Negatieve ervaring weer positief maken, target training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 09:21

Ik ben op zoek naar tips en adviezen om een negatieve ervaring weer positief te maken voor mijn pony.

Mijn pony is een keer op de linker hand aan de longeerlijn uit galop omgevallen. Later bleek dat hij koorts had en een ontsteking en dus niet fit was om te galopperen op de volte wat hij al moeilijk vind qua balans. Ik had hem toen pas 4 weken dus ik heb dit toen niet gezien.

Hoe dan ook, waar het om gaat, is dat hij nu niet de linkerhand wil lopen aan de longeerlijn, ik heb hem nu een jaar.
Stappen gaat sinds kort wel weer, dat is al heel knap van hem, maar draf echt niet dan draait hij zich om. Straffen werkt niet, de angst/nare herinnering vind hij vervelender dan de straf, zo lijkt het.
Alleen stelling aan de linker hand geeft hem al stress.
Nu wil ik graag trainen met positieve bekrachtiging, bitmagazine heeft daar een kort en leuk artikel over.

--------------
bitmagazine.nl/gedrag-artikelen/positieve-bekrachtiging-in-de-praktijk/94616/amp/

Dit stukje:
Eerder vertelde Jolanda over het gebruik van negatieve bekrachtiging, een trainingsmethode die veel wordt gebruikt. Tijdens het rijden geven we been en bij de juist reactie halen we deze ‘druk’ weg. Tijdens het trainen kan dit heel goed werken, maar wat als een paard angst heeft, hoe los je dat op? Jolanda vertelt: “Een paard heeft bijvoorbeeld angst om de doorgang van zijn stal in te gaan. Eerder heeft hij namelijk zijn hoofd gestoten of een andere negatieve ervaring hieraan overgehouden. Het paard weigert de stal in te lopen, maar de stalhulp trekt aan het touw en vervolgens komt er nog iemand bij om er met de bezem achter aan te jagen. Het paard strompelt de stal in en krijgt vervolgens nog een ruk aan het halster omdat hij niet braaf was”, vertelt Jolanda. “De volgende keer zal het paard al helemaal zijn stal niet meer in gaan en nog heftiger weigeren. Een paard met angst heeft meer baat bij positieve bekrachtiging om het ongewenste gedrag te hertrainen.”

Hoe kun je dit ongewenste gedrag dan hertrainen met positieve bekrachtiging? Jolanda noemt het voorbeeld van target training: “Het paard leert bijvoorbeeld een pion aan te raken door middel van een voerbeloning (primaire positieve bekrachtiger). Is dit stukje bevestigd? Dan kan je de pion steeds een stukje verder weg leggen. Het paard ziet het spelletje er wel van in en krijgt er zelfs plezier in. Uiteindelijk kan je de pion zo ver weg zetten, dat deze in de stal ligt. De stal is nu een leuke plek om naartoe te gaan.
---------------

Nu ben ik me ervan bewust dat hij weer opnieuw vertrouwen moet krijgen dat ik hem niet boven zijn kunnen zal vragen en zoek ik een manier om zoiets als target training toe te passen maar dan aan de lijn op de linkervolte.
Wellicht heeft iemand hier ideeën.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:34

ik zou eerst kijken of jouw houding aan de longeerlijn goed is.
sta je op het juiste punt?
in mijn ervaring draaien ze ook vaak wel om als je te ver voor de schouder komt.
kijk dus of je echt goed staat/ mee loopt.
eventueel even een keer een professional inschakelen en een paar lesjes nemen.
ik neem aan dat er geen lichamelijke belemmering meer is voor de pony om op die kant te lopen?

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:44

Misschien heb je hier wat aan, TS :)




Als dat nog niet gebeurd is, zou ik wel de pony even laten controleren door een fysio/osteo/chiro/oid :j

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:49

Ik hoop dat je doorhebt dat het voorbeeld van R- dat Jolanda hier aanhaalt, dus geen R- is, maar gewoon ouderwets bestraffen? Dus positieve bestraffing voor iets dat het paard deed (de stal in lopen), waardoor hij juist bang gemaakt wordt voor de stal? Als in het voorbeeld R- was gebruikt, dan had de stalhulp net zo lang aan het touw gehangen (vastgehouden, trekken is hier niet eens de bedoeling) tot het paard een (1) pasje naar voren deed en dan losgelaten, herhalen tot paard in de stal staat. Zo geef je het paard zelf de kans om te bedenken of een stal een veilige plek is, in plaats van hem blind te laten staren op dat snoepje of die pion en oh ja, dan staat hij ineens in die stal die op zich nog steeds niet prettig is, maar waar wel eten is.
Terug naar jouw vraag, TS: Op zich zou targettraining voor jouw probleem een uitkomst zijn. Ik zou adviseren om klein te beginnen en met kleine stapjes verder te gaan. Waarom moet hij meteen in stelling? Is alleen al linksom in rust lopen niet al goed genoeg voor nu? En als hij dat nou kan, linksom met enige ontspanning, begin dan pas aan stelling of een paar pasjes draf (niet tegelijk!). Beloon veel, beloon het ieniemieniestje stukje verbetering, leer je paard een beloning op afstand (als het kan, bijvoorbeeld met je longeerzweep over zijn manenkam kriebelen) of op stem ("goed zo" telkens als hij een snoepje krijgt) zodat hij niet steeds naar binnen hoeft voor de beloning. Loop eerst eens mee linksom en maak de afstand tussen jou en paard steeds groter etc etc.
Bovenal, blijf altijd rustig en werk met het paard zoals hij vandaag voor je staat, niet met het paard dat je gisteren hebt achtergelaten of het paard dat je verwacht over 2 maanden te hebben.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 09:59

ellepel schreef:
ik zou eerst kijken of jouw houding aan de longeerlijn goed is.
sta je op het juiste punt?
in mijn ervaring draaien ze ook vaak wel om als je te ver voor de schouder komt.
kijk dus of je echt goed staat/ mee loopt.
eventueel even een keer een professional inschakelen en een paar lesjes nemen.
ik neem aan dat er geen lichamelijke belemmering meer is voor de pony om op die kant te lopen?



Dat is het niet, hij loopt aan de rechterhand prima. Het is de nare ervaring daaf ken ik hem nu goed genoeg voor om dat te kunnen zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:12

wees eerst blij dat het paard in stap nu al wel links omgaat, dat geeft aan dat het bereid is om je te gaan vertrouwen

ga dit verder uitbouwen met stem belonen als het rechtsom wel goed gaat, niet met snoepjes worden ze vervelend van, doen het niet voor jou maar voor het snoepje,

links om met stem belonen als het echt goed gaat, niet straffen maar opnieuw weer op rechts en met stem belonen als het goed gaat, dan weer op links in stap beginnen en met stem belonen al het goed gaat, dan kun je met je stem draf vragen

geen bijzet gebruiken zodat het paard in vrijheid jou kan leren vertrouwen, stelling is dan het laatste waaraan je moet werken, dat komt vanzelf als het paard goed in balans is

rij je al onder het zadel?? dan zou je de draf en galop alleen op links wat extra kunnen doen stemhulpen zijn dan belangrijk

blijf rustig en heb geduld dan krijg je het vertrouwen terug

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 10:47

Fillis schreef:
Misschien heb je hier wat aan, TS :)
[ Video ]

[ Video ]

Als dat nog niet gebeurd is, zou ik wel de pony even laten controleren door een fysio/osteo/chiro/oid :j


Fysio komt dinsdag idd

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 10:51

MCE schreef:
wees eerst blij dat het paard in stap nu al wel links omgaat, dat geeft aan dat het bereid is om je te gaan vertrouwen

ga dit verder uitbouwen met stem belonen als het rechtsom wel goed gaat, niet met snoepjes worden ze vervelend van, doen het niet voor jou maar voor het snoepje,

links om met stem belonen als het echt goed gaat, niet straffen maar opnieuw weer op rechts en met stem belonen als het goed gaat, dan weer op links in stap beginnen en met stem belonen al het goed gaat, dan kun je met je stem draf vragen

geen bijzet gebruiken zodat het paard in vrijheid jou kan leren vertrouwen, stelling is dan het laatste waaraan je moet werken, dat komt vanzelf als het paard goed in balans is

rij je al onder het zadel?? dan zou je de draf en galop alleen op links wat extra kunnen doen stemhulpen zijn dan belangrijk

blijf rustig en heb geduld dan krijg je het vertrouwen terug


Bedankt voor de tips.
Daar heb ik wat aan, bemoedigend ook. Kleine stapjes vooruit en op stem belonen en vragen.
Hij is te klein voor mij om te rijden helaas 1.25m, dus ik doe er alles mee behalve rijden.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 10:52

nessinator schreef:
Ik hoop dat je doorhebt dat het voorbeeld van R- dat Jolanda hier aanhaalt, dus geen R- is, maar gewoon ouderwets bestraffen? Dus positieve bestraffing voor iets dat het paard deed (de stal in lopen), waardoor hij juist bang gemaakt wordt voor de stal? Als in het voorbeeld R- was gebruikt, dan had de stalhulp net zo lang aan het touw gehangen (vastgehouden, trekken is hier niet eens de bedoeling) tot het paard een (1) pasje naar voren deed en dan losgelaten, herhalen tot paard in de stal staat. Zo geef je het paard zelf de kans om te bedenken of een stal een veilige plek is, in plaats van hem blind te laten staren op dat snoepje of die pion en oh ja, dan staat hij ineens in die stal die op zich nog steeds niet prettig is, maar waar wel eten is.
Terug naar jouw vraag, TS: Op zich zou targettraining voor jouw probleem een uitkomst zijn. Ik zou adviseren om klein te beginnen en met kleine stapjes verder te gaan. Waarom moet hij meteen in stelling? Is alleen al linksom in rust lopen niet al goed genoeg voor nu? En als hij dat nou kan, linksom met enige ontspanning, begin dan pas aan stelling of een paar pasjes draf (niet tegelijk!). Beloon veel, beloon het ieniemieniestje stukje verbetering, leer je paard een beloning op afstand (als het kan, bijvoorbeeld met je longeerzweep over zijn manenkam kriebelen) of op stem ("goed zo" telkens als hij een snoepje krijgt) zodat hij niet steeds naar binnen hoeft voor de beloning. Loop eerst eens mee linksom en maak de afstand tussen jou en paard steeds groter etc etc.
Bovenal, blijf altijd rustig en werk met het paard zoals hij vandaag voor je staat, niet met het paard dat je gisteren hebt achtergelaten of het paard dat je verwacht over 2 maanden te hebben.


Ook hele bemoedigende en opbouwende tips, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:04

Goede, dank je wel,

er zijn heel veel leuke dingen die je kunt doen om het vertrouwen terug te krijgen,

een ervan is om te niets te willen afleren maar iets anders aanbieden wat het foute doet vergeten, ook bij je zelf
heel creatief zijn en genieten van alles wat goed gaat, kun je ook makkelijker accepteren als er iets niet goed gaat en leer je vanzelf wat goed voor jullie beide werkt en wat uiteindelijk ook de basis is van het doel: weer op links kunnen draven en galopperen

alle succes, ga je straks aangespannen rijden? of gewoon een fijne knuffel

MyWishMax

Berichten: 25266
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:16

Goede1986 schreef:
ellepel schreef:
ik zou eerst kijken of jouw houding aan de longeerlijn goed is.
sta je op het juiste punt?
in mijn ervaring draaien ze ook vaak wel om als je te ver voor de schouder komt.
kijk dus of je echt goed staat/ mee loopt.
eventueel even een keer een professional inschakelen en een paar lesjes nemen.
ik neem aan dat er geen lichamelijke belemmering meer is voor de pony om op die kant te lopen?



Dat is het niet, hij loopt aan de rechterhand prima. Het is de nare ervaring daaf ken ik hem nu goed genoeg voor om dat te kunnen zeggen.


Dat hij rechtsom goed loopt wil niet zeggen dat jouw houding linksom ook goed genoeg is. Mijne loopt linksom altijd makkelijk rond, ook als ik zelf verkeerd sta. Rechtsom draait ze heel snel om als ik verkeerd sta. Linksom is haar makkelijke kant en wil ze dus ook lopen, rechtsom is de moeilijke en pakt ze de ruimte meteen als ik nét verkeerd sta.

Dat wil niet zeggen dat je linksom bij de jouwe niet op moet bouwen, maar ook gewoon kritisch naar jezelf kijken en niet alles op een trauma/negatieve ervaring schuiven. Als jij per ongeluk met jouw lichaam hem blokkeert is het niet gek dat hij die moeilijke kant helemaal niet op wil. Hij wil het zelf al niet en jij blokkeert hem ook nog. Dus kijk ook gewoon écht kritisch naar jezelf.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Negatieve ervaring weer positief maken, target training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:20

Het boek connection training is echt een super boek hiervoor! Geeft hele mooie handvatten voor juist deze situaties

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 13:20

MCE schreef:
Goede, dank je wel,

er zijn heel veel leuke dingen die je kunt doen om het vertrouwen terug te krijgen,

een ervan is om te niets te willen afleren maar iets anders aanbieden wat het foute doet vergeten, ook bij je zelf
heel creatief zijn en genieten van alles wat goed gaat, kun je ook makkelijker accepteren als er iets niet goed gaat en leer je vanzelf wat goed voor jullie beide werkt en wat uiteindelijk ook de basis is van het doel: weer op links kunnen draven en galopperen

alle succes, ga je straks aangespannen rijden? of gewoon een fijne knuffel


Ja leuk.
Aangespanenn rijden was de bedoeling maar ik wil hem eerst wat fitter en gezonder krijgen.
Nu wil ik hem gymnastiseren en rechtrichten met hulp, dan kan mijn dochter er misschien op rijden.
Én het is een fijne knuffel!
Geniet er erg van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:23

Goede1986 schreef:
MCE schreef:
Goede, dank je wel,

er zijn heel veel leuke dingen die je kunt doen om het vertrouwen terug te krijgen,

een ervan is om te niets te willen afleren maar iets anders aanbieden wat het foute doet vergeten, ook bij je zelf
heel creatief zijn en genieten van alles wat goed gaat, kun je ook makkelijker accepteren als er iets niet goed gaat en leer je vanzelf wat goed voor jullie beide werkt en wat uiteindelijk ook de basis is van het doel: weer op links kunnen draven en galopperen

alle succes, ga je straks aangespannen rijden? of gewoon een fijne knuffel


Ja leuk.
Aangespanenn rijden was de bedoeling maar ik wil hem eerst wat fitter en gezonder krijgen.
Nu wil ik hem gymnastiseren en rechtrichten met hulp, dan kan mijn dochter er misschien op rijden.
Én het is een fijne knuffel!
Geniet er erg van.


dank je wel, gaat jullie vast lukken, alle succes

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Negatieve ervaring weer positief maken, target training

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:25

Totaal offtopic, maar kan dit ook met bokkers? :)

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:31

Billy schreef:
Totaal offtopic, maar kan dit ook met bokkers? :)


Jezus daar ging mijn drinken. Ik kan het, stuur maar langs. Maar ik woon vast te dicht bij de snelweg.