Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 07:06

Iets dat ik echt nooit had verwacht, mijn lieve en sociale haflinger heeft voernijd ontwikkeld :\

Op de oude stal stond hij in een HIT Actief systeem. Dat is een aantal jaren goed gegaan tot er de laatste tijd veel verloop was. Met een van de nieuwe paarden matchte hij niet goed en het was continu hommeles. Gedoe om de merries, gedoe om eten, vooral gedoe. Helaas was dit paard een stuk groter dan mijn haflinger en konden ze elkaar niet met rust laten. Mijn haflinger is geblesseerd geraakt, ze konden (/wilden) hem niet apart zetten en ik ben 2 weken geleden stel op sprong verhuisd omdat hij niet de rust kreeg die hij nodig had voor herstel en ik hem steeds gehavender uit de groep haalde. Nog steeds geblesseerd.

Nu staat hij in een rustige omgeving en komt straks in een kudde met 3 merries in verschillende leeftijden. Voorlopig staat hij nog apart van de 2 oudste merries (die staan samen) en dat gaat prima. Ze staan 24/7 buiten in weitjes/paddocks (staat amper gras op) naast elkaar. Ze krijgen 3x per dag hooi in een slowfeeder en ook dat gaat goed. Hij komt tot rust en wordt weer zijn vriendelijke zelf. Ze staan regelmatig schouder aan schouder en ook dat gaat wel goed. Over een paar weken komt er een track om het perceel met meerdere hooiplaatsen en is de bedoeling dat ze dan bij elkaar gaan. Maar ik vind dat nu wel een spannende met dit gedrag. Balen, want hij is altijd super sociaal geweest.

Als de eigenaresse van de 2 merries gaat voeren gaat het mis. Met hooi vullen geen probleem. Maar zodra ze met de bakjes muesli+vitaminebrokjes voor haar pony’s komt, verandert de mijne in een terrorpaard dat plat met de oren in de nek naar de anderen wil. Dat kan niet, want draadje. De alphamerrie kijkt boos terug en verder gebeurt er gelukkig niet zoveel. Hij heeft overigens op dat moment zelf nog hooi. Het is niet dat er geen eten is. Zelf voer ik zijn muesli als ik er ben en hem op de poetsplaats heb. Dus niet in de wei. Dit ivm medicijnen die hij er doorheen krijgt.

Daarnaast ook nog de factor verveling die wat frustraties op gaat leveren. Hij is heftig geblesseerd en mag momenteel niks, zelfs liever niet wandelen. Normaal loopt hij 5 dagen in de week en dit mist hij echt.

Hoe kan ik dit doorbreken? Een klein beetje muesli klaarzetten zodat hij ook een bakje eten krijgt als de anderen krijgen? Of de merries anders voeren? Ik wil graag het patroon doorbreken. Hij heeft de laatste tijd moeten knokken om eten. Hoe leert hij dat dat nu niet hoeft?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:28

Krijgt hij dan nu geen eten terwijl de andere wel krijgen .? Dan vind ik dit gedrag niet gek. Wij voeren alle paarden altijd. De gene die eigenlijk niks nodig hebben krijgen een hand luzerne in een emmer. Voor het idee. Bij ons staan ze 24/7 buiten en worden ze 2x PD even apart gezet met een emmer met iets in. De meest onderdanige in de kudde heeft ook voernijd, opgelopen op een stal waar ze hem vergaten te voeren. Bij ons geeft dat eigenlijk geen problemen. Swinters is er altijd vol op hooi, nu vol op gras.

Midnight summer of wel janus mijn eigen droom

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 08:21

Hooi, maar geen muesli inderdaad. Ik zal dat als eerste eens proberen dan. Hopelijk is het zo simpel. Het is nooit een probleem geweest, dus heb er ook totaal niet bij stil gestaan dat dat nu wel ineens een probleem kon zijn :+

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 08:24

Herkenbaar. Mijn pony heeft 2 weken bij een stalling gestaan waar er nauwelijks gras op de wei stond en hij als nieuweling constant werd weggejaagd. Hij heeft nogal honger gehad.
Nu is het echt een monster als je in de wei een ander paard wil voeren, dat doen we nu ook niet meer. Hij laat zich niet wegsturen, draait je de kont toe en schopt.

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 08:32

als ik die van mij een bakje muesli zou geven tussen de andere paarden dan zou dat ook met een aantal niet kunnen hoor.
die vinden de muesli zo lekker dat ze dat persé willen hebben.
en dat terwijl genoeg ruwvoer is,maar dan gaat het echt om die muesli
bij ons worden de paarden uit de groep gehaald en buiten de draad gevoerd met krachtvoer.


ik zou dan kijken of die van jou ook een bakje kan krijgen of niet meer in de groep muesli voeren.?

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 09:15

Ze staan nog niet bij elkaar nu. Ze staan in weitjes naast elkaar. Als de track er is, zullen ze sowieso apart gevoerd worden met krachtvoer met draad er tussen. Maar dat geeft nu dus al gedonder.
Ik zal inderdaad eens kijken wat er gebeurt als hij ook een handje krijgt op dat moment. Hopelijk is dat de oplossing. Zou mooi zijn :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 09:25

Is er geen box vrij waar de paarden in alle rust hun eigen voer kunnen eten? Kunnen ze daarna weer naar buiten.

En is het wel verstandig om je ruin weer bij merries te zetten? Mijn ervaring is dat merries en ruinen door elkaar altijd wel (wat)gedoe geeft.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 09:37

Hij is de enige ruin. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Merries hebben nog nooit problemen gegeven. Die problemen kwamen pas met 2 dominante ruinen.
Boxen zijn er genoeg, maar deze pony’s staan nooit binnen, dus dat is geen optie. Ik voer hem zelf nu op de poetsplaats, buiten zicht van de anderen. Heb hem ook 2x eten gegeven in de wei terwijl de anderen geen eten kregen en dan is er niks aan de hand. Alleen andersom (zij muesli, hij niet). Dus daarom is hem ook een handje geven als zij krijgen wel een goede optie.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 09:38

krachtvoer geven in een groep en jou paard niks krijgen is m.i.vragen om problemen. Afspreken met elkaar wie wanneer voert en dan als groep tegelijk voeren en het liefst allemaal op hun "eigen" voerplekje zodat ze rustig hun bakje leeg kunnen eten. Dat is soms even oefenen en moet je even met meerdere mensen erbij zijn om de routine bij de paardjes aan te leren. Bij schrokken omdat ze bang zijn dat de ander het eten afpikt kans op slokdarmerstopping en dat wil je echt niet
Succes!!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 09:41

We willen juist niet in de groep geven om dat probleem te voorkomen inderdaad.
Maar als het nu met een draadje er tussen omdat ze nog niet bij elkaar staan al problemen geeft, dan wordt dat niet beter als ze bij elkaar staan en uit elkaar gehaald worden met voeren. Dus dat willen we wel oplossen voor ze bij elkaar komen :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Anoniem

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 09:53

Ja, logisch dat hij voernijd krijgt, hij krijgt als enige niks. Gewoon handje geven als de rest ook wat krijgt. Dit is vragen om gesodemieter.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:21

Ik denk dat er maar weinig paarden zullen zijn die dat zullen accepteren.. de 1 wel brok en de ander niet.. dat is in mijn ogen vragen om problemen :+

Leven & laten Leven


Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 11:33

Het is nooit een probleem geweest en de rest heeft er ook geen probleem mee :+
Dus ja, dan ben ik verbaasd als dat ineens wel zo is en alleen bij mijn paard.

Maar dank aan de mensen die meedenken aan een oplossing :)

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:46

jou paard is nieuw dus niet vreemd dat hij anders reageert dan dat je misschien gewend bent én hij heeft nogal wat achter de rug. Een draadje ertussen betekent nog steeds dat hij in de groep staat voor zijn gevoel. Op zn minst ook een handje voer als de rest eten krijgt, geef het tijd en maak er goeie afspraken over met je stalgenoten. Dat komt echt weer goed!!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 17:52

Soms is het leven simpel :+
Ik heb zijn voerbak en een bak muesli achter gelaten zodat hij ook een handje kan krijgen. En ik kreeg net een appje dat er niks aan de hand was.
Dit blijven we doen en hopelijk blijft het probleem opgelost.
Bedankt voor het meedenken!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:43

Grappig, want het kán wel. Ik denk alleen dat het op dit moment even niet werkt in jouw situatie (met het recente verleden van de vorige stal in het achterhoofd).

Mijn merrie krijgt minimaal 3 keer per dag een bak voer extra, soms krijgt ze nog een vierde keer (maar dan krijgen de anderen ook een bakje voer). De andere 3 pony’s weten dat zij rond de tijd dat mijn merrie gevoerd krijgt, geen eten krijgen. Ze komen niet eens naar het hek :+

Toen we mijn merrie net begonnen bij te voeren, stonden de anderen ook bij het hek te dringen (incl elkaar aan de kant duwen etc), maar stug negeren en nooit wat geven hielp erg goed.

Oy with the poodles, already

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:34

Hilary schreef:
Mijn merrie krijgt minimaal 3 keer per dag een bak voer extra, soms krijgt ze nog een vierde keer (maar dan krijgen de anderen ook een bakje voer). De andere 3 pony’s weten dat zij rond de tijd dat mijn merrie gevoerd krijgt, geen eten krijgen. Ze komen niet eens naar het hek :+


Dat heet gewoonte. Iets wat bij de Halfinger uit de openingspost ook wel zou komen na een tijd. Maar ik zie dat TS haar paard nu ook wat muesli te laten geven wanneer de anderen gevoerd worden.

Ik vind het ergens wel frappant eigenlijk dat dit soort gedrag als voernijd en ongewenst gezien wordt. Ik vind het heel erg normaal dat een paard op het begin dit doet en zou het juist opmerkelijker vinden moest een nieuw paard kalm in de hoek blijven staan als de rest gevoerd wordt. Een paard wilt bij de kudde horen en doen wat de kudde doet. De Haflinger is nieuw, natuurlijk wilt hij doen wat de kudde doet en niet buitengesloten worden. Hij moet ook de tijd krijgen om zich goed te voelen in de nieuwe routine.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:24

Als je in een groep krachtvoer geeft dan dien je ze allemaal iets te geven. Hier heb ik 2 bitchy merries en een oudje. Voor ik begin met rommelen met bakjes gaat de oude in een box apart. En gaan de andere twee apart met een draadje ertussen. Dan krijgen ze elk hun bak voer. Na het eten eerst de emmers weg. Oudje uit de box en dan het draadje open.
Dus gewoon een voerbeurtrol afspreken en bakjes voer klaarzetten voor een week ver.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 12:39

Duhelo: als je alles had gelezen, dan had je gezien dat dat nu gebeurt :)

Gini schreef:
Ik vind het ergens wel frappant eigenlijk dat dit soort gedrag als voernijd en ongewenst gezien wordt. Ik vind het heel erg normaal dat een paard op het begin dit doet en zou het juist opmerkelijker vinden moest een nieuw paard kalm in de hoek blijven staan als de rest gevoerd wordt. Een paard wilt bij de kudde horen en doen wat de kudde doet. De Haflinger is nieuw, natuurlijk wilt hij doen wat de kudde doet en niet buitengesloten worden. Hij moet ook de tijd krijgen om zich goed te voelen in de nieuwe routine.

Als je het zo zegt klinkt het inderdaad vrij logisch. :j
Ik ben niet anders gewend dan dat ieder zijn eigen voer gaf, wel uit de kudde, maar wel er naast/in het zicht. En dat heeft echt nooit problemen gegeven. En dan heb ik het over 4 verschillende stallen in 12 jaar tijd met verschillende kuddes in grootte en samenstelling.
Vandaar dat ik nu zo verbaasd was. Maar zeker dat laatste klinkt heel logisch, want daar ging het mis bij de laatste stal/kudde. Hij werd er letterlijk buiten getrapt, vriendinnetje werd ingepikt en deed hij er heel veel aan om terug in de groep te komen. Ten koste van zichzelf. Dus helemaal begrijpelijk dat hij er bij wil horen nu.
Dank voor dit inzicht. Zo had ik het nog niet bekeken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:11

Daihyo schreef:
Duhelo: als je alles had gelezen, dan had je gezien dat dat nu gebeurt :)

Gini schreef:
Ik vind het ergens wel frappant eigenlijk dat dit soort gedrag als voernijd en ongewenst gezien wordt. Ik vind het heel erg normaal dat een paard op het begin dit doet en zou het juist opmerkelijker vinden moest een nieuw paard kalm in de hoek blijven staan als de rest gevoerd wordt. Een paard wilt bij de kudde horen en doen wat de kudde doet. De Haflinger is nieuw, natuurlijk wilt hij doen wat de kudde doet en niet buitengesloten worden. Hij moet ook de tijd krijgen om zich goed te voelen in de nieuwe routine.

Als je het zo zegt klinkt het inderdaad vrij logisch. :j
Ik ben niet anders gewend dan dat ieder zijn eigen voer gaf, wel uit de kudde, maar wel er naast/in het zicht. En dat heeft echt nooit problemen gegeven. En dan heb ik het over 4 verschillende stallen in 12 jaar tijd met verschillende kuddes in grootte en samenstelling.
Vandaar dat ik nu zo verbaasd was. Maar zeker dat laatste klinkt heel logisch, want daar ging het mis bij de laatste stal/kudde. Hij werd er letterlijk buiten getrapt, vriendinnetje werd ingepikt en deed hij er heel veel aan om terug in de groep te komen. Ten koste van zichzelf. Dus helemaal begrijpelijk dat hij er bij wil horen nu.
Dank voor dit inzicht. Zo had ik het nog niet bekeken.

Ik had alles gelezen hoor. Ik geef gewoon aan dat dit, imo, de enige manier is om krachtvoer in een kudde te voeren. Een uitsluiten is een nogo en bij dominante dieren altijd een draadje ertussen, anders heb je problemen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe voernijd oplossen na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:48

Klopt, Gini, het is bij ons gewoonte geworden dat eentje wat krijgt en de anderen niet. In het begin zullen de anderen ook best enthousiast naar het voer van mijn merrie hebben gekeken.

Oy with the poodles, already


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers