Moeizaam eten dag na tandarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 22:44

Omdat ik me toch wat zorgen maak en graag wat recente ervaringen lees, maak ik even een Topic aan.

Na een heel zwaar jaar met een hoop slapeloze nachten ivm terugkerende gaskoliek welke maagzweren bleken te zijn, ben ik (extreem?) overbezorgd over mijn paard. Laat ik dat voorafgaand even melden. Hij krijgt ondersteuning voor zijn maag dmv Ekygard en doet het eigenlijk mega fijn hierop de laatste tijd. Hij heeft in mei een week in Bodegraven staan toen hij telkens koliek had, maar na een kuur GG en daarna Ekygard deed hij het goed.

Afgelopen donderdagmiddag zijn zijn tanden gedaan in Bodegraven hij is hierbij licht gesedeerd ivm zijn maag. Er zijn wat kleine haakjes weggehaald, op een gegeven moment is de mondklem wat wijder gezet om goed achterin erbij te komen. Er waren geen bijzonderheden en er is gewoon onderhoud gedaan.

Gisteravond at hij wat lastig, daarna gewoon normaal en hij had vanmorgen zijn hooinet met grote gaten (geen mazen) goed op.
Overdag hele dag op het land en ook geen issue.

Vanavond kon hij niet tot amper hooi eten. Het viel echt uit zijn mond en hij had er duidelijk last van. Gras en slobber ging wel. Ik heb de kliniek gebeld, maar zij gingen een kolieker opereren met spoed dus ze had maar kort de tijd. Ze vermoedt dat hij door de mondklem dat hij wat last heeft en ik moest hem wat metacam geven. Hij eet nu goed. Soms nog wat kleine hapjes.

Omdat ik ivm zijn maag heel voorzichtig ben, wil ik hier natuurlijk zo snel mogelijk mee stoppen. Ik stuur morgen de filmpjes nog even op naar de kliniek en kijk morgenochtend zelf bij hem. Ik kan alleen niet zien hoe hij dan hooi eet, want zodra ik er ben denkt hij dat hij naar buiten gaat en breekt de tent af.

Heeft iemand dit toevallig op dezelfde manier meegemaakt? En hoelang heeft dit geduurd?
Morgenavond om 20.00 zou de metacam uitgewerkt zijn, ik ben er dan ook gewoon maar ik ben heel benieuwd hoelang het “ normaal “ is dat hij er last van zou mogen hebben...
Ik bel morgen ook de kliniek maar het zou fijn zijn wat ervaringen te kunnen lezen hier.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:20

Dit komt vaker voor, misschien kan je hem voor nu een paar keer per dag slobber geven.

Anoniem

Re: Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:26

Ah jij hebt dit dus ook vaker gezien?

Hij krijgt slobber, nu idd way extra’s ivm zijn medicijnen erin. Die eet hij wel helemaal op! Die at hij ook voor de metacam nog, alleen echt geen hooi. Hij is ook 11 dus nog geen oud gebit oid.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:45

Ik heb wel eens gezien, dat ze na 2-3 dagen weer normaal eten. Geef hem gewoon wat hij wel kan eten, het is even niet anders, hoe sneu ook. Als je hem een ruwvoer vervanger wil geven, zou je marstall wiesen fasern kunnen halen.

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:53

Mijn paard heeft het vorig jaar ook gehad, ze heeft hier toen echt een week last van gehad, toen begon ze weer normaal te eten.

Tegenwoordig doen we korte sessies met verdoving en de klem er niet te wijd of te lang op, dit jaar had ze nergens last van.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 00:12

Was je erbij toen het gebit werd gedaan?

Zijn ze tussendoor af en toe even gestopt?

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 06:16

Heb je zelf al eens lang bij de tandarts in de stoel gelegen? Ik heb dan zelf namelijk precies hetzelfde. Zal met een paar dagen wel bij trekken. Paar dagen wat extra slobber zodat hij toch geen lege maag heeft en dan trekt het wel weer bij. Desnoods even een beetje over z’n hoofd/wangen aaien zodat er weer beweging komt in de weefsels. Zeg maar super zacht masseren.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 06:27

Waarschijnlijk verkramping van de kaakgewrichten.

Deze oefening kan je zelf doen en geeft verlichting in het kaakgewricht TMJ. Zo licht mogelijk aanraken. Hoe lichter hoe beter. Bij de meeste paarden duurt het wel iets langer voor je ontspanning krijgt.als het je lukt, krijg je hele grote gapen, waarmee alles weer in ontspanning komt.


Ook fijn trouwens bij je eigen kaken :D

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 06:38

Allereerst iedereen super bedankt voor de reacties :D

superpony schreef:
Was je erbij toen het gebit werd gedaan?

Zijn ze tussendoor af en toe even gestopt?

Ja, ik ben altijd overal bij. Ik heb niets raars gezien alleen dat de klem 1x wat strakker moest omdat hij diep achterin wat strakker moest. Op een gegeven moment begon hij ook wat te kauwen op de klem.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 06:41

Kan verschillende oorzaken hebben, maar hangt ook wel af wat en hoeveel ze hebben moeten doen.

In de meeste gevallen is het omdat ze weer even moeten wennen. Maar soms kan het ook wat last van de mondklem wezen. Beide is meestal met een paar dagen weer over.

Gewoon geven wat ze makkelijker kunnen eten.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 06:41

Alice, hoe banketstaaf het nu misschien ook klinkt: fijn om te horen dat jij eenzelfde ervaring hebt. Jou paard het ook alle voorgaande jaren nergens last van?

Pluisje helaas wel; maar ik heb er nooit zo’n last van hahaha. Super bedankt voor je tip!!

Janouk dankjewel! Ik ga zo gelijk aan de slag!

Nogmaals allemaal bedankt!!

Oeps ik edit hem nog even. In principe is er echt vrij weinig gedaan in zijn mond, dus is het wel vreemd als het daar van zou zijn

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 06:53

Echt niet? Toen ik bij de kaakchirurg was geweest was m’n gezicht mega opgezet en kreeg ik m’n tanden amper 2 mm van elkaar. Alles in de kramp. Heeft 6 dagen geduurd voordat het weg was. Van het trekken/snijden zelf totaal geen laat gehad maar m’n kaken. Oh men ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 06:54

Haha nee! Ook bij de kaakchirurg niet. Maar ik heb een spierziekte hahaha, misschien heeft dat me die keer juist geholpen. Toch geeft jou ervaring me wel hoop _/-\o_ :')

MyWishMax

Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:12

Hier door dezelfde kliniek tanden laten doen pas geleden. (Heeft niks te maken met de kliniek verder, kan gebeuren haha) Moest ook weinig gebeuren, maar gewoon jaarlijkse onderhoud. Niks raars gebeurd, maar toch daarna last en bij de osteopaat bleek haar tongbeen en kaak enorm veel pijn te doen. Volgens osteopaat kon dat gebeuren bij de tandarts. Zij heeft het behandeld en toen was het meteen over.

Dit was de 1e keer dat er zoiets aan e hand was na de tandarts behandeling.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:54

Door tandarts behandeling kan het tongbeen en het TMJ ( kaakkopje) pijnlijk zijn of iets verschoven. Het is soms echt aan te raden om na een tandarts behandeling een osteopaat te laten komen om alles weer "recht" te zetten.
Ik kan me ook voorstellen dat het "hangen" in het halster onder verdoving ook niet echt fijn is voor de nek/ hals.

Hier kan je zien waar dat TMJ / kaakkopje zit https://www.paardactief.nl/blog/de-effe ... -het-paard\

En het tongbeen/ hyoid ( geel gekleurd; zit aan tong vast). Als er aan de tong "getrokken" wordt kan dat een verschuiving van het tongbeen geven.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-09-20 08:06, in het totaal 3 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:58

ElCid schreef:
Door tandarts behandeling kan het tongbeen en het TMJ ( kaakkopje) pijnlijk zijn of iets verschoven. Het is soms echt aan te raden om na een tandarts behandeling een osteopaat te laten komen om alles weer "recht" te zetten.
Ik kan me ook voorstellen dat het "hangen" in het halster onder verdoving ook niet echt fijn is voor de nek/ hals.


Ik heb daar serieus met geen enkel paard nog last van gehad, tot de laatste keer met huidige. Ook de vorige jaren had zij nergens last van en nu ineens wel. Het was heel bizar om te zien hoeveel pijn het eigenlijk deed en ik was heel blij dat e afspraak met osteopaat al gepland stond de week na de tandarts.

En dat hangen idd...

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:17

Jorienn schreef:
Allereerst iedereen super bedankt voor de reacties :D

superpony schreef:
Was je erbij toen het gebit werd gedaan?

Zijn ze tussendoor af en toe even gestopt?

Ja, ik ben altijd overal bij. Ik heb niets raars gezien alleen dat de klem 1x wat strakker moest omdat hij diep achterin wat strakker moest. Op een gegeven moment begon hij ook wat te kauwen op de klem.


Ze moeten tussendoor echt even stoppen en de spanning eraf halen, dus klem even los. Was je paard wel gesedeerd?

Ik had paarden met last na gebitsbehandeling door een tandarts die veearts is en een goede naam heeft. Maar andere oorzaak. Gewoon losse kies laten zitten en bij de andere hadden de snijtanden gebalanceerd moeten worden, Kiezen konden elkaar niet goed meer raken. ( 27jr)
Ik verbaas me nergens meer over.

MyWishMax

Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:19

Dat heb ik serieus nog nooit een tandarts zien doen, superpony. Ik heb verschillende gehad, wel altijd da omdat ik gesedeerd wil, maar nooit tussendoor de klem echt los volgens mij? Of misschien wel, maar meestal niet.

Ik zal dat volgende keer wrl aangeven, vind ik een goede van je!

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:24

MyWishMax schreef:
Dat heb ik serieus nog nooit een tandarts zien doen, superpony. Ik heb verschillende gehad, wel altijd da omdat ik gesedeerd wil, maar nooit tussendoor de klem echt los volgens mij? Of misschien wel, maar meestal niet.

Ik zal dat volgende keer wrl aangeven, vind ik een goede van je!


Ze doen het ook niet allemaal. En het ligt er natuurlijk ook wel aan hoeveel er moet gebeuren.

Maar ik heb paarden enorm suf staan en daar zou je een uur in bezig kunnen zijn. Dan zouden ze achteraf ook flink last kunnen hebben.
En een andere blijft ondanks sederen wat rommelen en doen.

Ook wel een nadeel dat iedereen anders werkt. Vaak kies je iemand met een goede reputatie en dan verwacht je ook wel goede dingen natuurlijk.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:27

Ik weet niet beter, dan dat ze regelmatig de klem van spanning afhalen, zodat het paard even zijn kaak kan bewegen.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:32

Hier gaat de klem steeds dicht. En tussendoor ook even af. Ook staat de klem niet heel wijd gespreid, pas als er bij de achterste kiezen gevijld moet worden.


anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:32

Is het geen pijn aan het tandvlees? Ik (mens) heb ooit na een tandartsbehandeling een jaar lang erge pijn aan mijn tandvlees gehad, Tussen 2 kiezen in. Dat is pas gestopt toen ik voor heel iets anders antibiotica kreeg. Ik heb nu een andere tandarts,die vorige was erg oud en is zelf gestopt.

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:57

Ik zou het niet teveel in problemen zoeken. Ik zou echt een paar dagen lekker slobber geven en alles wat wel naar binnen gaat. Ik refereer heet vaak aan mijn eigen situatie. Toen ik mn verstandskiezen liet trekken had ik ook een beurs bekkie. Dan wilde ik ook alleen vla en soep. Er moet zeker wel wat in gaan om maagzweren etc te voorkomen. Zeker als dat een bekend iets is.
Maar een paar dagen geen hooi is geen drama. Als gras wel lukt dan weet je dat dat de dagbesteding moer zijn.

MalaQ

Berichten: 1395
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:15

Ik heb altijd grasbrok in huis voor dit soort dingen. Als er dan slecht gegeten wordt van hooi, kan ik dat weken en voorzetten en ben ik toch gerust dat er genoeg vezels/structuur naar binnen gaat (en vooral niet te veel suikers). Ik zou namelijk ook niet blij worden van een paar dagen voornamelijk slobber in een maaggevoelig paard (maar goed, ik ben net zo'n stresskip als jij is al eerder gebleken :+ ). Dus dit zou eventueel nog een optie zijn? Ze mogen hier ook veel van eten aangezien het echt een ruwvoervervanger is, dus je kan desnoods voor de nacht zelfs een flinke emmer neerzetten (geweekt), dan kan hij kiezen tussen zijn hooi of het makkelijker weg slobberen van de grasbrok.

En overdag zo lang mogelijk op het land! Fijn dat het gras eten wel gewoon goed gaat :)

Anoniem

Re: Moeizaam eten dag na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 13:17

Bedankt voor alle super fijne berichten! Dat stelt me wat gerust.

Hij heeft vannacht super gegeten, en nu ook heel fijn gras op het land. Het is een vreselijke autist dus langer dan normaal op het land = niet normaal = dan niet eten en heel hard rennen, dus vanavond nog extra erop wordt hem niet helaas. Hij is iig de nacht top doorgekomen.

De behandeling heeft ongeveer 25? Minuten geduurd, en ze zijn tussendoor niet gestopt. De klem is op een gegeven moment wat strakker gezet omdat hij vooral diep achterin wat kleine haakjes had.


Anjali een probleem aan het tandvlees geloof ik niet.. voor de tandarts was er echt niets aan de hand? Die avond zelf at hij ook nog vrij goed zijn hooi. Ik denk als ik zo het beeld bekijk het allicht door spierpijn in de kaak is? Ik heb zijn hoofdstel erin gehangen bewust (!) om te kijken wat hij met zijn bitten doet, hier reageert hij totaal niet op. Hij is verder ook heel fit en goed druk, gewoon zoals hoe hij hoort te zijn..,


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boedha_1981, carola, Felixity, furious, henshem, Karintich, MyWishMax, nessinator, willemijn_T en 35 bezoekers