Luchtzuigen en verveling op stal bij jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
enviouscore

Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-20

Luchtzuigen en verveling op stal bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 11:43

Hallo iedereen!

Mijn naam is Joyce en ik heb een 3 jarige ruin die luchtzuigt en heel zijn stal leeg eet (stro) waardoor hij afgelopen week flinke koliek gehad heeft.
Het luchtzuigen is begonnen nadat hij een maand op stal heeft moeten staan ivm een operatie. Hij staat van 9 tot 15 uur buiten en krijgt 2x per dag kuilvoer en 's ochtends bietenpulp met esparcette, lijnzaadolie en maagcompositum.
Buiten staat hij met een maatje op de wei. In de zomer zet ik hem van +- 18 tot 23 nog buiten.
We gaan nu proberen om het schone stro te mixen met vies stro zodat hij dat niet meer wil eten, meer hooi bij geven en een hooibal in zijn stal hangen.

Heeft iemand hier nog tips om dit soort dingen tegen te gaan? Wil dit zeker niet nog eens mee maken!


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Luchtzuigen en verveling op stal bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:45

Mosterd na de maaltijd. Geen stro erin maar vlas of krullen. Mixen is onbegonnen werk en vaak een kansloos verhaal die bal is wel best. En anders een stal waar die veel meer naar buiten kan.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:46

Je jonge paard staat 18uur per dag op stal. Krijgt kuilvoer wat niet geschikt is voor paarden... denk dat bij behoorlijk wat stress en maagklachten krijgt. Zou ik ook gaan luchtzuigen.

Zal eens beginnen met meer naar buiten en de hele dag onbeperkt goed, droog hooi. En als voer geen bietenpulp maar een muesli met veel structuur.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:47

2x ruwvoer lijkt me weinig als het paard zoveel op stal staat. Welke tijden krijgt hij nu ruwvoer? En wat is de hoeveelheid?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


enviouscore

Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 11:49

Tigra_ schreef:
2x ruwvoer lijkt me weinig als het paard zoveel op stal staat. Welke tijden krijgt hij nu ruwvoer? En wat is de hoeveelheid?


Niet genoeg ik geef hem zelf af en toe bij en wil dat nu dus ook onbeperkt gaan doen. Is continu een gezeik daar met iedereen eerlijk gezegd. Ze zeggen iedere keer dat ze daar dik van worden en daarom minder krijgen maar ik dacht altijd dat ze van hooi sowieso niet dik worden.


MarlindeRooz schreef:
Je jonge paard staat 18uur per dag op stal. Krijgt kuilvoer wat niet geschikt is voor paarden... denk dat bij behoorlijk wat stress en maagklachten krijgt. Zou ik ook gaan luchtzuigen.

Zal eens beginnen met meer naar buiten en de hele dag onbeperkt goed, droog hooi. En als voer geen bietenpulp maar een muesli met veel structuur.


Wat voor muesli raad je aan dan? Heb een tijdje de 18+ van Pavo gebruikt omdat dat het enige was wat hij at met zijn medicatie toen.


Absolem schreef:
Mosterd na de maaltijd. Geen stro erin maar vlas of krullen. Mixen is onbegonnen werk en vaak een kansloos verhaal die bal is wel best. En anders een stal waar die veel meer naar buiten kan.


Mosterd? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Vlas of krullen is geen optie daar op die stal. Zit er ook aan te denken van stal te wisselen. Maar in de kliniek begon hij ook van de krullen te eten dus weet ook niet of dat per se de oplossing is.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:51

_O-
Dat is een gezegde....mosterd na de maaltijd. Betekent niet dat je hem mosterd moet gaan voeren :D
Ik zou ook rond gaan kijken naar een andere stal. Ook als hij wel gezond is zou hij veel te veel binnen staan
Laatst bijgewerkt door Kinke op 12-09-20 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:51

Jeetje wat een hoop 'klachten' voor een 3-jarige en ik denk een goede wake-up call om eens kritisch naar je voerbeleid en stalmanagement te kijken.

Ipv je stro allemaal uit stal te halen (symptoombestrijding) denk ik dat je er beter aan doet je paard onbeperkt hooi aan te gaan bieden. Geen kuil of voordroog maar echt hooi. Luchtzuigen is vaak een teken van maagzweren dus dat zou ik bij de DA laten uitzoeken en evt laten behandelen tegen maagzweren.

Je paard zijn darmen zijn duidelijk helemaal uit balans. Als je wil dat dit herstelt kost dit tijd. Ik heb zelf fijne ervaring met een darmkuur van purehorse. Daarnaast een 'simpele' balancer aanbieden en pas als je paard een beetje herstelt van zijn darmen kijken hoe je het voer verder nog kan aanvullen.

Als je paard buiten staat, staat hij dan op de wei? Of op een paddock? Is de wei nog een beetje gevuld of inmiddels helemaal kaal? Als hij op een paddock staat, krijgt hij daar dan hooi? Een paard kan in principe niet langer dan 2u zonder ruwvoer.

Kuil of voordroog is sowieso vragen om problemen: https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/

Ik denk dat een basis van goed, onbeperkt hooi uit een slowfeeder al een hele hoop ellende gaat oplossen.

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:51

Ik denk niet dat ie is gaan zuigen van verveling maar door maagzweren van stress of verkeerde voeding. Kuilgras is hoog in zuren en kan dat ook veroorzaken. Stro eten zal hij doen om zijn maag te vullen zodat het minder pijnlijk is.
Ik zou beginnen met hem te behandelen voor maagzweren, geen kuil meer voeren maar hooi en ervoor zorgen dat hij meer buiten komt.

Earth het reisbureau.

enviouscore

Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 11:51

Kinke schreef:
_O-
Dat is een gezegde....mosterd na de maaltijd. Betekent niet dat je hem mosterd moet gaan voeren :D

haha ik dacht al dat is vreemd _O-

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:52

Buiten zetten. Altijd.
Dan is er misschien nog iets om te keren wat betreft het luchtzuigen.
En het is veel gezonder voor een ( jong ) paard.

Stro vervangen door krullen of vlas is tricky als het echt ééntje is die uit verveling gaat eten.
Dan ben je nog verder van huis als ze daar een verstopping door krijgen.

Geen kuil maar droog hooi geven. Kuil is geen paardenvoer.

Dat wordt dus een andere stal zoeken vrees ik :+

enviouscore

Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 11:53

Earth schreef:
Ik denk niet dat ie is gaan zuigen van verveling maar door maagzweren van stress of verkeerde voeding. Kuilgras is hoog in zuren en kan dat ook veroorzaken. Stro eten zal hij doen om zijn maag te vullen zodat het minder pijnlijk is.
Ik zou beginnen met hem te behandelen voor maagzweren, geen kuil meer voeren maar hooi en ervoor zorgen dat hij meer buiten komt.


onbeperkt hooi was sowieso mijn eerst volgende stap! Hij heeft nu ook weer door die koliek vanaf woensdag tot gisteren avond niks meer gegeten dus dat zal ook niet bevordelijk geweest zijn maar het kon niet anders.

Femke_Tweety

Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:54

Dit klinkt eerder als serieuze maagklachten dan als zuigen uit verveling.
Ruwvoer blijven eten, koliek, luchtzuigen.


Een periode van stress en pijn en niet voldoende kunnen bewegen / ontladen,
het standaardrecept voor paarden om heel serieuze maagklachten te krijge.

enviouscore

Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 11:54

Pandora2 schreef:
Buiten zetten. Altijd.
Dan is er misschien nog iets om te keren wat betreft het luchtzuigen.
En het is veel gezonder voor een ( jong ) paard.

Stro vervangen door krullen of vlas is tricky als het echt ééntje is die uit verveling gaat eten.
Dan ben je nog verder van huis als ze daar een verstopping door krijgen.

Geen kuil maar droog hooi geven. Kuil is geen paardenvoer.

Dat wordt dus een andere stal zoeken vrees ik :+


hooi is daar op stal ook een optie hoor maar had altijd gehoord dat zolang hij het er goed op doet het geen probleem is. buiten zetten mag ik zelf altijd alleen zij doen het maar van 9 tot 15 dus ik denk dat dat al een goed begin is. Geen kuil meer, meer hooi en vaker buiten.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:55

Pandora2 schreef:
Buiten zetten. Altijd.
Dan is er misschien nog iets om te keren wat betreft het luchtzuigen.
En het is veel gezonder voor een ( jong ) paard.

Stro vervangen door krullen of vlas is tricky als het echt ééntje is die uit verveling gaat eten.
Dan ben je nog verder van huis als ze daar een verstopping door krijgen.

Geen kuil maar droog hooi geven. Kuil is geen paardenvoer.

Dat wordt dus een andere stal zoeken vrees ik :+


Beetje kort door de bocht, door buiten zetten gaat dit paard niet beter worden. Er moet een beter voerbeleid en management komen. :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:56

Ik zou zeggen een muesli met veel vezels zoals strucomix van cavalor. Als aanvulling op voldoende hooi. Maar ik zou een andere stal zoeken als ik het zo lees. Waar je paard veel buiten kan staan, onbeperkt kan eten en dus minder stress heeft. Een paard zonder stress is ook minder stress voor jou!

Femke_Tweety

Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:57

_Nelleke_ schreef:
Pandora2 schreef:
Buiten zetten. Altijd.
Dan is er misschien nog iets om te keren wat betreft het luchtzuigen.
En het is veel gezonder voor een ( jong ) paard.

Stro vervangen door krullen of vlas is tricky als het echt ééntje is die uit verveling gaat eten.
Dan ben je nog verder van huis als ze daar een verstopping door krijgen.

Geen kuil maar droog hooi geven. Kuil is geen paardenvoer.

Dat wordt dus een andere stal zoeken vrees ik :+


Beetje kort door de bocht, door buiten zetten gaat dit paard niet beter worden. Er moet een beter voerbeleid en management komen. :+



En veel buiten hoort bij dat management, voor maagprobleem paarden.

enviouscore

Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 11:58

MarlindeRooz schreef:
Ik zou zeggen een muesli met veel vezels zoals strucomix van cavalor. Als aanvulling op voldoende hooi. Maar ik zou een andere stal zoeken als ik het zo lees. Waar je paard veel buiten kan staan, onbeperkt kan eten en dus minder stress heeft. Een paard zonder stress is ook minder stress voor jou!


Ben al wat aan het zoeken eventueel inderdaad. Alleen alles wat ik vind heeft nog minder weidegang dan waar ik nu ben :\ dus even door zoeken en anders ga ik het eventueel zelf maar regelen.
Strucomix verkopen wij op het werk ook dus die kan ik dadelijk al een zak meebrengen eventueel.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:59

Geen muesli of andere middeltjes geven, dat heeft echt geen zin en maakt het alleen maar erger. De basis is goed hooi en daarnaast wil je de darmen zo min mogelijk belasten als de darmflora zich hersteld. Bijna alle muesli zit vol suiker en graan en heeft alleen maar een averechts effect.

Bovendien is luchtbuizen vaak geen uiting van verveling maar een uiting van maagzweren. Dus dan kan je hem wel buiten zetten maar dan gaan de maagzweren niet van weg.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 12-09-20 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:59

Let wel even op of daar veel luzerne inzit. Maagprobleem paarden kunnen daar soms nogal slecht op reageren.

Femke_Tweety

Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Luchtzuigen en verveling op stal bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:00

Kom anders ook even kijken in het maagzweren topic. Daar kun je veel -soms erg vergelijkbare- verhalen lezen, en goede tips krijgen.

enviouscore

Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 12:01

Femke_Tweety schreef:
Let wel even op of daar veel luzerne inzit. Maagprobleem paarden kunnen daar soms nogal slecht op reageren.

mooi dat ik dat weet want dat geef ik ook af en toe bij! Vitalbix met luzerne. Had ik toen gedaan om na die lange antibiotica kuur van de operatie zn vitaminen weer wat bij te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:01

jonge paarden horen buiten, goed en onbeperkt ruw voer (geen kuilvoer dat heeft een hoge zuur graad en omdat een paard geen gal heeft werkt de stofwisseling iets anders dan bij een koe)

pijnlijke maag daar helpt geen compositum tegen, wel goed ruw voer en veel bewegen

stro mixen is niet afdoende en eten ze vaak ook teveel mest, vlas met voor de nacht en klein plakje stro erbij om verveling in de lange nacht tegen te gaan

luzerne en andere supplementen kunnen de maag irriteren en is herstel niet mogelijk

tip: ander management en anders voeren,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-20 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

enviouscore

Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 12:02

MCE schreef:
jonge paarden horen buiten, goed en onbeperkt ruw voer (geen kuilvoer dat heeft een hoge zuur graad en omdat een paard geen gal heeft werkt de stofwisseling iets anders dan bij een koe)

pijnlijke maag daar helpt geen compositum tegen, wel goed ruw voer en veel bewegen

stro mixen is niet afdoende en eten ze vaak ook teveel mest, vlas met voor de nacht en klein plakje stro erbij om verveling in de lange nacht tegen te gaan

tip: ander management en anders voeren


Oke dus we gaan sws van het kuil af naar hooi. Onbeperkt. Meer buiten. Zet ik zijn maatje ook meteen mee buiten. Liksteen heeft hij ook in de stal. Gewone bal deed hij niks mee dus hooibal is onderweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:06

enviouscore schreef:
MCE schreef:
jonge paarden horen buiten, goed en onbeperkt ruw voer (geen kuilvoer dat heeft een hoge zuur graad en omdat een paard geen gal heeft werkt de stofwisseling iets anders dan bij een koe)

pijnlijke maag daar helpt geen compositum tegen, wel goed ruw voer en veel bewegen

stro mixen is niet afdoende en eten ze vaak ook teveel mest, vlas met voor de nacht en klein plakje stro erbij om verveling in de lange nacht tegen te gaan

tip: ander management en anders voeren


Oke dus we gaan sws van het kuil af naar hooi. Onbeperkt. Meer buiten. Zet ik zijn maatje ook meteen mee buiten. Liksteen heeft hij ook in de stal. Gewone bal deed hij niks mee dus hooibal is onderweg.



als je er zo instaat komt het zeker goed, alle succes, jonge paarden is super maar ook best ingewikkeld om het allemaal goed te managen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-20 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:09

Ik zou overstappen op ruwvoer wat niet uit plastic komt. Over het algemeen worden ze van kwalitatief goed hooi niet snel dik nee, mits goede kwaliteit en niet al te rijk. Echt hooi komt niet uit plastic.

Voer uit plastic is voordroog of kuil afhankelijk van hoe lang het heeft gedroogd voor het in pak kwam. Doordat het luchtdicht verpakt wordt ontstaat er een bacteriecultuur (melkzuur bacteriën, de naam zegt het al maar dat zure is dus ook niet zo lekker voor de maag van je paard die toch al gevoelig is) die je niet hebt in onverpakt hooi en daarom is voer uit plastic nooit hooi, het is bewezen slechter voor de darmflora van het paard en sommige paarden gaan er ook echt gewoon niet goed op. Daarnaast gaan door het fermentatieproces door het luchtdicht verpakken zo veel vezels verloren die jouw paard (maar elk paard ook nodig heeft) kennelijk mist, dan beginnen ze ook sneller aan stro om dat tekort aan structuur en vezels op te vullen. Alleen voor een paard die veel last heeft van stof in droog onverpakt hooi zou ik gaan voor voordroog (en dus geen kuil!) maar dit moet dan wel echt van goede kwaliteit (dwz geen schimmel, mooi droog en grof en langstengelig). Maar ja kuil, of voordroog dat zet wel sneller aan ja.

Kun je niet zelf kleine pakjes onverpakt hooi kopen i.o.m. de stalhouder? Of moet je dan alsnog betalen voor het kuil/voordroog wat je paard niet nuttigt?

Als je overstapt op droog onverpakt hooi kun je een stuk meer voeren als je dit in slowfeeders doet, zitten ook vaak meer vezels in. Vier vliegen in 1 klap :D :

* Je paard krijgt meer voer zonder te snel te dik te worden

* Het is gezonder voor de darmen van je paard (en sommige paarden krijgen dus ook koliek van voordroog of kuil)

* Je paard hoeft de stal niet meer persé leeg te eten omdat hij genoeg krijgt en ook meer structuur en vezels binnenkrijgt wat hij dan niet meer uit het stro hoeft te halen

* Hij staat korter zonder ruwvoer en dat is dus ook beter voor zijn maag. Maagcompositum geven zonder het ruwvoer probleem aan te pakken is in mijn optiek een beetje dweilen met de kraan open.

Azijn over het stro sproeien wil ook nog wel eens helpen, maar ik zou eerst echt je ruwvoer probleem oplossen. Als dat niet mogelijk is zou ik als ik jou was, toch eens om me heen kijken naar een plekje waar hij meer naar buiten kan óf waar het voerbeleid beter bij je paard past.

Succes!

Edit: ik heb iets te lang getypt haha :+ ik zie dat je bereid bent om over te stappen naar hooi, ik denk dat dat een goede eerste stap is! Als je het mij vraagt heb je nu een goede kans dat je problemen een stuk makkelijker op te lossen zijn :)
Goed bezig TS!
Laatst bijgewerkt door _Nynke op 12-09-20 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers