Duitse muesli bevat verboden stoffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Duitse muesli bevat verboden stoffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 17:14


hagelslag
Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Duitse muesli bevat verboden stoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:30

Dan vraag ik mij toch af welk merk dat was.
Toen win top E voerden aan onze paarden werden die echt heel heel heel nerveus. Dus die hebben we niet opgevoerd.
Wij zijn naar Nederland gereden en halen nog altijd krachtvoer etc uit Nederland

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:50

Beetje jammer dat er geen merk of product vermeld. Appelpulp/pectine word vaker gebruikt in muesli’s.

Als je het oorspronkelijke Duitse bericht leest gaat het over appelpulp welke verontreinigt is met caffeine, maar ook daar helaas geen duidelijke namen. Jammer want veel Duits voer word ook in Nederland verkocht.

MutsAapje

Berichten: 31
Geregistreerd: 03-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 01:11

Voor degene die willen weten om welk merk het gaat, ik heb gezocht naar Duitse artikelen en vond deze van eind juli: https://www.turf-times.de/tt-artikel/po ... -betroffen

Daar staat geschreven: "Die Hersteller-Firma nimmt wie folgt Stellung: "Zur aktuellen Situation kann unser Geschäftsführer, Herr Friedhelm Donde, zum jetzigen Zeitpunkt sagen,"

Als je de naam Friedhelm Donde invult op Google, zie je al snel om welk merk het lijkt te gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Duitse muesli bevat verboden stoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:46

Marstall dus. Kan je er best meteen bij zetten, hoor :D.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Duitse muesli bevat verboden stoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 08:44

Ik zou ook wel eens willen weten om welke concentraties het gaat. Zou wel eens extreem laag kunnen zijn.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 09:34

MutsAapje schreef:
Voor degene die willen weten om welk merk het gaat, ik heb gezocht naar Duitse artikelen en vond deze van eind juli: https://www.turf-times.de/tt-artikel/po ... -betroffen

Daar staat geschreven: "Die Hersteller-Firma nimmt wie folgt Stellung: "Zur aktuellen Situation kann unser Geschäftsführer, Herr Friedhelm Donde, zum jetzigen Zeitpunkt sagen,"

Als je de naam Friedhelm Donde invult op Google, zie je al snel om welk merk het lijkt te gaan.


Goed uitgepuzzeld van je!


Lage concentraties of niet, zoiets kan en mag niet en eigenlijk al helemaal niet bij een grote merk als Marstall.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Duitse muesli bevat verboden stoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:13

Het punt met de huidige analyse methodes is dat ze dermate gevoelig zijn dat bij bepaalde stoffen zelfs een fractie van een heel klein deel van bijna niets aantoonbaar.

Dat bij wijze van spreken als jij 's ochtends een kop koffie drinkt, daarna met een stalgenoot praat terwijl je de paarden voert dat de cafeïne in die twee druppels speeksel die over de muesli komen al aantoonbaar is.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 13:11

Het gaat inderdaad om de Müsli van Marstall.
Meerdere renpaarden die dit gevoerd krijgen zijn begin juli hierop positief getest.
Omdat het stofje in een keer bij meerdere paarden werd aangetroffen is er een onderzoek gestart en kwamen ze al gauw bij het voer uit.
Helaas voor deze eigenaren is het leed wel al geschied want prijzengelden moeten terugbetaald en de plaatsing geschrapt.