Paard tikt zichzelf aan tijdens stap in wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mark3
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-07-20

Paard tikt zichzelf aan tijdens stap in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 11:24

Hoi allemaal,

Waarom tikt een paard zichzelf met de hoeven aan in de wei? Eerder was dit niet het geval. Wel was ze tijdens het rijden weleens "lui". Dit was met rijden uiteindelijk weg (ondertussen al meer dan jaar geleden). Alleen nu ineens heeft ze dat ze zichzelf aantikt aan de hand en ij de wei in stap. De hoefsmid moet wel ook weer komen.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paard tikt zichzelf aan tijdens stap in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:26

Waarschijnlijk geef je je eigen antwoord al: de hoefsmid moet weer komen. Dat kan heel goed de oorzaak zijn, dat de hoeven te lang zijn en weer dringend bekapt moeten worden.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:26

Dan zijn de hoeven wss te lang. Dan gaan ze wel eens aantikken. Kijk het even aan of het stopt eens de smid geweest is.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Paard tikt zichzelf aan tijdens stap in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:34

Als de hoeven te lang zijn kunnen ze niet goed afrollen. Het voorbeen is dan te laat weg en het achterbeen tikt aan

Mark3
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 11:45

Bedankt voor jullie reacties. Daar was ik al bang voor. Omdat dit niet mijn eigen paard is heb ik daar helaas geen invloed op. Ik wou graag weten of er ook andere oorzaken konden zijn waar ik misschien
Wel wat mee kon.

Foto is hoe de hoef nu is

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard tikt zichzelf aan tijdens stap in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:52

Gebruik je wel eens peesbeschermers/strijklappen of hoefschoenen?

Mark3
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-07-20

Re: Paard tikt zichzelf aan tijdens stap in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 11:54

Tijdens het rijden heeft ze altijd beschermers om. Maar in de wei niet.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard tikt zichzelf aan tijdens stap in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:32

Mijn ruin heeft ook periodes gehad dat hij zichzelf aantikte. Ik heb toen heel bewust geen beschermers gebruikt omdat ik niet wilde aanleren dat het strijken/aantikken geen pijn gaf.
Doordat het hem zeer deed, heeft hij een ander looppatroon aangeleerd. Hij doet het nu helemaal niet meer.

Wat is de reden dat je met rijden altijd beschermers om hebt?

Mark3
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 19:10

Hutcherson schreef:
Mijn ruin heeft ook periodes gehad dat hij zichzelf aantikte. Ik heb toen heel bewust geen beschermers gebruikt omdat ik niet wilde aanleren dat het strijken/aantikken geen pijn gaf.
Doordat het hem zeer deed, heeft hij een ander looppatroon aangeleerd. Hij doet het nu helemaal niet meer.

Wat is de reden dat je met rijden altijd beschermers om hebt?


Omdat de eigenaresse dit liever zo heeft. omdat ze zich soms aantikte met rijden om blessures te voorkomen.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard tikt zichzelf aan tijdens stap in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:22

Mijn merrie tikt altijd aan in stap in de wei.. heeft ook regelmatig dr bal kapot daardoor. En zij gaat wel echt regelmatig naar de smid (iedere 7 weken). Dus denk niet dat dat t probleem is. Met rijden heb ik altijd springschoenen aan.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard tikt zichzelf aan tijdens stap in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:25

Koop een vijl en ga de voorvoeten afronden. Gewoon rondom vijlen en de teen iets meer inkorten. Zolang je alles netjes en gelijk vijlt kan dat tussen de hoefsmidbeurten door.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:45

Lindsey_99 schreef:
Koop een vijl en ga de voorvoeten afronden. Gewoon rondom vijlen en de teen iets meer inkorten. Zolang je alles netjes en gelijk vijlt kan dat tussen de hoefsmidbeurten door.

Dat werkt evt als ze voor te traag zijn en ze met achter voor aantikken.
Je hebt ook paarden die zichzelf zijwaarts aantikken, dus de rechter hoef tikt de linker koot/been aan.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:56

Die van mij doet het ook wel eens, en ook dat zijwaarts aantikken trouwens. Hij heeft dan ook een zeer snelle := en ruime stap (en andere snelle gangen) voor een dertiger. Coen gaat ook standaard om de 7 weken na de smid. Zal misschien niet meer zo goed afrollen aangezien zijn beentjes ook al 30 jaar oud zijn, maar ik ben elke dag die hij extra krijgt dankbaar, als ik hem zie snelwandelen door de wei.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 22:47

Brainless schreef:
.
Dat werkt evt als ze voor te traag zijn en ze met achter voor aantikken.
Je hebt ook paarden die zichzelf zijwaarts aantikken, dus de rechter hoef tikt de linker koot/been aan.


Als dat er dan bovenaan bij zou staan wellicht, maar ik lees nergens dat dat het geval is. In dat geval zou ik dan eerder aan een erg scheef paard denken en rechtrichten als tip geven. En natuurlijk de hoeven voor wat bijhouden.

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Re: Paard tikt zichzelf aan tijdens stap in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:28

Mijn paard strijkt soms ook haar achterbenen langs elkaar in de wei. Ook hier de hoefsmid om de 8 weken. Bij dit paard is er wel sprake van scheefheid inderdaad.