Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:12

Tessebes schreef:
DenieesB; die Marstall is echt wel goedkoop, maar volgens mij klopt het wel.

Ik had hierboven gezegd dat ik van JPGEF balancer pro plus 200 gram moet geven, maar dat moet 400 gram zijn. Dan kom je op 36 euro per maand, dat vind ik echt een beetje te gek.


Klopt, het is idd behoorlijk aan de prijs, maar wel de balancer die mijn zeer kieskeurige pony goed eet...dus helaas, dan maar die 36 euro.

Die Marshall zal ik ook eens onderzoeken, wellicht is dat wel wat voor mn jonkie.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:16

Zijn er hier mensen die Pure Feed balance vitamine brokjes voeren?

Ik geef VS200 maar hij gaat over op ander hooi waaronder een deel graszaadhooi waar natuurlijk niet veel in zit.
Daarom denk ik nu aan Pure Feed. Zit wel weer minder vitamine E/ selenium in wat mijn pony weer nodig heeft maar wel stuk meer eiwitten. Maar kan amper Nederlandse recensies vinden.

Wel stuk meer voeren, zo'n 180 a 200 gram tegenover nu 50.....


Lori: ik zou even kijken naar de hoeveelheid van de stoffen die erin zitten die voor jou belangrijk zijn. Agrobs is bv niet ruim bedeeld in magnesium, vitamine e en selenium. Zo zullen er nog meer dingen zijn die er al dan niet meer of minder in zullen zitten tegenover de vs200


Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:51

Op marstall hier zand likken, doffe vacht en slecht gegeten.
Pavo vital jeuk.
Vitalbox jeuk en rillerig.

Wat goed werkt is toch testen op je eigen paard. Elk paard is anders.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:58

Vrijbuiter34 schreef:
Tessebes schreef:
DenieesB; die Marstall is echt wel goedkoop, maar volgens mij klopt het wel.

Ik had hierboven gezegd dat ik van JPGEF balancer pro plus 200 gram moet geven, maar dat moet 400 gram zijn. Dan kom je op 36 euro per maand, dat vind ik echt een beetje te gek.


Klopt, het is idd behoorlijk aan de prijs, maar wel de balancer die mijn zeer kieskeurige pony goed eet...dus helaas, dan maar die 36 euro.


Ik moet ook nog fibrebeet, omegaolie en monnikspeper bijvoeren en dat moet ik weer mengen met slobber, anders eet ze het niet. Daarnaast voer ik nog muesli bij de vitaminebrok en extra hooi. Dus als het nou alleen die 36 euro zou zijn. :list:

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:01

Hahaha herkenbaar...ik voer naast de jpgef nog onbeperkt hooi, eiwitten, amino3 en natuurlijke vitamine E, kaatching :wave: geld.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:42

Erg he wat we allemaal aan zee uitgeven haha. Maar toch, zou hem niet werken missen

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:47

Van vs gaf ik geloof ik rond de 150 gram.
Advies is qua selenium geloof ik 40 gram per 100 kilo?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:50

Muze schreef:
Van vs gaf ik geloof ik rond de 150 gram.
Advies is qua selenium geloof ik 40 gram per 100 kilo?


Lijkt me veel?
Ik heb ergens gelezen dat mijn pony (rond de 180 kilo) 0,36 mg per dag nodig zou hebben minimaal. Maar eerlijk gezegd geen idee meer waar ik dat vandaan heb

DenieesB

Berichten: 473
Geregistreerd: 11-05-16

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:12

Ik ben net langs Van Der Weijden gereden in Bleiswijk. Zit blijkbaar vrijwel naast mijn werk dus dat was makkelijk!

Hij zegt dat de Marstall echt een aanvulling is en geen totaalvoer. De Vitalbix DC daarentegen wel, dus die heb ik nu meegenomen. Ben benieuwd hoe ze het erop doet. Mocht ze hier niet voldoende aan hebben adviseerde hij de Vitalbix Active.

Wat heeft die man een volle loods zeg, keek mijn ogen uit!

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:22

DenieesB schreef:
Maartje_M schreef:
Hier eten ze marstall niet. Krijg het er nu alleen in met een scheut lijnzaad en dan alleen bij mijn merrie. Zelfs de Ik-vreet-alles pony laat het staan.
Ik kwam van Pavo, kreeg de ruin jeuk van.
De ruin en de pony krijgen nu subli maar vind het niet fijn dat die brokken zo groot zijn. Mijn ruin heeft slechte tanden en ik heb het idee dat hij die grote brokken lastiger eet omdat hij ze niet op kan likken. Hij is super picky, hij hield na een dag of 5 op met de Marstall eten :+
Ik weet nog niet wat het nu gaat worden. Twijfel over vitalbix omdat dat ook niet super smakelijk blijkt te zijn


Ik voer mijn merrie nu 3 dagen Marstall om te proberen en te kijken of ze het lust, maar tot nu toe gaat alles er smakelijk in. Ze is voor wat ik tot nu toe heb gemerkt gelukkig wel een makkelijke eter, dus ik hoop dat dit zo blijft :o. Kregen ze bij jou de Marstall los of gaf je er nog iets doorheen? En was je er verder wel tevreden mee?


Nee, helemaal niet tevreden. Merrie wordt er echt suf op, die voer ik nu muesli erbij. Zij heeft het een tijd wel goed gegeten maar nu niet meer dus

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:20

Mijn pony heeft op veearts advies altijd extra vitamine E, selenium en magnesium nodig en tot nu toe voer ik dat meestal als supplement bij. Gelukkig hoeft vitamine E en selenium niet meer apart want daarvan zit er meer dan voldoende in de VS200 brokjes.

Nu zou ik eigenijk best graag van de magnesium af willen, als supplement dan maar ik kan niet echt een brokje vinden waar er van alle 3 voldoende in zit.

Misschien heeft iemand weet van een brokje waar van die 3 toevoegingen veel in zit?

Op zich vind ik de Pure Feed balance ook erg mooi maar daar zit juist heel weinig magnesium in en moet ik ook iets meer voeren dan de aanbevolen hoeveelheid om aan de vitamine e en selenium hoeveelheid te komen die hij moet hebben.

Denk eigenijk dat ik niet van een losse pot extra ernaast af kom maar wie weet :-)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 06:36

IngridM schreef:
Mijn pony heeft op veearts advies altijd extra vitamine E, selenium en magnesium nodig en tot nu toe voer ik dat meestal als supplement bij. Gelukkig hoeft vitamine E en selenium niet meer apart want daarvan zit er meer dan voldoende in de VS200 brokjes.

Nu zou ik eigenijk best graag van de magnesium af willen, als supplement dan maar ik kan niet echt een brokje vinden waar er van alle 3 voldoende in zit.

Misschien heeft iemand weet van een brokje waar van die 3 toevoegingen veel in zit?

Op zich vind ik de Pure Feed balance ook erg mooi maar daar zit juist heel weinig magnesium in en moet ik ook iets meer voeren dan de aanbevolen hoeveelheid om aan de vitamine e en selenium hoeveelheid te komen die hij moet hebben.

Denk eigenijk dat ik niet van een losse pot extra ernaast af kom maar wie weet :-)


Pfoe, dat is ook lastig, om voer te vinden waar het alledrie voldoende in zit!
Ik dacht aan de Equifirst Booster mix, maar denk dat de gehaltes nog steeds te laag zijn, plus, dan voer je een 'supplement' in een soort muesli vorm - en dan moet je dus best wat voeren. Dat zal ook niet echt je bedoeling zijn denk ik?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:35

Ja ik heb het ook nog niet kunnen vinden hoor maar wie weet roept iemand 'deze vitaminebrok'! Die ik nog niet ken oid :-)

Bedankt Skippy, is inderdaad niet wat ik zoek haha. Wel lief dat je reageert!

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:15

Progressive earth heeft geloof ik balancers met onder andere meer e, selenium en magnesium.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:55

Kijk, nog nooit van gehoord. Ga eens googlen. Thanks!

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:09

Toch is het soms lastig al dat voer. Een brok die ik zelf op specificaties niet zou uit kiezen, daar doet mijn insuline resistente, chronisch bevangen pony het dus wel goed op. (Sojabrok, 14,4 % suiker)

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:57

Tessebes schreef:
Ik bestel er ook niet meer ivm service.

Ik ben net weer overgestapt naar Lexa Amino, maar dit wordt door mijn nieuwe merrie ook met lange tanden gegeten. Iemand nog een ideetje voor een vitaminebrok met extra aminozuren?


Ik geef naast de vitamine brok ook nog 75 tot 100 gram zwarte haver voor de extra aminozuren. Ik heb ook de Lexa aminozuren gehad een langere tijd, maar als je paard echt vijf a zes dagen gereden wordt dan heb je er niet voldoende aan in combinatie met Fibra en ruwvoer.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:30

Omdat ik nu weer eens rond zit te kijken zie je goed dat er in vitamine brok A bv geen vitamine D of koper zit (slechts een voorbeeld). In vitamine brok B zit bijvoorbeeld weer geen vitamine C of geen jodium (wederom slechts een voorbeeld).

Hoe gaan jullie daarmee om? Wisselen jullie om die reden regelmatig van brok? Als ik nu bv jaren VS200 blijf hebben krijgt hij nooit vitamine X of Y binnen (ruwvoer even daarbuiten gelaten).

Hoe erg is dat?

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:50

Ik wissel regelmatig.
Heb Oerbalans gegeven en ga nu naar vitalbix.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:51

Dat laat ik los. Mezelf check ik ook niet of ik wel precies elke vitamine krijg. Sterker nog, de voeranalyses voor paard en kat gaan vele malen verder dan hoe ik zelf eet.

Dus ik kijk naar mn paard. En die gaat al maanden lang geweldig goed op VS en Havens Gastro. Dus geen reden om dingen te veranderen.

darkadia

Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:54

Hier wissel ik om die reden soms inderdaad van vitaminebrok. Ook doe ik weleens een periode even geen vitaminebrok, maar doen het toch beter als ze wel extra vitamines krijgen. En idd kijk naar je paard vooral ook.

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:54

Onze hond en katten krijgen ook regelmatig weer ander voer. Met dezelfde reden.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:04

Muze schreef:
Onze hond en katten krijgen ook regelmatig weer ander voer. Met dezelfde reden.


Hier de katten ook!
Wél met hoofdvoer van purizon, maar met regelmaat smilla en ecostyle Cate, purina one, jarco er door.

Wij zijn net weer van vital van pavo terug naar oerbalans. Hierna pakken we de Lexa (met toegevoegde deatomeen aarde)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:51

Ik ben van Vitalbix overgestapt naar equilin een tijdje terug. Maar wel met reden als de dames er goed op gaan verander ik niks. De “lekkere” extra muesli (vooral voor het tuigpaard) wissel ik wel net hoe mijn pet staat.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:35

Ik wissel ook af :j deels omdat ik nog niets gevonden heb waar ik echt tevreden over ben en deels omdat ik het wel een fijn idee vind om het af te wisselen

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot, Toushie en 8 bezoekers