welk zadel past bij ons?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kimmi3
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-09-20

welk zadel past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 19:52

hallo allemaal,

graag zou ik wat advies krijgen in welk zadel het beste zou passen bij mij en mijn paard.
ik heb in juni een nieuw paard gekocht en het zadel kreeg ik erbij.
nu is dit een 16 inch zadel en ik heb broekmaat 42 dus ik geloof dat ik dan toch echt een 17,5 of 18 inch moet hebben.

verder heb ik door lichamelijke problemen wat moeite met mijn balans en onverwachtse scherpe bochten opvangen.
En mijn paard is wat rond en heeft de neiging om onverwachte sprongen opzij te maken.
dus mijn zadel schuift vaak opzij wat ik dan lichamelijk niet goed genoeg kan opvangen wat soms resulteert in een valpartij.

ik zoek dus een zadel waar ik "vast" in zit en die op zijn plek blijft liggen op mijn paard zijn rug.
ook zou het fijn zijn als het zadel aanpasbaar is aangezien mijn paard op dit moment nog geen be spiering heeft maar wel vet dus zijn bouw gaat nog veranderen de komende tijden en het zadel moet daar in mee kunnen bewegen.
wij rijden voornamelijk alleen buitenritten en willen lange afstanden gaan maken dus comfort is ook wel een belangrijke eis.

zelf lijkt mij een stockzadel, westernzadel of een trail/endurence wel wat.
boom loos heb ik ook en die zit goddelijk maar die glijd al helemaal van hem af, en een boomloos western heb ik met een ander paard ervaring mee maar die kon mij ook niet goed genoeg opvangen bij onverwachte scherpe bochten.

mijn budget ligt ongeveer tot de 300 euro de zadels mogen nieuw of 2de hands zijn.
ik wil nog een zadel passer langs laten komen om echt de juiste maten van mijn paard en mij op te meten maar zou alvast graag wat soorten zadels willen kunnen opnoemen.

alvast heel erg bedankt voor jullie tips


Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: welk zadel past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:06

Nou maar 42 mag inderdaad in een 18 inch. Dus je gevoel klopte

Maar voor 300 euro een nieuw of goede tweedehandse vinden gaat enorm lastig worden.
Kwaliteit kost wat

En ik zou zeker geld investeren in een zadelpasser. Kost je 50-70 euro maar dan weet je wel wat je paard voor maat heeft

Eventueel zadel met verwisselbare boom een optie.

Mama van mijn lieve meisjes

hwn
Berichten: 4650
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:25

Als je nu een 16 inch zadel hebt bij je paard, en je paard is rondgeribt, dan vermoed ik dat het een paard is met een korte rug? Als jijzelf dan geen kleine zitmaat kan hebben, beperkt dat de keuze heel erg in de klassieke zadels (ben niet thuis in western en boomloze zadels, dus hiervoor laat ik de adviezen aan andere over), dan moet je bijna naar Massimo of zo gaan, die hebben zadels met Franse kussens, maar doet natuurlijk weinig of niks voor je stabiliteit vermoed ik.

Heb je een paard met een normale ruglengte (en bijv. heel slanke vorige eigenaar) dan is de keuze natuurlijk wat ruimer, al vrees ik ook dat je je budget wat zal moeten optrekken, een comfortabel zadel is van groot belang voor ruiter en paard.

Ikzelf heb een Thorowgood, heeft verwisselbare boom, een V-singelsysteem waardoor het zadel minder gaat schuiven, en meerdere types (Edit: ik heb de Endurance). Zijn echter niet zo makkelijk 2dehands te vinden denk ik, nieuwprijs is rond de 800 euro, valt best mee dus.

Kimmi3
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-20 03:07

Knert schreef:
Nou maar 42 mag inderdaad in een 18 inch. Dus je gevoel klopte

Maar voor 300 euro een nieuw of goede tweedehandse vinden gaat enorm lastig worden.
Kwaliteit kost wat

En ik zou zeker geld investeren in een zadelpasser. Kost je 50-70 euro maar dan weet je wel wat je paard voor maat heeft

Eventueel zadel met verwisselbare boom een optie.


Ja zadelpasser stond zowieso op de planning ik weet dat de schoft wijdte 34 cm is dus dan zit hij op een ruime medium maar wil gewoon zeker weten dat het goed past.
Qua verwisselbare boom ken ik alleen wintec en norton maar had al veel slechte dingen gehoord over norton.

Kimmi3
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-20 03:20

hwn schreef:
Als je nu een 16 inch zadel hebt bij je paard, en je paard is rondgeribt, dan vermoed ik dat het een paard is met een korte rug? Als jijzelf dan geen kleine zitmaat kan hebben, beperkt dat de keuze heel erg in de klassieke zadels (ben niet thuis in western en boomloze zadels, dus hiervoor laat ik de adviezen aan andere over), dan moet je bijna naar Massimo of zo gaan, die hebben zadels met Franse kussens, maar doet natuurlijk weinig of niks voor je stabiliteit vermoed ik.

Heb je een paard met een normale ruglengte (en bijv. heel slanke vorige eigenaar) dan is de keuze natuurlijk wat ruimer, al vrees ik ook dat je je budget wat zal moeten optrekken, een comfortabel zadel is van groot belang voor ruiter en paard.

Ikzelf heb een Thorowgood, heeft verwisselbare boom, een V-singelsysteem waardoor het zadel minder gaat schuiven, en meerdere types (Edit: ik heb de Endurance). Zijn echter niet zo makkelijk 2dehands te vinden denk ik, nieuwprijs is rond de 800 euro, valt best mee dus.


Nee het is niet dat hij een korte rug heeft het is een draver met een redelijk lang lichaam, mijn boomloze is 18 inch en dat past goed.
Zelf had ik gekeken naar een norton pro die heeft verwisselbare boom, en een Norton stockzadel leek me heerlijk zitten maar las dan online weer slechte dingen over norton. Wintec ben ik van vroeger uit wel gek op dus zit daar ook aan te denken.

Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:49

Eigenlijk horen zulke vragen niet op Bokt.
Elk paard is anders, elke ruiter is anders...qua bouw en voorkeuren. Budget is anders, bespiering kan afwijken of groeien.

Dus virtueel deze vraag stellen geeft hetzelfde niveau/kwaliteit/slagingskans als gewoon een gok wagen en bieden op het eerst de beste Leuk uitziende zadel op marktplaats.

Advies; zadelpasser, meegaan in het advies en je slagingskans serieus verhogen.

Mama van mijn lieve meisjes

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: welk zadel past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:54

De wintec modellen zijn voortaan echt heel prima en ook daarin kun je tegenwoordig heel veel kanten op qua aanpassingen etc.

Als je zelf wat steviger wil zitten is wellicht zelfs een dressuurzadel zoals de Isabel Werth of de Contourblock een optie? Dan heb je wel veel steun en zit je ook wat vaster in het zadel?

Fijne is dat je het verwisselbare kopijzer ook nog hebt waardoor je best de nodige aanpassingen nog kan doen als je paard nog wat gaat veranderen qua bespiering etc.


Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: welk zadel past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:01

Ik ga mee met bovenstaande, het is maatwerk en je budget is erg laag.
Pin je ook niet vast op maten, want elk merk valt anders qua maat en meer of minder vulling maakt uiteraard ook verschil.

Ik zou je budget op zn minst verdubbelen en dan naar een zadelmaker gaan.

Kimmi3
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-20 14:00

Knert schreef:
Eigenlijk horen zulke vragen niet op Bokt.
Elk paard is anders, elke ruiter is anders...qua bouw en voorkeuren. Budget is anders, bespiering kan afwijken of groeien.

Dus virtueel deze vraag stellen geeft hetzelfde niveau/kwaliteit/slagingskans als gewoon een gok wagen en bieden op het eerst de beste Leuk uitziende zadel op marktplaats.

Advies; zadelpasser, meegaan in het advies en je slagingskans serieus verhogen.



Als u goed leest vraag ik alleen om advies zodat ik alvast wat informatie kan opdoen en wat modellen in het hoofd heb voor bij mijn afspraak met een zadelpasser...

Ik houd er niet van om helemaal blanco zo'n afspraak in te gaan.

Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:12

trottingl schreef:
Knert schreef:
Eigenlijk horen zulke vragen niet op Bokt.
Elk paard is anders, elke ruiter is anders...qua bouw en voorkeuren. Budget is anders, bespiering kan afwijken of groeien.

Dus virtueel deze vraag stellen geeft hetzelfde niveau/kwaliteit/slagingskans als gewoon een gok wagen en bieden op het eerst de beste Leuk uitziende zadel op marktplaats.

Advies; zadelpasser, meegaan in het advies en je slagingskans serieus verhogen.



Als u goed leest vraag ik alleen om advies zodat ik alvast wat informatie kan opdoen en wat modellen in het hoofd heb voor bij mijn afspraak met een zadelpasser...

Ik houd er niet van om helemaal blanco zo'n afspraak in te gaan.


Begrijp ik. Echter is Bokt zeer divers. Er zal zeker heel divers worden gereageerd.

Hopelijk mag je slagen bij de afspraak. Al zou ik wel het advies mee willen geven het budget te verhogen.

Mama van mijn lieve meisjes

Kimmi3
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 15:29

ik heb inmiddels mijn zadel gevonden én binnen budget gebleven, een vriend van mij is zadelmaker en helpt me bij het aanmeten en passend maken.

Bedankt voor ieders reactie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jussem, LindaInez, Nezumichan, Odetje92 en 19 bezoekers