Ik vind het soms zo moeilijk.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Ik vind het soms zo moeilijk.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 12:45

Ongeveer 3x/week rij ik op één van de paarden van mijn oudste dochter. Heerlijk paard, ik ben echt gek op hem. Maar vandaag bijvoorbeeld weet ik het echt even niet meer. En helaas was er niemand in de buurt om me te helpen.
Situatie;
Donderdagochtend is mijn rij- ochtend. Heerlijk, kijk er echt naar uit, zo ook vandaag!
Op stal aangekomen heerlijk rustig gepoetst en daarna gaan rijden. Nou ja.....een poging tot.....ik kreeg hem nieteens de hele bak door! Alles was eng aan een van de lange zijden van de bak. Gevolg; hard er doorheen lopen, naar binnen vallen, om proberen te keren....het hele pakket. In de andere delen van de bak was hij relaxed, maar zodra we weer bij die lange zijde kwamen. %)
Ik heb van alles geprobeerd; uiteraard rustig gebleven, laten kijken, streng zijn en goed been er aan (waardoor we nog harder gingen).
Uiteindelijk afgestapt en door de bak gaan wandelen, linksom en rechtsom.....niets aan de hand! Een klein beetje kijkerig maar keurig over de hoefslag. Ik er weer op. Veel figuren gereden, voor zover mogelijk, veel schakelen.....maar weer hetzelfde probleem.....
Ik doe duidelijk iets niet goed......jammer dat er niemand was om mij te corrigeren en daarmee te helpen...ik wist het echt even niet.
Ben doorgegaan tot een rondje redelijk ging en het toen afgesloten. Daarna ook nog een rondje of twee door de bak gewandeld ernaast en toen gestopt.

Wat zou ik fout doen?
Hebben jullie tips?

Nog even wat aanvullende info: paard is superbraaf, maar wel slim en snel. Is me soms twee stappen voor zeg maar. Vindt de ene keer niets eng, andere keer alles.
Gelukkig gaat het meestal goed, kunnen we heerlijk samen rijden. Maar eens in de zovele weken gebeurd er dit. Er valt geen pijl op te trekken.....meestal super braaf maat soms zó lastig en vlug....

Paard gaat overigens er niet vandoor, of ‘aan de kletter’. Met snel bedoel ik bv hard draven (middendraf of uitgestrekte draf).

Gelukkig krijg ik wekelijks privéles op hem. Instructrice weet er ook van. Maar is in de les meestal een engeltje <3

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:54

Tip van flip: zet het paard hard aan het werk in het stuk van de bak dat-ie níet eng vindt.
Jij hebt hem nu aan het werk willen zetten waar-ie het eng vindt - dan pak je 'm dubbel.

Zet hem dus flink aan het werk daar waar hij wil zijn. Biedt hem rust aan op de plek waar hij níet wil zijn. Wil hij daar niet zijn? Terug naar het harde werken op de plek waar hij wel wil zijn.

Moet jij eens kijken hoe graag hij naar die enge lange zijde wil. Want daar krijgt-ie wél rust :D

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:59

Tip van Ibbel is wel grappig ik weet alleen niet of een paardenbrein zo werkt.
Lijkt me niet.

Ik heb ook zo’n paard echt vreselijk vermoeiend geen peil op te trekken.
Ik kan 2 dingen doen of boos worden en naar voren rijden of op volte en dan voor binnenbeen naar buiten ondertussen houdt je um op 2 teugels en zorg je dat ie bij jou blijft met zijn concentratie .
Voel je dat ie weg wilt sluit je de volte weer en open je um weer tot je op dat punt ben.

Is het de hele lange zijde kun je het zelfde doen met pasjes opzij of. Wijken
Vanaf de 4e hoefslag

Maar persoonlijk denk ik flink pak op zijn donder en nu krijg ik bokt over me heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:01

Verveld dat het rijden niet zo fijn gaat.
Ik heb dit probleem ook regelmatig. Wat ze bij mij op stal altijd zeggen is om het paard echt aan het werk te zetten zodat die wel op jou moet letten en geen tijd heeft om met de omgeving bezig te zijn. Ik rijd dan heel veel kleine achtjes, slangenvoltes met kleine voltes er tussen door en veel grote voltes waarbij ik in de grote volte van hand verander zodat het paard echt op jou moet letten en moet kijken waar die zijn voeten neer zet. Eigenlijk is een halve lange zijde in de bak rechtdoor al te veel. Vervolgens ga ik de voltes steeds groter maken en steeds iets meer stukken rechtdoor erbij pakken.

Daarnaast niet steeds de enge plek opzoeken maar even de enge plek erbij pakken en dan weer terug naar het niet- enge stuk om weer rust te creëren.

Ik heb dit laatst gedaan met een jong paard die absoluut niet aan een kant van de bak wilde komen en inderdaad dan ook hard begon te draven en plat door de bocht ging. Na een kwartiertje links, rechts, links, rechts was die volledig op mij gefocust en liep die netjes de bak door, ook door die ene enge kant van de bak.

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:06

Allereerst, ik vind dat je het fijn beschrijft en fijn dat je inziet dat het niet de schuld van het paard is.
Jij doet het natuurlijk ook niet expres, maar hij klinkt slim en niet stout :D

Ik zou het paard vooral heel veel aan het werk zetten. Dus geen rondje door de bak rechtuit maar willekeurig door de bak in allerlei figuren, links- rechtsaf draaien, pasje wijken, verruimen noem maar op. Ook mag je echt wel eens duidelijk zeggen dat dit niet de bedoeling is, al vind ik dat het vervelende gedrag negeren beter werkt dan er op in gaan. Al kan dit wel per paard verschillen.

Wat zeggen je instructrice en je dochter hier over? In de les doet hij het niet, rijd jij dan anders, zelfverzekerder? Zet je hem daar beter aan het werk?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:08

Wat als je in die bak grondwerk doet? Zijn die plekken dan even eng? Zo ja, dan zou ik persoonlijk éérst vanaf de grond proberen te bereiken dat het paard rustig kan werken in die bak.

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 13:08

Ik denk ook dat het een kwestie van doorzetten is. Beestje is absoluut niet kwaad. Helaas heb ik soms om medische reden net de kracht niet lang door te gaan.
Ik probeer dan wel ‘foefjes’ dmv figuren ineens daar te komen waar ie niet durfde vandaag.
Maar niets hielp....en dan baal ik dat ik de energie en kracht mis door te gaan.
Gelukkig wel goed afgesloten (gelijk gestopt toen rondje wel goed ging). Vast niet dè manier maar ik zag geen andere optie vandaag.

En ws als ik er morgen weer opstap is er niets aan de hand! Zo is ie dan ook weer

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:13

Zelf zet ik mn paard ook aan het werk op een plek waar het goed gaat. En dan steeds meer ruimte pakken. Plekken die ''eng'' zijn neem ik ook mee maar met een beetje afstand. De afstand waarbij het nog steeds goed te handelen is, ook deze afstand verklein ik. Op het eind van de training is ze zo moe dan loopt ze overal langs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:14

gebeurd dit vaker of alleen van daag?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-20 13:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 13:15

MCE schreef:
gebeurd dit vaker of alleen van daag?

Echt af en toe. Meestal niks aan de hand. En zo nu en dan zo’n bui als vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:16

Duran123 schreef:
MCE schreef:
gebeurd dit vaker of alleen van daag?

Echt af en toe. Meestal niks aan de hand. En zo nu en dan zo’n bui als vandaag.


is dit dan voor of na een les

kan zijn dat u (of bij uw dochter) in de les - als deze voor vandaag was - iets in die hoek/korte zijde hebt "moeten doen" wat voor het paard minder prettig was?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-20 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:23

tita schreef:
Tip van Ibbel is wel grappig ik weet alleen niet of een paardenbrein zo werkt.

Tip van Ibbel werkt gewoon. Paarden reageren op het weghalen van druk. Dus zorgen dat er op de 'enge' plek geen druk is en er vandaan wel.

Rustig in stap (desnoods liedje zingen dat je zelf rustig blijft) naar de enge zijde. Wil het paard niet verder lopen prima, dan draaien we 90 graden maar gaan wél in draf. En nemen een volte mee, een eentje de andere kant op. Daarna overgang stap en weer richting lange zijde. En nog een keer en nog een keer. Dit is volgens TS een slimmerik, die snapt het de 2e of 3e keer al.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:26

Typisch geval van onzichtbare mega enge bakkabouters.
De tip van Ibbel kan heel goed werken.
Het paard heeft met al zijn drakerige gedrag een soort van zijn zin gekregen. Nee ik wil niet ja maar ik wel dus we gaan het proberen, nee ik wil echt niet, ruiter gaat van zijn rug af en er is eigenlijk niets meer aan de hand, dus die mega enge bakkabouters waren toch niet zo eng. Ruiter er weer op en we zijn weer terug bij af. We proberen het nog wel die enge hoek maar belandden meer in de veilige hoek. Het is gewoon een slim en ondernemend paard en net wat je al zegt niets met rottigheid te maken maar voor nu een kwestie van een slimmere ruiter worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:31

[quote="tita"]Tip van Ibbel is wel grappig ik weet alleen niet of een paardenbrein zo werkt.

het werkt wel zo, eerst druk weghalen, aandacht van het paard terug bij de ruiter brengen

en opnieuw beginnen, slimmer willen zijn, je begint niets op foute spanning/energie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-20 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:32


elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:02

Zoals ibbel doe ik het ook...

En soms... soms heeft de mijne ook gewoon haar dag niet. Volgende keer beter denk om dan maar

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:05

tita schreef:
Tip van Ibbel is wel grappig ik weet alleen niet of een paardenbrein zo werkt.
Lijkt me niet.


Ja hoor. Is de ultieme beloning. Trailerladen werkt volgens hetzelfde principe. Zorg ervoor dat het paard het binnen leuker vindt dan buiten.

Dus hard aan het werk op de plek waar het paard het niet eng vindt. En dan rustig langs het enge gedeelte. Wat je overigens wel moet voorbereiden. Het geheim is: Op tijd beginnen, dat betekent een baklengte voor het enge deel. Stel je paard bij voorkeur ook van het enge stuk of hoek af (niet laten kijken) Dus schouder voor of schouder binnenwaarts erlangs is ook echt wel iets dat helpt. Rijd het paard aan de buitenteugel en blijf af van de binnenteugel zodat je paard daar geen steun op zoekt en ervantussen piept. Stem erbij (in lage toon).

Dit soort oefeningen hebben altijd heel erg geholpen toen ik BBQ les had met mijn paard. Dat was mijn priveles op de tijd dat ge-BBQ-t werd op het terras dat naast de rijbak lag en mijn paard dacht dat we zn billen zouden roosteren. Toen daar langs rijden geen probleem meer was kon ik op wedstrijd echt overal langs.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Ik vind het soms zo moeilijk.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:14

De tip van Ibbel werkt perfect, dit is juist precíes hoe een paardenbrein werkt. Hij heeft negatieve associaties met die kant, of wil liever aan de andere kant zijn, dus vertikt het om aan die kant te komen. Dus als je het om kunt keren: de negatieve kant wordt juist de positieve plek waar hij graag heen wil, dan los je het probleem op. Maak er een spelletje van.

Dat betekent niet dat je hem nóg harder aan het werk zet aan de 'goede' kant van de bak, maar je gaat gewoon aan die kant al je oefeningen rijden die je wilde doen. Voltes in draf, stukken galop, etc. En dan laat je hem vervolgens gewoon naar het moeilijke stuk gaan en daar leg je even helemaal geen druk op hem. Niet pushen, niet been geven, gewoon stilstaan en uitrusten, of rustig rondstappen. Wil hij dat niet of stopt hij weer, en gaat hij weer naar de makkelijke hoek, dan ga je daar gewoon weer aandraven en fanatieker rijden. Zo bouw je dat net zo lang uit tot hij doorkrijgt dat die moeilijke zijde eigenlijk een hele fijne plek is waar hij graag zou willen zijn, want daar krijgt hij rust.

Dat betekent wel dat je dus niet hem moet gaan pushen om toch die moeilijke zijde langs te gaan. Het moet echt zijn eigen idee worden dat dat een fijn plan is. Die zijde moet juist de plek zijn waar géén druk is, want daarom wordt het daar ook fijner voor hem.

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:29

Hoewel het natuurlijk werkt wat Ibbel zegt , ben ik het er niet zonder meer mee eens om dit als oplossing te gebruiken.
Als ik de keuze heb , kies ik liever voor de positiefste meest vriendelijke aanpak. Waarbij ik de aanpak van Ibbel absoluut niet veroordeel, want die is best vriendelijk zeker vergeleken met wat veel anderen doen.

De schrik kant, daar is iets aan de hand ...de lichtinval is anders, gisteren geschrokken van iets en nu angstig... etc....
Door de andere kant onprettig te maken dwing je je paard te kiezen tussen twee kwaden en dan kiest hij maar om de enge kant het prettigste te vinden.

Dat het goed gaat als je er naast loopt is logisch. Dan loopt de leider erbij en als de leider er is , dan zal het wel veilig zijn ( genoeg paarden die een stuk relaxter zijn met hun baas ernaast dan de baas erop )

Ik vind dat werk bijna altijd prettig moet zijn voor een paard . Soms wil je een stapje verder , en dan zal hij zijn spieren voelen. Maar het dusdanig onprettig maken dat de rust aan de "enge " kant van de bak de voorkeur heeft , daar kan ik me niet in vinden.

Hoe ik het doe hangt van het paard af

- Een echt gevoelig/jong paard heeft er soms baat bij om er tien keer langs te wandelen aan de hand. En om met aanmoedigen veel praten en belonen voor elke stap aan de goede kant en hem zijn eigen zelf vertrouwen te laten vinden.

Een ander paard heeft afleiding nodig en is een werkje waar je stoïcijns mee doorgaat en je anticipeert op zijn weglopen (voorkant weg .... dan zetten we dat door in een schouderbinnenwaarts ... en kun je belonen voor de oefening ). In galop aanspringen, prima maken we er een mooie volte van, die weer beloont kan worden etc...
Niet overdrijven ( Paard gaat achterwaarts , dan hoef je er geen kilometer achterwaarts van maken, het idee is om het om te zetten in ene hele gewone oefening )

En weer een ander paard heeft het nodig dat je die dag gewoon ermee stopt, lekker een rondje buiten maakt en volgende dag de bak weer pakt.

Het gaat er ook om wat voor jou prettig is en waar jij mee kan werken. Als jij je onzeker voelt, wordt je paard uiteraard niet zekerder ( he de baas vindt het hier ook eng ) en is er niets mis met afstappen.


Trailer laden werkt ook niet met elk paard volgens het principe buiten leuker dan binnen ( ik heb er ook paarden volledig in paniek van zien gaan, paarden waarbij een andere methode weer beter werkte )

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:06

Je maakt het niet onprettig voor het paard, dat is niet de bedoeling. Je doet alleen daar al het werk wat je tóch al van plan was in de hele bak. Tenslotte ga je de bak in om iets te oefenen/te werken met je paard.
En in plaats van "een rondje stappen aan de lange teugel tussendoor" wat je doet als je paard gewoon braaf alle hoeken van de bak door loopt, biedt je dat 'even stappen aan de lange teugel' dus aan de enge kant aan. Niets meer, niets minder. De enge plek wordt de plek waar de beloning voor het werken wordt gegeven. Het is niet de bedoeling dat de 'veilige kant' vervelende associaties geeft. Dan doe je iets niet goed met je bakwerk.

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ik vind het soms zo moeilijk.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:54

Dank voor de verdere uitleg Ibbel. Sadira verwoorde het ook mooi.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:37

Mijn paard vind de hele lange zijde langs de heg enorm spannend. Is daar een tijdje terug enorm geschrokken van kabaal wat achter de heg gebeurde.
Sinds dien is het drama om er langs te gaan.

Heb een goede tip gekregen van mijn instructrice, wat voor ons enorm helpt.
Is eigenlijk dezelfde idee als die van Ibbel.

Moet langs die lange zijde steeds een kleine volte rijden zodra ze spanning krijgt (weglopen of kijkerig wordt) en haar hals erop zet.
En dan goed op buitenteugel en binnenbeen en vooral niet met je binnenteugel pakken, zodat ze echt goed gaat buigen.
Soms moet dat echt om de paar meter... En als ze braaf loopt vooral niets doen, gewoon met stille hand en stil been doorrijden.

Als ik dit aan het begin van de training goed meepak, heeft ze heel snel door dat ontspannen doorlopen makkelijker is dat weglopen en kijkerig worden, want dat is het veel harder werken.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Ik vind het soms zo moeilijk.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:42

Nou dat zegt ibbel niet hoor ninne1

Ibbel zegt vermijden ergens anders flink rijden en dan moeilijke punt zien als rust.
Ik heb de reacties gelezen van mensen die eens met Ibbel maar Ibbel methode werkt niet hier bij mijn bloederig gevalletje

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:03

tita schreef:
Nou dat zegt ibbel niet hoor ninne1

Ibbel zegt vermijden ergens anders flink rijden en dan moeilijke punt zien als rust.
Ik heb de reacties gelezen van mensen die eens met Ibbel maar Ibbel methode werkt niet hier bij mijn bloederig gevalletje


Je hebt gelijk, heb denk ik iets te snel gelezen :o

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:15

ninne1 schreef:
Mijn paard vind de hele lange zijde langs de heg enorm spannend. Is daar een tijdje terug enorm geschrokken van kabaal wat achter de heg gebeurde.
Sinds dien is het drama om er langs te gaan.

Heb een goede tip gekregen van mijn instructrice, wat voor ons enorm helpt.
Is eigenlijk dezelfde idee als die van Ibbel.

Moet langs die lange zijde steeds een kleine volte rijden zodra ze spanning krijgt (weglopen of kijkerig wordt) en haar hals erop zet.
En dan goed op buitenteugel en binnenbeen en vooral niet met je binnenteugel pakken, zodat ze echt goed gaat buigen.
Soms moet dat echt om de paar meter... En als ze braaf loopt vooral niets doen, gewoon met stille hand en stil been doorrijden.

Als ik dit aan het begin van de training goed meepak, heeft ze heel snel door dat ontspannen doorlopen makkelijker is dat weglopen en kijkerig worden, want dat is het veel harder werken.


Het verschil zit m in de toon, zou ik zeggen.

Ik denk dat een paard eerlijk is in het tonen van emoties, dus 'hals er op' of hard weglopen is helaas gewoon dat ons vluchtdier bang is.
Tijdens de proef is dat vervelend.
(Ooit reed ik op een manege waar iemand de gewoonte had, op X halt te houden en een gekke bek naar het juryhokje te trekken. "Daar zit de goser waar we allemaal bang voor zijn", zei ze. Daar zit iets in...)

Je paard 'harder laten werken' waar het eng is vind ik glad verkeerd. (Het klinkt mij in de oren als straf. "Never hit a shyer".)
Maar een correcte volte, dwz: lekker stretchen aan de buitenkant is zo stom nog niet als er spanning komt.
En moet het om de drie meter, het zij zo.

Punt van aandacht is natuurlijk wel dat het op gegeven moment kan voelen als straf, omdat het op gegeven moment wel zwaar wordt.

Ik doe het meer zoals Tristan van trt: waar Knollie stil staat, gewoon blijven staan, RUST. (Zelf rustig zitten, paard hoofd laag, kalm ademen, etc. Kan even duren, die investering krijg je dubbel en dwars terug.)
Dan wegdraaien en aan het werk, op gegeven moment kom je weer in de buurt, waar Knollie stil staat RUST. (Niet alleen maar stil staan, echt rust.)
Wegdraaien en aan het werk.

Doorgaans is het enge er snel vanaf.