Hoge of lage stal voor paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

In welke stal zet jij jouw paarden liever? Met een hoge of lage tussenwand in de boxen?

Hoge tussenwand (open)
50 (54%)
Hoge tussenwand (gesloten)
12 (13%)
Lage tussenwand
29 (31%)

Totaal aantal stemmen: 91


Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Hoge of lage stal voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-20 10:01

Goedemorgen,

Ik heb nog geen topic hierover kunnen vinden, als ik niet goed gekeken heb dan hoor ik het graag.

Waar doe ik mijn paarden nou het meeste plezier mee, een hoge of lage stal?
Ik kan zelf een aantal voordelen en nadelen bedenken voor beide constructies. Maar ik ben er niet echt over uit wat nou 'beter' is (als er een 'beter' is). Omdat ik stallen ga bouwen ben ik benieuwd naar jullie meningen.

Wat ik tot nu toe heb kunnen bedenken;
Lage stal, waar de paarden dus bij elkaar kunnen over het tussenschot:
Voordelen:
- meer sociaal contact
- optisch meer ruimte, minder opgesloten

Nadelen:
- paard kan zich niet 'terugtrekken'
- paarden kunnen mogelijk bij elkaars eten
- bij onderlinge onrust kunnen ze niet vluchten

Hoge stal, waar de paarden d.m.v. tralies elkaar alleen zien
Voordelen:
- paard kan zich terugtrekken
- paard kan rustig eten

Nadelen:
- minder sociaal contact
- optisch kleiner

Goed de nadelen van het een, zijn de voordelen van het ander. Zelf lijkt zoveel mogelijk 'open' mij wel prettig. Echter is ook mijn ervaring dat paarden daarin weer lastig gevallen worden door de buurman/vrouw met bijtwonden en kapotte dekens aan toe. Ik vind het dus lastig en ben benieuwd naar meer inzichten hierover.

Paarden staan de gehele dag buiten en alleen 's nachts op stal. Overdag kunnen ze zelf in en uitlopen + voer in open stal. Stallen zijn 4 * 4.



Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoge of lage stal voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:03

Meeste simpele oplossing: de verlopende tussenwand. Hoog ter hoogte van de voerbakken, laag achterin de stal zodat daar eventueel over de wand gekrauwd kan worden.

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:04

Wij hadden 'hoge' stallen thuis.
Onderkant dicht en dan de andere helft tralies.
Moet ook zeggen dat toen mijn zus nog een smurf was van 2 jaar oud en wij aan het bouwen waren dat mevrouw altijd riep hengst, hengst etc.
Mam had toen een merrie en ik alleen ruinen. 8 jaar later kwam die hengst er ook en weer 2 jaar later nog 1. Aan de voorkant hadden wij een kijk luik. En dat beviel super :)

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoge of lage stal voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:08

Open stallen heb ik liever niet ivm onrust en angst dat er bij vuurwerk of andere rare geluiden toch 1 probeert over te gaan.
Tralies vind ik het fijnst, alhoewel ik ook al wel wat merries heb meegemaakt die echt zuur waren naar hun buren, tot zichzelf peesblessures stampen aan toe. Hier zijn de wanden gewoon hoog en dicht.

Paardengek in hart en nieren!

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:08

Ik denk dat dit ook per paard erg verschillend is. Mijn paard zou een lage wand geweldig vinden en constant met zijn paardenvriendinnetje knuffelen. Maar ik ken ook een paard wat erg speels is en constant zou 'klieren bij de buren. En als ik naar mijn pony kijk, die zou doodongelukkig worden van een lage wand, dit ivm voernijd (naar andere paarden, niet naar mensen) maar ook houdt ze erg van haar persoonlijke ruimte en de rust die ze dan kan pakken.
En mijn paard is zo sociaal dat hij ook constant de aandacht van de pony zou willen, hij neemt geen nee van haar aan haha.

Is het geen mogelijkheid iets te creëren met een los bovendeel van spijlen wat je er op of er af kunt halen? Dan kan je per paard/ stal kijken of je de spijlen er op zet of niet.

Bessewacht Dana ~ Veckhoek's Amaretto Y;( ~ Zamdoria verkocht ~ Calando J. <3

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:09

Het ligt ook aan de paarden. Kunnen ze wel of niet naast elkaar staan.
Sommige zijn heel blij en andere breken de tent af naast elkaar.
Kun je wisselen als het niet goed gaat?
Ik zou half open beginnen en als het niet gaat kun je het bij het eten afschermen of helemaal.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hoge of lage stal voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:21

Hier zou het idd per paard verschillen. Ik heb een merrie die tijdens de hengstigheid zich erg aanbied, de ruinen reageren daar sterk op, dus dan tralies of een laag deel geen succes. En 1 die wat contact gestoord is, die zou er ook een potje van maken. De pony die we hebben zou er wel van genieten. Wij hebben ze dicht, aan de voorkant kunnen ze elkaar wel zien en dat is voor ons prima zo. Zou ik socialere/makkelijkere paarden hebben gehad, had ik laag of tralies wel zien zitten, lijkt me een fijn idee dat ze contact kunnen zoeken.

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-20 10:23

Ibbel schreef:
Meeste simpele oplossing: de verlopende tussenwand. Hoog ter hoogte van de voerbakken, laag achterin de stal zodat daar eventueel over de wand gekrauwd kan worden.


Goh Ibbel, die optie had ik nog niet bedacht. Dat is het overwegen waard inderdaad.

x_Jeanine_x haha ja met hengsten is dat wel zo prettig. Voorkant en achter/naar buiten willen wij ook een kijk luik.

Poekkie ik wilde in eerste instantie aan de voorkant een lage wand doen maar om wat jij nu noemt durf ik dat inderdaad niet aan. 1 paard is heel nuchter op stal, maar de ander een stuk minder. Merries zoals jij ze beschrijft ken ik inderdaad ook. Gelukkig nu geen last van maar je weet nooit wat er in de toekomst voorbij komt..

Anne_vD daar heb je gelijk in. Haha ik zie de paard/pony situatie helemaal voor me. Dat vind ik ook een goede tip, een constructie daarin die eventueel aan te passen is. Als het goed klikt vindt ik het wel zo gezellig voor ze maar ik wil ze inderdaad niet 'gedwongen' met elkaar opzadelen.

Wiske2 de betreffende paarden, momenteel twee stuks zijn gek met elkaar maar hebben nooit in stallen naast elkaar gestaan. Wel op de trailer, buitenritten e.d. Er komen 4 stallen en om te beginnen twee paarden. Wisselen kan altijd. Nu hebben ze allebei 'maar' 1 buurvrouw/man. Dat zal ook schelen denk ik. Een paard in het midden met twee buren lijkt mij al minder ideaal.

MightyMike hengstige merries nog niet over nagedacht.. thnx!

Ik ga eens kijken naar een constructie waarin we beginnen met half open maar het kunnen afsluiten mocht er teveel onrustig zijn.

Bedankt voor jullie reacties!

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:25

Ik heb onze eigen stal ontworpen. Ik heb de pest aan tralies, en heb daarom gekozen voor gemetselde tussenmuren van 150 cm hoog. Geeft een paard extra hoofd- en kijkruimte, terwijl je wel privacy houdt tussen de paarden. Wij hebben in de muren dikke houten deuren van 120 cm breed, zodat je boxen (3 stuks) ook kunt combineren indien dat wenselijk is.

Paarden kunnen neuzen, maar er is steeds maar een gedeelde wand.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 10-09-20 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:25

Ik had ooit mijn paard mee op stage en hierbij was er een half dichte/half tralies tussenwand aan 1 zijde, de andere zijde was muur. Naast mijn paard stond een behoorlijk grote ruin die graag over de tralies heen keek (de wand was niet heel hoog) met als gevolg dat mijn paard zo ongeveer de hele stage periode aan de muurzijde geplakt zat. Zij vond hem niet leuk maar hij haar wel heel erg.

Thuis heb ik 2 stallen met half dichte/half tralies tussenwand op normale hoogte en zit daartussen nog de opslag/voerkamer. Hierdoor kunnen ze elkaar wel zien maar niet aanraken.
Eerlijkheids halve dien ik wel daarbij te zeggen dat ze per 2 op stal staan dus het kroelen gebeurd wel.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:29

Een mooi systeem is met hoge wanden met tralies, maar het voorste kwart dicht. Dan kunnen de paarden in alle rust eten zonder dat de buren er op staan te kijken en hebben ze toch contact als ze dat willen. Ik vind het belangrijk dat een paard zich ook van de anderen kan afzonderen als hij dat wil. Op de wei kan dat door een eindje verderop te gaan staan maar op stal kan hij geen kant uit als er een opdringerige buur is.
Lage stallen zijn toch altijd een beetje tricky omdat een paard een (al dan niet succesvolle) poging kan doen om er uit te komen.
Edit : 4x4 is een mooie afmeting, daar gaan jouw paarden blij mee zijn.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 10-09-20 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:30

Het hangt heel erg van de samenstelling van de groep af.

Ik heb paarden heel erg zien opknappen toen ze de sociale ruimte kregen, maar mijn eigen paard vind het juist erg prettig zich niet druk te hoeven maken over een ander hoofd in haar boks.
Dan zou oplopend qua hoogte het beste zijn, kunnen ze zelf kiezen voor wel of geen contact.

Overigens zelf nog nooit de ervaring gehad met paarden die over een halve wand heen wouden klimmen, ook niet met veulens. Ook niet met oud en nieuw.

"Een draver, is gaver" :D

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoge of lage stal voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:33

Maat van de stal maakt ook uit. In geval van betrekkelijk kleine stallen (en 3x3 vind ik in dit kader klein) zijn lage wanden niet per se fijn.
Ze kunnen elkaar dan letterlijk niet uit de weg.

Zijn de stallen veel ruimer, dan gaat dat al makkelijker. Of bijvoorbeeld redelijk ruim, en dan aan 1 zijde een wand laag genoeg is om overheen te kunnen met hals en hoofd, en aan de andere zijde dicht.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hoge of lage stal voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:40

Een lage wand zou ik erg eng vinden, ben bang dat er eentje in paniek overheen zou proberen te klimmen.

Ik heb wel ergens een tussenwand gezien met een soort groot luik ertussen, wat open kon zodat de paarden met hun hoofden bij elkaar konden.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:43

thuis: Open stalwand, net hoog genoeg om niet helemaal in de andere box te kunnen rijken. Net laag genoeg om bij elkaar te kunnen. Dat is net onder de schofthoogte van het paard. Dan kunnen ze prima elkaar ontwijken. Maar als ze er voor kiezen en allebei naast de wand gaan staan kunnen ze heel goed kriebelen. Dan is het meteen hoog genoeg om te ontmoedigen om er overheen te kruipen.
Wij hebben dat (toevallig) en bevalt heel goed.
In één van de boxen hadden we een geheel dichte wand. Die hebben we er uit gesloopt in de vorm van een boog. Dus in het midden laag en naar voren en achteren weer omhoog lopend. Zo heb je wel de beschutting van uit het zicht en win d te gaan staan maar wel ruim optie om samen te komen.

Op pension: minimaal half dicht. Puur om praktische redenen. Je kunt dan niet altijd ideaal matchen tussen buren. Meest ideale daar zou zijn dat je bovenwanden hebt die je er in en uit kunt halen. Zodat je per setje paarden kunt kiezen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-09-20 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:45

RianneH schreef:
Het hangt heel erg van de samenstelling van de groep af.

Ik heb paarden heel erg zien opknappen toen ze de sociale ruimte kregen, maar mijn eigen paard vind het juist erg prettig zich niet druk te hoeven maken over een ander hoofd in haar boks.
Dan zou oplopend qua hoogte het beste zijn, kunnen ze zelf kiezen voor wel of geen contact.

Overigens zelf nog nooit de ervaring gehad met paarden die over een halve wand heen wouden klimmen, ook niet met veulens. Ook niet met oud en nieuw.


het zal al wel een paar jaar geleden zijn, maar ik herinner me een volgtopic van een tinker die over een lage wand was gekomen met een heel revalidatietraject nadien. Dus het kan zeker.

Paardengek in hart en nieren!

Alexios
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:45

Ik denk dat het heel erg paardafhankelijk is.

Hier hebben we 5 lage/open stallen. 2 stallen naast elkaar die dus ook fysiek contact kunnen maken, 1 stal waarbij contact met andere paarden niet mogelijk is (heeft wel zicht op de stal tegenover), 1 stal grenzend aan de paddock met het buitenluik altijd open en kan dus contact maken met de pony's die 24/7 in de paddock staan. Dat zijn er 2 en die hebben elk een eigen inloopstal waarbij ze in stal ook contact kunnen maken.

Ik merk dat alle paarden/pony's bij ons op stal erg blij zijn met de open stallen en vaak staan te kriebelen/spelen. Wel zijn de stallen groot genoeg om contact te kunnen vermijden (pony's 3x6, paarden 6x6) en krijgen ze het voer op een plek waar ze ongestoord kunnen eten.

Tot nu toe nog maar 1 paard op stal gehad waarbij het wat ongelukkig uitkwam. Dit was een hengst en had veel praatjes en kwam over de stalwand van de "aparte stal" heen. Hier dus een tijdelijke constructie gemaakt. Na een paar weken gewend en ging het prima met zicht op de anderen.

Persoonlijk zou ik geen stallen willen waarbij onderling contact niet mogelijk is maar ik kan me voorstellen dat er paarden zijn die wel veel waarde hechten aan privacy en er niet gelukkig van worden.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hoge of lage stal voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:50

Ik heb aflopende wanden. Dus voor hoog en achter 120 cm. Maar het zijn stallen die 3 x 4,5 zijn en de stallen zijn eigenlijk nooit dicht. Ze kunnen altijd naar buiten.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:59

Hoe je je stalwand maakt hangt helemaal aan het paard af wat erin moet komen te staan.

Ik heb geen paarden zeg ik altijd, ik heb draken :+ Halve wanden, hoe groot de stal ook is, werkt hier gewoon niet. En elke keer, zijn ondertussen 2x verhuisd, gingen van half naar volledig dicht. Of zelfs zover dat er een box tussen opengelaten werd. En dan hadden ze boxen van 7x4. Bij ons nieuwe huis zitten stallen waarbij de tussenwanden dicht zijn, niet zelf zo gemaakt was al zo, en dat is voor die van mij wel heel erg fijn. Mogen ze de hele dag bij elkaar lopen, op stal willen ze blijkbaar geen buren. Ze kunnen elkaar wel zien over de onderdeur, maar ook daar kunnen ze dan niet neuzen.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:01

Ibbel schreef:
Meeste simpele oplossing: de verlopende tussenwand. Hoog ter hoogte van de voerbakken, laag achterin de stal zodat daar eventueel over de wand gekrauwd kan worden.


Wij hebben in de achterwand een luik naar buiten. Links en rechts lage wand met een schot bij de voerbak en aan de voorkant een wave laag/hoog tralie gedeelte. (Hoog bij de voerbak).

Sinds onze pony zo staat, is hij veel meer tevreden. Hij heeft nu altijd een maatje om mee te kriebelen. En terugtrekken kan ook, de boxen zijn er groot genoeg voor.

https://www.bedafstallenbouw.nl/nl/draaibare-voorwanden De boxen op de eerste twee foto's

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:10

Onze stallen

Afbeelding

Wij zijn er super tevreden over. Veel rust op stal. Zelfs de meest chagrijnige merrie vond dit fijn. We zien ze heel erg veel bij elkaar eroverheen staan.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoge of lage stal voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:12

Ik zou tussen die twee van mij een lage tussenwand plaatsen en dan bedoel ik van 50 cm (voor hun borsthoogte). Puur omdat ze in paniek raken als ze elkaar niet zien, maar ze staan nu gewoon gezellig samen op stal als ze op stal moeten staan.

Alex en Jorie <3

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoge of lage stal voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:14

Bij die van mij zou nu wel een lage tussenwand kunnen, al heb ik het idee dat ze het ook wel prettig vinden als de buurman zich er even niet mee bemoeid nadat ze al de hele dag samen buiten zijn geweest. Ik zou het ook wel altijd fijn vinden om het wel helemaal dicht te kunnen houden indien nodig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:17

Ik heb elke variant gehad en eigenlijk alleen mijn oude merrie karuna functioneerde het best in een dichte stal aan beide zijjden, maar nog beter helemaal alleen ver van de rest af. Mevrouw duldde geen paarden binnen voor haar zichtafstand want die moesten in elkaar gemept worden. Zij heeft nest veel wanden gesloopt om die reden. De rest vond open lage wanden het fijnste met een klein dicht srukje voor de eventuele privacy. Anders wand met tralie om te kunnen neuzen als open niet mogelijk was.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:40

__denise schreef:
Onze stallen

[ [url=m/vLPF2f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij zijn er super tevreden over. Veel rust op stal. Zelfs de meest chagrijnige merrie vond dit fijn. We zien ze heel erg veel bij elkaar eroverheen staan.


Precies de hoogte die ik in mijn post ook bedoel. Alleen heb ik er niets boven. Al snap ik waarom het in deze constructie zo is.
Ze kunnen wel bij elkaar maar dus niet te ver in elkaars box komen. Dus het laat voor het paard in de aangrenzende stal meer gelegenheid om te ontwijken of op te zoeken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 89 bezoekers