Trainingsschema

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Phebe
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-05-20

Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 19:07

Hey! Ik ben eens benieuwd hoe jullie trainingsschema eruit ziet: hoe vaak jullie trainen, welke soort training,…

Ik ben zelf opzoek naar het ideale trainingsschema voor mij en mijn paard. Daarom hoor ik graag eens bij jullie, om inspiratie op te doen. Voorlopig staat het al vast dat er sowieso 1x in de week galoptraining wordt gedaan (paardlief doet dit graag & zijn achterhand mag wat meer spieren krijgen). Zondagen zijn we vaak weg op wedstrijd.

Ik ben benieuwd naar jullie schema!!


Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:49

.... persoonlijk heb ik geen echt schema.
Ik 'kijk' met al mijn zintuigen naar Knollie en mezelf (en het weer).
Dan besluit ik: het wordt rijden in de bak, naar buiten, aan de hand of aan de longe.
In alle gevallen graag een lange, ontspannen rug en een dragende achterhand - maar een parcours met heuvels of onbelast aan de hand is uiteraard wel verschillend.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:04

Mijn paard wordt 5x per week getraind.

1x daarvan is of grondwerk of een buitenrit.

4x per week een dressuurtraining. Ik stap vrij veel en ben dan echt bezig met stelling, tempowisseling, hoofd zakken, lang maken, verzamelen.

Verder rijd ik in draf en galop veel overgangen en tempowisselingen.

M1+10

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:41

Ik probeerde voor mezelf ook altijd een soort schema te volgen maar dit past niet bij ons.
Ik train 5 dagen in de week, ze is standaard op dezelfde dag vrij. Sowieso 1 keer per week naar buiten en dan stappen we hoofdzakelijk.

Verder bedenk ik wel waar ik aan wil werken. Maar vaak kom ik iets tegen waar ik dan mee verder ga tijdens het trainen. Als ik mezelf teveel aan een schema vasthoudt dan merk ik dat ik andere (belangrijkere) dingen passeer.

Moonlight17
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:58

Ik heb ook geen gefixeerd trainingsschema.
5x in de week wordt er bewogen.
In het weekend zijn dat regelmatig buitenritten, clinics of wedstrijden.
1x in de week Longeren
Ieder week heb ik een les, ene week dressuur andere week springles.
Overige dagen dressuurmatig werk en dan ben ik bezig met het huiswerk, wat eigenlijk nog echt de basis van de basis is aangezien we in een revalidatietraject zitten.

Haar vrije dagen vallen meestal doordeweeks.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

xSannee

Berichten: 4334
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:02

Mijn pony loopt meestal 5x in de week, daarvan probeer ik 1x op buitenrit te gaan, 1x te longeren, 1x dressuurles en 2x bakwerk, waarbij we soms ook nog wat springen.

Springen en buitenrit lukt niet elke week, dus het schema veranderd soms wat. Maar dit is wel een beetje de basis. Longeren doe ik vaak na de zware trainingen, zoals een lange buitenrit of dressuurles.

Felien_Kyra

Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:13

Ik heb geprobeerd een schema aan te houden maar dit was ook niks voor ons. Ik ben heel druk met school en werk en kijk per dag en soms per week wanneer ik ga trainen en wat ik dan ga doen.

Ik probeer in ieder geval minimaal: 1 keer te longeren, 2 a 3 keer in de bak te rijden en ik probeer 1 keer in de week een buitenrit te maken. Buitenrit is de laatste tijd wel wat minder dan 1 keer in de week helaas. Daarnaast probeer ik of met het longeren of met het rijden balkjes neer te leggen. Springen deden we ook eerder 1 keer in de week maar door een blessure doen we dit momenteel niet. Hoop ik in de toekomst weer op te kunnen pakken. Verder probeer ik of met het rijden, of

Elaya

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:56

Ik heb ook weleens geprobeerd om met een schema te werken maar dit is voor mij geen doen. Ik heb een baan waarvoor ik veel onderweg ben, de dag loopt soms anders dan ik van te voren had gedacht. Ook geef ik mijn paard de dag na wedstrijd of een intensieve training altijd vrij. De dag dat ik wedstrijd of intensieve training heb, is ook niet altijd hetzelfde.

Ik zorg ervoor dat hij 5x per week beweging krijgt in de vorm van rijden of longeren. 1x per week hiervan is in de vorm van een bosrit. En ik zorg ervoor dat ik niet meer dan 3 dagen achter elkaar rijd. Het enige wat vast staat is mijn dressuurles op woensdagavond, verder is ons schema flexibel :)

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:01

Mijn verzorgpaard wordt weer opgepakt, dus dat gaat geleidelijk.
Nu 2 x per week rijden met wat passen draf. Dat bouwen we op.
We pakken er nu nog een 3e dag bij aan de hand of longé. Aan de longé wat langer in draf.
We willen nu elke twee weken een dag er bij pakken.

Stappen kan natuurlijk elke dag, maar dat is geen must.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:33

Vorige week zag mijn schema er zo uit:
Maandag vrij + stappen
Dinsdag rijden
Woensdag les
Donderdag vrij + stappen
Vrijdag longeren
Zaterdag rijden
Zondag concours
Ik probeer 2x achter elkaar te rijden en dan vrij te geven, een buitenrit te maken of te longeren. Daarna weer 2x rijden enz...

I just came out to have a good time and I honestly feel so attacked right now

DWSStable
Berichten: 14
Geregistreerd: 30-08-20

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:07

Een trainingschema is per paard (eigenlijk per combinatie) verschillend.

zo heeft het ene paard conditie trai ing nodig. En t andere paard voornamelijk kracht. of juist gecombineerd.

Dan hebben we het nog niet over ruiterfitheid gehad.


Eleeke

Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:37

Wat super dat je daar mee bezig bent, dat zouden veel meer mensen moeten doen.
Een workshop bij Moxiesport leert je al een heleboel daarover. Zij begeleid het Olympisch eventing team.

Je maakt een trainingsschema met een doel voor ogen.
Bij een jonkie vooral conditie
Dressuur training is veel kracht ( denk aan piaffe) en weinig (maar wel basis uiteraard ) conditie
Springen is heel explosieve kracht en sprint conditie.
Allemaal een andere batterij van het lichaam ( letterlijk ).

Wij mensen schatten vaak slecht in hoe het voor het paard voelt, omdat we het relateren aan hoe vermoeiend voor onszelf is.
Een draf doorzitten kan voor ons pittig zijn, afhankelijk van hoe fit jezelf bent uiteraard ( doe maar eens een hartslagmeter om ), terwijl het paard z'n hartslag niets doet.
Daarentegen is een heuveltje opdraven over het algemeen heel pittig voor een paard , en ben je zelf een ontspannen ritje aan het maken.

Als je het echt serieus wil aanpakken is trainen met een hartslagmeter ( bij je paard ,maar ook jezelf ) super interessant.

Je bepaald dan de basis waarden in stap , draf en galop en van daaruit kun je verder bouwen.
Wat je ook snel ziet is of je paard misschien ergens pijn heeft.

Ik ontdekte een blessure bij haar al voordat ze echt kreupel liep omdat haar hartslag in stap opeens 15 slagen hoger is ..... pijn.

Eleeke

Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:41

Ik hou het bij bovenstaande want ik kan er uren over vertellen.
In de humane sport doen we zoveel met sportfysiologie en in de paardensport helaas zo weinig. Gelukkig hebben paarden van zichzelf in verhouding tot de mens , een goede conditie en kan het vaak weinig kwaad. Maar je kan echt veel bereiken als je regelmatig op hartslag traint en aan de hand daarvan een schema maakt.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:43

Ik probeer in ieder geval met supercompensatie rekening te houden. Ik heb dat vertaald naar dag 1: zware training, dag 2: lichte training, dag 3: rustdag. En dag 4 is dan weer hetzelfde als dag 1. In het weekend is het dan een dag extra aan het werk, en dan altijd op maandag en donderdag rustdag.

In jouw geval zou ik dan dus op maandag een lichte training doen en op dinsdag vrij.

Vroeger deed ik juist rustdag na een dag zware training, maar vanwege de supercompensatie heb ik dat nu dus aangepast. Of het echt heeft geholpen, geen idee. Ze heeft wel minder last van spierpijn en we rijden nu een hoger nivea, maar op basis hiervan is een dag rust na een zware training/wedstrijd sowieso geen goed idee dus dat doe ik niet meer.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:44

Eleeke schreef:
Wat super dat je daar mee bezig bent, dat zouden veel meer mensen moeten doen.
Een workshop bij Moxiesport leert je al een heleboel daarover. Zij begeleid het Olympisch eventing team.

Je maakt een trainingsschema met een doel voor ogen.
Bij een jonkie vooral conditie
Dressuur training is veel kracht ( denk aan piaffe) en weinig (maar wel basis uiteraard ) conditie
Springen is heel explosieve kracht en sprint conditie.
Allemaal een andere batterij van het lichaam ( letterlijk ).

Wij mensen schatten vaak slecht in hoe het voor het paard voelt, omdat we het relateren aan hoe vermoeiend voor onszelf is.
Een draf doorzitten kan voor ons pittig zijn, afhankelijk van hoe fit jezelf bent uiteraard ( doe maar eens een hartslagmeter om ), terwijl het paard z'n hartslag niets doet.
Daarentegen is een heuveltje opdraven over het algemeen heel pittig voor een paard , en ben je zelf een ontspannen ritje aan het maken.

Als je het echt serieus wil aanpakken is trainen met een hartslagmeter ( bij je paard ,maar ook jezelf ) super interessant.

Je bepaald dan de basis waarden in stap , draf en galop en van daaruit kun je verder bouwen.
Wat je ook snel ziet is of je paard misschien ergens pijn heeft.

Ik ontdekte een blessure bij haar al voordat ze echt kreupel liep omdat haar hartslag in stap opeens 15 slagen hoger is ..... pijn.


En hier sluit ik mij graag bij aan, goede post!

DWSStable
Berichten: 14
Geregistreerd: 30-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:00

Eleeke schreef:
Wat super dat je daar mee bezig bent, dat zouden veel meer mensen moeten doen.
Een workshop bij Moxiesport leert je al een heleboel daarover. Zij begeleid het Olympisch eventing team.

Je maakt een trainingsschema met een doel voor ogen.
Bij een jonkie vooral conditie
Dressuur training is veel kracht ( denk aan piaffe) en weinig (maar wel basis uiteraard ) conditie
Springen is heel explosieve kracht en sprint conditie.
Allemaal een andere batterij van het lichaam ( letterlijk ).

Wij mensen schatten vaak slecht in hoe het voor het paard voelt, omdat we het relateren aan hoe vermoeiend voor onszelf is.
Een draf doorzitten kan voor ons pittig zijn, afhankelijk van hoe fit jezelf bent uiteraard ( doe maar eens een hartslagmeter om ), terwijl het paard z'n hartslag niets doet.
Daarentegen is een heuveltje opdraven over het algemeen heel pittig voor een paard , en ben je zelf een ontspannen ritje aan het maken.

Als je het echt serieus wil aanpakken is trainen met een hartslagmeter ( bij je paard ,maar ook jezelf ) super interessant.

Je bepaald dan de basis waarden in stap , draf en galop en van daaruit kun je verder bouwen.
Wat je ook snel ziet is of je paard misschien ergens pijn heeft.

Ik ontdekte een blessure bij haar al voordat ze echt kreupel liep omdat haar hartslag in stap opeens 15 slagen hoger is ..... pijn.




Ja ook ik ben het hier mee eens.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers