Goed geschoold paard leasen. Waarom twijfel ik?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Goed geschoold paard leasen. Waarom twijfel ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 16:15

Op de manege heeft de eigenaresse van een van de paarden gevraagd of ik vanaf 1 oktober 2 dagen in de week haar paard wil rijden. Ze gaat zelf half december met zwangerschapsverlof en gaat het rijden rustig aan afbouwen voor zichzelf voor een paar maanden.

Het rijden zal middels een lease- constructie gaan. 2 Dagen rijden tegen gedeelte van stalkosten. Geheel reeel.

Maarrrr.........ik vind het zo eng.....
- Paard en ruiter zijn Z2 dressuur, L springen en L cross: ik ben een B- ruiter
- Het is een ontzettend populair paard, er zouden veel mensen in de rij staan om op hem te mogen rijden
- Kan ik tegen de jaloerse blikken?
- Verpest ik het paard niet, of laat ik het zo zeggen; werk ik hun niet tegen

Haar bedoeling is om mij eerst te laten lessen om èn te kijken hoe het gaat, èn of het klikt en dan met begeleiding.
Gaat dat goed ga ik vanaf oktober zelfstandig aan de slag. Wel met goede instructie 1x/week privéles. Andere dag zelfstandig rijden. Buitenrit behoort ook tot de mogelijkheden dan.

Ik vind het echt bijzonder dat ze mij heeft gevraagd, bijna een eer. Heb er ook echt heel veel zin in! Maar het maakt me zo onzeker. Kan ik dit wel, dalijk val ik tegen, lukt het me niet enz.

Graag jullie objectieve mening.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Goed geschoold paard leasen. Waarom twijfel ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:18

Wat ik in jouw bericht lees is dat je vooral heel onzeker bent over je eigen rijden (het verpesten). Volgens mij is daar nou juist de les voor bedoeld ;). Bovendien verpest je een goed gereden paard ook weer niet zo snel gelukkig. Het lijkt mij een hele mooie kans om je eigen rijden op een fijne manier te verbeteren, leuk!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6625
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:20

Doen doen doen! :D

Echt, zulke leerzame ervaringen krijg je niet vaak en ze vraagt jou ongetwijfeld niet voor niets! Ze ziet blijkbaar potentie in jou als ruiter en geeft je de kans om daar iets mee te doen. Echt absoluut doen! Jaloerse blikken zullen er ongetwijfeld zijn, maar die zijn onterecht, want jij bent gewoon gevraagd. En met zoveel intensieve begeleiding ga je het paard echt niet zomaar verpesten. Daarnaast is de eigenaar zelf daar blijkbaar ook niet bang voor, want anders had ze je niet gevraagd ;)

Dus, mijn objectieve mening: DOEN! :j

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:20

Ze zal je niet voor niets gevraagd hebben :) En je kunt haar natuurlijk altijd even vragen waarom je nou juist jou gevraagd heeft :)

Ik zou kijken hoe het aan alle kanten bevalt, niet alleen voor haar maar ook zeker voor jezelf.

Jaloerse blikken, tja. Dat is een stukje persoonlijke ontwikkeling dat je er gratis bij zult krijgen ;) Daar kun je ook alleen maar van leren, hoe jij daarmee om gaat en in hoeverre je je daar iets van aan trekt (mijn advies, niks van aan proberen te trekken en gewoon genieten van het paard).
Laatst bijgewerkt door Prairy op 09-09-20 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:21

Vraag of je het paard onder haar begeleiding eerst een keer mag rijden voor je definitief beslist.

Als de eigenaresse niet in jouw kunnen zou geloven, zou ze het niet vragen.
Grijp deze mooie kans!

Als mensen jaloers reageren is dat hun probleem toch? Dat kan jij niet voor hen oplossen.
Laatst bijgewerkt door boemel op 09-09-20 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:21

Ik denk dat ze het niet voor niks aan jou heeft gevraagd, vooral als ik lees dat er veel anderen in jouw plaats hadden willen staan. Daarnaast zal je vast goede begeleiding krijgen. Pak deze kans aan! Hoe jammer zou het zijn als je het door onzekerheid laat lopen, en een andere meid dit ziet doen, wetende dat jij het had kunnen zijn?

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:22

Klinkt als een buitenkans om jezelf te ontwikkelen, zeker met begeleiding erbij om alle knoppen van dit paard te leren kennen. Blijkbaar heeft de eigenaar er vertrouwen in, dus als ik jou was zou ik deze kans met beide handen aangrijpen! En B ruiter wil niet zeggen dat je niet kunt rijden, het gaat meer om de combi met een paard en het gevoel dat je er voor hebt, dan het niveau waarop je al dan niet wedstrijden hebt gereden.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:22

Als je het niet probeert weet je het niet. Ik zou het doen, is een mooie kans en ze vraagt het niet voor niets aan je

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 16:23

CRos95 schreef:
Wat ik in jouw bericht lees is dat je vooral heel onzeker bent over je eigen rijden (het verpesten). Volgens mij is daar nou juist de les voor bedoeld ;). Bovendien verpest je een goed gereden paard ook weer niet zo snel gelukkig. Het lijkt mij een hele mooie kans om je eigen rijden op een fijne manier te verbeteren, leuk!


Precies wat je zegt. Het is een geweldige kans! Het is ook een heel leuk paard waar ik veel van kan leren!
Het is inderdaad puur onzekerheid.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:25

Ook van mij: Doen doen doen!
Ik rij nu ook een paardje bij dat super goed geschoold is. Ik vind/vond mezelf ook absoluut niet 'op zijn niveau' (of die van de eigenaresse). Ik heb ook wekelijks les (gevorderden les in een kleine groep van 5 personen) en 1x in de maand privéles. Ik leer er zóveel van.. <3 en inderdaad, de eigenaresse zou je echt niet vragen als ze niet dacht dat je het wel zou kunnen.

Het is een geweldige kans om je eigen rijden ook naar een nieuw niveau te tillen. Zolang je er les bij hebt en je kan de lease constructie betalen moet dit echt wel goedkomen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:26

Annet73 schreef:
heeft de eigenaresse van een van de paarden gevraagd

DOEN

Als ze er geen vertrouwen in had zou ze iemand anders gevraagd hebben, zo te lezen keuze genoeg. Van een Z2 paard kun je heel veel leren. Pak die kans, zorg voor goede begeleiding en gáán. Eennuh, een Z2 paard kan de galopwissels springen. En die zijn gááf :D :D

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:26

Wat ontzettend leuk voor je!
Ik denk dat de eigenaresse er goed over nagedacht heeft voor ze iemand vraagt om haar paard te rijden. Dat betekent dat ze jou vertrouwt, en dat zal vooral de manier zijn waarop je met het paard omgaat. Ze zal niet verwachten dat je op hetzelfde niveau gaat rijden maar alleen dat je het paard geregeld rijdt en verzorgt. Het krijgt op een goede manier beweging en ook aandacht en verzorging.
Vaak hebben mensen juist liever een ruiter met een lager niveau maar die netjes met het paard omgaat dat iemand die het wel meent te weten, van alles met zo'n paard gaat uitproberen en daarmee meer kwaad dan goed doet.
Ze heeft al een plan: je krijgt begeleiding en je gaat met het paard lessen dus dat komt dan helemaal goed. Bovendien kan je haar altijd om advies vragen.

Gewoon lekker doen en van genieten!

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:27

Oh doen, dat is leuk & leerzaam. Zorg inderdaad wel voor instructie erbij, want bij mij vlogen de wissels me om de oren. :D Paard en ik snapte elkaar niet zo goed in het begin. Heb ook heel goed leren stil zitten en enkel hulpen geven als het ook echt nodig is.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Goed geschoold paard leasen. Waarom twijfel ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:32

Je gaat in ieder geval het paard niet beter maken. Daar word je ook helemaal niet voor gevraagd.... De eigenaresse zal het wel merken als jij gereden hebt.. maar ja... als ze wil dat haar paard verbeterd moet ze een professional zoeken en die kost geld in plaats van dat ze een bijdrage in de kosten krijgt.. Gewoon van genieten dus!!

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:33

Hoera, gefeliciteerd!

Gaaf toch, dat ze het met jou als leaser helemaal ziet zitten, ook al is zij "al" Z-ruiter en jij "pas" B-ruiter. Iets in jouw rijden en/of jouw persoonlijkheid spreekt de eigenaresse blijkbaar aan. Zodanig dat ze behoorlijk in je wil investeren in het inrijtraject om te kijken of jij en haar paard inderdaad zo matchen als zij nu denkt.

Je gaat hier zo veel van leren dat dit een buitenkans is. Grijpen dus, met beide handen!
Je krijgt 1x per week privéles en de andere dag kan je je "huiswerk" doen of, als het rijden goed gaat ga je lekker een buitenrit maken.

Die jaloerse blikken? Wen d'r maar aan. In de paardenwereld wordt altijd met argusogen naar een ander gekeken: je paard krijgt te veel/te weinig voer, je paard beweegt te veel/te weinig, je paard is te groot/ te klein, jij kan zelf niet rijden of je rijdt te goed, je paard past helemaal niet bij jou, waarom heb je zo'n goed paard gekocht terwijl je alleen maar grondwerk doet, waarom heb je die instructeur, waarom heb je zo veel/zo weinig les? Ik doe maar een greep.

Het antwoord op al die vragen/opmerkingen is echter altijd hetzelfde: "Omdat dat mijn keuze is". En weer door, op je zelf gekozen pad, in dit geval uiteraard wel na overleg met de eigenaresse. Als je geen 14-jarige bent maar een volwassen vrouw, dan kán jij dit. En je gaat er hopelijk enorm van genieten.

Lukasje
Berichten: 11220
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:35

Ik begrijp je onzekerheid, ik zou hetzelfde denken maar heus, de instructrice zal het niet vragen aan een knoeier hoor! Dus, grijp je kans!
Succes !!

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Goed geschoold paard leasen. Waarom twijfel ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:37

Doen! Ze heeft jou niet voor niets gevraagd :j

Gini
Berichten: 17897
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:46

Annet73 schreef:
- Paard en ruiter zijn Z2 dressuur, L springen en L cross: ik ben een B- ruiter


Ideaal, paard kan jou ontzettend vooruit helpen.

Annet73 schreef:
- Kan ik tegen de jaloerse blikken?


Dus je zou een superleuke buitenkans voor jezelf laten liggen omwille van de mogelijke gevoelens van anderen?

Annet73 schreef:
- Verpest ik het paard niet, of laat ik het zo zeggen; werk ik hun niet tegen


De eigenares heeft vertrouwen in jou, tijd dat je ook vertrouwen in jezelf krijgt. De les zal je op weg helpen. Zelfs in het worst case scenario dat je inderdaad het paard zou "verpesten" is dat geen reden om deze kans bij voorbaat al te laten glippen. Je kan na een paar maanden een evaluatie houden samen met de eigenares en instructrice over hoe het gaat.
Angst om te falen mag er niet voor zorgen dat je er dan maar helemaal niet aan begint.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Goed geschoold paard leasen. Waarom twijfel ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:49

Een ruiter die wel even kan laten zien hoe goed ze kan rijden op een Z paard, ja daar is de kans groot dat ze die verpesten.

Een ruiter met jou instelling, die gaat zo'n paard niet verpesten.
En waarschijnlijk is dat een reden om jou juist te vragen.

Dus: Doen!!!

Yom
Berichten: 3780
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:52

Jij zegt ik ben "maar: B niveau maar misschien ziet zij wel dat je er aanleg voor hebt en dit een hele mooie kans voor je is. Ze zal uit al die mensen niet voor niets jou kiezen.

En geniet van het feit dat je nog veel meer bij kunt leren, misschien wil ze je wel privéles blijven geven voorlopig

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Goed geschoold paard leasen. Waarom twijfel ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:57

Girl, you got this!

Lekker doen en van genieten. En als je twijfelt, bovenstaande even een paar keer tegen jezelf zeggen in de spiegel ;)

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:57

Zeker doen hoor!
Rijd je zelf mee in de manege lessen?
Ik heb namelijk wel eens gehoord dat pensionklanten geen lesklanten van de manege als bijrijder mogen vragen, ik denk om te voorkomen dat een manege lesklanten kwijtraakt aan de pensonklanten.
Maar misschien is deze regel ook niet overal.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 17:00

Denk niet dat ze talent in me ziet. Maar wellicht wel dat ik een rustige ruiter ben. Als ik rij geniet ik. En ik wil heel graag leren!
Vaak heeft ze me overigens niet zien rijden denk ik. Sporadisch rij ik in de manegeles en zo nu en dan (2x/maand ongeveer) mag ik op de pony van mn dochter lessen. Ook zo leuk!

Vraag me dus serieus af wat ze in me ziet. Nader binnenkort de 50 en er zijn zat jonge talentvolle jonge meiden op stal die dit willen gaan doen.

Maar al met al.....ik ga me over mijn onzekerheid heen zetten en deze kans met twee handen grijpen.

Dank voor jullie reacties en support!

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 17:01

Barbet schreef:
Zeker doen hoor!
Rijd je zelf mee in de manege lessen?
Ik heb namelijk wel eens gehoord dat pensionklanten geen lesklanten van de manege als bijrijder mogen vragen, ik denk om te voorkomen dat een manege lesklanten kwijtraakt aan de pensonklanten.
Maar misschien is deze regel ook niet overal.


Dat is bij ons ook zo. Maar gezien de pony van mijn jongste dochter op de manege staat is het geen probleem. Gelukkig!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Goed geschoold paard leasen. Waarom twijfel ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:03

Doen hoor. Ze vraagt jou niet voor niks en het is heel erg leerzaam. Als je les neemt kun je weinig verpesten