Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 17:43

Misschien wat cryptisch, maar ik mag een tijdje niet rijden en wil toch mn rijden verbeteren.
Daarnaast kun je natuurlijk maar een x aantal uur per dag te paard doorbrengen en zijn er toch genoeg manieren om je rijden te verbeteren.

Denk hierbij aan;

- Sportschool om fysiek sterker te worden en om links en rechts even sterk te maken
- Video's kijken met uitleg
- Je eigen rij video's analyseren
- Je verdiepen in hoe mensen leren, zodat je sneller kan leren van je lessen
- Handelingen met je mindere hand/kant/been/voet uitvoeren zodat je fijne motoriek aan die kant beter wordt. Bijv tandenpoetsen met links, of met links een stressbal kneden.


Wat doen jullie zoal op een dag of een week, om een betere ruiter/amazone te worden, in de tijden waar je niet op je paard zit?

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:44

Je kan naar het ruiter balans centrum. Daar kun je op een simulator heel goed je zit verbeteren. Echt een aanrader!

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:47

Grondwerk volgens de Academische rijkunst met je paard, brengt jou en je paard in balans, samen werking met lichaamstaal en aanwijzingen die je paard straks ook begrijpt vanaf de rug, maakt jou en je paard meer in balans, ga je paard zien vanaf de grond als je dans partner , als jij verkeerd leid geeft het paard het verkeerde antwoord.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 17:53

Ik ben bang dat mn dokter een mechanisch paard nog steeds als paard ziet, en dat ik hier hoogstens een hobbelpaard kan vinden, anders zou ik dat eerste idee graag doen!

Grondwerk hoort er uiteraard ook bij, ik zoek alleen wat minder voor de hand liggende dingen, die je dus kan doen zonder paard, waarbij je jezelf mentaal of fysiek verbetert. Zoals bijvoorbeeld een abonnement op Pferdia.de waar je je suf kunt kijken aan filmpjes over de rijkunst.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:03

Podcasts luisteren! Mn warwick schiller is enorm interessant

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:29

Iriscope schreef:
Ik ben bang dat mn dokter een mechanisch paard nog steeds als paard ziet, en dat ik hier hoogstens een hobbelpaard kan vinden, anders zou ik dat eerste idee graag doen!

Grondwerk hoort er uiteraard ook bij, ik zoek alleen wat minder voor de hand liggende dingen, die je dus kan doen zonder paard, waarbij je jezelf mentaal of fysiek verbetert. Zoals bijvoorbeeld een abonnement op Pferdia.de waar je je suf kunt kijken aan filmpjes over de rijkunst.

Oh oeps. Ik wist niet dat je medisch gezien niet mocht rijden. Ik dacht dat je wellicht geen paard tot je beschikking had. Je kan er in ieder geval niet van afvallen ;-)

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:47

dan zou ik nog denken aan verdiepen in theorie. Hoe een dier beweegt, in elkaar zit. Die kant op.

Voor de rest vind ik zonder op een paard zitten het niet mogelijk om een betere ruiter te worden. Maar wel handig om dan extra theorie op te doen. Misschien zelfs wat oefeningen met balkjes of hindernissen(?) Verzamelen voor jezelf en in een boekje zetten.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:42

Er zijn best wel wat kleine oefeningen die je kunnen helpen om je houding te verbeteren:
- staan op 1 been met je ogen dicht (goeie oefening tijdens het tandenpoetsen) voor de balans.
- Hoelahoepen voor soeplesse in je heupen.
- Je hoofd tegen de hoofdsteun van je auto houden voor een rechtere rug.
- Op je hakken en tenen lopen voor een beter beenhouding.
- Drinken alleen nog dragen met je handen rechtop en in een perfect handhoudingshoek.
- Staan op een balansbord, zitten op een skippybal/yogabal.
- Nordic walking voor meer losgelatenheid in je schouders.

Kwa leren zou ik ook eens kijken naar het leerproces van een paard. Daar gaat het ook vaak mis met trainen. Veel traditionele boeken lezen helpt ook. Denk aan Steinbrecht enz.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:49

Het boek Centered riding van Sally Swift lezen (als je het tweedehands kunt vinden)
Er staan ook wel filmpjes op YouTubetube

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:05

Iriscope schreef:
Ik ben bang dat mn dokter een mechanisch paard nog steeds als paard ziet, en dat ik hier hoogstens een hobbelpaard kan vinden, anders zou ik dat eerste idee graag doen!

Grondwerk hoort er uiteraard ook bij, ik zoek alleen wat minder voor de hand liggende dingen, die je dus kan doen zonder paard, waarbij je jezelf mentaal of fysiek verbetert. Zoals bijvoorbeeld een abonnement op Pferdia.de waar je je suf kunt kijken aan filmpjes over de rijkunst.


Kijk dan ook eens filmpjes, van Bent branderup , Marius schneider en crhisstoffer Dalgren
Er is ook een mooie serie boeken te koop, vanaf nul je paard trainen , geschreven door verschillende trainers, zoek wat bij jou past , want dan kun je pas leren en ontwikkelen ,

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:12

Ik mag altijd graag kijken bij mensen en dan vooral als ze les hebben. Daar heb ik ook heel veel van opgestoken!

Ga dan wel bij iemand kijken die een manier van lesgeven heeft die aansluit bij jouw manier van rijden.

Verder willen filmpjes ook helpen. Mij zelf lijkt DressagePro fijn, o.a filmpjes van Rien v/D Schaft, maar tot nu toe vind ik dat nog een beetje duur om te proberen.

I am because you were

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:54

Yogalessen volgen!

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:55


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:00

kijken naar instructie- /trainings filmpjes, kijken hoe paarden er door verbeteren -of niet -
kennis opbouwen door te kijken naar het rijden van anderen, ik kijk zelf graag naar trainingsfilmpjes, waar letten zij op tijdens de oefeningen
bij het lezen van artikelen vooral de tips in de kantlijn/gearceerde opslaan zo uw kennis vergroten, altijd handig om paraat te hebben

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:37

Goh leuk topic. Ik heb mezelf dit een tijd geleden ook afgevraagd. Of meer; hoe een betere onafhankelijkere zit te krijgen van mijn paard. En daarin vroeg ik mezelf ook af of dit mogelijk is te trainen buiten het paard om. Ik heb er echter nog geen antwoord op, dus ik volg dit even. Wel merk ik dat hoe soepeler/leniger ik zelf ben, hoe beter het te paard gaat. Dus yoga heb ik o.a. ook opgepakt.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:40

Leuke tips zie ik voorbij komen.
Maar sterker worden hoeft niet. Ieder mens dat rechtop kan zitten en lopen is in principe sterk genoeg. Leniger telt wel. Oa illiopsoas en pririformis, oa de binnenbeenspieren etc. Dus stretchen is altijd een goede.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:42

Niffum schreef:
Goh leuk topic. Ik heb mezelf dit een tijd geleden ook afgevraagd. Of meer; hoe een betere onafhankelijkere zit te krijgen van mijn paard. En daarin vroeg ik mezelf ook af of dit mogelijk is te trainen buiten het paard om. Ik heb er echter nog geen antwoord op, dus ik volg dit even. Wel merk ik dat hoe soepeler/leniger ik zelf ben, hoe beter het te paard gaat. Dus yoga heb ik o.a. ook opgepakt.



reactie los geplaatst,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-20 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:54


Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 16:58

Hannanas schreef:
Leuke tips zie ik voorbij komen.
Maar sterker worden hoeft niet. Ieder mens dat rechtop kan zitten en lopen is in principe sterk genoeg. Leniger telt wel. Oa illiopsoas en pririformis, oa de binnenbeenspieren etc. Dus stretchen is altijd een goede.


Sterker worden misschien niet, maar evenredig sterk worden wel! Mijn ene arm is zoveel sterker dan mijn andere en dat beinvloed de hulpen die ik geef. Daarnaast is een goede core strength toch zeker een verbetering als je je lijf goed wilt controleren.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 07:57

Ik ben er van overtuigd dat je door te visualizeren en te herhalen, heel veel dingen kunt leren, zonder ze daadwerkelijk te doen. Dat je dan in de situatie je paard hier en daar moet corrigeren, is natuurlijk normaal, maar je kunt jezelf wel zo trainen op de hulpen die je moet geven voor een bepaalde oefening, dat ze 2nd nature worden en je er dus minder over na hoeft te denken. Een beetje zoals je voor een wedstrijd je proefje ook in je hoofd rijdt.

Daarnaast is het bewezen dat meer abstracte dingen, meer tijd kosten om te leren. Je hersenen hebben dan meer tijd nodig om de neurlogische connectie te maken en dus heb je wat meer herhaling nodig dan bijvoorbeeld dingen die wel tastbaar zijn.

Zo zijn wij op het moment in het rijden bezig met contra schouder binnenwaarts en moet ik nog altijd veel nadenken over welke hulpen ik geef en in welke volgorde.

Mijn experiment is nu als volgt;
Ik heb de hulpen opgeschreven voor de contra schouder binnenwaarts.
2x per dag ga ik op mn stoel zitten, alsof ik te paard ben, sluit mn ogen en visualiseer de hulpen die ik geef en in welke volgorde.
En als ik over 2 weken ongeveer (ik mag 6 weken niet rijden van de dok, maar dat ga ik nooit volhouden :+ ) weer te paard zit, gaan we zien of het geven van die hulpen meer vanzelfsprekend is geworden.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:35

Ik heb overigens zelf dit boek in de kast staan. (De prijs die daar bij bol.com staat heb ik er echt niet voor betaald :$ Die van mij komt bij een boekenvoordeelwinkel vandaan)

maar daar staat wel heel goed in beschreven hoe een oefening gedaan moet worden, hoe het zou moeten voelen, welke fouten er gemaakt worden en hoe je deze moet voorkomen.


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:43

Ik vind een uurtje sportschool nog steeds zeer effectief. Wel met gerichte oefeningen: ik leg uit wat mijn problemen zijn en vraag om balans- en lenigheidsoefeningen. Helpt mij zeer.
Maar onze sportschool is ook erg klein, dus het is bijna personal training.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:01

Wat is contra schouderbinnenwaarts? Renvers bedoel je?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:05

Leuk om over na te denken! Wat mag je wel doen? Alleen niet op de paard zitten, maar wel op de grond werken? Of mag je helemaal niet bewegen/sporten? Zoek je specifiek dingen die je thuis op de bank kan doen?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 15:08

Ik mag alles doen, inclusief rijden, mag alleen niet vallen :+
Heb mn neus recht laten zetten dus zolang die heelt moet ik even voorkomen dat er iets tegen aan butst zeg maar.
Dus ja, dan maar even niet rijden en braaf luisteren naar de dokter.

Suzanne F. contra schouderbinnenwaarts is gewoon schouderbinnenwaarts, maar naar buiten toe, zodat je paard in het begin niet van de hoefslag af kan vallen. De hulpen zijn dus hetzelfde als een SB op de andere hand.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers