60+ en fysiek werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 11:27

Ik schrijf dit om wat ideeën op te doen voor mijn vader.
Hij is 62 en sinds zijn 17de werkt hij in de bouw. Hij heeft een erg slechte knie, maar heeft de laatste jaren steeds vaker kwalen waardoor hij de dag niet zonder pijnstilling door komt. Het is nogal een bikkel en meld zich dus ook niet snel ziek.

Hij moet nog 5 jaar werken tot zijn pensioen maar dat gaat hij fysiek niet volhouden. Nu al met pensioen is financieel zo nadelig dat dat echt uiterste optie is.

Hij kan part time gaan werken, maar dan mist hij uiteraard ook een groot deel van zijn inkomsten. Dat voelt l*llig omdat hij zijn kwalen heeft vanwege de vele jaren fysiek werk te doen. Hij wil ook nog wel, maar lichamelijk gaat het gewoon niet meer.

Hij is al op gesprek geweest bij een arbo arts, zijn knie zou het liefst vervangen moeten worden door een kunstknie maar de artsen verwachten dat hij daar slechter uit zal komen. Voordeel, dan is hij afgekeurd en hoeft hij geen fysiek werk meer te doen. Nadeel, het kan ook betekenen dat hij niet meer goed mobiel is en bijvoorbeeld lopen en fietsen moeizaam zal gaan( en waarschijnlijk alsnog niet pijnvrij is).

De arbo arts gaf verder aan dat als zijn ziekteverzuim te goed is, ze weinig voor hem kunnen doen. En dat hij zich anders maar moet laten omscholen. Omscholen kan, maar hij is vooral bang dat hij dan nergens meer aangenomen wordt want hij kan dan niet bij zijn huidige werkgever blijven.

Hebben jullie ervaringen in dit soort dingen? Wat als hij zich om laat scholen en niet aan het werk komt? Wat als hij zich nu wel echt gaat ziekmelden als hij ( teveel ) pijn heeft? Nu neemt hij een paar diclofenacs en gaat gewoon door. Daar wordt zijn werkgeven natuurlijk ook niet blij van.


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:31

Wat vervelend dat hij er zo veel last van heeft, ik kan me niet voorstellen hoe zwaar dat moet zijn. Als ik het goed begrijp bouwt hij nog steeds? Is het geen optie om richting een meer administratieve baan in de bouw te gaan? Misschien iets van opzichter?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:34

Wat een ontzettende rot situatie voor je vader -O- .

Ik denk dat er met hem nog velen zijn in die sector.

Kan hij iets met zijn ervaring betekenen voor de volgende generatie? Als werkplek begeleider of in het beroepsonderwijs?

Is hij ook goed met zijn hoofd of alleen met de handjes? Kan hij bijvoorbeeld plannen/bestellen/regelen/klussen aannemen?

MyWishMax

Berichten: 25261
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:37

Daar heb je vaak ook papieren/opleiding voor nodig, Destination.

Ik zou eigenlijk absoluut niet aan het werk gaan met zulke sterke pijnstillers in de bouw. Dat is gewoon echt heel gevaarlijk. Als hij niet zonder kan zou ik inderdaad aan ziekmelden gaan denken. In mijn omgeving zijn er helaas meerdere mannen afgekeurd die in de bouw werkten en daardoor versleten waren. Konden het werk niet meer aan en zijn dus gedeeltelijk of helemaal afgekeurd. Sommige een stuk jonger al, andere op die leeftijd ongeveer en die zijn ook niet meer aan het werk gegaan in een andere sector.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:37

Moeilijk hè. Mijn vader is nu 62 en was schilder. Door een val op het werk kreeg hij een frozen shoulder en die is helaas chronisch geworden. Na 3 jaar ziektewet is hij nu voor 35% afgekeurd en zal vanaf januari de WIA in gaan. Sinds 2 maanden werkt hij een paar uurtjes per week voor PostNL, maar dat is geen vetpot. Omscholen is volgens het UWV geen optie vanwege leeftijd en omdat hij slechthorend is.

Als het werken niet meer gaat moet hij zich gewoon ziek melden, dat is vervelend en voor zowel hem als werkgever niet leuk, maar wel nodig. Als ze verder niets gaan doen aan die knie zal hij dan meestal 2 jaar ziektewet uitkering krijgen waarna hij gekeurd zal worden voor de WIA. Als die knie echt zo slecht is zal hij zeker wel gedeeltelijk afgekeurd worden, maar dan kom je nog niet aan een normaal inkomen. Als hij zich ziek meldt kan er ook gerichter gekeken worden naar welke mogelijkheden er nog meer zijn binnen het bedrijf voor je vader.

Is het echt geen optie de knie te vervangen? Mijn buurvrouw loopt nu weer kwiek door de tuin met de nieuwe knie. Als hij wat te zwaar is zou hij eventueel nog wat af kunnen vallen om het iets minder zwaar te maken voor zijn knie.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:39

MyWishMax schreef:
Daar heb je vaak ook papieren/opleiding voor nodig, Destination.

Ik zou eigenlijk absoluut niet aan het werk gaan met zulke sterke pijnstillers in de bouw. Dat is gewoon echt heel gevaarlijk. Als hij niet zonder kan zou ik inderdaad aan ziekmelden gaan denken. In mijn omgeving zijn er helaas meerdere mannen afgekeurd die in de bouw werkten en daardoor versleten waren. Konden het werk niet meer aan en zijn dus gedeeltelijk of helemaal afgekeurd. Sommige een stuk jonger al, andere op die leeftijd ongeveer en die zijn ook niet meer aan het werk gegaan in een andere sector.

Ik weet dat je daar papieren voor nodig hebt, maar TS heeft het zelf ook over omscholen.

MyWishMax

Berichten: 25261
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:42

Destination schreef:
MyWishMax schreef:
Daar heb je vaak ook papieren/opleiding voor nodig, Destination.

Ik zou eigenlijk absoluut niet aan het werk gaan met zulke sterke pijnstillers in de bouw. Dat is gewoon echt heel gevaarlijk. Als hij niet zonder kan zou ik inderdaad aan ziekmelden gaan denken. In mijn omgeving zijn er helaas meerdere mannen afgekeurd die in de bouw werkten en daardoor versleten waren. Konden het werk niet meer aan en zijn dus gedeeltelijk of helemaal afgekeurd. Sommige een stuk jonger al, andere op die leeftijd ongeveer en die zijn ook niet meer aan het werk gegaan in een andere sector.

Ik weet dat je daar papieren voor nodig hebt, maar TS heeft het zelf ook over omscholen.


Ik bedoelde eigenlijk meer dat dat zulke banen vaak pittig zijn qua opleiding en je er wel langere tijd mee bezig bent. Dan zit je tussendoor nog steeds met een gevaarlijke situaties met pijnstillers en werk wat dus eigenlijk niet meer gaat.

Maar goed, dat heb je met omscholen sowieso.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 11:47

Hij zal inderdaad de enige niet zijn, logisch natuurlijk dat zwaar fysiek werk niet meer lukt als je oud wordt. Een meer administratieve functie gaat hij nooit meer leren, hij is vooral goed met zijn handen, inzichten etc. Ik vermoed dat hij dislecties is en heeft volgens mij zelfs de middelbare school niet helemaal afgemaakt. Hij is nu uitvoerder, dus gedeeltelijk is het al regelen maar hij is ook nog wel veel zelf aan het bouwen. Daar zijn de projecten van de werkgever ook naar ( ze bouwen hele grote villa's, dus geen fulltime regel werk. Maar wel aansturen van alle andere partijen.) Grotere projecten hebben ze wel, maar daar zijn echt projectleiders voor nodig. Daar heeft hij de specifieke kennis dan weer niet voor.

Het voelt voor hem vooral wat oneerlijk omdat hij 45 jaar aan het werk is. Zijn ziekteverzuim is echt minimaal, komt op vrije dagen alsnog als er iets gedaan moet worden. Staat in het weekend waterpompen aan te sluiten omdat er ineens veel water is gevallen. Het staat hem ook zo tegen om eerder ziek te melden als zou een anders dat wellicht eerder doen. Hij heeft bijvoorbeeld nog 10 dagen met een ontstoken elleboog gelopen, die uiteindelijk met een drain moest genezen. En nu kan hij het fysiek niet aan moet vooral hijzelf erop inleveren.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 11:53

Destination schreef:
MyWishMax schreef:
Daar heb je vaak ook papieren/opleiding voor nodig, Destination.

Ik zou eigenlijk absoluut niet aan het werk gaan met zulke sterke pijnstillers in de bouw. Dat is gewoon echt heel gevaarlijk. Als hij niet zonder kan zou ik inderdaad aan ziekmelden gaan denken. In mijn omgeving zijn er helaas meerdere mannen afgekeurd die in de bouw werkten en daardoor versleten waren. Konden het werk niet meer aan en zijn dus gedeeltelijk of helemaal afgekeurd. Sommige een stuk jonger al, andere op die leeftijd ongeveer en die zijn ook niet meer aan het werk gegaan in een andere sector.

Ik weet dat je daar papieren voor nodig hebt, maar TS heeft het zelf ook over omscholen.


Omscholen komt vanuit de Arbo arts, hij wil het liefst in de bouw blijven. Maar dan minder uren zodat dat lichaam meer rust krijgt, de meeste van zijn problemen zijn toch een vorm van overbelasting. Hij had gehoopt met het gesprek van de arbo arts dat hij een deel afgekeurd zou worden, dan zou hij de rest blijven werken. Hij denkt zelf dat als hij halve dagen gaat werken dat hij nog wel een paar jaar mee kan.

@zonnebloem, met betrekking tot zijn knie. Er zijn meerdere artsen ( hij heeft een second opinion laten uitvoeren bij een prive kliniek.) die echt adviseren om het nu nog niet te doen. Hij zit nu op ongeveer 70% gebruik met zijn knie ( met pijn ) ze verwachten dat dat na de operatie maar rond de 50% zal zitten. En waarschijnlijk alsnog niet pijnvrij.

MyWishMax

Berichten: 25261
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:53

Ik ken die instelling wel, Lenexa. Op de een of andere manier hadden al die mannen waar ik het over had die instelling ook. :j Weinig tot nooit ziek, enige ziekmeldingen waren bij botbreuken of ongelukken en dan zodra het ook maar een beetje kon weer aan het werk.

Maar ziet hij zelf niet in dat het gevaarlijk is met zulke pijnstilling? Alle apparaten die hij gebruikt en alle andere dingen op de bouw moet je gewoon helder voor zijn en die pijnstillers komen natuurlijk met een grote waarschuwing. Dan kan het flink mis gaan en daar heeft zijn werkgever ook niks aan (hij natuurlijk ook niet, maar dat is misschien moeilijker om in te zien voor hem)

Hele lastige situatie :(:)

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:59

Dat is inderdaad een nare en lastige situatie. En als jullie/hij nu eens een stap tegelijk neemt. Stap 1: ziek melden. Dan komt er vanzelf een Arbo gesprek of keuring uit. Vandaar uit weer verder kijken.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:01

Even één waarschuwing: minder uren gaan werken is een leuk idee, maar als je het alsnog niet volhoudt en volledig in de WAO terecht komt, wordt je uitkering gebaseerd op je laatst verdiende inkomen (dus het inkomen van de mindere uren!). Dit is dé valkuil van chronisch zieken - ze willen graag aan het werk blijven, kunnen niet meer fulltime werken en gaan dus minder uren draaien om maar te blijven werken, maar bij afkeuring ben je de sigaar met al je arbeidsethos en trouw aan je werkgever.

(En daarnaast bouw je ook minder pensioen op, maar iemand die 45 jaar gewerkt heeft zou in principe al 'klaar' zijn met opbouwen. Je betaalt nl normaliter max 40 jaar aan je pensioen - check dat dus ook even)

MyWishMax

Berichten: 25261
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:11

Ibbel schreef:
Even één waarschuwing: minder uren gaan werken is een leuk idee, maar als je het alsnog niet volhoudt en volledig in de WAO terecht komt, wordt je uitkering gebaseerd op je laatst verdiende inkomen (dus het inkomen van de mindere uren!). Dit is dé valkuil van chronisch zieken - ze willen graag aan het werk blijven, kunnen niet meer fulltime werken en gaan dus minder uren draaien om maar te blijven werken, maar bij afkeuring ben je de sigaar met al je arbeidsethos en trouw aan je werkgever.


Dat is inderdaad een goede waar ik zelf ook achtergekomen ben inderdaad. :j

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 12:11

Ziek melden is toch het advies zie ik, dat ga ik hem dan ook echt proberen wijs te maken.

Ibbel, ook een goede tip. Dat ga ik dan ook tegen hem zeggen, al is het maar dat hij dan nu eens voor zichzelf moet kiezen ipv voor de werkgever. Hoe vervelend hij dat ook vind.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:24

Lenexa schreef:
Ziek melden is toch het advies zie ik, dat ga ik hem dan ook echt proberen wijs te maken.

Ibbel, ook een goede tip. Dat ga ik dan ook tegen hem zeggen, al is het maar dat hij dan nu eens voor zichzelf moet kiezen ipv voor de werkgever. Hoe vervelend hij dat ook vind.


En dat is ook wat het is. Hij is ziek, nee geen griep of zoiets, maar een fysiek onvermogen/slijtage. Dat is geen reden om minder te werken. Ziek zijn is een reden om je ziek te melden. Hij is geen profiteur van het systeem als hij zich ziek meld als hij ziek is. Daarvoor is het systeem ontwikkeld. Een vangnet voor hen die tijdelijk of langer niet kunnen werken.

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:33

Kleine aanvulling op de post van Ibbel, mbt de 40 jaar pensioenopbouw: vroegah was het bij veel bedrijven/cao's zo dat je niet gelijk pensioen op bouwde als je begon met werken, maar pas vanaf je 25e levensjaar. Dus idd goed om te checken wat Ibbel al terecht opmerkt.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:56

Even heel zakelijk bekeken: werkgever moet hem 2 jaar doorbetalen na 1e dag van ziek melding (beide partijen moeten dan wel hun best doen om te re-integreren). Na 2 jaar eindigt in principe het dienstverband. Dan heeft hij sowieso recht op 2 jaar ww, icm - afhankelijk van zijn klachten - WIA uitkering tot aan zijn pensioen. Daarmee kun je sowieso dus 4 jaar overbruggen.
Bij uitdiensttreding moet de werkgever een transitievergoeding meegeven. Wellicht dat dat helpt om het laatste jaar te overbruggen.

Op mijn werk hebben we een soort gelijk verhaal. Deze man moet nu in zijn 2e jaar reïntegratie 2e spoor doen. Hij krijgt een soort Light versie omdat de kans op een andere baan nagenoeg nihil is. Dus ik zou daar niet te veel op hopen.

Nog een kleine tip: ga met een pensioen adviseur praten. Jouw vader heeft misschien wel ergens pensioen opgebouwd wat wel al met 65 gaat uitkeren en soms heeft gedeeltelijk of eerder met pensioen gaan minder grote gevolgen dan je nu misschien denkt.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:01

Als je je met zoiets ziekmeld dan zal er gekeken moeten worden naar aangepast werk of een arbeidsdeskundige die de situatie kan beoordelen. Als blijkt dat er geen gepast werk is binnen het bedrijf dan kun je soms ergens anders reïntegreren. Maar deze mogelijkheden zou een arbo arts je als het goed is kunnen vertellen. Misschien kan hij bellen met de vakbond voor hulp?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 13:36

Pensioen advies nagaan ga ik doorgeven, ook nog een goede tip. Wellicht dat ze er beter voor staan dan ze denken.
Vakbond bellen ook nog een goed idee.

Ik denk dat het lastige is aan het ziekmelden dat hij op goede dagen prima (een deel van de dag) kan werken. Moet hij dan gewoon per dag kijken of het gaat en dan afhankelijk daarvan wel of niet gaan werken/ziekmelden? Wat is daar de procedure in? Volledig ziekmelden?

Hij gaat zo'n reintregratie traject bijvoorbeeld ook verschrikkelijk vinden, maar misschien is het wel gewoon de juiste optie. Wat ook eerlijk is tegenover zijn eigen lichaam. Zoals Rien ook zegt, hier is het systeem voor. Maar ik snap wel dat hij het liever allemaal niet zo heeft, het liefst is hij gewoon fit tot zijn dood natuurlijk.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:42

Ik werk ook in de bouw en bij alle bedrijven waar ik gewerkt heb was wel een Jan-de-Regelaar; iemand die een handje hielp in het magazijn maar ook bv wat materialen weg bracht wanneer de werkploeg daar plots om verlegen zat. Maar wellicht mag hij niet autorijden, i.v.m. medicijnen?

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

FemJarig

Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:47

Ibbel schreef:
Even één waarschuwing: minder uren gaan werken is een leuk idee, maar als je het alsnog niet volhoudt en volledig in de WAO terecht komt, wordt je uitkering gebaseerd op je laatst verdiende inkomen (dus het inkomen van de mindere uren!). Dit is dé valkuil van chronisch zieken - ze willen graag aan het werk blijven, kunnen niet meer fulltime werken en gaan dus minder uren draaien om maar te blijven werken, maar bij afkeuring ben je de sigaar met al je arbeidsethos en trouw aan je werkgever.

(En daarnaast bouw je ook minder pensioen op, maar iemand die 45 jaar gewerkt heeft zou in principe al 'klaar' zijn met opbouwen. Je betaalt nl normaliter max 40 jaar aan je pensioen - check dat dus ook even)



Dit is echt een heel belangrijke boodschap en tip.
Ik heb het bij mijn moeder zien gebeuren. Achteraf zei de keuringsarts dat ze dat nooit had moeten doen, dat ze zich toentertijd al deels had moeten laten afkeuren, omdat ze nu zichzelf in de vingers heeft gesneden met haar hoge standaard van loyaliteit (stukje normen en waarden).

En inderdaad, als hij is aangesloten bij een vakbond kan hij daar ook advies inwinnen.
Niet zomaar dingen doen. Alles goed overwegen en zien wat de gevolgen voor de toekomst zullen zijn.
Zo bespaar je hem verrassingen in de toekomst.

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 13:57

Wdj schreef:
Ik werk ook in de bouw en bij alle bedrijven waar ik gewerkt heb was wel een Jan-de-Regelaar; iemand die een handje hielp in het magazijn maar ook bv wat materialen weg bracht wanneer de werkploeg daar plots om verlegen zat. Maar wellicht mag hij niet autorijden, i.v.m. medicijnen?


Ik heb wellicht iets te enthousiast gezet dat hij vol aan de pijnstillers zit, dat is ook weer niet helemaal het geval. Maar hij slikt wel pijnstillers om te kunnen werken, waar hij wellicht beter gewoon thuis kan blijven.
Hij mag van de huisarts voor de pijn in zijn knie ( en bijvoorbeeld de ontsteking in zijn elleboog) wel pijnstillers slikken.

Ik geloof wel dat als er iets binnen het bedrijf geregeld kan worden dat hij daar wel uit komt met zijn baas.
Hij is een goede werknemer en een harde werker en zijn baas weet dit ook. Ze zitten ook privé in dezelfde hobby kring, je weet het natuurlijk nooit zeker maar ik geloof wel dat zijn baas hem nergens in tegemoet wil komen. Maar dat maakt de situatie wellicht ook niet makkelijker.

Wanneer wordt je gedeeltelijk afgekeurd? Want dat is wat mijn vader ook dacht, hij is goed genoeg om gedeeltelijk het werk te blijven doen. Alleen hele dagen, 5 dagen trekt hij gewoon niet.
Maar wat hij meekreeg uit het gesprek bij de Arbo was, je ziekteverzuim is te weinig ( ik denk voor afkeuring) en dat hij zich kon laten omscholen naar vrachtwagenchauffeur o.i.d.. ( haha hij zei dan ga ik liever dood :D ).

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:37

Wat je vader kan doen is gedeeltelijk in de ziektewet gaan, bv voor 50% in overleg met de arbo-arts uiteraard. Dan kan hij bv halve dagen werken of 2 hele en een halve, net wat hem lukt en iom de werkgever.

Meestal is het zo dat de werkgever het eerste jaar 100% uitbetaald en het tweede jaar 70%, maar dat zou je in de cao moeten controleren. In het tweede ziektejaar kan meen ik idd een tweede spoor worden ingezet om te kijken of hij elders nog aan het werk kan.

Je wordt (gedeeltelijk) afgekeurd als je verdiencapaciteit met een aanvullende uitkering op wat je nog bij een werkgever verdient minstens 35% lager is, meen ik, dat was in elk geval in 'mijn tijd' het geval. Daarbij wordt gekeken naar het zgn refertejaar, het gemiddelde inkomen over het laatste jaar voor de eerste ziektedag. Of daar toeslagen ed in mee worden gerekend, durf ik niet te zeggen.

Hoe het WIA traject verder verloopt en op wat voor uitkering ja vader kan uitkomen, kan je hier bekijken: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... index.aspx

Hier kun je bekijken welk traject er volgt in de twee jaar voorafgaand aan het keuringstraject: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/index.aspx

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:30

Ga overleggen met de werkgever. Wellicht kunnen zijn taken wat worden aangepast. Kan hij bv in de ochtend spullen rondbrengen en later op de dag meehelpen op de bouwput. Ik noem maar iets. Een werkgever gaat neem ik aan ook niet graag een traject in waarin je vader gedeeltelijk ziek wordt gemeld.
En zoals al eerder gemeld een afspraak maken met een pensioen adviseur.

Hard work pays off

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:36

Mij lijkt ook (gedeeltelijk) ziekmelden en deels afkeuring in deze een goede. Want als ik het zo lees kan en wil je vader best werken maar trekt zijn lijf die 5 dagen niet. Misschien kan hij 4 dagen van 6u bijv nog wel gemakkelijk aan.

Overigens vind ik het gek dat ze verwachten dat hij met een nieuwe knie slechter gaat functioneren. Ik heb in de praktijk gezien dat het juist een verademing kan zijn bij bijv artrose.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 41 bezoekers