Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lennek

Berichten: 1261
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Noord-Holland

Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 15:59

Lieve meiden,

Het is al een aardig poosje geleden dat ik hier iets heb geplaatst. Momenteel ben ik aan het uitzoeken wat de wetgeving is voor het houden van een paard aan huis binnen de bebouwde kom. Het is mij bekend dat de wet en regelgeving per gemeente kan verschillen.

Nu ben ik inmiddels heel nieuwsgierig hoe jullie dit hebben. Voornamelijk voor degene die het wat kleinschaliger hebben. Hoe ziet het er bij jouw uit en heb je dit van te voren uitgezocht bij de gemeente?
En hoe zit het met de buren, heb je dit van te voren duidelijk overlegd? Denk je om de geuroverlast of woon je ver genoeg van de buren af?

Ik ben heel benieuwd! Mocht je foto's hebben zie ik ze graag!

Liefs,
Lenneke

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:10

Gewoon uit intresse, waarom zou je, je paard binnen de bebouwde kom aan huis willen hebben?

Volgens mij mag het wel, paarden vallen dacht ik onder huisdieren. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het met mestopslag, stallen etc zit.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:52

Binnen de bebouwde kom? Die regels zouden weleens streng kunnen zijn.

Ik zou er geloof niet blij mee zijn als mijn buren ineens paarden gingen houden... Mest, stank, vliegen, stof, lawaai.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:55

Hiet waren er amper regels. Ik moest de stal juist vlakbij het huis plaatsen. Verder naar achteren mocht niet.
Zal dan per gemeente schelen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:01

Wat is de definitie van 'bebouwde kom'....

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:06

er zijn echt nog genoeg dorpen in nederland waar huizen binnen de bebouwde kom liggen waar meer dan voldoende grond bij is, om paarden op te houden. Niet iedereen woont in een rijtjeshuis he. ;)

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:06

Mijn zus zit in de bebouwde kom met haar paarden, onze schuilstal staat er ook binnen en 2 weides. De rest ligt er buiten. Ons dorp heeft ik denk zo'n 200 inwoners. Mijn zus heeft een schuur waar boxen in zitten en wij hebben een schuilstal bij de wei. Vroeger was het stuk van ons agrarisch gebied mijn schoonvader fokte schapen. Het blauwe is van ons het gele van mijn zus en het rode zijn de borden van de bebouwde kom. Gemeente heeft wel vergunning af gegeven bij mijn zus voor een schuilstal hun buren komen regelmatig veulen kroelen en vinden de paarden geweldig. Onze buren zijn wat ouder en hoor of zie ik nooit. Onze paarden zie je ook niet lopen vanaf de straat.

Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:07

Bij mij op stal staan de paarden ook binnen de bebouwde kom. Ik weet dat er een vergunning is voor 6 paarden. Mestopslag ligt een eind weg. Wel is er ook genoeg land en zijn het vrijstaande huizen. Zal ook wel verschil mee zijn

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:31

Volgens mij zit bokker Mirriej ook binnen de bebouwde kom, maar helemaal zeker ben ik niet. Ik zal haar eens tippen!

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:10

[quote="Lynn_Nikita"]Hiet waren er amper regels. Ik moest de stal juist vlakbij het huis plaatsen. Verder naar achteren mocht niet.
Zal dan per gemeente schelen[/quote


Ik heb toen ik er kwam wonen de buren ingelicht en ook vanwege de buren de bak en wei omgeruild qua ligging zodat er met evt droogte niet teveel stof overlast zou zijn tijdens het rijden

k mest elke dag de wei en paddock uit op een aanhanger en leeg die 2 keer per week. Vliegen probeer ik te vangen met lijmemmers, dazenval en een stinkval.

Stal ligt denk ik 20 meter van het huis af, veel verder mocht ik ook niet gaan, en mocht ook op de grensafscheiding Ik heb van te voren de gemeente gebeld aangezien ik al bang was dat die te dicht bij huizen kwam te liggen of dat die een bepaalde afstand van de erfafscheiding af moest maar dat was dus niet zo.


Voorkant is een normale straat in een dorp, achter liggen hele diepen tuinen met bos. Denk dat 20% van de inwoners hier wel paarden heeft in de achtertuin terwijl je van de voorkant niet kan zien dat het zulke lange percelen zijn

Min tip, mail de gemeente en stel je vragen

Lennek

Berichten: 1261
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 20:18

AmyJamess schreef:
Gewoon uit intresse, waarom zou je, je paard binnen de bebouwde kom aan huis willen hebben?

Volgens mij mag het wel, paarden vallen dacht ik onder huisdieren. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het met mestopslag, stallen etc zit.


Wij wonen in een klein dorpje met zo'n 600 inwoners. We wonen in een vrijstaand huis met een aardige tuin. Er worden in het dorp ook paarden gehouden. Dus ergens moet het kunnen al ben ik erg benieuwd naar de wet en regelgeving. En natuurlijk hoe het er bij jullie uitziet ter inspiratie. :)

Er zitten een aantal boeren bij ons in de buurt. Bij een daarvan kan ik zomers een weiland huren. Dus qua het houden van het paard aan huis zal het alleen in de winter en herfst periode zijn. Maar dit zal qua wetgeving niet veel uit maken. :)

@zacharyhill: Gaaf om te zien. En fijn dat het zo goed gaat met de bruen! :)

Lennek

Berichten: 1261
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 20:21

Lynn_Nikita schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Hiet waren er amper regels. Ik moest de stal juist vlakbij het huis plaatsen. Verder naar achteren mocht niet.
Zal dan per gemeente schelen[/quote


Ik heb toen ik er kwam wonen de buren ingelicht en ook vanwege de buren de bak en wei omgeruild qua ligging zodat er met evt droogte niet teveel stof overlast zou zijn tijdens het rijden

k mest elke dag de wei en paddock uit op een aanhanger en leeg die 2 keer per week. Vliegen probeer ik te vangen met lijmemmers, dazenval en een stinkval.

Stal ligt denk ik 20 meter van het huis af, veel verder mocht ik ook niet gaan, en mocht ook op de grensafscheiding Ik heb van te voren de gemeente gebeld aangezien ik al bang was dat die te dicht bij huizen kwam te liggen of dat die een bepaalde afstand van de erfafscheiding af moest maar dat was dus niet zo.


Voorkant is een normale straat in een dorp, achter liggen hele diepen tuinen met bos. Denk dat 20% van de inwoners hier wel paarden heeft in de achtertuin terwijl je van de voorkant niet kan zien dat het zulke lange percelen zijn

Min tip, mail de gemeente en stel je vragen


Super. Fijn dat je het op die manier goed kon regelen met de buren. Geteut met de buren is denk ik wel het laatste wat je wilt. :)

Thanks voor de tip. Ik heb inderdaad al contact opgenomen met de gemeente het is nu even afwachten op reactie.

Heb je toevallig foto's van jullie plekje? Ben wel nieuwsgierig geworden! :D

martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:50

Wij wonen ook binnen de bebouwde kom en hebben 5 paarden aan huis. Drie KWPN'ers, waarvan 1 veulen van dit jaar, en twee mini's. Het is dan officieel wel binnen de bebouwde kom, maar het ziet er meer uit als buitengebied. Veel grote vrijstaande woningen, waarvan een groot deel met paarden, aan de ene kant van de weg, en aan de andere kant eerst een ruiterpad en dan het bos. Toen wij hier kwamen wonen waren al de paardenvoorzieningen, op de schuilstal in de grote paddock na, er al. Onze grote paddock en weiland liggen achter de tuin van ons, maar ook achter die van twee buren. Doordat zij ook hele diepe achtertuinen hebben, hebben zij geen overlast van ons, ze vinden het alleen maar leuk. De stallen staan op de erfgrens, maar ook weer vrij ver naar achter en de paarden staan alleen in de winter 's nachts bij de stallen met paddock eraan vast. De mest in de wei slepen we er eens in de week doorheen, de mest uit de paddocks ruimen we meerdere keren per dag op in afsluitbare containers. Gelukkig nooit klachten van de buren en zelf ook totaal geen last van vliegen of stank bij huis!

Edit: Ik woon in een best groot dorp, zo'n 45000 inwoners, maar wel vrij 'boers' van oorsprong. Mensen met paarden aan huis wonen over het algemeen wel in de straat waar ik woon. Een vriendin van mijn heeft in hetzelfde dorp een paard aan huis in een rijtjeshuis, stal en paddock in de achtertuin, weiland aan de overkant van de weg. Zij heeft ook nooit problemen met de buren en heeft er ook twee paarden gehad.

Helemaal links zie je ons huis, de stallen staan tegen onze schuur aan, en met hun 'rug' tegen de schuur van de buren. (hier woonden we er net, inmiddels staat alles netjes in de beits)
Afbeelding

Dit zit nog allemaal achter ons huis, bak, paddock en weiland. Op de foto hierboven staat de fotograaf hier met de rug naar toe.
Afbeelding

Links van de paddock is de erfscheiding met de buurman, aan de andere kant van de heg is zijn tuin. De grote eik links op de foto staat in de tuin van de buren daar weer naast, daar zit ook nog een klein stukje van ons weiland. Vooral hun kinderen staan daar altijd te genieten van de capriolen van ons veulen!
Afbeelding

De achterkant van onze schuilstal die in de paddock staat grenst aan de tuin van de verste buren. Zij hebben recht achter de schuilstal zo'n zelfde tuinhuis staan en zien vanuit hun tuin onze schuilstal dus niet, we hebben hem ook heel bewust daar neergezet, zo staat hij voor niemand in het uitzicht!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door martinev op 08-09-20 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:16

Afbeelding
Ik woonde in Enschede en liep met mijn hond door mijn woonwijk. Hoorde gehinnik en was stomverbaasd wie er met een paard zover de wijk in zou komen lopen. Maar niets achter gezocht. Tot het elke dag was en er dus hier een paard werd gehouden :+

Geen idee wat de regels zijn en hoe/waarom hier een paard werd gehouden en of hij/zij alleen stond. Was van vroeger uit een boerderij. Heb het koppie 1 keer gezien vanaf de straat kant. Bedenk me nu dat het misschien niet veel ruimte is voor een paardje.

Niet dat je wat aan deze info hebt maar vond het wel een verhaal om te delen :D

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:49

Ik zit binnen de bebouwde kom. Toen wij de stal bouwden lagen stal en weide net buiten de bebouwde kom, maar de grens is een klein stukje opgeschoven. Hier (dorp in provincie Groningen) hebben heel veel mensen paarden of pony's binnen de bebouwde kom; er is ruimte genoeg en het geeft zelden problemen. Ik denk dat het er erg vanaf hangt waar je woont.
Er is wel een maximum aantal dieren dat je hobbymatig mag houden en er zijn grenzen aan de hoeveelheid mest. Uiteraard mag je geen overlast veroorzaken.

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Re: Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:47

Wat een leuk topic! Ik ben ook benieuwd naar foto's en situatie schetsen van anderen. Leuk om te zien om alvast wat ideeën op te doen. Wij komen niet binnen de bebouwde kom te wonen maar heb wel te maken met bouwgrond en agrarische grond en daar moet ook een juiste indeling op komen. Voor wat betreft paarden houden binnen de bebouwde kom durf ik ook niet te zeggen wat wel of niet mag. Ik had vroeger wel een vriendin wie haar twee pony's gewoon aan huis had in een bebouwde kom. Inderdaad wel met stalletjes, bakje en een weide.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:22

Voor iemand een antwoord op de vraag van TS kan geven is het ms wel handig om te weten hoe TS woont. In wat voor straat ed. Hier staan complete boerderijen met 100 koeien binnen de bebouwde kom, maar niet in de woonwijken. Dus hoe is jou situatie TS?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:25

Precies!!
Welke grenzen van de 'bebouwde kom' hou je aan; de blauwe borden of de verkeerswet ??

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:08

DubbelDun schreef:
Precies!!
Welke grenzen van de 'bebouwde kom' hou je aan; de blauwe borden of de verkeerswet ??

Wat is het verschil? De blauwe plaatsnaamborden geven de bebouwde kom aan aan daarmee ook de 50 km zone. Tenzij de max anders aangegeven staat.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:42


Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:47

martinev schreef:
Wij wonen ook binnen de bebouwde kom en hebben 5 paarden aan huis. Drie KWPN'ers, waarvan 1 veulen van dit jaar, en twee mini's. Het is dan officieel wel binnen de bebouwde kom, maar het ziet er meer uit als buitengebied. Veel grote vrijstaande woningen, waarvan een groot deel met paarden, aan de ene kant van de weg, en aan de andere kant eerst een ruiterpad en dan het bos. Toen wij hier kwamen wonen waren al de paardenvoorzieningen, op de schuilstal in de grote paddock na, er al. Onze grote paddock en weiland liggen achter de tuin van ons, maar ook achter die van twee buren. Doordat zij ook hele diepe achtertuinen hebben, hebben zij geen overlast van ons, ze vinden het alleen maar leuk. De stallen staan op de erfgrens, maar ook weer vrij ver naar achter en de paarden staan alleen in de winter 's nachts bij de stallen met paddock eraan vast. De mest in de wei slepen we er eens in de week doorheen, de mest uit de paddocks ruimen we meerdere keren per dag op in afsluitbare containers. Gelukkig nooit klachten van de buren en zelf ook totaal geen last van vliegen of stank bij huis!

Edit: Ik woon in een best groot dorp, zo'n 45000 inwoners, maar wel vrij 'boers' van oorsprong. Mensen met paarden aan huis wonen over het algemeen wel in de straat waar ik woon. Een vriendin van mijn heeft in hetzelfde dorp een paard aan huis in een rijtjeshuis, stal en paddock in de achtertuin, weiland aan de overkant van de weg. Zij heeft ook nooit problemen met de buren en heeft er ook twee paarden gehad.

Helemaal links zie je ons huis, de stallen staan tegen onze schuur aan, en met hun 'rug' tegen de schuur van de buren. (hier woonden we er net, inmiddels staat alles netjes in de beits)
[ [url=m/VDGLdF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zit nog allemaal achter ons huis, bak, paddock en weiland. Op de foto hierboven staat de fotograaf hier met de rug naar toe.
[ [url=m/lsF3fA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Links van de paddock is de erfscheiding met de buurman, aan de andere kant van de heg is zijn tuin. De grote eik links op de foto staat in de tuin van de buren daar weer naast, daar zit ook nog een klein stukje van ons weiland. Vooral hun kinderen staan daar altijd te genieten van de capriolen van ons veulen!
[ [url=m/cDwPmY.jpg]Afbeelding[/url] ]

De achterkant van onze schuilstal die in de paddock staat grenst aan de tuin van de verste buren. Zij hebben recht achter de schuilstal zo'n zelfde tuinhuis staan en zien vanuit hun tuin onze schuilstal dus niet, we hebben hem ook heel bewust daar neergezet, zo staat hij voor niemand in het uitzicht!
[ [url=m/3ZrJ2Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat heerlijk voor mekaar heb jij het zeg :D

martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Kleinschalige stalling. Hoe ziet het er bij jou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:01

Thanks Felien_Kyra, we zijn er zo ontzettend blij mee en moeten onszelf nog regelmatig even knijpen!