Welk zand voor pad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Welk zand voor pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 15:55

Wij willen graag een pad aanleggen van de stal naar de paddock/bak. We zitten op de klei. Ik heb nu een pad afgezet van 2 meter breed en hij is 44 meter lang.
Ik wilde hem 30 cm afgraven en dan drainage erin en zand erop. Maar welk zand zou het moeten worden? Ik moet er elke dag met de kruiwagen langs om mest te scheppen. Het moet dus wel een beetje hard worden en niet te mul zijn.

Wilmamarjon
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-05-19
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:50

Vraag advies aan je zandleverancier. Mijn broer zit ook in die handel en hij weet wat hij bij de verschillende zandputten kan halen voor soorten zand. Wij hebben dit voorjaar een paddock/rijbak aangelegd en de onderste 10 cm is heel doorlatend zand voor de afvoer naar de drainage. Voor bovenop zou dat zomers teveel stuiven en daar ligt 20 cm zwaarder soort zand.
Voor het pad van stal naar rijbak heb ik een dunne laag zand, daarop kunststof open grastegels en daaroverheen een paar cm zwarte grond zodat er wat groeit en het pad niet opvalt door het weiland.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Welk zand voor pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:02

Zoek eens op leemzand. Wij hebben hier wat tuinpaden van.
Het is grof geel zand met leem er door (en wat kleine kiezeltjes). Als hier water op komt en je trapt/trilt het goed aan wordt het keihard.