Volièregaas bevestigen op hout

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Volièregaas bevestigen op hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 22:37

Hoi :)

Ik ben een nieuwe ren aan het bouwen voor mijn konijnen en vraag me af wat de gemakkelijkste manier is om het gaas te bevestigen. Vorige keer heb ik krammetjes gebruikt maar dat werkt echt niet praktisch en ik vind dat je ondanks veel gladstrijken toch "bobbels" blijft houden. Nietjes heb ik toen ook geprobeerd maar werkten niet, al heb ik dat toch ook al vaak gelezen. Zijn er verschillende soorten/maten nietjes? En heb je voor verschillende types nietjes ook steeds een ander apparaat nodig? De laatste optie is draadzadels gebruiken maar die kosten toch wel wat als je er veel nodig hebt en dan moet je er toch weer enorm veel vijzen extra in draaien, al vind ik dit wel zeker de mooiste en ordelijkste optie.

Oh ja, misschien nog handig om te weten, het gaas is 1,45 mm dik!

Hebben jullie tips?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Volièregaas bevestigen op hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:40

Krammen en afdeklat er over. Zo heb ik hier de kippenren gedaan (ook met dik gaas, dat dunne spul gaat te makkelijk stuk).

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:58


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Volièregaas bevestigen op hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:04

Ik heb een nietapparaat op stroom dat ook gebruikt wordt in zadelmakerij. Daar kun je echt perfect mee gaas op latjes nieten. Die geeft zoveel kracht dat als je teveel druk geeft je het gaas letterlijk in je hout niet. We hebben al aardig wat gaas geniet voor konijnen verblijven :P

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Volièregaas bevestigen op hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 23:18

Bedankt voor de tips! Ga ze morgen eens rustig bekijken! :)

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Volièregaas bevestigen op hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:00

Ik zet alles vast tussen 2 lagen hout. Dit bevalt mij het beste omdat het echt ongedierteveilig moet zijn.

Ik ben geen nette werker, maar het blijft zeer goed zitten.


Afbeelding

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 08:03

Mizora schreef:
Ik zet alles vast tussen 2 lagen hout. Dit bevalt mij het beste omdat het echt ongedierteveilig moet zijn.

Ik ben geen nette werker, maar het blijft zeer goed zitten.


[ [url=m/2BqJhk.jpg]Afbeelding[/url] ]


En het gaas dan in de eerste plaats met krammetjes of niets extra van bevestiging voor het gaas?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Volièregaas bevestigen op hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:04

Niets extra, alleen iedere 50cm een schroef die door een gaasmaas heen gaat. Je moet dus best dicht tegen de rand schroeven of het gaas relatief ver laten doorlopen onder het hout.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Volièregaas bevestigen op hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:21

@mizora: netjes gedaan !
@kimmie: handig dat band... maar hoe bevestig je dat aan het gaas... gewoon er door heen nieten ??

Ik heb een nietapparaat waar nietjes tot 10 mm in kunnen. Dat werkt op zich goed, alleen het hout gaat na een paar jaar buiten zachter worden en dan willen de nietjes nog wel eens los laten.
Het gaas vastzetten tussen 2 latjes werkt - in kombinatie met nietjes- dan beter én je werkt meteen de scherpe randjes weg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:41

Wij hebben rondom gaas met krammen vastgezet. Wat wij wel doen is met een schroevedraaier bijv het gaas strak spannen.

Bij de varkens hebben we boven en onder houten planken, ook gewoon met krammen.

Hebben nu een nieuwe tacker en moet een stuk straks anders doen, dus dan gebruiken we die. Hebben er eentje genomen die meerdere maten kan en spijkers.

Door ons gaas bij de paarden moet officieel nog een spandraad.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:52

DubbelDun schreef:
@mizora: netjes gedaan !
@kimmie: handig dat band... maar hoe bevestig je dat aan het gaas... gewoon er door heen nieten ??

Ik heb een nietapparaat waar nietjes tot 10 mm in kunnen. Dat werkt op zich goed, alleen het hout gaat na een paar jaar buiten zachter worden en dan willen de nietjes nog wel eens los laten.
Het gaas vastzetten tussen 2 latjes werkt - in kombinatie met nietjes- dan beter én je werkt meteen de scherpe randjes weg.


Er zitten gaatjes in, daar schroef je doorheen in hout bv. Zal kijken of ik zo een foto hier kan maken.