Diy piste aanleggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Diy piste aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 11:13

Ik kon niet de juiste info vinden uit de bestaande topics, dus maak ik er even zelf 1.

Wij zijn van plan om van een stukje weide een piste te maken. We rijden al een hele tijd op een afgezet stuk, hier staat dus geen gras meer op. In de zomer is het een stofbak en in de winter een schaatsbaan. Nu willen wij er gewoon zand op doen met vezels in om het te stabiliseren. Alleen weten wij niet welk zand het meest geschikt is. Welk zand hebben jullie voor jullie piste? En laat voldoende water door? Wij zouden graag het hele jaar door willen rijden, met een beetje plassen in kan geen kwaad. Wij rijden dan niet intensief.

Even wat extra info:
- de huidige 'piste' ligt redelijk in een put dus uitgraven is niet nodig
- de grond zoals hij nu is vloeit het water al goed af
- vergunning is in orde
- het is niet erg als er water in blijft staan na hevige regen
- in de zomer kunnen wij niet sproeien (ook omwille van sproei verbod)
- wij gaan geen drainage leggen
- de grond omkeren is ook geen optie omwille van geen geschikte ondergrond
- wij zijn doe het zelvers en willen het dus eerst eens zelf proberen. Mislukt dit dan doen we het met een aannemer :')

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:23

Nou, na al je extra info te hebben gelezen heb ik eigenlijk niks meer te melden. Want daar begint het wel bij.
Ik vraag me dan nu af wat je wilt verbeteren aan je bodem? Niet de waterdoorlaatbaarheid blijkbaar. Is hij te zwaar? Of alleen maar stoffig? Want dan moet je vezels doorheen mengen. Houtvezels of tapijtvezels.
En de schaatsbaan ‘s winters komt door het water wat onvoldoende weg kan, dan vriest het keihard op. Daar gaan de houtvezels of tapijtvezels wel iets bij helpen maar zonder goede onderlaag of drainage is dit eigenlijk weggegooid geld. Een soort huis bouwen op drijfzand.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 11:25

Suzanne F. schreef:
Nou, na al je extra info te hebben gelezen heb ik eigenlijk niks meer te melden. Want daar begint het wel bij.
Ik vraag me dan nu af wat je wilt verbeteren aan je bodem? Niet de waterdoorlaatbaarheid blijkbaar. Is hij te zwaar? Of alleen maar stoffig? Want dan moet je vezels doorheen mengen. Houtvezels of tapijtvezels.
En de schaatsbaan ‘s winters komt door het water wat onvoldoende weg kan, dan vriest het keihard op. Daar gaan de houtvezels of tapijtvezels wel iets bij helpen maar zonder goede onderlaag of drainage is dit eigenlijk weggegooid geld. Een soort huis bouwen op drijfzand.


Hij is niet zwaar, maar enkel heel stoffig. Het stof is maar een heel dun laagje en dan is er al de hardere ondergrond. Over het algemeen vriest het niet erg vast in de winter, het is meer bij hevige regenval dat het dan gaat schuiven. De paarden zakken er dan ook helemaal niet diep in weg.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Diy piste aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:31

Waar woon je? Weet je de samenstelling van de bodem? Je kan er wel gewoon zand op kieperen, maar als je bodem geen water doorlaat, hebben de kans dat je straks in drijfzand rijd. Waarom geen drainage toepassen?

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 11:37

Weidebloem schreef:
Waar woon je? Weet je de samenstelling van de bodem? Je kan er wel gewoon zand op kieperen, maar als je bodem geen water doorlaat, hebben de kans dat je straks in drijfzand rijd. Waarom geen drainage toepassen?


Over het algemeen laat onze bodem wel voldoende water door, onze weide is ook helemaal omringd met grachten. Ook loopt hij scheef af naar de grachten. Onze bodem bestaat uit zavel in combinatie met toplaag zand/stof/aarde. Hieronder een foto van hoe de toplaag er uit ziet.

Afbeelding


Wij willen enkel een heel klein laagje opvullen en zien het niet zitten om te gaan graven. Het is ook de weide van de buren die wij mogen gebruiken en ook zij zien het niet echt zitten en stel dat we er ooit af moeten is het allemaal voor niets geweest.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Diy piste aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:40

Mail eens voor info naar zandcompleet.nl, die kunnen je zowel over het zand als over de vezels vast voldoende advies geven. Lijkt me zeker doenbaar om het zelf te doen, enkel om de vezels in te werken zal je iemand met bijv. rotoreg nodig hebben, maar dat kost nu ook geen massa's geld.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:59

Ik heb ervaring met zavel, gewassen scheldezand en gewassen scheldezand+geopad.

Zavel is de enige die niet stoft maar in de winter een natte ramp. Ook met drainage moeilijk.

Het scheldezand is ideaal maar in de zomer stoft het. Wil al redelijk zwaar worden als je niet sproeit, maar geopad verbetert dit wel heel sterk.

Als je vezels mengt, moet je wel in het achterhoofd houden dat dit vooral bedoeld is voor bodems die vochtig gehouden worden. ALs de bodem te droog is, gaat het wat ontmengen en er boven op liggen. Bij ons gaan de vezels ook in de hoeven zitten, dus na het rijden wel steeds uitkrabben.

Ben je van plan een sleep te gebruiken achteraf? In dat geval zeker goed opletten, maar weinig types zijn geschikt voor vezels. Met een weidesleep bvb stropt het gewoon op als de bodem niet nat en vlak genoeg is.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 07:54

Poekkie schreef:
Ik heb ervaring met zavel, gewassen scheldezand en gewassen scheldezand+geopad.

Zavel is de enige die niet stoft maar in de winter een natte ramp. Ook met drainage moeilijk.

Het scheldezand is ideaal maar in de zomer stoft het. Wil al redelijk zwaar worden als je niet sproeit, maar geopad verbetert dit wel heel sterk.

Als je vezels mengt, moet je wel in het achterhoofd houden dat dit vooral bedoeld is voor bodems die vochtig gehouden worden. ALs de bodem te droog is, gaat het wat ontmengen en er boven op liggen. Bij ons gaan de vezels ook in de hoeven zitten, dus na het rijden wel steeds uitkrabben.

Ben je van plan een sleep te gebruiken achteraf? In dat geval zeker goed opletten, maar weinig types zijn geschikt voor vezels. Met een weidesleep bvb stropt het gewoon op als de bodem niet nat en vlak genoeg is.


Dan lijkt ons scheldezand in combinatie met geopad het beste, zo kunnen we misschien heel af en toe in de zomer sproeien zodat de vezels het water kunnen vasthouden. Maar dan kan het in de winter misschien wel heel nat worden.

Wij hebben een zelfgemaakte pistesleep die heel licht is een zachtjes het oppervlak gelijk legt dus ik vermoed dat dit al geen probleem zal vormen.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 07:55

hwn schreef:
Mail eens voor info naar zandcompleet.nl, die kunnen je zowel over het zand als over de vezels vast voldoende advies geven. Lijkt me zeker doenbaar om het zelf te doen, enkel om de vezels in te werken zal je iemand met bijv. rotoreg nodig hebben, maar dat kost nu ook geen massa's geld.


Zal ik zeker eens doen! Bedankt voor de tip

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:00

Mag je van de buren wel vezels op hun grond aanbrengen? Dat is nml wel verontreinigend.
Kan je niet gewoon een partij van hetzelfde zand ophogen?. Kan het water weg.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 08:04

belle_boef schreef:
Mag je van de buren wel vezels op hun grond aanbrengen? Dat is nml wel verontreinigend.
Kan je niet gewoon een partij van hetzelfde zand ophogen?. Kan het water weg.


Dat maakt voor hun niet uit, dus dat is wel fijn. Ik heb bang dat wanneer we ophogen met enkel zand het te zwaar gaat worden vandaar dat we er vezels willen onder doen om het te stabiliseren. Ik dacht dat er milieu vriendelijke bestonden dus natuurlijk nemen wij deze.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:10

De pistesleep die je beschrijft gaat helaas niet werken met vezels als het wat droger is vrees ik. Alhoewel sommige pistebouwers tegen mij zeiden dat dat prima kon, krijg je toch het hoopje vezels - zand - hoopje vezels effect.
Ik heb 1x met een lichte weidesleep geprobeerd en was na een uur ‘reparatieharken’ direct genezen :+

Als je niet sleept is het echter wel zonde om geld te geven aan vezels, is toch rond de 2-4 000 euro

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 09:19

Poekkie schreef:
De pistesleep die je beschrijft gaat helaas niet werken met vezels als het wat droger is vrees ik. Alhoewel sommige pistebouwers tegen mij zeiden dat dat prima kon, krijg je toch het hoopje vezels - zand - hoopje vezels effect.
Ik heb 1x met een lichte weidesleep geprobeerd en was na een uur ‘reparatieharken’ direct genezen :+

Als je niet sleept is het echter wel zonde om geld te geven aan vezels, is toch rond de 2-4 000 euro


Dan zullen we best eens kijken naar een andere manier. Hoe sleep jij jou piste met vezels?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:39

Je moet losse pinnen hebben op redelijk grote afstand van elkaar en een open rol. Bvb een drillmaster. (+/- 4000 euro wel)

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Diy piste aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:06

Zo heb ik ooit een bekende gehad die weet ik me god hoeveel kuub zand heeft gestord op een stukje "wei"
Ik kan je vertellen... Dat werd een grote bende...
Maar dat wilde diegene niet aannemen van ons.

In de winter vermengde het met de modder en werd het smerig..en in de zomer had je een strand wat superzwaar was.
Dus of je stond in de drap tot je enkels.. Of je kon stofhappen en je paard laten zwoegen..

Gewoon echt enorm zonde van het geld!
En het heeft duizenden euro's gekost dat zand!

Dus denk na voor je zoiets doet.

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:10

Leuke uitdaging TS! Ik heb geen tips voor je maar ben wel benieuwd wat jullie ervan gaan maken! Voor waar wij nu zitten kijken we ook naar opties om de bak te verbeteren, maar het is mijn bak niet helaas.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Diy piste aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:31

ik heb gewoon scheldezand gestort op mijn stukje weide. In de zomer is het iets zwaar (maar ligt ook 20 cm dik, en de grond was niet super effen), in de winter blijft er wel water op staan en heb ik stukken waar ze in wegzakken, maar wederom, grond was niet effen en het zand hebben we niet supermooi kunnen verspreiden.

Op jouw mooi effen stuk grond zou ik gewoon beginnen met 10 cm zand (scheldezand, of beter, MC3 zand) te storten en mooi egaal verdelen. Even een jaartje aankijken wat dat geeft en dan kan je opteren om meer zand te storten of te mengen met vezels, afhankelijk welk resultaat je wil.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 11:34

Niffum schreef:
Leuke uitdaging TS! Ik heb geen tips voor je maar ben wel benieuwd wat jullie ervan gaan maken! Voor waar wij nu zitten kijken we ook naar opties om de bak te verbeteren, maar het is mijn bak niet helaas.


Dankjewel! Het is zeker een uitdaging maar zo leer je wel nieuwe dingen :j

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:34

Ik raad aan om niet te dik te gaan, voor een ‘echte’ piste is 10-13 cm zand al aan de hoge kant, meer wordt vaak al snel te zwaar.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 11:36

Duhelo schreef:
ik heb gewoon scheldezand gestort op mijn stukje weide. In de zomer is het iets zwaar (maar ligt ook 20 cm dik, en de grond was niet super effen), in de winter blijft er wel water op staan en heb ik stukken waar ze in wegzakken, maar wederom, grond was niet effen en het zand hebben we niet supermooi kunnen verspreiden.

Op jouw mooi effen stuk grond zou ik gewoon beginnen met 10 cm zand (scheldezand, of beter, MC3 zand) te storten en mooi egaal verdelen. Even een jaartje aankijken wat dat geeft en dan kan je opteren om meer zand te storten of te mengen met vezels, afhankelijk welk resultaat je wil.


Dat is inderdaad een goede optie, ik denk dat we het best zo aanpakken. Dan zien we wat we nodig hebben in wel seizoen en kunnen we alsnog aanpassingen doen.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 11:37

Poekkie schreef:
Ik raad aan om niet te dik te gaan, voor een ‘echte’ piste is 10-13 cm zand al aan de hoge kant, meer wordt vaak al snel te zwaar.


Klopt inderdaad. We moeten maar max 10cm bijvullen en dan ligt het al een heel stuk hoger dan het land eromheen.