Subli luzerne bijvoeren als extra’s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duran123
Berichten: 1052
Geregistreerd: 02-05-19

Subli luzerne bijvoeren als extra’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 23:53

Van onze instructeur kregen we de tip luzerne bij te gaan voeren, puur als extra’s en omdat het een goede beschermer voor de maag zou zijn. Pony is licht gevoelig voor koliek.

Nu lees ik ontzettend veel tegenstrijdige berichten op internet over het geven van luzerne. Met name over het scheeftrekken van de calcium/fosfor verhouding. Voor zover ik begrijp is dat pas bij het geven van grote hoeveelheden (>3 kilo/dag).

Pony krijgt 4x portie hooi of voordroog (en in het weideseizoen 2dd hooi of voordroog omdat ze overdag hele dag op het land staan), en krachtvoer 2dd.

De luzerne zou puur als extra zijn, om wat te ‘knabbelen’ en ter bescherming van de maag.

Advies van hem was een maatschep per dag.

Wil ik er ook nog bij vertellen dat ze verder bijna niets lust en de subli wel (paar keer een handje geprobeerd).

Wat vinden jullie van dit advies?


tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Subli luzerne bijvoeren als extra’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:02

Lucerne in gehakselde vorm heeft veel scherpe stukjes wat niet prettig is op een gevoelige/maagzweren maag.

Havens heeft een lucernebrok (25kg zak) en er bestaat ook brix, grote brok van 500gram om af te knagen. Zo'n brix kan je bij de brok geven om langer bezig te zijn of als extra ruwvoer beurt.

Voor gevoelige maag zijn er verder een aantal supplementen en medicijnen, maar eerste om naar te kijken is aantal voerbeurten en wat voor krachtvoer gegeven wordt (hoeveelheid en zetmeel/suiker gehalte).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Duran123
Berichten: 1052
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 00:09

tamary schreef:
Lucerne in gehakselde vorm heeft veel scherpe stukjes wat niet prettig is op een gevoelige/maagzweren maag.

Havens heeft een lucernebrok (25kg zak) en er bestaat ook brix, grote brok van 500gram om af te knagen. Zo'n brix kan je bij de brok geven om langer bezig te zijn of als extra ruwvoer beurt.

Voor gevoelige maag zijn er verder een aantal supplementen en medicijnen, maar eerste om naar te kijken is aantal voerbeurten en wat voor krachtvoer gegeven wordt (hoeveelheid en zetmeel/suiker gehalte).

Dus jij zegt juist niet geven bij gevoelige maag?

De brok, brix etc. lust ze allemaal niet. Meerdere merken geprobeerd.
Had juist bij de subli zoiets van; eindelijk iets wat ze wèl lust! Desondanks wil ik eerst onafhankelijk advies, ervaring en meningen van anderen horen eer ik er aan begin.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Subli luzerne bijvoeren als extra’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:17

Als ze het wil eten best, maar het is wel de reden dat veel paarden met maagproblemen het of niet (meer) willen eten of er geirriteerd van raken, zeker als ze daarna aan het werk moeten.
Enig idee waarom ze zo moeilijk doet met eten? Ik ken het probleem niet, maar heb dan ook kliko-pony's op dit punt. Ze hebben zat smaakjes gekregen ook ivm oude pony met problemen, ze kregen voor meer leren eten een handje van wat daar in ging.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Duran123
Berichten: 1052
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 00:37

tamary schreef:
Als ze het wil eten best, maar het is wel de reden dat veel paarden met maagproblemen het of niet (meer) willen eten of er geirriteerd van raken, zeker als ze daarna aan het werk moeten.
Enig idee waarom ze zo moeilijk doet met eten? Ik ken het probleem niet, maar heb dan ook kliko-pony's op dit punt. Ze hebben zat smaakjes gekregen ook ivm oude pony met problemen, ze kregen voor meer leren eten een handje van wat daar in ging.


Het is zeker niet de bedoeling haar maag te irriteren. Ben juist blij dat het met het huidige voermanagement (andere stal) al een tijd goed gaat!

Het is op zich geen moeilijke eter hoor. Haar krachtvoer, muesli, ruwvoer, peen eet ze prima. Maar ze hoeft niet zo nodig iets anders.
Ik wilde haar graag iets bij geven, een extraatje na het rijden. Zo kwam de tip van de instructeur. En de subli bleek ze toevallig wel lekker te vinden.

Duran123
Berichten: 1052
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Subli luzerne bijvoeren als extra’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 08:29

Zijn er sites die onafhankelijk zijn waar ik goede info kan verkrijgen over paardenvoer, bijvoeren enz.

Info van jullie kant, nu met name over subli luzerne, blijft uiteraard ook welkom


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Subli luzerne bijvoeren als extra’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:41

Het ligt er ook aan.

Hoe groot zijn die porties hooi? Als dat te weinig is, en je pony te lang zonder ruwvoer staat, kan de pony erge maagproblemen krijgen.

Subli Lucerne vond ik zelf niet heel geweldig, maar weet niet uit welke merken je allemaal keus hebt in de buurt?

Van Hartog heb je lucerne digest die dus speciaal zijn voor de gevoelige maag.

Gaat het ook om lang bezig zijn? Dan is een lucerne wafer wel ideaal. Daar zijn ze even mee bezig.
Gaat het bijv om eiwitten, dan kan je ook naar andere producten kijken.

Als de lucerne zo geen optie is, heb je ook nog de Havens Gastro+

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:48

als je graag een extraatje na het rijden wil geven kun je ook gewoon wat van de huidige muesli geven?
als je pony koliek gevoelig is is het denk ik niet handig om andere dingen te geven dan dat ze gewend is en wat goed gaat.

Duran123
Berichten: 1052
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 08:49

superpony schreef:
Het ligt er ook aan.

Hoe groot zijn die porties hooi? Als dat te weinig is, en je pony te lang zonder ruwvoer staat, kan de pony erge maagproblemen krijgen.

Subli Lucerne vond ik zelf niet heel geweldig, maar weet niet uit welke merken je allemaal keus hebt in de buurt?

Van Hartog heb je lucerne digest die dus speciaal zijn voor de gevoelige maag.

Gaat het ook om lang bezig zijn? Dan is een lucerne wafer wel ideaal. Daar zijn ze even mee bezig.
Gaat het bijv om eiwitten, dan kan je ook naar andere producten kijken.

Als de lucerne zo geen optie is, heb je ook nog de Havens Gastro+

Het is eigenlijk puur om wat te knabbelen te hebben, waarvan onze instructeur dus beweerd dat het tegelijkertijd voor een beschermlaagje in de maag zorgt.
Na een en ander uitgeprobeerd te hebben blijkt dat ze alleen de subli luzerne lekker vindt. De rest laat ze allemaal liggen.

Qua ruwvoer zit het wel goed op stal. Ze krijgen 3dd hooi op de grond, goede portie (in het weideseizoen dus 2x omdat ze de hele dag in de wei staat). Daarnaast mogen we zelf een hooinet vullen als we er zijn.
Ze staat ook op stro, dus er is altijd wel iets te eten qua ruwvoer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Subli luzerne bijvoeren als extra’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:51

Dan zou ik toch eens de Hartog Digest proberen of zien dat je ergens een Wafer kan kopen.

Maar verder kan je Lucerne in beperkte hoeveelheid makkelijk 1x daags als extra geven. Zat mensen die elke dag een hele emmer voeren tussendoor.

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Subli luzerne bijvoeren als extra’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:56

Lucerne is wel een mooie eitwitbron. Ik weet niet hoe het voerbeleid is, maar wat voor de maag en darmen echt goed is, is dat eerst ruwvoer wordt gegeven (minimaal een half uur) en daarna pas het krachtvoer. Krachtvoer op een lege maag is een no go. Net als rijden op een lege maag. Paarden maken constant maagzuur aan en als dr maag leeg is, klotst het tegen het bovenste deel van de maagwand aan waar geen beschermlaag zit.

Duran123
Berichten: 1052
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 08:57

Pytje schreef:
Lucerne is wel een mooie eitwitbron. Ik weet niet hoe het voerbeleid is, maar wat voor de maag en darmen echt goed is, is dat eerst ruwvoer wordt gegeven (minimaal een half uur) en daarna pas het krachtvoer. Krachtvoer op een lege maag is een no go. Net als rijden op een lege maag. Paarden maken constant maagzuur aan en als dr maag leeg is, klotst het tegen het bovenste deel van de maagwand aan waar geen beschermlaag zit.

Gelukkig krijgen ze idd eerst ruwvoer bij ons.
En ik moet eerlijk zeggen dat sinds we op deze stal staan het met de koliek ook een stuk rustiger is (geen koliek meer eigenlijk). Maar ik blijf wel voorzichtig en waakzaam.

Saaams

Berichten: 13261
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:20

Ik heb de lucerne van hartog, de gewone. Niet de digest. Dit is echt een fijne, zachte lucerne.

Subli is inderdaad stug. Vitalbix is ook fijn. Maar mijn pony kiest hartog boven de rest. Zelfs haar muesli komt op de tweede plaats.

Laerkens Beauty

Duran123
Berichten: 1052
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 09:34

Saaams schreef:
Ik heb de lucerne van hartog, de gewone. Niet de digest. Dit is echt een fijne, zachte lucerne.

Subli is inderdaad stug. Vitalbix is ook fijn. Maar mijn pony kiest hartog boven de rest. Zelfs haar muesli komt op de tweede plaats.


Haha, die van ons lust de gewone luzerne dus niet....
Grappig hè dat verschil in smaak (net mensen :) )

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:17

Duran123 schreef:
Het is eigenlijk puur om wat te knabbelen te hebben, waarvan onze instructeur dus beweerd dat het tegelijkertijd voor een beschermlaagje in de maag zorgt.

Beschermlaagje moet goed dekken, dus iets met de consistentie van dikke vla. Dat betekent slobber van bv bietenpulp (veel calcium voor dempen maagzuur), losse stukjes werken daar niet voor, dan was hooi voeren genoeg geweest.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Subli luzerne bijvoeren als extra’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:28

Mijn merrie had ook maagproblemen en at de Luzerne helemaal niet.

Wat ze wel goed at was de Daily Plus ruwvoermix van Pavo. Daar zit ook Luzerne in.

Verder is wat bietenpulp goed en vlozaad.
(Dat laatste is tevens een zandkuur).

Zorg dat je pony niet met een lege maag staat en geef haar voor je met haar gaat werken ook even wat ruwvoer.

Mijn paard had overigens last door een bloedwormbesmetting.
Na ontwormen knapte ze al heel snel op.

M1+10

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Subli luzerne bijvoeren als extra’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:35

Die van mij vind het niet prikken als ik er gewoon wat water bij doe

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:28

tamary schreef:
Duran123 schreef:
Het is eigenlijk puur om wat te knabbelen te hebben, waarvan onze instructeur dus beweerd dat het tegelijkertijd voor een beschermlaagje in de maag zorgt.

Beschermlaagje moet goed dekken, dus iets met de consistentie van dikke vla. Dat betekent slobber van bv bietenpulp (veel calcium voor dempen maagzuur), losse stukjes werken daar niet voor, dan was hooi voeren genoeg geweest.


Hooi voeren hoort wel voldoende te zijn. Niet voor vit/min, maar wel om de maag gezond te houden.

En in principe, als een paard goed op lucerne kauwt, komt dat al als brei binnen. De onverteerbare stukken, het vezelrijke heeft ook een gunstige werking op de darmen.

Padoertje
Berichten: 1515
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Subli luzerne bijvoeren als extra’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:34

Ik voer de Hartog Digest. Fijne lucerne en de meeste paarden eten het graag. Ik heb subli gehad en pavo, maar van beide kreeg hij een kuch (paard heeft een lichte stofallergie). Dit gaat goed en zeker nu hij niet meer op krachtvoer staat ivm blessure is het een mooie aanvulling samen met een vitaminebrok.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.
Binnenkort weer twee fijne 3 jarigen klaar om iemand heel gelukkig mee te maken!

monsera
Berichten: 3070
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:35

Leuk al die verschillende verhalen. Ik ken de lucerne van subli niet. Die van vitalbix hoor ik veel goede verhalen over maar persoonlijk vind ik die enorm hard en stug.

Zijn er mensen die de lucerne digest voeren. Ik zou er een mee nemen vanmiddag maar voelde ook vrij hard aan zo door de zak. Terwijl het wel voor de gevoelige maag is.

Ik heb nu toch de hartog complete care senior maar weer mee genomen. Die is erg zacht. Zit wel lucerne in maar ook andere dingen.

Ik zou denk ik wat bietenpulp gaan hij voeren. Kon op internet dit er over vinden.

Bietenpulp is een probioticum en bevorderd de groei van goede bacteriën in de darmen. Toen ik dat las ben ik het ook aan mijn andere pony gaan voeren en niet alleen aan mijn senior.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:35

Hier krijgen de oudere paarden Hartog pure nature complete care senior. Meer een grasmix, en daardoor een stuk zachter. Hij is er ook in een niet-senior variant. Gewoon de halen bij de Welkoop!

Laatst perongeluk een zak Luzerne gehad, maar dat werd niet gegeten.

I am because you were


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 62 bezoekers