Studeren maar niet kunnen leren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 19:40

Hey bokkers,

Ik zal vast niet de enige zijn...
Ik heb dit jaar mijn bachelor gehaald *\o/* en ben nu bezig aan mijn master, maar voor mijn gevoel kan ik nog steeds niet leren.

Wat ik hiermee bedoel is: Ik haal voor de meeste vakken goede cijfers, of dit nou schriftelijk, mondeling, of een werkstuk is... Maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik niet weet hoe je nou echt moet leren.
Het is altijd een ontzettend gestress, vooral de laatste paar dagen voor de toets, omdat ik dingen wel 200 keer kan horen / zien maar het gewoon niet lijk op te nemen. Totdat ik het 'opeens' wel weet, maar hoe dat dan zo kwam, ik snap het nog steeds niet :')

Daarbij vergaat het mij zoals vele anderen: Vraag me over nutteloze dingen zoals teksten van afleveringen van mijn favoriete shows, en ik kan het je zo vertellen. Maar informatie die ik echt 'nodig' heb? Ho maar :')

Oh, en misschien niet onbelangrijk: Ik studeer literatuur en taalwetenschappen, dus heeeeel veeeel theorie, en maar weinig dat echt te 'oefenen' valt.



Dus... Kom maar op met die ervaringen en tips!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:41

Heb je geen last van "imposter syndrome"... ;)

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 19:45

Kuggur schreef:
Heb je geen last van "imposter syndrome"... ;)


Interessant, maar ik kan me er zelf niet echt in vinden. Het is niet dat ik mezelf dom voel oid, helemaal niet. Maar ik heb gewoon het gevoel dat ik veel efficienter zou kunnen leren als nu het geval is.

Onder een ongelofelijke adrenalinestoot op het laatste moment informatie blokken en net na de toets weer vergeten werkt (tot nu toe) wel, maar ideaal en prettig is anders :')

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Goof

Berichten: 28733
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:46

Heb je ooit 'leren leren'?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:46

Als je je bachelor haalt (gefeliciteerd!) en ook nog eens goede cijfers dan zou ik iets doen aan m’n onzekerheid. Met je leren zit het wel goed! Succes met je Master!

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 19:51

Goof schreef:
Heb je ooit 'leren leren'?


Nope. Ik heb hiervoor het tweetalig gymnasium gedaan en dat ging me (joh wat klink ik verwaand, maar ik moet het toch beschrijven) eigenlijk veel te makkelijk af. Ik kon dingen een keer in de les horen/zien en het zat wel goed. Mijn vakken bestonden voor een groot gedeelte uit talen (Engels (4x, hoofdengels, en 3 certificaat cursussen), Duits (2x, hoofdduits, en een certificaat cursus), Frans, Latijn, Grieks, en natuurlijk Nederlands. Ik heb een giga talenknobbel en schud vertalingen en dergelijke zo uit mijn mouw, maar theorieën, daar gaat het fout.

Nu aan de universiteit worden toch ook vaak van die 'droge stof' toetsen gegeven, en daar gaat het vaak fout. Toepassen? No problem. Opratelen waar iets uit bestaat of waar de verschillen liggen of zoiets dergelijks? Oef...
Laatst bijgewerkt door Nala op 07-09-20 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

zonnebloem18

Berichten: 24831
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:54

Weet je van jezelf hoe je iets het beste opneemt? Is dat door het te lezen, schijven, horen?

Ik leer bijv. beter als ik het hoor of zelf schrijf. Beter 2 keer iets opschrijven dan dezelfde stof 10 keer uit een boek lezen.

Als je het makkelijk opneemt door het te horen kan je het inspreken en dan terugluisteren.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥


Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 19:56

zonnebloem18 schreef:
Weet je van jezelf hoe je iets het beste opneemt? Is dat door het te lezen, schijven, horen?

Ik leer bijv. beter als ik het hoor of zelf schrijf. Beter 2 keer iets opschrijven dan dezelfde stof 10 keer uit een boek lezen.

Als je het makkelijk opneemt door het te horen kan je het inspreken en dan terugluisteren.


Dit heb ik al verschillende keren geprobeerd uit te zoeken, maar helaas nog geen antwoord op gevonden. Behalve dan het last minute korte-termijn adrenaline idee.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

moonsparkle
Berichten: 21700
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:57

Ik leer het best door ondertussen tv te kijken :') simpelweg omdat ik dan tussen het leren door even tv kijk en als ik het dan nog uit m'n hoofd weet dan weet ik dat ik verder kan. Maar voor iedereen is het denk ik verschillend.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

zonnebloem18

Berichten: 24831
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:59

Zonder meteen labels te willen plakken, merk je op andere vlakken ook dat je moeite hebt met plannen/organiseren of onthouden van dingen?

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 20:01

Ik gok ook dat de leraren het nooit nodig vonden mij te 'leren leren'. Ik was "een alphatje", iemand die meer met talen heeft als met de exacte vakken. En dat vonden de leraren wel prima, laat mij mijn ding maar doen, waarbij ik geen uitleg nodig had door de "copycat" aanleg van talen leren. Maar ik was dus ook altijd bar slecht in bijles geven, ookal werd ik vaak gevraagd. Ja, mijn punten waren fantastisch, maar ik kon het niet uitleggen. Waarom je iets zo zegt/vertaalt en niet zo? Tja, dat was voor mij gewoon zo. De meeste grammatica achtige dingen heb ik aan de universiteit geleerd omdat het daar pas echt afgevraagd werd, en de theorie achter iets leren dat je in de praktijk al snapt/kunt is (voor mij) veel makkelijker als als eerste de theorie van iets nieuws leren.

Zonnebloem, nee, absoluut niet. Ik ben de wandelende agenda van mijn vriendengroep en plan/organiseer alles :')

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:04

Ik ben het eens met wat zonnebloem zegt. Kijk naar je talenten. Ben je meer een doener? Of luister je graag? De beste manier om te leren is om zoveel mogelijk zintuigen te prikkelen. Ik ben heel erg een beeld denker, na het lezen van een paragraaf probeer ik een beeld eraan vast te koppelen die bij mij past of wat bij mij in het verleden is gebeurt en daarop lijkt. Je hersenen hebben allemaal draadjes, en die draadjes lijden naar kamertjes. Als je iets leest wat je interesseert of wanneer je een soortgelijke situatie ervaren hebt, dan sla je dat sneller op.

Bij mij is een boek lezen niet voldoende. Ik zoek filmpjes op youtube op die met stof te maken hebben. Alleen het onderzoeken al, is leren op zich. Wat mij ook heel erg helpt is om na elke paragraaf jezelf af te vragen wat je net gelezen hebt. Wat ook heel goed helpt is door een ander uit te leggen wat je net gelezen hebt. Als je niemand hebt, schrijf het dan op.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:10

Ik herken het helemaal hoor.. Ik heb echt nooit iets hoeven doen en was als een van de eersten afgestudeerd. Begreep echt niets van die mensen die hele avonden aan het blokken waren. Ik was alleen maar aan het paardrijden. Met een beetje opletten tijdens de colleges (als ik al ging, want manman... wat was dat saai) kwam ik meestal een heel eind. Twintig jaar later had ik een keer een nachtmerrie dat ik mijn master helemaal niet had gehaald. Het voelt ieg alsof ik hem bij de zegeltjes heb gekregen. De een zit anders in elkaar dan de ander.

-

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 20:15

Het ging ook altijd wel prima, alleen had ik onlangs een dikke blackout bij een mondeling en toen dacht ik wel opeens 'oliebol, ik moet dus echt beter gaan leren leren'.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Anoniem

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:23

Eerlijk antwoorden; hoe ver voor een toets begin je daadwerkelijk te leren? Lukt dat pas als je die extreme druk ervaart of hou je het werk wel redelijk bij gedurende de collegedagen?
En is dit iets wat je enkel op school ervaart of stel je thuis ook dingen uit tot het echt moet gebeuren (bijv huishouden of afspraken)?

Goof

Berichten: 28733
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:25

Nala schreef:
Goof schreef:
Heb je ooit 'leren leren'?


Nope. Ik heb hiervoor het tweetalig gymnasium gedaan en dat ging me (joh wat klink ik verwaand, maar ik moet het toch beschrijven) eigenlijk veel te makkelijk af. Ik kon dingen een keer in de les horen/zien en het zat wel goed. Mijn vakken bestonden voor een groot gedeelte uit talen (Engels (4x, hoofdengels, en 3 certificaat cursussen), Duits (2x, hoofdduits, en een certificaat cursus), Frans, Latijn, Grieks, en natuurlijk Nederlands. Ik heb een giga talenknobbel en schud vertalingen en dergelijke zo uit mijn mouw, maar theorieën, daar gaat het fout.

Nu aan de universiteit worden toch ook vaak van die 'droge stof' toetsen gegeven, en daar gaat het vaak fout. Toepassen? No problem. Opratelen waar iets uit bestaat of waar de verschillen liggen of zoiets dergelijks? Oef...


Dat heb ik afgelopen jaren vaker gezien op tto gymnasium. Ook (of misschien wel juist) leerlingen die alles van een leien dakje gaat moeten leren leren. Dat is zo belangrijk voor de rest van je leven.
Kan je op je opleidingen ergens een coach vinden?

Lisa_22
Berichten: 337
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:27

Gefeliciteerd met je bachelor!! Natuurlijk is het altijd goed om ook naar het organisatorische aspect te kijken van leren, zoals al genoemd is. Soms kan het ook helpen om een andere techniek te proberen, ik heb een keuzevak gevolgd afgelopen jaar; learn how to learn, dit gaf ons handvatten om droge stof beter, sneller en langer te onthouden.

Omdat droge stof vaak lastig is te onthouden kan het helpen om het te linken aan iets wat je heel goed kent, bijvoorbeeld aan je lichaam of je kamer.
Voorbeeld lichaam: op je vingers valt Napoleon Europa aan in x jaartal, op je polsen wordt de Duitse taal hervormd in ..., op je onderarmen ontdekt Columbus Amerika. Je maakt er dan een soort verhaaltje van en tijdens de toets kan je dan je lichaam afgaan en in gedachten op zoek naar informatie. Zo kunnen je hersenen de informatie beter verwerken en opslaan. Hetzelfde kan je doen met je kamer, ga in gedachten na hoe je kamer eruit ziet en pak een aantal herkenbare elementen eruit, zoals de deur, de hal, de koelkast, het bureau, de ramen, stoel, bank etc. Zorg dat je in gedachten je kamer rond kan gaan en deze voorwerpen op een bepaalde volgorde kan tegenkomen. Bijvoorbeeld: je komt binnen door de deur, in de hal, je loopt door de hal en je stapt de woonkamer in, links zie je de bank met daartegenover de tv, en zo ga je je hele huis door. Tijdens het leren kan je dan weer elementen van de stof aan die voorwerpen plakken. Tijdens de toets ga je dan je hele huis door en kom je de stof dus weer tegen in je huis.
Mocht je die theorieën eens willen opzoeken, zoek dan op 'method of loci' of 'memory palace'. Je moet dit wel eerst regelmatig oefenen voor je het echt onder de knie hebt, maar als je het eenmaal onder de knie hebt kan dit misschien nog werken.

Heel veel succes!

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 20:29

Bizzybijtje schreef:
Eerlijk antwoorden; hoe ver voor een toets begin je daadwerkelijk te leren? Lukt dat pas als je die extreme druk ervaart of hou je het werk wel redelijk bij gedurende de collegedagen?
En is dit iets wat je enkel op school ervaart of stel je thuis ook dingen uit tot het echt moet gebeuren (bijv huishouden of afspraken)?


Ik begin voor mijn gevoel ver van tevoren (3 weken ofzo) te leren, maar het echt effectieve leren begint pas 2 dagen of zoiets vantevoren. Dus inderdaad met die extreme druk.
Ik houd het werk redelijk bij tijdens de lesperiode, maar die is ondertussen ook alweer meer als een maand geleden, en daartussenin heb ik in 3 weken tijd 3 werkstukken à 15 pagina's per stuk geschreven, en dus veel van de andere lessen (tijdelijk) verdrongen.

Met afspraken ben ik vaak goed op tijd, maar huishouden is een gevalletje "zolang het me in het dagelijks leven nog niet stoort mag het zo voor zich uit blijven kabbelen".


Goof, ik zal er volgend semester eens naar kijken. Ik heb op het tto gymnasium wel huiswerkbegeleiding gehad, omdat men vond dat ik te weinig deed tijdens het schooljaar. Maar ook daar kwam al snel een "ja goh, als je zo zoals je het nu doet toch negens en tienen haalt dan weet ik niet waarom je hier bent".

Bedankt voor de tips Lisa!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:32

Ik ben bezig met een cursus op Coursera, waarin je leert hoe je leert en hoe je hersenen werken.
Deze cursus is echt onwijs mind opening en kan ik je van harte aanraden.

Als je leert hoe je brein dingen opslaat en waarom en wanneer, kan je hier gebruik van maken en op de juiste momenten en manieren leren.

Nu snap ik dat een cursus bovenop het leren misschien wat veel is, maar echt, ik kan het je niet harder aanraden!

De cursus is gratis, zolang je geen certificaat wilt;
https://www.coursera.org/learn/learning ... me/welcome
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 07-09-20 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 20:36

Iriscope schreef:
Ik ben bezig met een cursus op Coursera, waarin je leert hoe je leert en hoe je hersenen werken.
Deze cursus is echt onwijs mind opening en kan ik je van harte aanraden.

Als je leert hoe je brein dingen opslaat en waarom en wanneer, kan je hier gebruik van maken en op de juiste momente en manieren leren.

Nu snap ik dat een cursus bovenop het leren misschien wat veel is, maar echt, ik kan het je niet harder aanraden!

De cursus is gratis, zolang je geen certificaat wilt;
https://www.coursera.org/learn/learning ... me/welcome


Bedankt voor de tip!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:46

Ik kan het ook niet. Het leren leren is pas net na mijn jaargang gekomen op mijn school. Omdat ik niet wist hoe ik moest leren ben ik zwaar onder mijn niveau op de mavo gekomen waar ik zonder iets te hoeven doen alles haalde (op wiskunde na, maar ook daar deed ik niets). Toen havo 4 dus veel herhaling. Havo 5 was een nachtmerrie aangezien ik nog steeds niet wist hoe ik moest leren en het dus ook gewoon maar niet deed (echt mega laks). Heb het gehaald op nachtelijke adrenaline stampen op het laatste moment.
Mijn hbo leervakken heb ik ook op adrenaline stampen gehaald en daarna heeft heb ik het nooit meer nodig gehad want in het „echte leven“ is eigenlijk alles wat je moet leren direkt relevant en daarmee kan ik dat gewoon onthouden als ik het hoor.
Ben van hbo direkt in mijn promotie onderzoek geraakt dus masters heb ik gelukkig kunnen skippen. Heb wel een masters niveau examen moeten doen maar dat was vooral logica gebaseerd, dus geen stampen.

Ofwel, zelf als het leren leren niet meer lukt: het komt vast helemaal goed met je als je er tot nu toe doorheen gefietst bent :D
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 07-09-20 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 20:47

Sizzle schreef:
Ik kan het ook niet. Het leren leren is pas net na mijn jaargang gekomen op mijn school. Omdat ik niet wist hoe ik moest leren ben ik zwaar onder mijn niveau op de mavo gekomen waar ik zonder iets te hoeven doen alles haalde (op wiskunde na, maar ook daar deed ik niets). Toen havo 4 dus veel herhaling. Havo 5 was een nachtmerrie aangezien ik nog steeds niet wist hoe ik moest leren. Heb het gehaald op nachtelijke adrenaline stampen op het laatste moment.
Mijn hbo leervakken heb ik ook op adrenaline stampen gehaald en daarna heeft heb ik het nooit meer nodig gehad want in het „echte leven“ is eigenlijk alles wat je moet leren direkt relevant en daarmee kan ik dat gewoon onthouden als ik het hoor.
Ben van hbo direkt in mijn promotie onderzoek geraakt dus masters heb ik gelukkig kunnen skippen. Heb wel een masters niveau examen moeten doen maar dat was vooral logica gebaseerd, dus geen stampen.

Ofwel, zelf als het leren leren niet meer lukt: het komt vast helemaal goed met je als je er tot nu toe doorheen gefietst bent :D


Het komt inderdaad linksom of rechtsom wel goed, maar als het relaxter kan zoy dat wel leuk zijn, haha.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:00

Ik lees even mee, herken mij hier enorm in. Ik 'red' mezelf wel maar zou zo graag beter de geleerde dingen onthouden omdat ik het echt heb geleerd... Ik ben van mavo, naar havo, naar HBO en nu WO gegaan en heb tot WO nergens moeite voor hoeven doen. Ik ben echt niet lui of laks maar weet simpelweg niet hoe ik goed moet studeren. En natuurlijk onthou ik ook veel, maar veel ebt toch wel heel snel weg.
Ik heb via de universiteit wel een cursus efficiënt studeren gevolgd en dat heeft mij wel geholpen om te ontdekken op welke tijden en in welke situaties ik het beste mijn focus kan vinden. Ook begin ik steeds meer te leren om mezelf een pauze te gunnen tussen het leren door, ook als het even minder goed gaat. Ook om zo het studeren leuker te maken en te houden voor mezelf. Ik kan mijzelf soms echt enorm "straffen" door op een bepaald vak of onderwerp maar door te gaan omdat ik vind dat ik het niet goed genoeg weet of gestudeerd heb.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:01

Jemig, alsof ik in een spiegel kijk. Ik heb ook nooit wat hoeven doen en ook de talen altijd met 8-en gehaald, maar wiskunde bijvoorbeeld met 5,5 uiteindelijk en nu met mijn wo bachelor haal ik niet meer alles; want ik heb nooit leren leren. Ik lees mee voor tips

Go where no one goes.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 21:02

Mooi en tegelijkertijd niet mooi om te horen dat er mensen zijn die het herkennen!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gitje1973, Poldermenner en 81 bezoekers