Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 12:28

Mijn pony van 9 jaar kan na het rollen niet meer goed opstaan. Hij doet 5 of 6 pogingen of meer.

Zaterdag is de dierenarts geweest die dacht aan koliek en hoorde wat gassen, daar is hij voor behandeld.

Maar we zijn nu 2 dagen verder en hij kan nog steeds niet goed opstaan daarom komt de dierenarts met 2 opties.

Optie 1 Een week lang pijnstillers
Optie 2 een echo/foto maken.

Nu heb ik medisch weinig verstand van paarden maar ik weet wel dat artrose niet voordehandliggend is bij een jonge pony, ik vermoed zelf rug of si problemen.

Het is een handelspony, we hebben hem een jaar in bezit, hij is erg onbespierd en heeft een slechte conditie.
Ik denk weinig mee gedaan in het verleden maar ik ken zijn verleden niet.

Nu zou hij over 1.5 week uit logeren gaan waar hij word beleerd om voor de kar te lopen maar nu staat plots alles stil en weet ik niet of ik dit door kan laten gaan.

Heeft er iemand tips/ideeën/ervaringen.

De dierenarts komt om 15uur vandaag.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:47

Misschien anders ook eens een osteopaat naar laten kijken als de dierenarts niks kan vinden..goed kans dat pony ergens vast zit en daarom moeilijk overeind komt...zeker als er qua beweging( in rust) niks te zien is

Anoniem

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:52

Atrose is zeker ook mogelijk bij jonge paarden en pony's.

Slechte bespiering en conditie kunnen natuurlijk ook van invloed zijn op het opstaan. Als je zelf al je spierkracht kwijt bent, dan gaat alles ook moeilijker. Zou eerst de da langs laten komen, mocht die niets vinden kun je een fysio of osteopaat laten kijken.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:52

Slecht bespierd tot het punt dat opstaan moeilijk is, is inderdaad DA tijd. Maar kijk ook goed naar je voer, droogte kost ook veel aan eiwitten in gras en hooi. Zonder die eiwitten (en essentiele aminozuren die ook onder eiwitten vallen) is bespiering opbouwen onmogelijk.
Dus wat gaat er aan voer in en wat is er eventueel problematisch uit het basis rijtje van zand, tandjes, wormen en maagzweer?

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 12:55

Oja hij is erg gevaarlijk dik geworden van het gras en staat nu niet meer op de wei, de dierenarts raadde dit ten zeerste af.

Hij liep wel met een graasmasker de laatste maand maar heeft daarvoor al vollop zitten schranzen van het voorjaarsgras.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 12:57

tamary schreef:
Slecht bespierd tot het punt dat opstaan moeilijk is, is inderdaad DA tijd. Maar kijk ook goed naar je voer, droogte kost ook veel aan eiwitten in gras en hooi. Zonder die eiwitten (en essentiele aminozuren die ook onder eiwitten vallen) is bespiering opbouwen onmogelijk.
Dus wat gaat er aan voer in en wat is er eventueel problematisch uit het basis rijtje van zand, tandjes, wormen en maagzweer?


Hij krijgt onbeperkt zeer goede kwaliteit, half kuil half hooi, en daarmaast vitaminebrokken.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 12:57

Marije_1997 schreef:
Atrose is zeker ook mogelijk bij jonge paarden en pony's.

Slechte bespiering en conditie kunnen natuurlijk ook van invloed zijn op het opstaan. Als je zelf al je spierkracht kwijt bent, dan gaat alles ook moeilijker. Zou eerst de da langs laten komen, mocht die niets vinden kun je een fysio of osteopaat laten kijken.


Ja inderdaad.
En dik ook nog.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 12:58

Goede1986 schreef:
Marije_1997 schreef:
Atrose is zeker ook mogelijk bij jonge paarden en pony's.

Slechte bespiering en conditie kunnen natuurlijk ook van invloed zijn op het opstaan. Als je zelf al je spierkracht kwijt bent, dan gaat alles ook moeilijker. Zou eerst de da langs laten komen, mocht die niets vinden kun je een fysio of osteopaat laten kijken.


Ja inderdaad.
En dik ook nog.
En ik zet hem de laatste tijd veel aan de longeerlijn aan het werk wat een groot beroep doet op zijn spieren, alleen de dierenarts heeft gevoeld maar voelde geen verzuurde spieren

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:00

Als hij zich nu zo vet gevreten heeft ook hooi los niet onbeperkt aanbieden.
Maar in netten met kleine mazen zodat hij wel de hele dag kan eten maar zich niet vol kan stouwen.

Die spieren moeten dan toch wel weer voldoende terug zijn nu hij in (te) goede voedingstoestand is om normaal op te kunnen staan.

Is het geen zandkoliek nu hij niet meer in de wei staat?

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 13:05

_Penotti schreef:
Als hij zich nu zo vet gevreten heeft ook hooi los niet onbeperkt aanbieden.
Maar in netten met kleine mazen zodat hij wel de hele dag kan eten maar zich niet vol kan stouwen.

Die spieren moeten dan toch wel weer voldoende terug zijn nu hij in (te) goede voedingstoestand is om normaal op te kunnen staan.

Is het geen zandkoliek nu hij niet meer in de wei staat?


Ja die kleine mazen heb ik al voorgesteld maar ik heb te maken met 5 andere stalgenoten, dat gaat hem niet worden, is een paddock met 7 paarden. Graasmasker oplaten heb ik ook aan gedacht alleen hij krijgt een schuurplekje op zijn neus. En er is geen stal waar hij apart kan staan helaas.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:06

Het kan heel veel zijn, maar ik denk dat je dit inderdaad met je dierenarts moet bekijken. En nog niet de osteopaat ofzo, want ik vind dit best een ernstig iets.
Ik zit ook te denken aan bijv ataxie, maar het kan ook een tekort zijn aan iets waardoor hij spierkracht mist. Artrose kan het ook zeker zijn.
Wat ik vanmiddag zou doen is bloed laten onderzoeken, wat ataxie onderzoekjes doen, en een buigproef. Aan de hand daar van verder beslissen. Komt hier nou niks uit, kun je altijd nog een andere dierenarts laten komen voor een second opinion.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:11

Een veel te dikke pony van het gras maar toch schraal bespierd laten bij mij wel een aantal alarmbellen afgaan. In gras zit nl zat eiwit. Ik zou hem eens goed door de DA laten doorlichten. Heeft ie nog andere symptomen? PSSM of idd heel erg vast tot het punt van spierschade of idd artrose zou ik niet uitsluiten. Helaas is artrose niet per se leeftijdgebonden. Succes met je pony!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:13

Is hij zo dik dat hij slecht in de benen komt? Dan eerst maar eens laten afvallen.
En de DA vanmiddag afwachten

Paardenfann4
Berichten: 1341
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:14

Hoe loopt de pony verder als hij eenmaal weer staat? Kan hij misschien hoefbevangen zijn, gezien hij nogal dik is? Zou hem zeker goed na laten kijken door de dierenarts.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:14

Heb je een foto van de pony?

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 13:15

Sas_Mon schreef:
Een veel te dikke pony van het gras maar toch schraal bespierd laten bij mij wel een aantal alarmbellen afgaan. In gras zit nl zat eiwit. Ik zou hem eens goed door de DA laten doorlichten. Heeft ie nog andere symptomen? PSSM of idd heel erg vast tot het punt van spierschade of idd artrose zou ik niet uitsluiten. Helaas is artrose niet per se leeftijdgebonden. Succes met je pony!


Slechte balans, niet op de linkerhand willen op de volte, bocht afsnijden, bij tijd en wijlen onregelmatig lopen, moeilijk aanspringen in galop op de volte, wat stijf lopen.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:17

Goede1986 schreef:
Sas_Mon schreef:
Een veel te dikke pony van het gras maar toch schraal bespierd laten bij mij wel een aantal alarmbellen afgaan. In gras zit nl zat eiwit. Ik zou hem eens goed door de DA laten doorlichten. Heeft ie nog andere symptomen? PSSM of idd heel erg vast tot het punt van spierschade of idd artrose zou ik niet uitsluiten. Helaas is artrose niet per se leeftijdgebonden. Succes met je pony!


Slechte balans, niet op de linkerhand willen op de volte, bocht afsnijden, bij tijd en wijlen onregelmatig lopen, moeilijk aanspringen in galop op de volte, wat stijf lopen.


Oei dat is wel wat meer dan alleen lastig opstaan...hier zou ik zeker verder onderzoek naar laten doen! Kan natuurlijk grotendeels komen door arme bespiering..maar zou voor jonge pony geen probleem moeten zijn om dat vrij snel op orde te hebben.....zeker weten dat er geen hoefbevangenheid speelt???

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:19

MEt die problemen zou ik ook kijken naar hoefbevangenheid. Straks komt ie niet meer in de benen omdat hij heel veel pijn heeft, dat zou niet mooi zijn.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 13:22

Afbeelding
Earth schreef:
Heb je een foto van de pony?

Deze is van 26 augustus meer heb ik niet.

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:24

Ik zou een chiropractor laten komen kijken

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:28

Ik lees een flink dikke pony, slechte bespiering/conditie, onregelmatig, stijf, onbalans, moeite met opstaan.

Mijn eerste gedachte gaat dan ook uit naar bevangenheid. Is er digitale pols? Hoeven warm? Gevoelig op de hoeven? Het hoeft echt niet zo te zijn dat geen stap meer kunnen zetten als ze bevangen zijn. Ik zou die optie zeker even bespreken met de dierenarts.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 13:29

Ik ga vanmiddag nog een keer vragen voor hoefbevangen , misschien is hij beginnend maar wel raar dat de da dat zaterdag niet gezien heeft.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:31

Nu na heel die opsomming zou ik ook aan bevangen denken.
Niet elk bevangen paard leunt achterover en daarom vaak een misverstand als ze dat nog niet doen.
Al die andere symptomen wel.

Maar goed dat de dierenarts komt.
tot die tijd zou ik toch nog wel opletten met onbeperkt hooi.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 13:35

Goede1986 schreef:
Sas_Mon schreef:
Een veel te dikke pony van het gras maar toch schraal bespierd laten bij mij wel een aantal alarmbellen afgaan. In gras zit nl zat eiwit. Ik zou hem eens goed door de DA laten doorlichten. Heeft ie nog andere symptomen? PSSM of idd heel erg vast tot het punt van spierschade of idd artrose zou ik niet uitsluiten. Helaas is artrose niet per se leeftijdgebonden. Succes met je pony!


Slechte balans, niet op de linkerhand willen op de volte, bocht afsnijden, bij tijd en wijlen onregelmatig lopen, moeilijk aanspringen in galop op de volte, wat stijf lopen.


Deze opsomming is al een lange tijd. Alleen het stijflopen vind ik wat erger geworden en het onregelmatig lopen ook.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:36

Heeft ie harde spieren/manenkam? Zonee dan zou ik eerder richting goede chiropractor, na goedkeuren dierenarts uiteraard, of pssm test kijken. Zeker als het al langer duurt. Zoja dan is hoef/spierbevangenheid een goede eerste stap om naar te kijken.

Lees anders dit eens door:
http://www.pssm.eu/nl/symptomen-van-pssm.html