Littekens op billen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Littekens op billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-20 11:31

hallo bokkers,

Ik ben op zoek naar advies voor het soepel houden van oud onderhuids littekenweefsel/verbindweefseling. Het gaat om een flinke plak op zijkanten bil. Ik heb al 3 maanden lang, om de 3 dagen gelaserd met een mediumlaserkop, met infrarood licht erbij. Ze krijgt flink vitamine E, voor celontwikkeling en kreeg 3 maanden Myoplast, voor spierontwikkeling. 4 maanden rust gehad (kwam namelijk ook nog een tussenpeesblessure EN synovitus in hals overheen. Waarschijnlijk door compensatiegedrag. Arm arm paard. Kon mezelf wel voor de kop slaan), met stappen/koelen en oefeningen en 2x pw aquatrainer erbij. Ik rij nu 1 maand, strak schema, met een Equiband, voor neurostimulans van de achterhand. Laserapparaat nu weer ingeleverd bij de fysio. Maar ik wil nog iets doen. Wat kan ik nog meer doen? Massagetraining ergens volgen? Tips voor een goeie massage-opleider? Zelf een laser kopen? Ik kom niet verder dan A: Een net te zwakke laser van rond 400 euro of B: Gelijk zo'n professionele dikke laser van minimaal 2200 euro. Iemand ervaringen met iets daar tussenin, wat wel 3 a 4 cm diep komt? Ik las over een lasermatje, iemand ervaringen daarmee?
Nog andere tips zijn heel welkom!

P.s. ik wordt heel goed begeleid in de revalidatie door De Raaphorst en Morgan Lashley. Superblij met deze mensen, dat staat er los van. Wil kijken of er nog andere ervaringen zijn waar ik misschien iets aan heb.

[img]
Afbeelding

Afbeelding

[/img]

Als je tijd hebt voor achtergrondverhaal:
Mijn lieve prachtige dressuurgefokte kwpn merrie van net 10 heeft forse littekens/verbindweefseling op de zijkant van beide billen. Ter grootte van een dinerbord moet je maar denken. |(

Ik heb haar vanaf 4jr, ze is laat ingereden, rustig aan opgebouwd. Na een paar wkn heeft ze een doodsmak gemaakt. Ze is in paniek vanuit stilstand over een hoog metalen hek
gesprongen en met hek en al over de kop geslagen. Ik kwam loeihard aanrennen en was net een paar meter te laat om het te voorkomen. Afschuwelijk! Ze stond op alsof het niets was en schudde het van zich af en ik bevend de veearts gebeld. Ondertussen heb ik meer paardenervaring en zou ik het HEEL anders daarna hebben aangepakt qua nazorg, maar dat is achteraf gesproken.

Destijds vertrouwd op de veearts die zei dat het meeviel, 'we geluk hadden gehad en mazzel dat het zo'n flexi-lexi jonkie is. Kortom, rijden opgepakt en dat trauma maar zo snel mogelijk proberen te vergeten.

Ik vermoed dat daar de oorzaak ligt van de littekens. Dat er toen toch wat haarscheurtjes, spierbeschadigingen, bloeduitstortingen of iets zijn ontstaan die in de loop der jaren zijn gaan verharden, doordat ik geen nazorg heb gedaan en het ook niet gemerkt heb! Ze liep als een trein! Heerlijke wedstrijden gereden, we mochten stralend naar de M2. genieten!! Wel met poetsen wat verhardinkjes onder de huid gevoeld en twee deukjes, zoals een paard wel kan hebben, maar globaal gladde billen en niks te zien. Niet meer aan die val gedacht. Zo'n 5 jaar heeft mn meissie waarschijnlijk gecompenseerd, blijkt nu achteraf. Vanaf afgelopen december begon ze terug te lopen in energie en wat te staken in de galop/contragalop. Het voelde niet goed, zo was zij niet. Altijd werkwillig en voorwaarts. Ik ben de medische molen ingedoken en uiteindelijk in april bij Morgan Lashley en De Raaphorst gekomen voor een 2nd opinion omdat ik voelde dat er meer aan de hand was. Heel veel oude filmbeelden geanalyseerd, alle puzzelstukjes verzameld, meerdere behandelingen verder en nu zijn we hier, ruim een half jaar verder. Pees is redelijk voldoende hersteld, maar de littekens blijven en trekken aan het bekken en alles wat daar omheen zit. Ik merk dat ze last heeft in de galop, die we sinds kort begonnen zijn. Ik ga alle tijd nemen om haar verder te helpen ontwikkelen. Achterhand sterker maken, stretchen, rustig aan een paar balkjes lopen mettertijd. Rust roest. Ik moet haar wel helpen ontwikkelen, om te voorkomen dat de spieren daar verder verkorten. Ik ben aan een andere instructie, iemand die op revalidatie gericht is en extra op goed lichaamsgebruik let. Heel blij mee!
Wedstrijden denk ik niet meer aan.

Haar energie is weer goed. Ze komt elke dag blij naar me toe in het land en is weer voorwaarts als we samen rijden. We plukken de dag en ik let goed op haar signalen.

Mijn vraag om advies heb ik bovenin, zo kort mogelijk gezet. Misschien heeft iemand nog een tip?


dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Littekens op billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:12

Bij magnacare kun je een professionele laser of minipulse huren. Zelfs huurkoop is mogelijk, mocht je hem lang nodig hebben. De laser is wel prijzig.

Ik heb de minipulse gehuurd ivm een chronische tussenpeesblessure en uiteindelijk gekocht.
Ben er nog steeds blij mee.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:17

Hier een vergelijkbaar verhaal met vergelijkbare behandeling, maar een korter tijdspad.

Mijn arabierig typje had begin februari dit jaar een ongelukje in de paddock. Wat er precies gebeurd is weet ik niet maar het resultaat was een paar zichtbaar kapotte achterbenen (bloedende sneden en geschaafde stukken). Dierenarts laten komen, De Raaphorst, die constateerde dat er behalve die kapotte achterbenen niet zoveel aan de hand was. Paard liep nog goed.

Een paar maanden later, na veel zorg om de genezing en rustig weer wat opbouwen dmv veel grondwerk, vond ik dat de vooruitgang stagneerde en dat zat vooral rechtsachter. Naar De Raaphorst gegaan voor onderzoek en ook al om Morgan gevraagd. Uit het onderzoek van Morgan en vervolgonderzoek van Franklin bleek dat de bilspieren aan beide kanten beschadigd waren en dat er nu littekenweefsel en bindweefsel was gevormd. Gelukkig maar kleine stukjes. We zijn een traject ingegaan van laserbehandeling en dat heeft goed geholpen.

Daarnaast doen we al die maanden stretchoefeningen, vooral aan de hand door middel van dubbele longewerk. Ik heb daarin 1x per week les van een zeer ervaren instructeur die ook vooral meekijkt naar wat er in het paardenlijf gebeurt. We passen de les/training aan op wat er nodig is. Nog 1x in de week train ik mijn paard zelf aan de dubbele longe.

Paard kon slecht achterwaarts (bekken kantelen) en vierkant staan (bekken balans) en dat hebben we zien verbeteren tijdens het showmanship at halter (een westernonderdeel). Dat doe ik ook 1 of 2x per week om die achterhand soepeler te krijgen en te houden.

Ik rij weinig, dat ga ik nu weer oppakken. Mijn arabierig typje geeft het duidelijk aan als er iets niet goed is, dus dat is een enorm pluspunt.

Wat je nog meer kunt doen? In mijn ogen niet zo veel. Je hebt al enorm je best gedaan met ondersteuning van een goed team. Als ik je iets zou willen aanraden zou dat dubbele longewerk zijn. Daarmee kan je je paard heel goed gymnastiseren.

De mijne is nu weer zo ver dat ze zelf weer wil galopperen. Toen ze nog (meer) last had van haar achterhand schoot ze al in de paniek als ik zelfs maar aan de galop dacht. Nu zoekt ze aanleiding om even lekker te gaan rennen en is daarna ook lekker los.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:25

Qua stretchen van de spieren..
Mijn pony heeft een spierscheur in zijn bilspier gehad en ik zie verschil met vrijheidsdressuur.
Vooral de spagaat, compliment, dus knielen op een knie, dat soort oefeningen helpen echt.
Nu is het bij hem minder erg maar mijn pony doet heel veel voor eten en juist met moeilijke dingen doet hij extra zijn best met vrijheidsdressuur.
Als hij aan de longe ofzo destijds niet zo fijn liep met dat been gingen we een dagje trucjes doen en dat maakte echt een groot verschil!
Bij hem komt het van een val voor de wagen.
Hij stapte mis en viel op zijn snuitje op het asfalt.


nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Littekens op billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 08:03

Dankjulliewel voor de tips!

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Littekens op billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:31

Stuur Janderegelaa eens een berichtje, die doet in de lasers en weet er alles van.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 21:04

Silly1972 schreef:
Stuur Janderegelaa eens een berichtje, die doet in de lasers en weet er alles van.

dank je. Die had ik paar maanden terug al gesproken.

Syb_sem

Berichten: 233
Geregistreerd: 29-04-11
Woonplaats: Thuis met mijn hondje

Re: Littekens op billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:10

Wat voor vitamine E gebruik je? Je moet echt de natuurlijke vitamine E hebben. Daarmee merkte ik echt verschil

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Littekens op billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:22

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met Karin Leibbrand van Equicare-plus. Ik ken haar als een persoon die op medisch zowel als trainingsgebied veel kan betekenen.

Je kan haar website eens bekijken (https://www.equicare-plus.com)

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 12:21

Syb_sem schreef:
Wat voor vitamine E gebruik je? Je moet echt de natuurlijke vitamine E hebben. Daarmee merkte ik echt verschil


Ik heb die van eigen merk Holland & Berett (De Tuinen) 4000 i/e
Morgan adviseerde die mij. Welke had jij?

nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 20:50

Domino_2006 schreef:
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met Karin Leibbrand van Equicare-plus. Ik ken haar als een persoon die op medisch zowel als trainingsgebied veel kan betekenen.

Je kan haar website eens bekijken (https://www.equicare-plus.com)


Dank je!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, callass en 25 bezoekers