Haribo voelt zich heer en meester op zijn landgoed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Haribo voelt zich heer en meester op zijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 12:09

Hoi, ik heb een vervelend probleem en ik hoop dat jullie de gouden tip hebben.

Ik heb de leukste hond van de wereld; Haribo! Haribo is een Leonberger van anderhalf jaar oud. Het is een lolbroek, knuffelbeer en enorme mensen- en hondenhond.

Afbeelding

Vroeger (8 weken geleden) woonden wij in een gezellig woonwijkje, waar Haribo en ik een paar keer per dag door de wijk tuften en bij iedere voorbijganger uitgebreid stil moesten staan om geknuffeld te worden. Ook de school verderop in de straat was een feest, want dat betekende heeul veeul knuffels.

Het hele gezin had behoefte aan meer ruimte binnen en buiten en daarom hebben we Haribo een speelbos van 17.000m2 cadeau gedaan. Volledig omheind en voorzien van allerlei vermaak in de vorm van takken, bladeren-hopen, vijvers waar je zwart van de drek uitkomt en konijntjes en muizen om achterna te zitten. Helemaal leuk voor de blije pup!

Maar dan... Aan de andere kant van dat hek lopen en fietsen gezellige mensen. Van diezelfde mensen waar Haribo voorheen heeul veeul knuffels van kreeg. Deze mensen zijn nu meer op afstand en, met de anderhalve meter samenleving in achtnemend, heeft Haribo een nieuw spelletje bedacht. Nu rent hij mee en blaft hij. De mensen kijken wel, maar reageren verder niet, dus Haribo rent nu mee en blaft nog een beetje harder. Ergo; baasje wordt gestoord en schaamt zich dood voor de grizzlybeer die Haribo nu is.

Haribo en ik zijn netjes naar school geweest waar we de puppycursus en de jonge honden training hebben afgerond. Dit heeft hij als voorbeeldige hond doorlopen en hij was altijd het beste jongetje van de klas. 'Nee' kent hij ook goed, want hij kan voer weigeren als een malle. 'Hier' werkt ook goed, tenzij er dus een gezellig mens aan de andere kant van het hek loopt of fietst. En hier stokt zijn opvoeding en mijn kennis....

Hoe kan ik die malle hond toch aanleren om niet meer zo hard te blaffen. Het meelopen/rennen vind ik niet erg, maar dat blaffen moet er echt uit. Ons perceel werkt op zo'n moment echt tegen me, die 17.000m2 overbrug je niet zomaar met je stem (en het is toch tegen dovemansoren gericht) en hem op zo'n moment vangen is helemaal geen doen. Blaffen als hij naast me staat, doet hij nooit.

Wie heeft de gouden tip?

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:36

Kun je dit gedrag niet ombuigen? Als hij blaft en rent geef je hem een andere 'taak'.

Zet een potje met snoep oid op een vaste plek. Als jij fluit moet hij zich daar melden.

Dus gaat hij achter iemand aan, fluit jij een komt hij zich melden.
Geef je daarbij ook geen enkele aandacht aan wat hij aan het doen was kom je er misschien nog doorheen. Voorop gesteld dat de voorbijgangers hem niet te schattig vinden :=

Dat werkte hier iig met het achter de kat aangaan. Dreigde ze achter de kat aan te willen riepen wij ze voor een koekje. Die hele kat was al vergeten voor het koekje op was.

Afstand kun je evt overbruggen met een trilbandje?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:41

:') Sorry, ik heb geen tips voor je want hier in de straat doen de honden dat ook en ze krijgen het ook niet afgeleerd, maar ik vind het wel geweldig geschreven _O-

En dan die naam ook...Haribo. Dat zijn toch van die gummibeertjes :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Haribo voelt zich heer en meester op zijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:50

Hoeveel beweging en mentale uitdaging krijgt hij per dag?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:01

Mooi verhaal. :D Zo te lezen heeft Haribo zichzelf een nieuwe gewoonte aangeleerd. Hoe vaker hij dit gedrag vertoont, hoe meer het inslijt en hoe moeilijker het wordt om dit af te leren.

Stap 1 is zorgen dat hij dit gedrag niet meer kan vertonen door het simpelweg te voorkomen. Hoewel je schrijft dat het rennen niet erg is, is dat wel zijn 'opstapje' naar het blaffen. Dus het rennen zal (voor nu) ook moeten uitblijven. Daarvoor kun je hem tijdelijk aan een lijn leggen, of nog effectiever: hem alleen aangelijnd mee de tuin in nemen om te trainen en tijdelijk verder binnen houden.

Stap 2 is een aandachtscommando met beloning aanleren dat 100% werkt. Je begint in een prikkelarme omgeving, binnen zonder afleiding. Dat bouw je uit tot in de tuin.

Als dit helemaal bevestigd is, kun je gaan oefenen met langslopende mensen. In het begin het liefst opgezet, dus bijvoorbeeld met een gezinslid. Dan ben jij als trainer namelijk voorbereid op het moment van passeren. Er passeert iemand, je geeft het aandachtscommando en blijft achter elkaar belonen tot de passant verdwenen is. Later kun je dit aan een lange lijn oefenen, eventueel in een afgezet stuk tuin en daarna los.

Zo vervang je uiteindelijk het ongewenste gedrag door een gewenste reactie, namelijk dat Haribo zonder rennen en blaffen automatisch naar je toe komt voor een beloning als er iemand langsloopt. En als dat nieuwe gedrag ingesleten is, zou je de beloning eventueel kunnen afbouwen.

Oja, een lange adem is bij deze diervriendelijke methode wel nodig. :j Er zijn trouwens online cursussen over te vinden (heb er zelf ook een gevolgd).

De vraag van Cayenne hierboven zou ik ook zeker meenemen. Als verveling de oorzaak is, moet je dat eigenlijk ook aanpakken. Anders verzint Haribo dadelijk gewoon weer iets nieuws. :P

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Haribo voelt zich heer en meester op zijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 19:43

Ken maar weinig honden die dat niet doen als ze de kans krijgen en de ruimte hebben. Eigenlijk alle pension honden doen het zelfs op de weide als er eens mensen langs lopen. Mijn honden doen het overigens ook. De oplossing is maken dat ze niemand kunnen zien sat scheelt al veel en als ik geen toezicht heb dan gaan ze naar binnen of de kennel in. Nu zijn de mijne ook geen schatjes dus extra reden tot voorzichtigheid. Momenteel hebben wij nog gewoon huis in dorp maar we proberen binnen paar jaar ook buitenaf te gaan wonen. Hoe groot het terrein ook ik blijf dagelijks een 1 a 2 uur wandeling maken om ze lekker moe te krijgen. Daarnaast wil ik een stuk tuin omheinen wat ruim binnen eigen terrein is. Ze hoeven niet zomaar overal te kunnen lopen. Wil om die reden ook een grote, luxe kennel waar ze veilig opgesloten kunnen worden bij alleen zijn. Dus met dicht dak en slot op de deur

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Haribo voelt zich heer en meester op zijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 22:43

Bedankt voor jullie tips!
Ik ga weer wat fanatieker trainen met het hier komen in alle omstandigheden. Aan de lijn (kort of lang) doet hij het helemaal niet. Dat maakt het zo lastig corrigeerbaar, hij is immers al mijlen ver weg. Maar goed, hij hoort me natuurlijk heus wel.

Verveling kan ik me bijna niet voorstellen, doordat hij zo veel te doen heeft. Het ene moment is hij in de paddock aan het graven, dan is hij op stokken aan het kauwen en het volgende moment vliegt hij achter de konijnen aan. Daarnaast rent hij om de trampoline heen als daar een kind salto’s staat te draaien, rent hij het hele bos door achter de hooverkart van kind aan of probeert hij een elektrisch bestuurbare auto te vangen.
Zowel man als ik werken thuis en gaan tussendoor nog even met Haribo naar het grote bos. En tijdens telefonische overleggen struinen we samen met hem door ons eigen bos.
Hij speelt regelmatig met de honden van de buren (daar blaft er eentje ook zo) en dan rent hij de longen uit zijn lijf.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Haribo voelt zich heer en meester op zijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 22:49

Misschien doet Haribo nu een beetje teveel vergeleken zijn vorige woonsituatie en is hij overprikkelt? En in hoeverre leert hij dit kunstje van de buurhond? Het is in principe zelfbelonens gedrag; met rennen en blaffen gaat ieder voorbij komend mens weer weg (dat ze sowieso weer weg gaan weet hij veel). Dus voorkomen is wel top nummero 1.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Haribo voelt zich heer en meester op zijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 22:54

Ik heb niet het idee dat hij de mensen weg wil hebben. Hij blaft juist eerder om aandacht te krijgen. Als de mensen binnen het hek komen worden ze allemaal plat geknuffeld.
Hond van de buren is sowieso een blaffert, met alles. Als ze samen spelen, dan blaft buur constant en Haribo helemaal niet. Haribo blaft alleen naar mensen op de fiets en lopend. Brommers, motoren, auto’s etc laat hij allemaal met rust.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Re: Haribo voelt zich heer en meester op zijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:05

Klinkt inderdaad een beetje alsof hij nu overprikkeld is. Dan is het een heel stuk lastiger om ongewenst gedrag er uit te trainen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Haribo voelt zich heer en meester op zijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:21

Het lijkt mij dat deze hond rust nodig heeft. Hij krijgt wel heel veel indrukken om te verwerken en het is nog maar een jonge hond.
Heeft hij een kennel waar hij verplicht een paar uurtjes rust moet pakken? Ik zou hem laten aanwennen om elke dag een x- aantal uur in de kennel te blijven, dikke kans dat hij daar juist rustiger van wordt.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Haribo voelt zich heer en meester op zijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 19:57

Ja, ik heb hem de afgelopen paar dagen op gezette tijden laten buiten spelen en verder binnen gehouden. Binnen slaapt hij alleen maar, dus zo krijgt hij een stuk meer rust!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Haribo voelt zich heer en meester op zijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:39

Goed om te horen. Ik was bang dat ik half Bokt over me heen zou krijgen, maar gelukkig onterecht. Opsluiten klink meteen zo drastisch, maar je snapt wat ik bedoel.
Fijn dat hij wat kan rusten, ik zou het zo een paar weken aankijken. Als je ziet dat het goed werkt, kun je evt. buiten een rustplaats maken.