Paard na verhuizing heel anders onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Paard na verhuizing heel anders onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 14:51

Hoi allemaal,

Allereerst mijn excuses als dit topic hier niet hoort.

Een week geleden heb ik mijn nieuwe eigen paard opgehaald, een 4 jarige merrie. Uiteraard heb ik die dag nog niks met haar gedaan, maandag en dinsdag ook niet. Woensdag heb ik haar voor het eerst gelongeerd, wat eigenlijk boven verwachting goed ging. Donderdag is de zadelpasser geweest en heb ik ook voor het eerst na het proefrijden op haar gereden. Daarbij viel eigenlijk gelijk op dat hoewel ze hartstikke braaf was, helemaal niet fijn was op dit bit. Zo licht en op 2 teugels als dat ze was met proefrijden, zo stug en sterk op links was ze nu. Ik had er toen een simpele dubbelgebroken bustrens in hangen. Vanochtend heb ik haar weer kort gereden, ditmaal met een dubbelgebroken watertrensje. Weer zonder succes, net zo stug als donderdag, maar ditmaal was ook het stuur en de rem ver te zoeken. Ik heb dus vrijwel alleen gestapt en een paar rondjes gedraafd, maar dit ging helemaal niet fijn.

Het zoeken naar het juiste bit is natuurlijk best een opgave en er zijn natuurlijk ook allerlei andere factoren die kunnen spelen. Ze is op haar nieuwe plek behoorlijk relaxed, ze staat de hele dag buiten en krijgt veel en goede kwaliteit ruwvoer. Ik wil haar natuurlijk ook alle tijd geven om te wennen. Aan zaken als haar gebit, passend harnachement enzovoort heb ik ook al gedacht. Wat ik echter niet kan begrijpen is dat ze 2,5 weken geleden tijdens het proefrijden nog zo fijn en licht te rijden was, en het nu net is alsof ik op een ander paard zit. Tijdens het proefrijden liep ze ook op een watertrens. Ik kan me niet heugen of dat een enkelgebroken of een dubbelgebroken bit was, maar omdat ik zelf niet zo'n voorstander van enkelgebroken ben wil ik daar eigenlijk niet aan. Ook liep ze daar op een Rambo Micklem hoofdstel, of iets wat daar op leek, en nu op een (goed passend) normaal Engels hoofdstel, met anatomisch kopstuk en zacht onderlegde neusriem.

Ik gebruik tot mijn eigen zadel er is een leenzadel, nadat dit natuurlijk nagekeken is door de zadelpasser. Overigens vertoonde ze dit gedrag ook bij alle zadels die ik tijdens het zadelpassen geprobeerd heb.

Belangrijk is dat ik de bitfitter inmiddels heb bericht, maar ik ben via hier benieuwd naar of jullie wellicht creatieve ingevingen/ervaringen hebben. Ik vind dit namelijk geen typische reactie op het moeten wennen aan een nieuwe omgeving, overigens heeft ze bij haar vorige eigenaar ook niet lang gestaan en liep ze daar dus wel heel fijn. Ook kan ik me haast niet voorstellen dat een enkelgebroken bit zó veel verschil zou maken, want zo groot is het verschil echt. Nog los van het feit dat ik liever niet aan enkelgebroken begin.

Ik heb nog geen les met haar gehad, dit ga ik natuurlijk wel veelvuldig doen, maar ik denk eigenlijk niet dat dit een rijtechnisch probleem is, omdat het zo plotseling is komen opsteken. Dit is ook de reden dat ik niet direct aan gebitsproblemen denk.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Anoniem

Re: Paard na verhuizing heel anders onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 14:57

Ik vind na een paar dagen al gaan rijden ook best snel. Ze moeten wennen, aan nieuwe omgeving maar ook een nieuw baasje. Ik wil niet meteen zeggen dat het daar aan ligt maar kijk het aan en wil niet te snel. Paard is nog jong alle tijd.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard na verhuizing heel anders onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:01

Ik zou als eerste eens contact opnemen met de vorige eigenaren. Even vragen op welk bitje ze haar reden en of er een reden was dat ze met een micklem reden. Misschien dat ze net even een drukpunt heeft op haar hoofd of in haar mond waar ze zich wat op vast zet als ze daar druk op ervaart.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:03

Bit en hoofdstel verandering kan heel veel doen . De tandarts liet voor onze Chic indertijd een leenbit achter. Zooo zacht, zooo geweldig......nu dat heb ik geweten. Hij had er niets mee en gooide mij eraf waarvan hij zelf nog wel het meeste schrok. Oud bit ingedaan en hij liep weer als een zonnetje. Dus als het kan zou ik hem eens met oud hoofdstel en bit gaan rijden en voelen. Immers jouw hand bepaalt hoe hard een bit nu werkelijk inwerkt. Als je paard als een zonnetje loopt is je probleem misschien gelijk over.

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 15:11

Marije_1997 schreef:
Ik vind na een paar dagen al gaan rijden ook best snel. Ze moeten wennen, aan nieuwe omgeving maar ook een nieuw baasje. Ik wil niet meteen zeggen dat het daar aan ligt maar kijk het aan en wil niet te snel. Paard is nog jong alle tijd.

Op zo'n reactie wachtte ik al. :Y) Daar heeft iedereen natuurlijk zijn eigen visie op. Ik ben van mening dat juist een jong paard, ook al is ze aan het wennen, mee moet leren draaien met het ritme van een dag, en dus ook rijden. Zeker omdat het hooguit 20 minuten is dat ik er op gezeten heb. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, maar zoals ik al zei vermoed ik niet dat het daar aan ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:16

Maartje9 schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik vind na een paar dagen al gaan rijden ook best snel. Ze moeten wennen, aan nieuwe omgeving maar ook een nieuw baasje. Ik wil niet meteen zeggen dat het daar aan ligt maar kijk het aan en wil niet te snel. Paard is nog jong alle tijd.

Op zo'n reactie wachtte ik al. :Y) Daar heeft iedereen natuurlijk zijn eigen visie op. Ik ben van mening dat juist een jong paard, ook al is ze aan het wennen, mee moet leren draaien met het ritme van een dag, en dus ook rijden. Zeker omdat het hooguit 20 minuten is dat ik er op gezeten heb. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, maar zoals ik al zei vermoed ik niet dat het daar aan ligt.


Nee maar zoals ik al zei ik weet niet of het daar aan ligt. Kijk het aan en doe rustig aan. Als je zeker weet dat ze op een watertrens liep, dan zou ik het wel even aankijken. Nieuwe dingen zijn wennen, en paarden zijn enorme autisten. Nieuw zadel, nieuw hoofdstel nieuwe omgeving. Kost veel tijd om zoiets te verwerken.

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 15:22

Marije_1997 schreef:
Maartje9 schreef:

Op zo'n reactie wachtte ik al. :Y) Daar heeft iedereen natuurlijk zijn eigen visie op. Ik ben van mening dat juist een jong paard, ook al is ze aan het wennen, mee moet leren draaien met het ritme van een dag, en dus ook rijden. Zeker omdat het hooguit 20 minuten is dat ik er op gezeten heb. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, maar zoals ik al zei vermoed ik niet dat het daar aan ligt.


Nee maar zoals ik al zei ik weet niet of het daar aan ligt. Kijk het aan en doe rustig aan. Als je zeker weet dat ze op een watertrens liep, dan zou ik het wel even aankijken. Nieuwe dingen zijn wennen, en paarden zijn enorme autisten. Nieuw zadel, nieuw hoofdstel nieuwe omgeving. Kost veel tijd om zoiets te verwerken.

Ben ik helemaal met je eens hoor, ze krijgt ook alle tijd. Geen haast. :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:45

Maartje9 schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik vind na een paar dagen al gaan rijden ook best snel. Ze moeten wennen, aan nieuwe omgeving maar ook een nieuw baasje. Ik wil niet meteen zeggen dat het daar aan ligt maar kijk het aan en wil niet te snel. Paard is nog jong alle tijd.

Op zo'n reactie wachtte ik al. :Y) Daar heeft iedereen natuurlijk zijn eigen visie op. Ik ben van mening dat juist een jong paard, ook al is ze aan het wennen, mee moet leren draaien met het ritme van een dag, en dus ook rijden. Zeker omdat het hooguit 20 minuten is dat ik er op gezeten heb. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, maar zoals ik al zei vermoed ik niet dat het daar aan ligt.

Eens. Maar ze heeft wel tijd nodig om te wennen. Je kan niet meteen verwachten dat ze hetzelfde loopt als op de oude stal. Dat zul je ook even tijd moeten geven.
Ik denk dat het goed is om hetzelfde bit te gebruiken waarop ze het laatste gereden is, je ritme aan te houden en daarmee te gaan werken. En haar daarmee de tijd te geven om te wennen aan de nieuwe omgeving, ruiter, rijbaan, stal, voer, enz.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:51

Maartje9 schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik vind na een paar dagen al gaan rijden ook best snel. Ze moeten wennen, aan nieuwe omgeving maar ook een nieuw baasje. Ik wil niet meteen zeggen dat het daar aan ligt maar kijk het aan en wil niet te snel. Paard is nog jong alle tijd.

Op zo'n reactie wachtte ik al. :Y) Daar heeft iedereen natuurlijk zijn eigen visie op. Ik ben van mening dat juist een jong paard, ook al is ze aan het wennen, mee moet leren draaien met het ritme van een dag, en dus ook rijden. Zeker omdat het hooguit 20 minuten is dat ik er op gezeten heb. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, maar zoals ik al zei vermoed ik niet dat het daar aan ligt.


Doen wij ook hoor. Onze nieuwe paarden gaan gelijk vanaf dag 1 mee naar buiten. Kan zich optrekken ad ander, klein rondje in stap was de bedoeling en van Polie weet ik nog dat zij zoo graag wilde galopperen en draven na de lange rit uit Frankrijk. Dus na 3 uurtjes rust, flinke dut languit gestrekt op het gras, paarden meegenomen en na los stappen dat gedaan (men sprak er schande van!) en zij kon lekker haar benen strekken en Hercule met dezelfde rit id benen, die de omgeving goed kende en Nl vond het allemaal best.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:51

Hoe vaak werd het paard bij de vorige eigenaar bereden? Ik ken genoeg paarden die als je ze maar 1 a 2x per week rijdt veel souplesse inleveren en stug worden. Als je er eentje hebt die snel lui is aan de achterkant komt dat de nageeflijkheid niet ten goede en zul je de nageeflijkheid er weer in moeten rijden.

Hoe heb je gelongeerd? Niet ieder paard wordt van longeren beter. En goed longeren is een kunst.

Ik ben er zelf voorstander van om bij een nieuw paard in het begin zo weinig mogelijk te veranderen aan harnachement. Nieuwe omgeving en andere ruiter is al voldoende. Maar ik begrijp dat je daar soms keuzes in moet maken.

En ik ben er ook geen voorstander van om een nieuw paard weinig tot niets te laten doen. Als ze te veel energie krijgen loop je weer tegen andere problemen aan. Liefst zo'n beetje het ritme wat hij/zij gewend was.

Vorige eigenaar contacten kan nooit kwaad. En wat dat betreft beter te vroeg dan te laat.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paard na verhuizing heel anders onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 15:55

Hoe lang is ze al onder het zadel? Ik vind sowieso dat jonge paarden altijd lastig te peilen zijn. Soms heel goed en dan weer drie dagen minder, om vervolgens weer twee dagen super te zijn.

Ik zou me niet te druk maken. Goede begeleiding erbij en de vorige eigenaar naar het bit vragen.
Succes!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:11

Vraag even aan de vorige eigenaar wat voor bitje ze gebruikte.
Ik heb hier een paard loopt lekker op sprenger kk dubbel gebroken. Stuk minder fijn op een ander merk dubbel gebroken. Kan echt wel eens flink wat maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:28

Snel rijden vind ik geen probleem, idd is goed om snel een ritme te vinden samen. Wij hebben een maand terug een 21 jarige pony gekocht voor onze dochter, ik pas er ook op. Vorig weekend verhuisd. Die is nu ook iets anders met rijden als op zijn vorige plek. Het geeft toch altijd wat spanning en dat uit zich bij ieder paard anders. Hij moet niet alleen aan ons wennen, ook aan zijn nieuwe plekje en de andere paarden die er staan. Kan geen kwaad om te vragen op wat voor bit je paard gereden werd. Dat is een goede tip :j

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:32

Als ze het kent vindt ik het niet direct een probleem in de eerste week na verhuizing erop te stappen. Onder het motto van 'nieuwe normaal', structuur en regelmaat. Maar zo'n verhuizing doet wat met het dier. Mijn haf toonde ook meteen relaxed op zijn nieuwe plek, maar de eerste 1 1/2 maand voelde hij als een bom toen ik er op stapte.
Mijn pas gekochte jonkie deed het ook meteen aardig in haar nieuwe kudde, maar op het erf was ze zeker een stuiterbal.

Relax, je hebt zadelmaker al aan huis gehad, bitfitter komt mee kijken...lekker door rijden, is ze over een maand nog steeds zo stug mag je paniek maken :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:32

Ik zou eens een lesje pakken, kan je beetje kijken / proberen samen met iemand anders wat werkt en wat niet. Misschien toch beetje spanning van andere omgeving,... maar ik denk dat je hier gewoon echt even door moet rijden. En dan bedoel ik niet trekken en doen, maar je kan met je instructie wel kijken of bv lange teugel helpt, of veel figuren rijden, of paar keer overgangen rijden,.... Zou me er nog niet te druk in maken!

Ik ben trouwens pro gewoon gelijk beginnen rijden, als je je paard overal eerst moet laten wennen moet je ook niet op wedstrijd gaan, dat is veel drukker dan van stal verhuizen. Rijden is vaak net iets wat ze wel kennen en wat snel terug een routine kan worden.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:39

k_m schreef:
Rijden is vaak net iets wat ze wel kennen en wat snel terug een routine kan worden.
En dan kunnen ze ook stoom af blazen. Polie kende alleen Frankrijk, en toen we haar heel goed hadden losgestapt (rit van 18 uur achter haar kiezen waarna paar uur slapen) gingen we ipv naar huis een rondje erbij doen, want ik voelde gewoon dat ze zo graag even wilde galopperen en flink draven. Het deed haar echt goed in haar hoofd, en ze had gelijk zoiets, alles is anders maar hier is het toch ook wel leuk (behalve de paraplu's waar ze nog steeds ontzettend bang van is := ).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:44

Idd stoom afblazen :j . Branco is al 21 maar was gister niet te merken met rijden. Dan is het wel fijn dat ik er ook op kan zodat het voor dochter fijn en vertrouwd blijft. Hij is heel braaf hoor. Maar je voelt dat er energie/spanning zit en dat moet er wel uit kunnen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Paard na verhuizing heel anders onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:51

Persoonlijk zou ik dus even de oude eigenaar vragen waarom het Rambo hoofdstel en welk bit zij gebruikte.
En je paard simpel werk geven .
Van voor durven loslaten dan heeft ze geen reden tot stug doen
En goed op zit en benen rijden .
Actief stappen is ook werk he .

Laten wennen ed vindt ik een apart ding .
1e dag idd hooguit een 2e dag
En dan rustig aan , aan de gang .
Simpel werk bieden

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:05

Zinzi_jewel schreef:
Persoonlijk zou ik dus even de oude eigenaar vragen waarom het Rambo hoofdstel en welk bit zij gebruikte.
En je paard simpel werk geven .
Van voor durven loslaten dan heeft ze geen reden tot stug doen
En goed op zit en benen rijden .
Actief stappen is ook werk he .

Laten wennen ed vindt ik een apart ding .
1e dag idd hooguit een 2e dag
En dan rustig aan , aan de gang .
Simpel werk bieden

Hoewel je gelijk hebt met dit advies wil ik TS toch ook even attenderen op het feit dat wat de vorige eigenaar gebruikte niet per se zaligmakend is.

Tante Taart werd op een gewoon, enkel gebroken bustrensje gereden. Dat heb ik ook, dus op een enkel gebroken bustrens. Dat ging maar om nu te zeggen dat ze top liep, nou nee.
Toen hebben we er, min of meer voor de grap, de level 2 Myler in gehangen. Bepaalt geen braver bit maar ze liep ermee weg alsof ze de hoofdprijs had gewonnen!

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Paard na verhuizing heel anders onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:13

Inderdaad niet zalig makend
Maar omdat t paard daar wel fijn liep
Zou mijn 1e probeersel toch zelfde soort hoofdstel en bit zijn als uitgangspunt, vanaf daar kun je gaan experimenteren.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:21

Ik heb vroeger op een stal gewerkt en zag dit best vaak. Paarden hebben vaak echt even nodig om te wennen. In het geval van jouw paard is er natuurlijk nog veel meer nieuw. Nieuwe stal, nieuwe eigenaar, nieuw zadel, hoofdstel, etc. Gewoon rustig een ritme gaan vinden.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:49

Hoe vaak heb je proefgereden? En hoe ging dat? Is ze eerst voorgereden en ben jij er later op gegaan?
Het kan ook zo zijn dat het een paard is dat eerst wat stug is. En die je even los en soepel moet maken tijdens het rijden. En dat ze daarna superfijn loopt. Als ze eerst voorgereden is door iemand. Kan diegene haar hier al doorheen hebben gewerkt zodra jij erop stapte. En wat ik begrijp heb je 2 x gereden. Ik weet niet hoe fanatiek je was met zadelpassen. Maar de 2de keer heb je heel rustig aan gedaan. Dus haar misschien niet genoeg er door heen gewerkt te hebben.

Daarnaast vind ik je helemaal niet zo snel gaan hoor. Ze moet toch vroeg of laat wennen. En ja ze is daardoor misschien wat meer afgeleid ofzo. Maar je kunt haar best even rijden. Want ik ken ook paarden die juist fijn en soepel blijven als je bijna elke dag rijdt of om de dag gereden worden. Dus juist door haar maar 2 x kort gereden te hebben kan ze ook stijf en stug zijn geworden.

En ik zou wel gewoon gelijk al gaan lessen. Ik weet niet wat je eigen niveau is etc. Maar misschien rijdt jij ook gewoon net wel wat anders dan haar vorige ruiter. Dan kan zo instructeur je misschien juist helpen om haar er even door heen te rijden en jou tips en trucs te geven. En voordat ze verkeerde dingen gaat leren zou ik juist wel gelijk beginnen met lessen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 18:32

Een micklem kan dit verschil héél erg maken.
Mijn merrie loopt op een normaal hoofdstel (ook zacht onderlegd etc) ook veel stugger, bij de micklem is ze heel zacht, neemt ze het bit fijn aan, en is ze makkelijker/fijner stuurbaar..

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 13:43

Dank voor alle reacties! Echt heel fijn. Ik heb voor een goede prijs een Micklem op de kop kunnen tikken tweedehands, dus die ga ik straks ophalen. Ben ontzettend benieuwd of dat verschil gaat maken. Hoe dan ook laat ik sowieso de bitfitter erbij komen, vind dat altijd wel van toegevoegde waarde.

Ik heb haar 1 keer proefgereden, ze is met 3 jaar zadelmak gemaakt. Ze is nog wel groen natuurlijk maar ze heeft wel al veel gezien. Ik heb haar gekocht bij een vrij bekende professionele ruiter, die ik een hele fijne manier van rijden vind hebben. Hij heeft haar een kwartiertje voorgereden waarbij ze direct al (in ieder geval voor het oog) heel fijn liep.

Vanavond stap ik er even op met de Micklem, alleen wat stappen en een klein beetje draven, even zien wat ze doet!

Anoniem

Re: Paard na verhuizing heel anders onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:18

Het kan best zijn dat het paard op de vorige stal dagelijks gereden werd en nu meer dan een week niet gereden is. Bij sommige paarden merk je dan meteen dat ze weer even nodig hebben om los te worden. Daarnaast zou ik eens kijken naar je eigen rijstijl. Het kan ook zijn dat jij onbewust vasthoud waardoor het paard niet kan ontspannen en loslaten. Ik merk dat rechtsom mijn moeilijkere kant is en dat als een paard bij mij vasthoud en stug is dat dit altijd op rechts is. Iets wat door mij zelf veroorzaakt wordt.