Paar trailer vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Paar trailer vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 07:36

Sinds gisteravond ben ik eigenaresse van mijn eigen trailer *\o/* super fijn idee dat ik nu met mijn paard ook ergens anders heen kan en straks als hij er klaar voor is ook op wedstrijden kan.

Mijn paard is nu 3 en de laatste keer dat hij op een trailer stond is toen hij ongeveer een jaar geleden gebracht werd. Ik ben toen niet bij het laden geweest (de vorige eigenaar was zo vriendelijk om hem te brengen na de keuring, en ik was alvast naar huis om alles voor te bereiden op de wei). Dus ik heb geen idee hoe hij het gaat doen!

Nou heb ik zelf geen BE rijbewijs, maar mijn vriend gelukkig wel, zijn auto mag de beladen trailer ook trekken, maar voordat we echt op pad gaan wil ik nog flink oefenen met het laden. Mijn auto heeft een trekhaak en mag 900 kg trekken, de lege trailer weegt volgens de papieren 780 dus dat kan gewoon. Maar nou vraag ik mij dus af kan ik de trailer achter mijn auto hangen en dan gewoon oefenen met het laden? Dus zonder ook maar een meter te rijden? Want met mijn paard in de trailer gaan we natuurlijk over die 900kg heen!

En voor het rijden met B rijbewijs, mocht ik dit aandurven, mijn stiefvader zegt dat ik er niet mee mag rijden omdat het een dubbelasser is, maar die regels zijn toch allang aangepast, en zolang het onder de 3500 blijft en trekkende auto zwaarder is dan trailer mag het gewoon toch? (Het blijft inderdaad onder 3500kg, tenzij mijn paard 1175kg weegt _O- )

En ik hoor graag tips hoe jullie het laden hebben geoefend :) Mijn grootste zorg is eigenlijk niet het erop/eraf gaan. Maar het geduldig stilstaan ín de trailer. Ik heb allemaal rampscenario's in mijn hoofd dat hij gaat maaien met z'n voorbenen en begint te steigeren of ineens in paniek achteruit wil en tegen de bilstang komt en volledig uit zijn plaat gaat :')

Ik kan niet wachten om voor het eerst op pad te gaan *\o/*

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paar trailer vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:40

Of jij ermee mag rijden hangt af van wat de auto en de trailer op papier maximaal mogen wegen.
De toegestane maximum massa van de auto en de toegestane maximum massa van de trailer bij elkaar opgeteld mag niet meer wegen dan 3.500 kg.

Of oefenen in een stilstaande trailer verstandig is, durf ik niet te zeggen, maar er reageert vast nog wel iemand die daar wel verstand van heeft.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Paar trailer vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:50

Wat is de kogeldruk van je trailer en de max druk van je auto?

butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Paar trailer vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:53

Hier heb ik trailerladen geoefend met de dissel op een groot blok hout en stenen onder de achteras, hoefde ik niet steeds de trailer aan te koppelen. Dit was wel een merrie die in het begin nog geen eens bij de trailer in de buurt wilde komen.

Dus aankoppelen zodat hij niet wipt zal snel gaan. maar check inderdaad even kogeldruk of zet hem op goede stutten een kantelende trailer als ze het net leren is geen goede training.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:04

Ik heb het traileroefenen wel gedaan met een auto die de trailer absoluut niet mocht trekken, ook leeg niet (Daihatsu cuore voor een 2-paards Bockmann, trailer was leeg al zwaarder dan de auto, en dus veel zwaarder dan de auto geremd mocht trekken), en op zich ging het laden prima, maar ik heb er wel mijn trekhaak mee naar zijn grootje geholpen. Dus omwille van je auto zou ik het niet doen.

En inderdaad zoals hierboven al is gezegd: het gaat niet om werkelijk gewicht maar om technisch maximum gewicht dat voor de combinatie auto+trailer onder 3500 moet blijven, en dat is bijna niet mogelijk met een 2-paards trailer. Trekkende auto hoeft niet meer zwaarder te zijn dan de trailer.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:01

Stilstaand oefenen kan prima, dan doet het er allemaal niet zoveel toe. Besef echter wel dat je trailer iets wiebeliger zal zijn omdat zo'n lichte auto niet het tegenwicht biedt van een grote 4x4 :) maar zolang het paard daar niks van vindt, prima.

Herhaling van M_J:
Als jij gaat rijden met B-rijbewijs (in Nederland!) dan moet TMM auto + TMM trailer <3500kg zijn.
Voor jou is dit de enige regel!!
Reglement rijbewijzen Artikel 15

Toevoeging:
Voor de auto geldt (ALTIJD!!!) dat die het daadwerkelijke gewicht van de geladen trailer moet kunnen en mogen trekken.
Voertuigreglement Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a

Dan weet je ook meteen dat we het niet uit onze duim zuigen :D

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:03

Geduldig stilstaan in een trailer moet je niet willen oefenen met een paard dat weinig tot niet op de trailer heeft gestaan. Dat ga je pas oefenen als die trailer niet eng blijkt te zijn, en dat ga je een paard vanzelf leren met korte ritjes.
Recept om een paard te leren ongedurig te worden op een trailer en te gaan stuiteren: inladen en níet direct vertrekken.

Dus beste manier om te oefenen: paard inladen, kort ritje (10 minuten), uitladen. Dat een keer of 10 doen - dan zie je meteen of de rijstijl van je vriend deugt, want anders gaat je paard steeds moelijker laden.

Pas na een aantal korte ritjes (en ook een paar ritjes naar het bos of iets anders dat-ie leuk vindt) ga je - bv na je bosrit - je paard wat hooi en water geven op de trailer. Alsof het z'n stal is. Ondertussen drink jij wat. Niet te lang, voordat je paard tekenen van ongeduld gaat vertonen ga je naar huis.
En zó bouw je rustig wachten op de trailer op.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 09:27

Dankjewel allemaal, ik zag inderdaad dat ik niet mag rijden met B rijbewijs met de combinatie van mijn vriend. Dus dan doen we dat ook niet. Wel heb ik inmiddels 2 keer geoefend met de trailer achter mijn eigen auto en ik ben tevrede!. De eerste keer ging ik oefenen met het middenstuk gewoon dicht. Toen stond hij er in 6 minuten op maar op het moment dat hij er in stond werd hij nerveus en wilde er weer vanaf. Ik wilde hem toen tegenhouden in de zin van, je mag er wel af maar niet idioot, maar doordat ik dus eigenlijk tegendruk gaf ging hij er alleen maar onstuimiger vanaf en steigerde zodra hij uit de trailer was. Op het moment van oefenen had ik niet in de gaten dat ik zelf het probleem was door hem tegen te willen houden. Maar ik zag dit duidelijk terug op de filmpjes.

De 2e keer oefenen (5 dagen later) wilde hij er in eerste instantie helemaal niet op, hoogstens 2 voeten op de klep. Maar ineens viel bij mij het kwartje om hem op tijd er zelf weer vanaf te laten gaan, op mijn commando dus. En toen begon hij het spelletje ineens door te krijgen, toen hij in de gaten had dat hij er ook van mij weer af mocht!

Dit was de eerste dag dat we gingen oefenen, je ziet dus echt dat hij er onstuimig vanaf komt omdat ik hem tegenhoud. Ik wilde hem dus niet tegenhouden omdat hij er niet af mocht maar omdat ik wilde dat hij er rustig af ging. Maar het werkte alleen maar tegen, fijn om door zo'n filmpje van je eigen fouten te kunnen leren. Je ziet ook dat hij het niet echt spannend vind om op de klep te staan hij is alleen maar bezig met die koekjes, zodra hij er meer echt in staat word hij nerveus.



De tweede keer dat we gingen oefenen, naar eerst dus een strijd waarbij hij er helemaal niet in wilde. Hij was niet zo te overtuigen als op het eerste filmpje, ging stampen op de klep en ik merkte vooral dat hij heel erg aan het zoeken was naar het antwoord wat ik zocht. Ik probeerde deze keer dus ook heel erg rekening er mee te houden dat als hij achteruit ging dat ik dan niet moest willen tegen houden maar juist de druk eraf moest halen, en dan kalmeerde hij dus ook direct! Maar goed we zijn er 4 keer op en af gelopen zoals op onderstaande filmpje en toen zijn we gestopt! Ik ben erg blij met hoe hij het doet!


De volgende keer wil ik dit nog eens herhalen, en de keer erna wil ik gaan oefenen met de bilstang er achter doen, en dan daarna als dat goed gaat zal ik mijn vriend er eens bij roepen zodat we ook werkelijk een rondje kunnen gaan rijden! :)

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:59

als je hem nu erin krijgt met schot er in, dan alleen de bil stang bij lege plek inzetten, wennen aan het geluid terwijl er bij hem niets gebeurt. Ook de stang oppakken en mee ronddragen terwijl je voor de trailer staat, hij moet ook zien dat dat ding op ooghoogte hem niets doet, als ie buiten staat ook langs zijn billen laten glijden (nog niet in de trailer doen want dan is de trailer degene die dat doet als ie dat eng vind.)

Moet je straks alleen laden? Probeer hem dan te leren alleen naar binnen te gaan, terwijl jij achter blijft.
Met mijn paard deed ik hem aan een lang halstertouw longeren voor de trailer en hem zo keer op de klep laten lopen en er weer af, als dat goed gaat stukje erin en er weer af en zo steeds verder totdat ie erin staat, zo kan je hem ook eventueel opsluiten met jezelf en hem belonen op zijn billen, de stang is het handigst als ie gewoon kan hangen aan een kant dan hoef je hem alleen aan andere kant op te tillen en in gat te prikken, is sneller en je hoeft minder te doen en je kan contact blijven houden met je paard.

En nu het moeilijkste: probeer vooral niet voorzichtig te zijn, maar juist tegenover gesteld, een paard (hond ook trouwens) voelt perfect aan dat als jij voorzichtig bent denkt ie dus eigenlijk dat je angstig bent dus dat het eng is.

kijk nu eerste filmpje, volgens mij was je filmer het probleem, je paard vertrouwde het al niet dat er iemand achter was en die ging net verstappen voor beter beeld op moment dat ie dat aangaf door nerveus om te kijken, toen dacht ie gelijk ...zie je nou wel ... en kwam er gelijk uit.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:37

Eens met bovenstaande, je straalt best wel onzekerheid uit.
Op het eerste filmpje blokkeer je hem ook letterlijk, je blijft zelf midden in de doorgang staan, recht voor hem. Paarden vatten dat op als een stopteken.
Op het 2de filmpje gaat hij idd vlot er op.
Ik denk niet dat dit paard een moeilijke lader is, maar probeer hem niet onzekerder te maken.
Veel succes, komt vast in orde.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paar trailer vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 12:00

Dat onzeker overkomen is inderdaad iets waar ik aan moet werken, dat is gewoon mijn comfortabele eigen houding, heel onbewust. Ik ben niet heel ervaren in trailer laden en weet niet beter dan dat je voor je paard uit de trailer in loopt.. lees nu inderdaad dat mensen naast de trailer blijven staan maar ik doe het denk ik liever zo.

Bedankt voor de tips wel ik ga ze zeker gebruiken weer!!

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:06

Voor je paard uitlopen op de trailer kan best maar als je dat achteruitlopend met je borstkas recht naar het paard toe doet, zend je tegenstrijdige signalen uit, zeker als je dan ook nog gaat stilstaan, dat betekent gewoon halt. Beter met je rug naar paard of schuin, beide in dezelfde richting lopend.

Ik loop ook met paard op trailer, maar neuzen in dezelfde richting en ik loop ter hoogte van het hoofd.
Van buiten de trailer paard er op sturen heb ik nooit geprobeerd of geoefend, maar mijn paard is sowieso een makkelijke lader.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 13:50

Anouk_H schreef:
Dat onzeker overkomen is inderdaad iets waar ik aan moet werken, dat is gewoon mijn comfortabele eigen houding, heel onbewust. Ik ben niet heel ervaren in trailer laden en weet niet beter dan dat je voor je paard uit de trailer in loopt.. lees nu inderdaad dat mensen naast de trailer blijven staan maar ik doe het denk ik liever zo.

Bedankt voor de tips wel ik ga ze zeker gebruiken weer!!


dat naast de trailer blijven staan is om verschillende redenen,
1 Je staat je paard zeker niet in de weg op deze manier, je blokt hem niet.
2 Je kan hem op deze manier ook beter overtuigen door te lopen door even met uiteinde van leadline te bewegen (dat bewegen gebruik je heel duidelijk bij bv obstakel training aan de hand)
3. Je paard vastzetten en dan omlopen brengt ook een risico met zich mee, paard kan onzeker worden omdat je wegloopt, of juist omdat ie vast staat en er niet uit kan, gaat hangen etc. Hem los laten staan om dat te voorkomen is ook weer link wat als ie gaat terwijl ie los staat, is ie miss weg.
4. Als je al op je plek bent waar de stang is, kan je vrij snel de stang erachter doen en je hebt nog steeds controle over je paard (mijn lijn was lang genoeg om vast te blijven houden mocht ie achteruit komen).

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 14:43

Het op en af de trailer gaan is één ding, het leren wachten op de trailer is iets anders. Twee verschillende oefeningen.

Op en af is voornamelijk kwestie van gehoorzaamheid. Jij vraagt vooruit, dan moet paard vooruit. Ook al is dat maar 1 stap. Jij vraagt 1 stap achteruit, dat is 1 stap achteruit en niet twee. Maak hier een spelletje van. Vooruit twee voeten op de klep, een meter achteruit, vooruit tot voor de klep, 2 meter achteruit, enzovoort (geef voldoende rust als dit spannend is).
Ik zie jouw paard heel gemakkelijk met twee benen op de klep staan en hij wordt daar uitgebreid voor beloond. Dat is 2 keer goed, daarna mag het wat meer en wat sneller.

Op de trailer staan is rust creëren. Voorzie hooi en desnoods snoepjes. Zodra paard erop staat (ofwel ga jij er mee op, of een helper) moet je zelf ontspannen. Als je paard niet vanzelf ontspant kan je helpen met snoepjes. Zodra de ontspanning er is
beloon je en ga je van de trailer. En die periode bouw je uit :)

Ik las hier eerder dat je onrustige paarden creëert door niet direct te beginnen rijden na het laden. Dat is puur kwestie van opvoeding/opleiding. Ik laad altijd eerst de paarden en ga dan spullen inladen. Net daarom. Op de trailer betekent niet per se rijden.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paar trailer vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 14:51

Je moet de totale toegestane maximum kg bij elkaar optellen van auto en trailer. Die moet onder 3500 kg zijn en je auto moet de trailer mogen trekken.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 20:25

Hutcherson schreef:
Je moet de totale toegestane maximum kg bij elkaar optellen van auto en trailer. Die moet onder 3500 kg zijn en je auto moet de trailer mogen trekken.

Verkeerde topic?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:06

cissy schreef:
Hutcherson schreef:
Je moet de totale toegestane maximum kg bij elkaar optellen van auto en trailer. Die moet onder 3500 kg zijn en je auto moet de trailer mogen trekken.

Verkeerde topic?


Ik las dit: 'Mijn auto heeft een trekhaak en mag 900 kg trekken, de lege trailer weegt volgens de papieren 780 dus dat kan gewoon. Maar nou vraag ik mij dus af kan ik de trailer achter mijn auto hangen en dan gewoon oefenen met het laden?'

En dacht: die heeft niet helemaal duidelijk hoe het zit met TMM en laadvermogen etc. Maar goed, ze wil puur laden oefenen. Dat kan.
Maar aangezien heel veeel mensen nogsteeds denken dat ze met een trailer van 2000 kg TMM mogen gaan rijden terwijl de auto maar 1200 kg mag trekken (en ze dan uitgaan van ledig gewicht trailer 850 kg + gewicht paard) en dan bedenken dat ze met gewicht van paard onder de 1200 kg komen... Ik dacht eerst ook wat voegt BE rijbewijs eigenlijk toe maar eigenlijk zou iedereen die met paarden op pad wil BE moeten halen. Je leert alles wat je moet weten en je weet wat je doet. En je zit niet met gewichten als je n forse auto hebt met wat trekkracht.