Lek dak na koop huis

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 17:33

29 juli hebben wij de sleutel van ons eerste koophuis gekregen.

Inmiddels zijn we flink aan het klussen geweest en komen we van alles tegen wat niet oké is, echter moest dit sowieso vervangen (elektra voornamelijk) dus ala. Dat is nu zo goed als klaar, echter kwamen we er dus afgelopen week na de eerste regen achter dat de dakbalken aan de voorkant nat zijn..

Wat kunnen we hier mee? We hebben contact opgenomen met de verkoop makelaar, deze stuurde ons verder naar de verkoopster. Die reageerde vandaag dat ze met de makelaar had overlegd en dat "alle bij haar bekende gebreken gemeld waren".

Is dit nu voor ons dikke vette pech? Of hebben we nog kans dat hier iets te regelen valt? We hebben echt geen budget voor een nieuw dak nu.
Maandag zullen we sowieso de rechtsbijstand eens bellen om te informeren, maar ik dacht ik vraag eens op bokt, wellicht heeft iemand er ervaring mee gehad!

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.


uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:36

Hebben jullie een bouwkundige keuring laten uitvoeren?

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:36

Hadden jullie zelf geen makelaar?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:36

Inderdaad is je rechtsbijstand de beste stap maar kun je aan de balken en muren ook zien dat het eerder heeft gelekt? Muren net gesausd vlak voor verkoop?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:45

idd de vraag of het zichtbaar was en of je een keuring hebt laten uitvoeren?

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:51

Hoe oud is het huis en is er een bouwkundige keuring gedaan?

Anoniem

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:55

Als de balken bij een beste regenbui nat worden, dan moeten daar sporen van te zien zijn. Vaak zie je dan wel vochtvlekken, dit had je dan waarschijnlijk ook kunnen constateren bij de bezichtiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:56

bigone schreef:
Inderdaad is je rechtsbijstand de beste stap maar kun je aan de balken en muren ook zien dat het eerder heeft gelekt? Muren net gesausd vlak voor verkoop?


Volgens mij hecht verf slecht aan vochtvlekken, hier moesten we er ook eerst een primer op smeren.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:00

Heb je een bouwkundige keuring laten uitvoeren?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 18:11

Op de vraag of er een bouwkundige keuring is geweest: nee.
Achteraf kun je hier van alles van vinden, dit is een keuze geweest die wij zelf en met advies gemaakt hebben. Maar dit is er niet geweest

Ik lees ook op internet dat dit niet verplicht is, wel geadviseerd uiteraard.

Wél hebben we uitgebreid navraag gedaan over lekkages, asbest etc en hier was overal geen sprake van.
1 oude lekkage bij de aanbouw, maar dit is vermeld, verholpen en geen probleem.

Bij mijn weten waren de balken niet zichtbaar eerder vochtig geweest, maar toen wij het huis bezichtigd hebben, en tot nu toe, heeft het zeer lange tijd niet (hard) geregend, dus wellicht waren de balken juist al helemaal opgedroogd waardoor het niet te zien was.

De muren zijn niet pas geverfd op zolder, dat is wel te zien.

Het huis is van '59 en wij hadden zelf geen aankoopmakelaar.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:17

Heb je in het koopcontract een ouderdomsclausule staan? Als dat er in staat geef je namelijk aan dat je snapt dat er gebreken zijn bij huizen van deze leeftijd. Ik gok dat je met rechtsbijstand ook niet ver komt omdat je voor een huis van deze leeftijd niet voldoende onderzoek hebt gedaan.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 18:26

Nee er staat geen ouderdomsclausule in.
Ook heb ik het feitenformulier nog eens nagelopen en ook hier staat niets vermeld over het dak of een lekkage hiervan.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

luuntje

Berichten: 13927
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:28

Kan het geen toeval zijn.

Wij hebben weleens lekkage gehad van ons balkon.
Veel regen, harde wind en loodflap die omhoog stond.
Was gewoon pech.

Bij langdurige lekkage zie je echt vlekken op je muur, plafond.

[o]

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:30

Tja een huis uit 59. Geen bouwkundige keuring laten doen. Bij inspectie/rondje door het huis met de makelaar voor het tekenen bij de notaris heb je ook niks opgemerkt? Dan is het kansloos natuurlijk. Je hebt getekend voor het huis in die staat.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:36

Suzanne F. schreef:
Tja een huis uit 59. Geen bouwkundige keuring laten doen. Bij inspectie/rondje door het huis met de makelaar voor het tekenen bij de notaris heb je ook niks opgemerkt? Dan is het kansloos natuurlijk. Je hebt getekend voor het huis in die staat.

Niet helemaal.
Grote kans dat het er bij een bouwkundige keuring ook niet uit gekomen was trouwens, die lui zien lang niet alles.
Probleem is alleen dat als de verkoper volhoudt dat ze hiervan niet op de hoogte waren, je geen poot hebt om op te staan.
En bovendien kan het ook later ontstaan zijn, of gewoon toeval zijn. Hebben jullie de dakgoten en aansluitingen op het dak gecheckt?

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:51

Wanneer het eerder gelekt heeft zie je dat echt wel. Misschien ligt er wel een dakpan scheef? Hebben jullie de buitenkant geïnspecteerd na de lekkage?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Urona447
Berichten: 2775
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:59

Ik ben benieuwd wat je rechtsbijstand zegt, ik vind het wel erg nalatig om zonder bouwkundige keuring een huis te kopen om vervolgens eigenlijk te beweren dat er sprake is van een verborgen gebrek.

Ik denk dat je moet kunnen aantonen dat de makelaar of verkoper wist van de zogenaamde lekkage maar dat lijkt mij vrij lastig.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:15


Over de IJssel

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:25

Het zal er ook aan liggen wat precies het probleem is, zit er een vogel onder een dakpan of is bijvoorbeeld de schoorsteen gescheurd en is daar gewoon jaren niets aan gedaan.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Charmaine
Berichten: 1404
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:02

Het wordt vaker op deze site gezegd, maar echt, voor zoiets belangrijkst ga je beter naar een jurist/advocaat/rechtsbijstand, ipv hier advies te vragen ;-)

Laat je niet afschepen!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:14

Het hangt van de oorzaak (en tijdstip van ontstaan) van de lekkage af, die zul je dus eerst moeten (laten) onderzoeken. Als je kunt bewijzen dat die oorzaak er voor de overdracht gezeten moet hebben, je dit niet had kunnen zien (ook niet met een bouwkundige) én het een flinke impact heeft (exacte term moet je even opzoeken) dan heb je een kans richting verkoper.

koeien op de weg...

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:34

Als je er bewust voor kiest om geen bouwkundige keuring te laten doen én het bij de verkoopster niet bekend was vrees ik dat je weinig kan.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Mlies
Berichten: 14145
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:55

Equisync schreef:
Op de vraag of er een bouwkundige keuring is geweest: nee.
Achteraf kun je hier van alles van vinden, dit is een keuze geweest die wij zelf en met advies gemaakt hebben. Maar dit is er niet geweest

Ik lees ook op internet dat dit niet verplicht is, wel geadviseerd uiteraard.

Wél hebben we uitgebreid navraag gedaan over lekkages, asbest etc en hier was overal geen sprake van.
1 oude lekkage bij de aanbouw, maar dit is vermeld, verholpen en geen probleem.

Bij mijn weten waren de balken niet zichtbaar eerder vochtig geweest, maar toen wij het huis bezichtigd hebben, en tot nu toe, heeft het zeer lange tijd niet (hard) geregend, dus wellicht waren de balken juist al helemaal opgedroogd waardoor het niet te zien was.

De muren zijn niet pas geverfd op zolder, dat is wel te zien.

Het huis is van '59 en wij hadden zelf geen aankoopmakelaar.


Ik heb na koop van mijn huis ook lekkage gehad, had geen officiële bouwkundige keuring gedaan, uiteraard wel met een aannemer rondje huis gedaan voor aankoop.
Ik heb de verkoper een aangetekende brief gestuurd en die heeft ook netjes de herstelwerkzaamheden betaald.

http://www.skyesearchdogs.nl
Reddingshonden, mantrailen, vlaktezoeken, detectie

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:33

Ook zonder "bouwkundige" keuring kan je wel degelijk een beroep doen op verborgen gebreken. Een bouwkundige keuring is leuk maar geen enkel mens kan door muren/ daken heen kijken; daarom worden dergelijke gebreken ook "verborgen" genoemd.
We hebben dergelijke problemen bij de hand gehad met ons vorige huis! In de vorm van een gebrekkige riolering en een dak wat uitermate slecht bleek te zijn; dat was pas zichtbaar toen we gingen breken.

We zijn toen wel degelijk in het gelijk gesteld en hebben een fikse vergoeding gehad om alle mankementen te kunnen herstellen.

Dus contact opnemen met de rechtsbijstand; die kunnen in ieder geval het 1e deel doen maar er is wel de kans dan je ( als de kosten flink de pan uitrijzen) dat je een advocaat moet zoeken die dit verder voor je uitvecht. Bij ons heeft het alles bij elkaar 2,5 jaar geduurd omdat de verkopers niet wilden toegeven; het heeft hun heel veel geld gekost!

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Lek dak na koop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:43

Ik zou ook je rechtsbijstand inschakelen, maar wel van belang hoe de lekkage tot stand is gekomen. Een verschoven dakpan is pech en kan gebeuren natuurlijk, maar iets van groter constructief belang is idd een ander verhaal. Ben het daarin met ElCid eens, maar eerst de oorzaak achterhalen lijkt mij, dan weet je ook waar je over praat richting de rechtsbijstand natuurlijk. Maar zeker niet leuk..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: herous, ogidni, Susan88 en 25 bezoekers