[VRAAG] Foto's worden zonder toestemming gebruikt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

[VRAAG] Foto's worden zonder toestemming gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 14:11

Hallo allemaal!

Terwijl ik dit schrijf ben ik dan ook meer dan woest, dat vooropgesteld.

Ik zit in de clinch met een bedrijf. Hiervoor heb ik in 2019 foto's gemaakt, voor 1 onderdeel, namelijk medewerker van de maand uitlichten. Dat vond ik een leuk initiatief dus had er geen geld voor gevraagd maar wel bijgezegd dat het alleen voor dat onderdeel gebruikt kon worden. Nu blijken deze foto's gecropped te zijn op Social media, foto's worden intussen commercieel gebruikt, voor persoonlijk gebruik waarbij ook gecropped en geen bronvermelding. Alles behalve wat we mondeling hadden afgesproken. Omdat een andere opdracht al moeizaam verliep welke ik opgezegd heb en ze de kans gegeven heb om ze kosteloos te verwijderen maar deze genegeerd hebben, heb ik een inbreuk brief auteursrecht gestuurd.

Nu is deze partij alles behalve meewerkend. Zegt dat ik niet in mijn recht sta met mondelinge afspraken en zij recht hebben op deze foto's, ook voor commercieel gebruik. De foto's zijn nog steeds niet verwijderd en de schadeclaim wordt niet betaald.

Wat moet ik hiermee? -O-

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VRAAG] Foto's worden zonder toestemming gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:20

Ik kom er nu achter dat ik helemaal niet meer gereageerd had, sorry! :=

Maar hoe bedoelen ze 'jij staat niet in je recht met mondelinge afspraken?'. Hoezo zouden zij dat wel staan terwijl ze niet kunnen bewijzen dat ze toestemming hebben om die foto;s te gebruiken buiten de opdracht om?
Op social media kan je misschien de foto's melden, maar daar schiet je verder weinig mee op.

Ik ga even wat nakijken.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: [VRAAG] Foto's worden zonder toestemming gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:27

Zij mogen het alleen gebruiken als jij schriftelijk toestemming hebt gegeven..
Dus het klopt.. mondeling is moeilijk aan te tonen, dus ook niet dat zij het onbeperkt mogen gebruiken.

MerelBormans

Berichten: 1153
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VRAAG] Foto's worden zonder toestemming gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:30

Nayomie,

Even vooropstellend, JIJ hebt auteursrecht op jouw foto. Dat betekend dat JIJ mag bepalen wat er met jouw foto's gebeurt en niet dat bedrijf. Zelfs al laten ze foto's in opdracht maken.

Daarom is het voor zowel dat bedrijf als de fotograaf verstandig om afspraken op papier te zetten.

Foto's waar de medewerkers op staan mag jij dan weer niet zomaar gebruiken omdat er ook portretrecht op rust (in je verhaal komt dat neit naar voren, maar wilde het wel benoemen).

Ik zou je graag naar www.charlotteslaw.nl doorverwijzen, ze heeft een aantal steengoede artikelen op haar website en als nood echt aan de man is kan ze je zeker helpen.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [VRAAG] Foto's worden zonder toestemming gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:04

Ik heb zoiets ook al 2 keer gehad en helaas nooit geld er voor gehad. Het mag niet, maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit bij fotografie helaas een wereld van verschil.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 17:27

Uiteindelijk gaat het me niet om het geld, wel dat de foto's verwijderd worden. Die kans heb ik hem kosteloos gegeven.

Hij impliceert dat ik schriftelijk toestemming heb gegeven, wat ik nooit gedaan heb want er werden artikelen onder mijn neus gedrukt dat de foto's al gebruikt werden. Zij hebben ook nooit een licentie gekregen voor de foto's.

Daarnaast refereert hij naar mijn pakket die ik aanbied op mijn oude website dat je twee foto's zonder logo mag uitkiezen. Echter, heeft hij nooit betaald voor dat pakket dus hij heeft daar ook geen recht op.

Dat maakt het zo lastig want hij vindt dat hij overal recht op heeft en hij liegt waar je bij staat. Zo had ik een Whatsapp gesprek waarin ik duidelijkheid vroeg over iets waar ik een duidelijk antwoord op kreeg. Later refereer ik daar naar, zegt hij in feite dat ik lieg en dit zoals hij zegt, klopt.

En het meest vervelende is dat hij nu ook nog eens mijn beste vriendin er tussen gooit waar ik nu ook ruzie mee heb.

Ik heb overigens die foto's niet ter promotie gebruikt, want dat mocht niet. Dus de portret recht heb ik niet overschreven.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [VRAAG] Foto's worden zonder toestemming gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 18:07

Nou, vervolg. Ik heb ze een nieuwe einddatum voor verwijderen van de foto en schadeclaim te betalen gegeven met mijn bewijsstukken meegeleverd en mijn rechten volgens het Nederlandse wetboek. Zij konden geen bewijs leveren, datum is inmiddels verstreken en mijn foto's zijn nog steeds niet verwijderd en boete is niet betaald. -O- Kansloze Sjaak dit.

Ik ben dus nu beetje op zoek naar een advocaat op dit vlak dit werkt met winst en dat de tegenpartij de kosten van het proces betaald.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:11

Jeetje wat een kansloze man is dat.

Hoe is het inmiddels?

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:47

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering toevallig? Ik zou die het eens uit laten zoeken.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 13:30

Misty12 schreef:
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering toevallig? Ik zou die het eens uit laten zoeken.

Rechtsbijstand bemiddelt niet met intellectuele eigendomsrechten helaas.


droomy schreef:
Jeetje wat een kansloze man is dat.

Hoe is het inmiddels?

Hij blijft hoog en laag springen dat hij een licentie heeft voor het gebruik van de foto's. Geen excuses. Niks. Hij heeft er uiteindelijk een jurist op gezet van een overkoepelende organisatie. Nja goed, maakt me niet bang verder. Die kon ook niet met excuses komen voor deze zaak.

Uiteindelijk, vonden ze dat ze zelf een hele royale oplossing hadden geboden: 150 euro voor alle auteursrechten van de 23 foto's die er gemaakt waren. :') Ik heb ze vriendelijk aangegeven dat ze die rechten voor 5000 euro mogen opkopen. Zo niet, dat alle foto's op geen enkele wijze meer gebruikt mogen worden.

Hun jurist heeft aangegeven geen excuses te willen bieden maar dat de foto's dan maar eens eind deze maand verwijderd zouden worden en niet meer gebruikt worden want "ze waren er toch niet tevreden over". :') waarom doe je dan zo veel moeite om de foto's te kunnen gebruiken?

Ik ga ze uiteraard geen maand geven om de foto's te verwijderen dus ik heb ze online laten verwijderen. En direct na het contact met de jurist, kreeg ik een mega boze en geïrriteerde mail van de eigenaar van het bedrijf. Kneus :')

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [VRAAG] Foto's worden zonder toestemming gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:46

Omg wat zijn ze slecht bezig :roll:

En tot aan eind deze maand?
Oktober is net begonnen _O-

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 13:54

Daan13 schreef:
Omg wat zijn ze slecht bezig :roll:

En tot aan eind deze maand?
Oktober is net begonnen _O-

Ik kreeg die opmerking op 1 oktober, mafklappers wilden dus nog een maand lang gaan profiteren van de foto's. Dus ik heb ze vroegtijdig laten verwijderen, sneu dat het zo moet. Maar ik vind het al hilarisch dat de eigenaar gewoon boos en gefrustreerd is dat hij niet krijgt wat hij wil. Kan ik wel van genieten _O-