Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 13:56

Hallo bokkers!

Nu de gure weersomstandigheden al in aantocht zijn en de dekens langzaamaan weer tevoorschijn komen zit ik met een dilemma! Mijn (verzorg)paard is de enige op stal die dekens op krijgt aangezien het het enige paard is welke fanatiek gereden wordt en straks ook geschoren gaat worden.

Nu heb ik niet heel veel ruimte op stal en wil wel graag mijn dekens fatsoenlijk op kunnen bergen en uit kunnen hangen om ze te laten drogen (paarden komen dagelijks buiten, ook als het regent dus :) )

De droge dekens heb ik in deze zakken aan de boxdeur hangen: https://www.ej.nl/stal-meer/zadelkamer/ ... hp%20opbe&

Alleen voor de natte dekens ben ik nog zoekende..

Ik weet van veel dekenrekken het bestaan af, enkel zou ik ´mijn´ spullen graag dicht in de buurt van mijn eigen box houden. Wie heeft er creatieve oplossingen?

Graag hoor ik jullie input, alvast bedankt!

Groetjes, Dorine.

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:00

Wij hebben zo'n stang aan de boxen waar de deken overheen kan. Maar vermoed dat jij daar die tas hebt hangen?

Wissel je elke avond om? Dus natte er af en droge er op voor de nacht?
Want anders doe je toch na het rijden de natte er weer op en heb je dat probleem niet?

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 14:09

MarliesV schreef:
Wij hebben zo'n stang aan de boxen waar de deken overheen kan. Maar vermoed dat jij daar die tas hebt hangen?

Wissel je elke avond om? Dus natte er af en droge er op voor de nacht?
Want anders doe je toch na het rijden de natte er weer op en heb je dat probleem niet?


Daar heb ik inderdaad die tas aan hangen.

Ze staan overdag buiten en ´s nachts binnen.

Ik wissel alleen van deken op het moment dat de deken ook aan de binnenkant nat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:12

Friesfanaat schreef:
MarliesV schreef:
Wij hebben zo'n stang aan de boxen waar de deken overheen kan. Maar vermoed dat jij daar die tas hebt hangen?

Wissel je elke avond om? Dus natte er af en droge er op voor de nacht?
Want anders doe je toch na het rijden de natte er weer op en heb je dat probleem niet?


Daar heb ik inderdaad die tas aan hangen.

Ze staan overdag buiten en ´s nachts binnen.

Ik wissel alleen van deken op het moment dat de deken ook aan de binnenkant nat is.


Als dat gebeurt is je deken gewoon niet meer waterdicht. Ik heb nog vrij weinig meegemaakt dat dekens wisselen nodig is omdat ze nat van binnen zijn.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 14:19

Marije_1997 schreef:
Friesfanaat schreef:

Daar heb ik inderdaad die tas aan hangen.

Ze staan overdag buiten en ´s nachts binnen.

Ik wissel alleen van deken op het moment dat de deken ook aan de binnenkant nat is.


Als dat gebeurt is je deken gewoon niet meer waterdicht. Ik heb nog vrij weinig meegemaakt dat dekens wisselen nodig is omdat ze nat van binnen zijn.


De deken is net nieuw (2 week jong) Echter heeft het gister zo ontzettend hard en veel geregend hier dat ik het geen wonder vindt dat hij bij de schouders wat nattig was. Niet doorweekt, maar wel vochtig.

Bowo
Berichten: 2813
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:30

Het is nogal lastig in te schatten waar je plek voor zou hebben. Hier gooien we ze over de staldeur van een lege stal of een van de palen van de wasplaats bijvoorbeeld, maar dat zal voor jou waarschijnlijk geen optie zijn.
Heb je plek voor 1 of 2 schragen?

rien10
Berichten: 14661
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:31

Ik zou dat even met de stal eigenaar overleggen. Ik zou not amused zijn als klanten zo maar dingen in de boxen of aan de muur gaan schroeven.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 14:34

rien10 schreef:
Ik zou dat even met de stal eigenaar overleggen. Ik zou not amused zijn als klanten zo maar dingen in de boxen of aan de muur gaan schroeven.


Uiteraard ga ik het overleggen, echter ben ik benieuwd naar eventuele creatieve oplossingen :)

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 14:35

Bowo schreef:
Het is nogal lastig in te schatten waar je plek voor zou hebben. Hier gooien we ze over de staldeur van een lege stal of een van de palen van de wasplaats bijvoorbeeld, maar dat zal voor jou waarschijnlijk geen optie zijn.
Heb je plek voor 1 of 2 schragen?


Zulke ideeën had ik nog niet bij stil gestaan, komt op het optie-lijstje te staan. Deze zijn naderhand weer makkelijk op te bergen in een verloren hoekje inderdaad!

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:36

Maar als het om af en toe gaat (zo vaak regent het niet zo hard in NL) dan zou ik gewoon op een plek waar ruimte is een dekenrek neerhangen. Als je er toch een andere deken op gooit, moet je alleen ff een stukkie lopen.

Maar goed, misschien komt er iemand nog met een briljant plan :)*

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:36

rien10 schreef:
Ik zou dat even met de stal eigenaar overleggen. Ik zou not amused zijn als klanten zo maar dingen in de boxen of aan de muur gaan schroeven.

Precies.

Bij de stal waar ik stond was een dekenrek en iedereen had 1 haak.
Nu waren er mensen zonder dekens die stonden de haak af aan andere die veel dekens hadden.
Maar waar die dekens hingen was niet naast je box.
Bij de stallen was overigens niets om op te hangen, ook geen beugel aan de deur. Geen troep op de gangen was het motto daar.
En nu ik de paarden aan huis heb heb ik hetzelfde.
Geen dekjes en dekens bij de boxen, wel in de zadelkamer en daar ook een rek voor de dekens.

Dus daarom zou ik gaan vragen aan de pension eigenaar wat de mogelijkheden zijn.
En een rek mogen hangen is echt het fijnste, dan hangt het echt uit en droog het het beste.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 14:54

MarliesV schreef:
Maar als het om af en toe gaat (zo vaak regent het niet zo hard in NL) dan zou ik gewoon op een plek waar ruimte is een dekenrek neerhangen. Als je er toch een andere deken op gooit, moet je alleen ff een stukkie lopen.

Maar goed, misschien komt er iemand nog met een briljant plan :)*


De staldeuren staan vaak open, en de plek waar een dekenrek zou kunnen passen is enkel in de buurt van de deuropening. Een stukje lopen is het probleem uiteraard niet :+


_Penotti schreef:
rien10 schreef:
Ik zou dat even met de stal eigenaar overleggen. Ik zou not amused zijn als klanten zo maar dingen in de boxen of aan de muur gaan schroeven.

Precies.

Bij de stal waar ik stond was een dekenrek en iedereen had 1 haak.
Nu waren er mensen zonder dekens die stonden de haak af aan andere die veel dekens hadden.
Maar waar die dekens hingen was niet naast je box.
Bij de stallen was overigens niets om op te hangen, ook geen beugel aan de deur. Geen troep op de gangen was het motto daar.
En nu ik de paarden aan huis heb heb ik hetzelfde.
Geen dekjes en dekens bij de boxen, wel in de zadelkamer en daar ook een rek voor de dekens.

Dus daarom zou ik gaan vragen aan de pension eigenaar wat de mogelijkheden zijn.
En een rek mogen hangen is echt het fijnste, dan hangt het echt uit en droog het het beste.


Ik ga, zoals eerder gezegd, natuurlijk nog in overleg met de staleigenaar (tevens de eigenaar van het betreffende paard) Het liefst heb ik de dekens natuurlijk in een zadelkamer hangen. Echter is er geen zadelkamer aanwezig. Ik heb 2 zadelkasten waar mijn zadel, hoofdstellen, poetsspullen en beenbescherming in passen en meer (afgesloten) ruimte is er niet. Enkel ruimte in de open schuur.

Mijn zadeldekjes en dekens hangen nu dus in bovengenoemde tassen, maar ik zoek dus een oplossing voor natte dekens, deze heb ik liever niet tussen de droge dekens in de tas uiteraard.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:54

Ik hang natte dekens wel eens te drogen over de staanders van een hindernis. Weet niet of je stalhouder daar blij van wordt, maar op mijn oude en huidige stal kon dat wel.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 14:55

AlphaDaemon schreef:
Ik hang natte dekens wel eens te drogen over de staanders van een hindernis. Weet niet of je stalhouder daar blij van wordt, maar op mijn oude en huidige stal kon dat wel.


Goede oplossing, alleen zijn er bij ons geen staanders aanwezig..

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:00

Ik zou om te beginnen eens met de eigenaar overleggen of je ergens een stukje ruimte mag gebruiken voor natte dekens. Wellicht komt hij met een brilliant plan.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:33


MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:50

2 ogen in het plafond en daar je deken aan klikken?
Dat kan kort aan een kant en dan neem je weinig ruimte in.

Moet je wel bij het plafond kunnen (evt met een krukje)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:58

Heb je iets van een plattegrondje van de stal/schuur? En met hoeveel zijn jullie?

Je hebt al rekken voor 6 dekens die iets van 150 euro zijn. Misschien wil de stal daar wel in investeren of kunnen jullie een potje maken om daar samen voor te sparen.

Dekens moet je echt niet overal laten rondslingeren of ophangen. Alle route's moeten vrij blijven, alle deuren moeten open kunnen en de paarden moeten er niet in kunnen komen te staan bijvoorbeeld.

Zou dus echt in overleg gaan op een vrije plek een mooi rek waar de dekens van de grond af kunnen hangen. Vaak is het vlakbij de poetsplaats.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 16:21

Afbeelding

De globale plattegrond. Aan weerszijden bij de buitenste boxen staan zadelkasten. Hier heb ik er 2 van in gebruik. De overige zijn van de andere meiden welke geen dekens gebruiken.

Budget is het probleem niet. Ruimte wel :Y)

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:51

Citaat:
De deken is net nieuw (2 week jong) Echter heeft het gister zo ontzettend hard en veel geregend hier dat ik het geen wonder vindt dat hij bij de schouders wat nattig was. Niet doorweekt, maar wel vochtig.


Dan regent hij voor iets in (lekt het van de schouders door). Dat is zo droog als je hem gewoon op je paard laat liggen, zoiets droogt (ook met uithangen) op stal vaak ontzettend slecht en langzaam.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:53

Kan je ze niet gewoon over je zadel kasten gooien? Ik mik mijn natte dekens over het eerste beste object waar ze een beetje overheen hangen. Dan droogt het vanzelf op. Als ik ze nat aan de stang aan de stal hang zijn ze de volgende dag nog nat, want daar moeten ze dubbel gevouwen.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:57

Als je een hoog plafond hebt mss de dekens aan een hoog rek met katrol en touw?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:02

Amalarab schreef:
Als je een hoog plafond hebt mss de dekens aan een hoog rek met katrol en touw?


Dat hebben wij inderdaad, werkt perfect!

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Opbergdilemma! Hoe berg ik mijn dekens op?! (weinig ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:33

Ik hing mijn natte deken dan over een touw dat ik achterin de box had gehangen. Resulteerde wel in een snuivend paard maar na een paar minuten had hij door dat de deken hem niet ging opeten. Stalgenoten hadden ook wel een stang achterin de box gehangen. Moet je alleen geen sloper hebben, dan werkt dat niet ;)

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 20:45

prugelpiet schreef:
Kan je ze niet gewoon over je zadel kasten gooien? Ik mik mijn natte dekens over het eerste beste object waar ze een beetje overheen hangen. Dan droogt het vanzelf op. Als ik ze nat aan de stang aan de stal hang zijn ze de volgende dag nog nat, want daar moeten ze dubbel gevouwen.


De zadelkasten zijn van hout en binnen bereik van de paarden, dus als ik mn dekens heel wil houden niet de meest verstandige optie :Y) Ik gooi de deken nu altijd over de grasmaaier heen, maar vind dit ook niet handig aangezien de eigenaar hem als hij de grasmaaier gebruikt in de kruiwagen gooit :+


nynke55 schreef:
Amalarab schreef:
Als je een hoog plafond hebt mss de dekens aan een hoog rek met katrol en touw?


Dat hebben wij inderdaad, werkt perfect!


Heb je hier een foto van?


Dee_Es schreef:
Ik hing mijn natte deken dan over een touw dat ik achterin de box had gehangen. Resulteerde wel in een snuivend paard maar na een paar minuten had hij door dat de deken hem niet ging opeten. Stalgenoten hadden ook wel een stang achterin de box gehangen. Moet je alleen geen sloper hebben, dan werkt dat niet ;)


Je bedoelt een touw ín de box?
Heb je hier een foto van?