Compleet in de war ivm auto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Compleet in de war ivm auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 22:32

Ok, ik lees het topic mee over welke auto sommigen gebruiken maar ik zie het bos echt niet meer door de bomen.

Wij kochten een Ifor tweepaardstrailer en hebben nog een auto nodig die het kan trekken( de Opel Astra hier mag maar 1200 kg)

Ik vond op internet dat een Renault trafic of Opel vivaro dit wel mag.

Mijn garagist zegt dat enkel een 4x4 sterk genoeg is dus hij raadt een jeep aan.

Iemand van de manege zegt dat haar bmw 5 en Audi A6 kapot waren door een trailer te trekken. Iemand anders zegt dat een 4x4 veel te veel brandstof verbruikt.

Wat koop je dan best? Ik weet het echt niet meer -O-


nikysa90

Berichten: 784
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Compleet in de war ivm auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:51

Wat vervelend voor je, al die verhalen. Ik heb een audi a5 ervoor die gaat echt niet kapot vsn trailertrekken dan moet er al meer aan de hand zijn geweest met die auto's die jij noemt. Bij ons op stal hebben een paar ook een i-for en die hebben er een vw Tiguan voor! Het eennalaatste type. Heerlijke auto en, afhankelijk van de motor, mag die rond de 2000 trekken.

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:52

Wij hebben nu een Hyundai tucson die 1500 mag trekken. 2 paards trailer en aanhanger hangen er meerdere keren per week achter en auto doet het na 6 jaar nog steeds. Zijn nu aan het kijken naar een ander, tucson zuipt aardig. Mazda cx5 staat hoog op de lijst, mag 1800 trekken.

nikysa90

Berichten: 784
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:54

wil je er ook 2 paarden in vervoeren? Er is ook een Tiguan die 2200 mag trekken namelijk. Sommige auto's kun je de 4x4 uitzetten, als je het niet nodig hebt. Dat scheelt verbruik. Maar er zijn ook heel veel mensen die geen 4x4 hebben en toch lekker met de trailer op pad kunnen hoor!

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:57

woemp schreef:
Ok, ik lees het topic mee over welke auto sommigen gebruiken maar ik zie het bos echt niet meer door de bomen.

Wij kochten een Ifor tweepaardstrailer en hebben nog een auto nodig die het kan trekken( de Opel Astra hier mag maar 1200 kg)

Ik vond op internet dat een Renault trafic of Opel vivaro dit wel mag.

Mijn garagist zegt dat enkel een 4x4 sterk genoeg is dus hij raadt een jeep aan.

Iemand van de manege zegt dat haar bmw 5 en Audi A6 kapot waren door een trailer te trekken. Iemand anders zegt dat een 4x4 veel te veel brandstof verbruikt.

Wat koop je dan best? Ik weet het echt niet meer -O-

Een renault trafic mag 2000 kilo trekken en doet dit gemakkelijk zat met marge. Enige wat ik niet moet proberen is iop nat/glibberig gras te gaan rijden of waar het modderig is. Dan zit ik geheid vast. Maar verder doet die het meer dan prima.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Compleet in de war ivm auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:24

je had het topic over welke auto voor de trailer al wel gevonden? je hebt een bekende 'uitdaging' namelijk. Ik ga er iig vanuit dat er beschikking is over een BE-rijbewijs, er zijn eigenlijk geen auto/2-paardstrailer combinaties die met B-rijbewijs uitkunnen.
daarnaast, de meeste tweepaardstrailers wegen leeg tussen de 900 - 1100 kg. tel daarbij 2 gemiddelde KWPN'ers van 550 kg bij op, en je zit aan een trek-gewicht rond de 2000 - 2200 kg. dat moet je auto kunnen en mogen trekken. Je kunt op diverse autosites als autotrack, gaspedaal etc. terugvinden welke auto's dit trekvermogen hebben. je komt dan al snel uit op de grotere duiters (bijv. de BMW5 of hoger, de grotere Audiś en Mercedessen), Volvo's of vergelijkbaar, of je zit in de grote SUVs die vaak 4x4 zijn. Het klopt dat je met een ongunstige koppel en weinig PK 'onderin' je het risico loopt dat je versnellingsbak het opgeeft ('kapot' getrokken). maar dat kan met slordig rijden ook wel met de zwaardere jongens. als je regelmatig 2 paarden erop hebt staan, doe je er goed aan om toch voor de grote jongens te gaan, en niet op het randje te gaan zitten van wat de auto kan. ZUlke combinaties rijden een stuk soepeler, heb je nog wat te melden als je wat plotseling in het verkeer moet reageren. Alleen, combinatie van goede trekauto en zuinig rijden is een illusie: ga toch uit van auto's die 1:7 - 1:10 rijden. Het is dan vaak niet handig als je trekauto ook je reisauto is voor langere afstanden. dit lossen wij thuis op met een octavia diesel als reisauto (45k per jaar) en een jeep grand cherokee (12k per jaar) als trekauto (mag 3500 kg trekken, maar wel 115EURO aan de tank aftikken elke keer).

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Compleet in de war ivm auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:35

Ik heb een weijer tweepaards, die weegt leeg 850 kg en mag 1150 laden. Dus totale maximale massa is 2000kg.
Er staat een opel vivaro voor die heeft een totale maximale massa van 2700 kg. Bus weegt zelf/leeg iets van 1700 kg. Wij hebben een 2.0 diesel met 122 pk turbo.
Ik heb mn rijbewijs nog niet dus heb ook nog niet met paarden in de trailer gereden natuurlijk. Ik heb nu zo'n 750 kg aan paarden :) als het goed is moet de vivaro dat prima kunnen trekken. En ik vind de laadruimte echt fantastisch. Hele hooiruiven passen erin!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 00:20

De vraag is vooral, waar rij je het meeste met de trailer?

Een 4x4 is handig als je idd vaak over gras moet of in de heuvels rijdt, oftewel als de auto vaak echt moet trekken. Als je bij wijze van niet verder rijdt dan 5 km over een 80 km asfaltweg dan zijn er echt wel andere auto's.

Waren de BMW en de Audi handgeschakelde auto's of automaat? Dat maakt ook nog verschil hoe de bestuurder er mee rijdt.

Zoek idd eens op internet, tegenwoordig kun je ook veel over brandstofverbruik vinden op sommige websites en de veiligheid van de auto.

Persoonlijk, kies ik liever voor een auto met flink wat eigen gewicht en vermogen helemaal gezien de trailer.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Compleet in de war ivm auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:02

Er zijn genoeg auto's die een 2-paards kunnen trekken. Je hoeft echt geen 4x4 te hebben. Je moet even onderzoeken hoeveel pk, koppel en kogeldruk je minimaal moet hebben om je trailer prettig te kunnen trekken. Op autoweek.nl kan je goed specificaties opzoeken van auto's waarin je geïnteresseerd bent.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Compleet in de war ivm auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:09

Ik heb meerdere auto's voor mijn trailer gehad, nu een Landrover Freelander sinds een aantal jaar. En je merkt wel echt verschil. Meer kracht en stabieler als paard een keer aan het hupsen is in de trailer, het geeft een veel zekerder gevoel ook als je bijvoorbeeld een keer even een stukje door de berm moet omdat er landbouwverkeer staat. Maar het is wel duurder rijden dan een "normale" auto aangezien mijn auto een diesel is en 1800kg weegt.

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:14

woemp schreef:
Ok, ik lees het topic mee over welke auto sommigen gebruiken maar ik zie het bos echt niet meer door de bomen.

Wij kochten een Ifor tweepaardstrailer en hebben nog een auto nodig die het kan trekken( de Opel Astra hier mag maar 1200 kg)

Ik vond op internet dat een Renault trafic of Opel vivaro dit wel mag.

Mijn garagist zegt dat enkel een 4x4 sterk genoeg is dus hij raadt een jeep aan.

Iemand van de manege zegt dat haar bmw 5 en Audi A6 kapot waren door een trailer te trekken. Iemand anders zegt dat een 4x4 veel te veel brandstof verbruikt.

Wat koop je dan best? Ik weet het echt niet meer -O-


Mooiste is dat mensen nooit erbij vertellen hoe ze omgaan met hun koppeling en hoe lang ze bezig zijn met de bijzondere verrichtingen en hoe snel ze met een koude motor een trailer op volle Touren wegtrekken.

Want we zijn allemaal voorbeeldige en ervaren automobilisten met een dikke auto die het allemaal wel zou moeten kunnen.

Geen enkele auto doet het goed op snel wegtrekken met een koude motor.. met daarachter een dikke zware trailer en 2 paarden. Om maar te zwijgen over hoe lang ik soms mensen zie klooien om hem 2 meter naar achter te rijden... laat staan een bochtje achteruit.
De auto geluiden hoor maken die echt bij onjuist koppeling gebruik thuis horen.
En dan wel net die gladde bandjes... terwijl hij Net goed genoeg door de keuring kwam, maar intussen wel 4000 + km per maand mee rijden en 3x per week een zware trailer. Leuk maar daar kom je geen jaar mee rond.


Dus volg je eigen gevoel. Kijk de papieren goed na of dat ie idd genoeg kan trekken binnen je rijbewijs en wat je erachter wil hebben. Ga niet op het randje zitten.

Zorg dat het goed is onderhouden en blijf altijd kritisch op onderhoud. Ook al is ie net nagekeken. En laat je trailer ook nakijken.

Dan kun je echt met heel veel auto’s verantwoord de weg op!!!

Ervaringen van mensen blijven toch sterk uiteenlopen.
Bokt gaat daar serieus nog veel ervaringen aan toe voegen.

Mama van mijn lieve meisjes

Sure_lee

Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Compleet in de war ivm auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:36

Kun je de auto toevallig zakelijk rijden?
Dan zou ik kijken voor een Dodge Ram. Die zijn echt heel interessant als trek auto en zakelijk erg goedkoop (als je er 1 koopt die een cataloguswaarde heeft van rond de 35.000 euro).

Deze combinatie gebruik ik als ik met 2 paarden op pad ga.
Afbeelding

Met 1 paard gebruik ik mijn Volvo V40. Die mag 1500 trekken en doet dit met gemak.
Leasecontract is bijna afgelopen en ga nu voor een Renault Megane Estate. Die mag 1700 kg trekken.


trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Compleet in de war ivm auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:18

nadeel van de dodge in de 150 serie is dan weer de zwakke achteras waar vaak problemen onstaan. ligt er natuurlijk erg aan wat je ermee gaat trekken maar als je in de pick-ups gaat kijken zou ik eerder kijken naar een ford f150 , zijn veel sterker. Nu trekken wij dagelijks tussen de 3 en 4 ton op de aanhanger wat natuurlijk wel een zwaardere belasting is dan een 2 paardstrailer maar ik hoor veel klachten over de dodge in combinatie met trekken

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, josien_m_, Love2sk8, MallyBelly, Murloc, Rex_Rolfo, suus_toes, xJurdyWonanx en 53 bezoekers