Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 00:45

Met hoeveel WP gingen jullie naar de L?
Is de L makkelijker dan de B aangezien je de gehele proef mag voorzitten?

Ik twijfel: ivm corona niet meer gestart.
We zitten op B+20

Met trainen merk ik dat mijn paard met doorzitten fijner te rijden is.

Twijfel omdat hij een typisch flegmatiek paard is, kijkerig en hij kan zijn strotje er goed opzetten als hij aan t werk gezet wordt ( Gelders bloed met een stevige hals)
Met doorzetten kan ik hem wel beter aan rijden maar in draf hanessen we nog met de constante aanleuning. In de B scoren we altijd gemiddeld 189 pnt

Is het wel verstandig om naar de L te gaan??


N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 01:14

Je kan het altijd proberen. Je mag tot (uit m’n hoofd) 5 winstpunten in de hogere klasse nog starten in de lagere klasse

Billini❤️❤️

Nicje87

Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 01:21

Wij zijn met 13 overgegaan.
Ik wilde met 10 al, maar dat kon door omstandigheden niet (teamchallenge).

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Anoniem

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 01:43

Ik ben altijd pas over gegaan als ik rond de 30 zat, maar wij gingen ook vrij hard en weekenden met 8 winstpunten... vond het leuker om rustiger aan te doen. Ik zou over gaan als je mooie constante punten neerzet op wedstrijd. Dus niet 170-180-182-184. Maar er zijn ook mensen die dat wel doen, echt je eigen gevoel volgen!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 05:55

Bij de L1 komt de middengalop en het 5 m wijken er bij. Als jullie dat onder de knie hebben kan je prima over.
Er wordt verwacht dat je paard net wat horizontaler in evenwicht kan lopen, maar naar mijn idee valt dat nog behoorlijk mee.

Ik ben met mijn vorige paard over gegaan naar de L1 terwijl ze nog niet eens fatsoenlijk kom wijken en haalde ook gewoon winst.
Met mijn huidige paard ook over gegaan terwijl ze nog niet voldoende schaarde. En de middengangen bij dit paard zijn het ook niet zegmaar. Had wel een constante fijne aanleuning met voorwaartse drang. Hadden ongeveer dezelfde punten.

Het is ook wat je wil. Wil je bovenaan mee rijden dan zou je een keer L1 kunnen starten, kijken wat ze daar van vinden en verder trainen en eventueel nog wat B starten voor de ervaring en later weer L1.
Met het flexibel starten is veel mogelijk :)

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:11

Ik ben gelijk gaan doorzitten toen ik L1 ging rijden en heb veel hogere punten gehaald dan in de B.
Ik ben over gegaan toen ik 16 winstpunten had. Vond de overgang dus wel meevallen terwijl ik er van tevoren ook wel een beetje huiverig voor was.
Maar ik denk ook dat het per paard verschilt. Voor mij was het mogen doorzitten echt een heel erg groot voordeel, dat heb je lang niet met alle paarden in de L1.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:57

Ik heb de B gelijk maar overgeslagen bij mijn merrie. In de L gaat alles net ietsje vlotter, en blijven ze vaak net wat beter bij de les. Ik zou gewoon overgaan, met het flexibele starten kun je altijd nog terug als je het nog net niet vindt.

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Sydney_Zorro

Berichten: 185
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:23

Ik heb nu zelf 10 winstpunten in de B maar ik ga gelijk over aangezien mijn paard veel fijner te rijden is met doorzitten, L1 proeven gaan ook een stuk soepeler dan de B proeven bij ons :)

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:47

Ik ga zelf altijd pas over als ik boven de 195 rijdt! In het L moet je paard al veel meer voor elkaar zijn als in de B

Misschien kan je een L1 proef rijden en filmen en vragen of er een jury is die voor jou zou willen kijken of het verstandig is om over te gaan of nog even door trainen :)

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 00:12

Ik ben met mijn vorige pas begonnen toen we M klaar waren. En ik raad sowieso aan om de basis er echt goed in te hebben voor je gaat starten, omdat je op wedstrijd ook nog een stukje spanning en stress hebt, wat je thuis niet hebt. Op het moment dat je je af moet vragen of het volgende niveau moeilijker is is het imo niet verstandig over te gaan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 02:09

B+6 nu

Zodra ik er 10 heb ga ik over.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:11

Ik ging altijd met 10 naar de volgende klasse.. startte 1x de hogere klasse, keek waar ik tegen aan liep en ging toen trainen tot mijn gevoel zei dat ik er klaar voor was!

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:15

Ik maakte altijd de overstap als ik de oefeningen voor de volgende klasse beheerde. Dus voor de L1 wilde ik (goed) kunnen wijken.

Mijn paard leert sneller dan dat ik op wedstrijd ga, dus ben eigenlijk altijd op de 10 gepromoveerd.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:36

vindt het zonde van mijn geld om door te rijden als ik er 10 heb. Dus dan weer trainen voor volgend niveau en dan dat starten.

Dus voor mij was het Budget technisch reed toch niet mee voor kampioenschappen ect puur voor mijzelf. Dus ga dan geen extra kosten maken voor die extra winstpunten.

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:34

Wat denkt je instructeur? Of we klaar zijn voor de volgende klasse is bij mij typisch iets wat ik met haar overleg.
Wij zijn met 13 punten over gegaan, reden gemiddeld boven de 190 per proef en mijn aanleuning was zeker toen ook nog niet constant. In de L1 heb ik nu 3 proeven gereden, allemaal met krap een winstpunt.

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189), Z1+1

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:49

Wat zegt je instructeur? Daar zou ik op afgaan, die weet het best of jullie er klaar voor zijn.
Ik ben met 17 winstpunten uit 5 wedstrijden overgegaan van de B naar de L1. Het is dat het moest van mijn instructrice, anders was ik denk ik nog even door blijven rijden in de B. Puur om samen met mijn paard ervaring op te doen.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-20 23:50

Lootje1991 schreef:
Je kan het altijd proberen. Je mag tot (uit m’n hoofd) 5 winstpunten in de hogere klasse nog starten in de lagere klasse

Waar staat dat?
Eenmaal gestart in een hogere klasse mag je toch niet meer in een lagere klasse rijden?

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 07:14

Hillebill schreef:
Lootje1991 schreef:
Je kan het altijd proberen. Je mag tot (uit m’n hoofd) 5 winstpunten in de hogere klasse nog starten in de lagere klasse

Waar staat dat?
Eenmaal gestart in een hogere klasse mag je toch niet meer in een lagere klasse rijden?




Afbeelding


Zie 107 1B

Billini❤️❤️

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:32

Ik ging altijd over zodra het kan. Het liefst zie ik de 5 winstpunten en door optie weer terugkomen. Het komt nu vaak over of er extra geld verdiend moet worden door de knhs. Ik heb wel eens gehad dat ik op zaterdag de 10e punt gehaald had en direct mijn wedstrijd op zondag omzette naar een klasse hoger.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:57

Hillebill schreef:
Lootje1991 schreef:
Eenmaal gestart in een hogere klasse mag je toch niet meer in een lagere klasse rijden?

Dat is een jaar of vier geleden afgeschaft.

De KNHS proeven zijn best mooi opgebouwd, met een logische overgang van B naar L1 naar L2 enz. Ik zou gewoon L1 starten, ergste wat kan gebeuren is dat je geen wp rijdt. Maar dan heb je wel al gemerkt dat de L1 niet eng is en wat je moet verbeteren om hogere punten te rijden. Als je het zo bekijkt leer je meer met 176 punten in de L1 dan met 184 in de B.


SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:13

Mijn instructrice zegt altijd je moet ongeveer 10 punten van je gemiddelde punten afhalen en dat zou je dan halen in de klasse hoger. Dus als je nu rond de 189 zit dan kom je in het L1 volgens haar theorie op net wel / net niet winst. Natuurlijk verschilt dat per paard en ruiter, de ene combinatie zal relatief makkelijker een L1 proef rijden tov een B proef dan de ander.

Bij mij klopte de regel wel toen ik van de B naar L1 ging. Had in de B vaak rond de 190 en in het L1 rond de 180. Van L1 naar L2 scheelde het bij mij gemiddeld 5 punten per proef denk ik. En met de overgang nu naar M1 wacht ik nog even want anders gaat dat 20 punten schelen met L2 _/-\o_ _/-\o_

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:32

Ik reed altijd rond de 180-182 en toen ik hoger ging gewoon weer. Dus dat gaat niet altijd op.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:39

Ik snap nooit waarom je een klasse helemaal vol winstpunten zou moeten rijden. Ik zie er geen voordeel in, tenzij je in aanmerking komt voor de kampioenschappen.

Anders gaan we met 10 punten over. En trainen thuis verder tot de volgende klasse goed gaat.
Als je winstpunt rijdt, rijdt je voldoende voor de B en kan je over naar de volgende klasse.

Je gaat op school toch ook niet blijven zitten tot dat je voor alle vakken een 8 rijdt. :D

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 09:40

Ik zou inderdaad alleen vol rijden als je:
- het gewoon erg leuk vindt om op wedstrijd te gaan
- een paard hebt wat veel ervaring op moet doen
- bang bent om zulke slechte punten te rijden dat je verlies gaat rijden

Want die extra winstpunten boven de 10 zijn wel leuk, maar zijn in principe ook niet echt iets waard. Wat hierboven ook al genoemd wordt, een L1 proef van 178 kan dan leerzamer zijn dan een B proef van 190 punten.

Als je niet voor selecties gaat (dan zit je al gauw richting de 30) dan kun je gewoon de L1 proberen en als het niet bevalt weer B gaan starten.

Ik hou zelf als ruiter wel van wat uitdaging en ga vrij snel over en ik merk dat ik dan op dat niveau commentaar krijg waar ik weer meer aan heb in de les. Je moet er wel tegen kunnen ook soms tussen de 170 en 179.5 te rijden. Gaat het nog lager, dan zou ik weer terug gaan naar de B of in mijn geval eerst even trainen voordat we weer gaan.

Maar iedereen is daar weer anders in. Ook in hoe je leert. Ik leer door het gewoon rijden van die proefjes en ze zo beter te maken. Ik begin er echt niet perfect aan.
Andere mensen trainen tot het perfect is en gaan dan op wedstrijd en laten dan gelijk een goede proef zien.
Beide manieren zijn goed maar net wat bij jou past.
Succes met je keuze. Maar wat je ook doet, het is goed. Als jij er maar achter staat.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Van B naar L dressuur maak je WP vol, is overgang groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:41

Ik wilde met 10 punten over, ik had er 11 en toen besloot ik nog 1x B te starten op een vreemde locatie (jonge pony). Toen ging 1 van de proeven echter behoorlijk de mist in, dus besloten daarna nog een keer B te starten. Toen behaalde we 4 winstpunten en ben ik dus met totaal 16 punten overgegaan naar het L.

Mij is het wel tegen gevallen maar dat was niet onverwacht omdat mijn pony het verruimen nog niet beheerst en het wijken nog heel onbevestigd is (ene keer gaat het goed, andere keer niet). Dus om winst te rijden in het L1 mag er bij ons in de andere onderdelen echt niets mis gaan! Toch vind ik het nu uitdagender om L proeven te blijven rijden, al zijn mijn punten dan niet zo hoog als in het B.

Persoonlijk vind ik direct bij 10 punten overgaan alleen zinvol als je ook regelmatig 190+ kan scoren. Maar tot 30 punten doorrijden vind ik ook weer een beetje zonde van mijn centjes.. dan neem ik liever extra les ;)
Met het flexibele starten zou ik het gewoon proberen. Je kunt altijd nog eens terug naar de B als je het vond tegenvallen :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers