Longeren paard draait weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 00:35

Sinds kort bezig met het longeren van een jong paard. Begin gaat goed maar al redelijk snel draait ze weg en gaat rennen. Ze loopt daarbij indien nodig dwars door de zweep heen.
Ik zoek hulp en tips. Wil niet dat ze leert dat ze hiermee het longeren beeindigd.


Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 00:52

Misschien ga je te snel en wil je teveel?

Probeer alleen te trainen op succes. Wat gaat er wel goed? Dan gelijk stoppen voordat je het punt bereikt dat ze wil gaan rennen. Zo kun je uiteindelijk steeds verder bouwen. Heb je enig idee waarom ze überhaupt gaat rennen? Wat zijn de signalen? Wanneer? Wat toont ze? En wat bedoel je met door de zweep geen rennen, hoe heb je dan de zweep gebruikt? Grofheid is nooit een goede manier van communiceren.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 00:57

Sowieso dus nooit stoppen zodra ze dat doet. Altijd weer oppakken en doorgaan zonder je frustratie te laten gelden.
Het is saai, je vraagt veel van het paard en er is eigenlijk geen direct doel (wanneer krijgt paard beloning).

Wanneer en hoe beloon je?

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 00:58

Heb meerdere ideeen waarom ze zou kunnen rennen. Welke de juiste is ben ik nog niet uit. Ik maak gewoon een punt tussen haar hoofd mijn hand en de longeerzweep. Ik hoef niet veel met de zweep te doen om haar te laten bewegen, maar zodra ze draait is het alsof ze hem niet meer ziet en loopt ze gewoon door ook al wapper ik ermee.

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 01:00

Hutcherson schreef:
Sowieso dus nooit stoppen zodra ze dat doet. Altijd weer oppakken en doorgaan zonder je frustratie te laten gelden.
Het is saai, je vraagt veel van het paard en er is eigenlijk geen direct doel (wanneer krijgt paard beloning).

Wanneer en hoe beloon je?


Zodra ze dat doet, bijft ze het doen. Ik krijg dan geen goede momenten meer. Omdat ze jong is en nog geen spier heeft lijkt het me niet ok om 2 uur door te gaan.

Ik beloon vooral met stem als ze netjes blijft lopen, soms een aai over de hals als ze het goed doet en ik haar vraag naar me toe te komen.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 04:07

Paarden hebben respect voor een zweep als ze leren dat die kan ‘bijten’. Daarvoor moet je werken in stappen, wijzen - zwiepen - tikje - beste mep. Sommige paarden hebben stap 3 en 4 nooit nodig omdat die zwiepen al heel indrukwekkend vinden maar wat pittigere paarde blijven doorvragen. Als je nooit verder gaat dan een beetje zwiepen leert zo’n paard alleen maar dat een zweep prima genegeerd kan worden.

Uiteraard ga ik er vanuit dat je je paard goed hebt voorbereid en dat het concept ‘wijken voor druk’ er goed inzit!

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 06:27

Tja wijken voor druk gaat opzich goed omdat ze het de eerste rondjes echt prima kan denk ik? Uiteraard is ze jong dus heeft ze het net geleerd.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 06:59

Maar als je alleen stem geeft om te belonen, of een aai over de hals... Waar doet ze het dan voor? Werk je wel eens met voertjes?


Amber_anne

Berichten: 6898
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 07:11

Wat gebeurt er als je het rondje kleiner maakt waarin je longeert. Dat je zelf mee loopt de hele tijd. Ook zou ik groter belonen en echt zodra je ook maar het kleinste positieve ding ziet. Als ze toch gaat lopen zou ik haar gewoon uit laten razen en dan naar je toe halen. Dan vanaf het midden gewoon weer beginnen met longeren en dan afsluiten,al zijn het maar 5 passen

Ik ben bij dit probleem eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje van hoe je longeert en wat er precies gebeurt als ze gaat lopen.

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 07:28

Draait ze binnendoor of buitenom als ze wegrent? Bij de een is de sleutel een zweep op de schouder richten zodat ze niet naar binnen kan komen. Bij de ander het goed contact houden op de lijn zodat je voelt wanneer ze wil gaan en dan het hoofd naar binnen halen. Maar het vergt handigheid en snelheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 07:44

draai ze altijd op links of als je op rechts logeert,

dan zou ik een beginnen op die kant, dus als je links om longeert en ze draait naar rechts zou ik op rechts beginnen, korte stukjes en dan op links korte stukjes en dan op rechts

fff wat werk maar je moet haar de afleiding geven en sommige paarden hebben voor al in het begin wat moeite om te lang op een hand te lopen

als je een koppelstukje gebruikt hoef je niet steeds de longeerlijn om te steken

ik zou ze niet bijzetten , ze moet onbelast haar balans kunnen vinden, anders gaat ze mogelijk compenceren en dat wil je ook niet

en niet te lang longeren, stop en wees blij als ze drie rondjes links en rechts om kan lopen- ook al is het in stap- dat ga je uitbouwen

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 08:23

Hutcherson schreef:
Maar als je alleen stem geeft om te belonen, of een aai over de hals... Waar doet ze het dan voor? Werk je wel eens met voertjes?


nee met voer werk ik eigenlijk nooit. Ben altijd bang dat ik een bedel paard krijg en het is me eigenlijk altijd zonder gelukt.

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 08:24

Amber_anne schreef:
Wat gebeurt er als je het rondje kleiner maakt waarin je longeert. Dat je zelf mee loopt de hele tijd. Ook zou ik groter belonen en echt zodra je ook maar het kleinste positieve ding ziet. Als ze toch gaat lopen zou ik haar gewoon uit laten razen en dan naar je toe halen. Dan vanaf het midden gewoon weer beginnen met longeren en dan afsluiten,al zijn het maar 5 passen

Ik ben bij dit probleem eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje van hoe je longeert en wat er precies gebeurt als ze gaat lopen.


Als ik het rondje kleiner maakt zoekt ze duidelijk ook naar de ruimte om te draaien, alleen lukt dat dan niet meer. Bij elke poging dat ik het rondje geleidelijk groter ga maken gaat het direkt weer mis.
Filmpje heb ik nog niet kunnen maken.

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 08:27

Caira schreef:
Draait ze binnendoor of buitenom als ze wegrent? Bij de een is de sleutel een zweep op de schouder richten zodat ze niet naar binnen kan komen. Bij de ander het goed contact houden op de lijn zodat je voelt wanneer ze wil gaan en dan het hoofd naar binnen halen. Maar het vergt handigheid en snelheid


Zowel binnendoor als buitenom, dat is ook het lastige moet overal op bedacht zijn. Ook doet ze het zowel linksom als rechtsom.
Ook vertrouw ik haar nog niet helemaal dat ze mij niet omver gaat lopen, omdat ik pas net met haar begonnen ben. Overigens is ze hiervoor door anderen gelongeerd dus gok zo maar dat ze hier al vaker mee is weggekomen.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4689
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 08:43

Werk je in een longeerbak of een grote rijbaan?

Mijn paard vond een grote baan en geheel op eigen benen moeten lopen echt heel moeilijk.
Als ik een cirkel afzette dan ging het een stuk beter. Na dat hij echt goed door had wat er van hem verwacht werd, ging het in een grotere baan ook weer goed.

En die van mij draaide om als ik per ongeluk teveel richting zijn hoofd kwam.
Ik moest er goed voor zorgen dat ik zelf meer schuin achter hem stond, zodat ik hem naar voren dreef.

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 08:54

werk nu in de longeercirkel, maar had het idee het ook eens in de rijbak te proberen, omdat dat wellicht minder zwaar is. Ze heeft nog weinig spier en is nog jong.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:42

Mijn verzorgpaard was ook een draai om en ren weg paard, had je ook niets te zeggen meer omdat hij het iedere keer probeerde.

Ik heb het uiteindelijk eruit gekregen door circle iets kleiner te houden en wat meer richting achterhand te lopen, mijn lichaam drukte zo te zeggen het paard voorwaarts.
Dit heb ik eerst in stap gedaan, en op goede stukken goed beloond en de volgende dag weer verder gegaan.
Dit heb ik langzaam uitgebreid naar draf en uiteindelijk ook galop.

Hij wou wel eens omdraaien maar omdat ik steeds bij de achterhand liep, kon hij niet omdraaien.

Nu kan ik normaal in midden staan, en grote circle.

Met bij de achterhand staan bedoel ik niet letterlijk zo, je wilt geen trap krijgen.
Maar ik heb wel een driehoek geformt met longeer en zweep, uiteraard stond ik nog wel ver van de achterhand zodat ik veilig sta.

De zweep zelf is vrij weinig van toepassing geweest, is meer als stuur gebruikt en bij proberen te omdraaien toch wel akelig dichtbij geweest. (Met de longeerzweep van mij kon ik goed laten "klappen" in de lucht vlak bij hem, hij heeft voor dit geluid altijd respect gehad)

Natuurlijk is ieder paard anders, maar ik wou jou graag mijn ervaring laten lezen.

Sintara

Berichten: 7377
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:58

Probeer het eens wat korter te houden. Drie rondjes de ene kant op, twee de andere. En weer omdraaien. En een overgang. En weer de andere kant op. Zo verzuurt ze niet snel en hou je ze makkelijker enthousiast. Na tien minuten ga je dan even aan de hand dingen doen, voorbenen een stapje opzij vragen, achterbenen een stapje opzij. Een keertje twee stappen achterwaarts. Dan eens een hele lange zijde gewoon suf stappen en niks vragen.. Eventueel weer 5 minuten longeren. En dan stoppen.

Zie alles als een spelletje, en dat zij op zoek moet naar het antwoord. Doe enthousiast als ze het goed doet, zelfs al is het simpel.

Jonge paarden vinden dit soort training vaak geweldig

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 10:04

volgens mij sta ik wel in de juiste driehoek, vaak versnelt ze eerst wat zodat ik wat achter de feiten aanloop, dan komt er net even een seconde minder druk op de lijn waar zij dan kans ziet gelijk om te draaien. Ik heb in reactie daarop ook geprobeerd een zwieper of klap met de zweep om haar nog harder te vragen dat werkte welgeteld 2x, daarna niet meer. Ik raak haar daarbij niet, ik wil niet dat ze uit angst gaat werken dus heb het daarbij gelaten.

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:18

Draait ze binnendoor of buitenlangs om? Mijn jonkie deed het ook op het begin. Was voor hem een kwestie van uitdagen en aangeven dat hij het wel weer mooi vond geweest :j Ik heb het opgelost door hem de hele tijd met zijn hoofd erbij te houden en veel overgangen te maken. En natuurlijk goed opletten dat je het ziet aankomen en het paard voor kan zijn door hem weer goed vooruit te sturen.
Afwisseling is belangrijk bij jonkies. Longeren wordt ook al gauw saai. Je kunt de ene keer met lijn longeren en de andere keer bijvoorbeeld zonder :) Je zou (wanneer ze wat verder is) een keer een balkje neer kunnen leggen. En daarna misschien wel twee balkjes. Of een nieuw knopje, zoals laaaaag (hoofd naar beneden en rug lang maken) of halthouden. Achteruit? Noem maar op!

Ik raad voerbeloning heel sterk af, en al helemaal bij een jong paard. Mijn ervaring is dat ze er erg hebberig van worden en heel afwachtend gaan lopen. Ik geef mijn jonkie nooit snoepjes oid. Die beloon ik met stem :D

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:28

Goed longeren is echt veel moeilijker dan de meeste mensen denken. Als je het echt goed kunt kun je een paard puur door jouw houding en bewegingen (nee, niet slaan met de zweep) alles laten doen wat je wilt, inclusief omdraaien, versnellen, vertragen, halt houden, naar je toe komen, van je af lopen en ook lang en laag lopen.

Longeren zonder lijn is fijner voor de belasting van de benen van een paard. En dat kan overigens ook in een grote bak of weide.

Heel vaak begrijpen paarden niet wat de longeerder bedoeld en dan ontstaat een renpartij, of andere vormen van protest. Paard raakt in de war, of wordt overvraagd, of allebei.

Longeer niet te lang, voor een jong paard is 20 minuten al zat. Eindig op een moment dat het allemaal lukt.

Als je paard gaat rennen kun je hem in kleinere cirkels sturen, het rennen houdt dan wel op.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 10:38

Hevonen schreef:
Goed longeren is echt veel moeilijker dan de meeste mensen denken. Als je het echt goed kunt kun je een paard puur door jouw houding en bewegingen (nee, niet slaan met de zweep) alles laten doen wat je wilt, inclusief omdraaien, versnellen, vertragen, halt houden, naar je toe komen, van je af lopen en ook lang en laag lopen.

Longeren zonder lijn is fijner voor de belasting van de benen van een paard. En dat kan overigens ook in een grote bak of weide.

Heel vaak begrijpen paarden niet wat de longeerder bedoeld en dan ontstaat een renpartij, of andere vormen van protest. Paard raakt in de war, of wordt overvraagd, of allebei.

Longeer niet te lang, voor een jong paard is 20 minuten al zat. Eindig op een moment dat het allemaal lukt.

Als je paard gaat rennen kun je hem in kleinere cirkels sturen, het rennen houdt dan wel op.



Eens, ik ben dan ook echt op zoek naar de oorzaak waarom ze het doet.
Gebeurd al na 10 min, ben echt niet lang bezig.
Waar ik aan gedacht heb:
onbalans
onbegrip
opbouwen spieren
concentratie spanne zowel bij haar als bij mij
vaker mee weg gekomen, dus niet zoveel plezier in het longeren in het verleden
longeerlijn niet constant dezelfde druk
het kan zoveel zijn.

Kleine cirkels wil ik ook niet teveel vragen, ze is nog zo jong.

Bij longeren zonder lijn wil ik eerst wat werken aan onze band en vertrouwen, ben nog maar heel kort met haar bezig.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:48

Je staat waarschijnlijk ook te ver naar voren, bij dit soort problemen mag je veel verder naar achter staan. Ruim achter de schouder, zodat je een drijvende kracht blijft. Dat zal al helpen tegen omdraaien, maar nog belangrijker, sta je te ver naar voren dan is de motor weg zodra ze draaien en loop je achter de feiten aan.

Maar eigenlijk is het handiger om gewoon een paar keer een longeerles of grondwerkles te nemen zodat je leert wat je enkel al met lichaamstaal/houding en locatie kan doen.

"Een draver, is gaver" :D

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-20 10:52

bij het wandelen mag ze niet voor me komen, bij het longeren moet ik meer naar achteren, dit zou wel eens verwarring bij haar kunnen veroorzaken. Hoe maken jullie dit verschil duidelijk?
Ik probeer dit met lichaamstaal, maar probeer dit helderder in beeld te brengen nu.
Grondwerk en longeerles ga ik ook wel doen.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Longeren paard draait weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:10

Waarom is dat verwarrend, je staat met longeren niet naast haar hoofd toch? Als je voor het paard staat is het niet gek dat ze omdraaien wanneer je wel drijft, jouw hand zegt vooruit, jouw lichaam blokt de voorkant, dus omdraaien (of omhoog) is de enige optie.

Bij jonge paarden is het belangrijk heel bewust te zijn wat je doet omdat ze nog niet gewend zijn ons ‘fouten’ zelf op te lossen. Mijn paard snapt nu echt wel wat ik bedoel met bepaalde houdingen, ook wanneer ik ze niet 100% correct uit voer. Een jong paard heeft dat nog niet geleerd.

"Een draver, is gaver" :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers