FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 23:34

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Foto: prugelpiet


Het FEI doet een oproep niet zomaar te plassen in de stal. De afgelopen tijd zijn een aantal dopingzaken behandeld geweest door het FEI Tribunaal. Telkens was de conclusie dat het paard positief testte omdat een groom in de stal had geurineerd.

Meerdere grooms slikten medicatie en hebben de verboden stoffen via urine - onbewust - doorgegeven aan de paarden. Zo werden enkele paarden betrapt met antidepressiva in het bloed. Met gevolg dat de paarden werden uitgesloten. De ruiter, die steeds verantwoordelijk is, kreeg vervolgens een boete of schorsing.

Het FEI waarschuwt nu voor de vaststellingen en doet een oproep aan ruiters en grooms deze gewoonte te stoppen.

Anoniem

Re: FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:41

Goed om te weten. Dus ook niet meer in de trailer jongens!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 00:13

Hoe werkt dat? Paard is meestal piepert met eten, dus ondergepiest hooi/stro eten ze zelden. Hoe komt het dus van plasje in de box in het paard terecht?

Utixo

Berichten: 6572
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 00:19

tamary schreef:
Hoe werkt dat? Paard is meestal piepert met eten, dus ondergepiest hooi/stro eten ze zelden. Hoe komt het dus van plasje in de box in het paard terecht?


Ze halen urine van het stro af. En als de groom er geen bordje bij heeft gezet dat ze daar geplast heeft, kunnen ze dus zomaar de urine van de groom te pakken hebben ipv die van het paard.

Ik moest wel even grinniken om de antidepressiva. Hoe vaak zit het voorgekomen zijn voor er ergens bij de FEI een lichtje ging branden?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 02:18

Utixo schreef:
Ze halen urine van het stro af. En als de groom er geen bordje bij heeft gezet dat ze daar geplast heeft, kunnen ze dus zomaar de urine van de groom te pakken hebben ipv die van het paard.

Ik moest wel even grinniken om de antidepressiva. Hoe vaak zit het voorgekomen zijn voor er ergens bij de FEI een lichtje ging branden?


Ze halen urine van het stro af? Hoe kom je daarbij? Ze testen het bloed van het paard. Paard zal dus het stro toch echt hebben opgegeten

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 05:11

Ik heb nog nooit anders geweten dat ze het paard in een stal met vers strooisel zetten ?

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 06:36

Het klinkt mij in de oren als een slap excuus van eigenaren/trainers die hun medewerkers ergens de schuld van in de schoenen willen schuiven.
a.k.a broodje aap

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 06:44

Dit klinkt als een heel raar verhaal... Urine van het stro af halen? Hoe? Ik dacht dat de meeste paarden op wedstrijd op houtkrullen staan? Dat eten paarden al niet. Ik heb ook nog geen paard ontmoet dat ondergeplast stro en/of hooi eet?

Ik neig ook naar Senna haar conclusie :?.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 06:51

Er zijn mij experimenten bekend in draf- rensport Frankrijk, waarin paard A een injectie krijgt met medicijn in een box met stro.
Later wordt paard B in dezelfde box gezet. Paard B is helemaal schoon van medicijnen.
Toch werd dit paard B bij dopingcontrole met urinetest positief getest op het medicijn van paard A.
Oorzaak...eten van besmet stro.


De urinetesten zijn zo gevoelig dat minimale sporen in geconcentreerde urine worden aangetoond. Zoveel paarden zijn positief getest op menselijke medicijnen of medic8jnen van andere paarden. Zeker in draf en rensport worden op een wedatrijdag de boxen op wedstrijddagen door verschillende paarden gebruikt.

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:56

Dorine92 schreef:
Utixo schreef:
Ze halen urine van het stro af. En als de groom er geen bordje bij heeft gezet dat ze daar geplast heeft, kunnen ze dus zomaar de urine van de groom te pakken hebben ipv die van het paard.

Ik moest wel even grinniken om de antidepressiva. Hoe vaak zit het voorgekomen zijn voor er ergens bij de FEI een lichtje ging branden?


Ze halen urine van het stro af? Hoe kom je daarbij? Ze testen het bloed van het paard. Paard zal dus het stro toch echt hebben opgegeten


Wat ik nog weer van een paar jaar terug van de doping testen uit de eventing, vingen ze de urine op, met een potje aan een stok. Plaste het paard niet werd er pas een potje bloed getrokken.

Dus uiteindelijk zou het via stro, hooi, binnen moeten zijn gekomen...

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:01

Urine van het paard wordt idd in een potje aan een lange stok opgevangen. Dit wordt in een speciale doping box gedaan en dus niet in het paard zijn eigen box. Soms kan het in overleg ook nog buiten de box geprobeerd worden. Als het paard weigert te plassen wordt er overgegaan tot bloed afnemen.

Ik vind het wel een hele makkelijke zondebok. Oh maar de groom heeft in de stal geplast.

Zoolgangster

Berichten: 9583
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:10

senna21 schreef:
Het klinkt mij in de oren als een slap excuus van eigenaren/trainers die hun medewerkers ergens de schuld van in de schoenen willen schuiven.
a.k.a broodje aap




Inderdaad, ook al is het een feit dat dopingtests behoorlijk gevoelig zijn.
In ieder geval zou het vanaf nu niet meer door het stalpersoneel kunnen komen... Er zal een andere smoes verzonnen moeten worden.

anjali
Berichten: 15072
Geregistreerd: 25-07-15

Re: FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:01

Ik heb wel eens een pensionhouder in de (gehuurde) box van mij paard zien plassen. Ik vond dat best vies hoor.Vieze kerel.Daar moet mijn paard dan in slapen en eten.Die stal is van hem maar het strooisel is van\voor mij en mijn paard.Daar betaal ik voor. En dit ging dan niet om dopingcontroles.Ik ben niet lang op die stalling gebleven.

lene

Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:11

Ik heb in het verleden rond doping bij paarden gewerkt en de methodieken zijn inderdaad in die mate gevoelig dat in theorie door het eten van gecontamineerd stro een paard positief kàn testen. Ik zeg wel degelijk, kàn. In de praktijk zal dit vooral een kwestie zijn van op basis hiervan kunnen de advocaten van de eigenaar voldoende onzekerheid aantonen, nl. er is een kans dat dit de verklaring is, en niét dat ik mijn dier heb behandeld. Door dit nu zo in het groot naar buiten te brengen sluit de FEI deze piste af. In de toekomst zullen ze dit niet meer toestaan als "excuus" voor een positieve test, want ze hebben er voldoende voor gewaarschuwd.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Re: FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:15

Yeah right!! Lag me rot om dit bericht. Allemaal depressieve grooms zeker die elke dag zwaar pijn lijden!?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:35

Ik snap uberhaupt dat plassen in de box niet. Daar slaapt je paard! Echt heel goor vind ik dat. Ga dan op een emmer zitten en spoel het weg.

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:48

Nou ik dacht eigenlijk al dat ik gek was. Ik las het verhaal en het eerste wat ik dacht was, jee, wie plast er nou in de stal van een paard?? In plaats van het doping verhaal. Ik vind het maar een vieze gedachte überhaupt.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:54

Het paard plast er ook in dus zo vies is het niet _O- _O-

Dat terzijde is het wel een heel bijzonder verhaal..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:57

Muronia schreef:
Nou ik dacht eigenlijk al dat ik gek was. Ik las het verhaal en het eerste wat ik dacht was, jee, wie plast er nou in de stal van een paard?? In plaats van het doping verhaal. Ik vind het maar een vieze gedachte überhaupt.

Ik. Geen toiletten op stal, dus ik plaste waar hij dat ook deed. Ik snap daar t probleem niet van, die drie druppels van mij waren in verhouding met zijn IJsselmeer helemaal niks :D.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Re: FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:15

Er plassen zo veel mensen in een box of trailer op wedstrijd. Je zal hoge nood hebben. Plus, de toiletten zijn er ook niet altijd proper. Dan zit ik ook liever op het stro

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: FEI waarschuwt positieve dopingtests door plassen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:20

Ik had er serieus nog nooit van gehoord. En ik vind het ook echt geen prettig idee. Maar goed, ieder zn eigen..

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:28

Popstra schreef:
Yeah right!! Lag me rot om dit bericht. Allemaal depressieve grooms zeker die elke dag zwaar pijn lijden!?


Ik denk dat je dat zwaar onderschat aan je reactie te zien. Het komt onder grooms veel meer voor dan je denkt, ook door het vaak zware en eenzame werken.
Grooms hebben vaak niet de tijd om even naar het toilet te lopen, omdat dat vaak een heel eind lopen is op internationale wedstrijden en simpelweg omdat de tijd er niet voor is. Ik vind het dan dus ook niet zo gek dat ze urineren in de stal.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:34

Oh ik ken er genoeg die het doen hoor.
Ik heb het zelf ook wel gedaan!
Wel goed om op te letten trouwens, anders heeft mijn vriendin met pech een doping positief paard.
Ook niet helemaal de bedoeling...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:35

Muronia schreef:
Ik had er serieus nog nooit van gehoord. En ik vind het ook echt geen prettig idee. Maar goed, ieder zn eigen..

Ik je broek plassen is nog onprettiger.