vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
lukka63
Berichten: 1405
Geregistreerd: 13-09-06

vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 11:08

Ons huis is verkocht, we hebben een optie op een mooi vrij gelegen kavel.
Minpunt is dat dat deze in waterwingebied ligt,dus warmte pomp in bodem is meteen van de kaart,houtkachel mag ook niet want natura 2000 gebied.

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen met een luchtwarmtepomp en vloerverwarming.
Hoe hoog zijn nu de energiekosten echt?
Lukt het om ook in winter een aangenaam klimaat te krijgen.
Natuurlijk komen er ook zonnepanelen !


lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:11

Ik volg dit even, ik heb helaas geen antwoorden voor je. Wij zijn ook bezig met een lucht warmtepomp icm met zonnepanelen. Bij ons komt er wel een houtkachel bij in de woonkamer. Wij zijn een nieuw huis over ons oude huis heen aan het bouwen, praktisch nieuwbouw eigenlijk.

<3 Milan 12-10-2017 <3
<3 Elise 25-08-2020 <3

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:12

Ik heb net een huis laten bouwen in buitengebied met een lucht-warmtepomp. Warm houden was van 't voorjaar echt geen probleem. De nieuwbouwhuizen van tegenwoordig zijn echt zo enorm goed geïsoleerd. De warmte uit je huis krijgen is een grotere uitdaging ;)

Edit: qua energiekosten kan ik nog niet zoveel zeggen omdat we heel lang nog op de bouwstroomkast hebben gezeten en dat is apart afgerekend.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:42

Hier een vrijstaande woning met lucht warmtepomp. Ik kan je helaas geen antwoord geven op de vraag over de energiekosten. Onze warmtepomp staat sinds we erin zitten vaak op storing. Een onderdeel is besteld en gaat vervangen worden. Dus op dit moment is hij niet betrouwbaar. Daarnaast hebben we ook idd nog lang op bouwstroom gezeten.

Ik wil je wel als tip geven dat je echt de ruimte moet nemen voor je warmtepomp en installatie. Het neemt best veel ruimte in beslag.

Het valt ons trouwens tegen hoe warm onze woning deze zomer is geweest. Het is op dit moment nog steeds 24 gr bij ons binnen. Voor nu een heerlijke temperatuur. Maar met die warme dagen was het gerust 26-28 graden beneden. Ook met luchten kregen we het amper koeler.

lukka63
Berichten: 1405
Geregistreerd: 13-09-06

Re: vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 11:59

terug koelen een paar graden met warmtepomp werkt dus niet?

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:18

Wij hebben een huis van het principe morgen wonen. Als je daar op googelt vind je wel wat. Dat zijn dus wel rijwoningen, wij hebben een tussenwoning, dus dat is allicht iets gunstiger dan vrijstaand.

Wij hebben ongeveer 22 zonnepanelen, een warmtewisselaar en heel goeie isolatie. Daarmee hebben wij 0 stroomkosten, krijgen zelfs nog terug.

De isolatie zorgt ervoor dat het niet snel warm wordt in huis, maar het koelt ook moeilijk af. Onze vloerverwarming is misschien 5 dagen per jaar aan, omdat we niet lager dan 19 graden zakken. In de zomer wordt het warm, maar met 37 graden buiten, was het 27graden binnen. Wij hebben geen rolluiken, zonneschermen of zonwerende gordijnen en hadden die dag bezoek in de tuin, dus veel in en uit lopen.

Warmte kwijtraken is bij ons de truc om 's nachts het dakraam open te zetten , zodat de warmte onder het dak weg kan.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:24

Onze warmtepomp kan inderdaad ook koelen. Dat scheelt een paar graden. Met de hittegolf was het rond de 25 graden beneden. Boven wel echt richting de 28. Precies wat de anderen ook zeggen. Warmhouden zou ik me echt geen zorgen om maken. Warmte kwijtraken wel. Rolluiken, screens of iets in die richting moeten het wel iets beter maken.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:16

lukka63 schreef:
terug koelen een paar graden met warmtepomp werkt dus niet?


Die van ons kan inderdaad ook terugkoelen. Ik geloof tot 2 graden. Alleen lukt dat niet ivm die storing waar hij steeds op staat.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:23

Mijn man werkt in de installatiewereld en geeft aan dat het koelen met een warmtepomp een wassen neus is. Leuk item maar functioneel heb je er niet heel veel aan.
Wil je echt koelen, dan zal je een airco moeten aanschaffen.

Wij hebben gekozen voor een pelletkachel ipv een warmtepomp.
Daarnaast hebben wij heatpipes op het dak (40st op de dakkapel) die ons water verwarmd dmv zonnewarmte. Zo hoeven wij alleen in de winter en als het dagen achtereen bewolkt is de kachel te gebruiken.

Voor de stroom hebben we zonnepanelen, die leveren meer op dan we verbruiken. We hebben dus 0 op de meter en daarmee alleen vast recht kosten voor elektra (hebben geen gasaansluiting) en inkoop van de pellets.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

lukka63
Berichten: 1405
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 13:23

@delphi wat een vervelende toestand zeg,gaat het om een nieuw systeem?

lukka63
Berichten: 1405
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 13:25

We overwegen zeker om te kijken wat we bv voor de slaapkamer aan airco kunnen voorbereiden.
Pelletkachel mag ook niet helaas.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:10

Wij wonen nu een vijftal jaar in onze nieuwbouwwoning, en hebben een lucht-water warmtepomp met vloerverwarming. Nog geen zonnepanelen, moeten we eigenlijk echt eens werk van maken. Heel tevreden van! Geen enkel probleem om het huis lekker warm te krijgen in de winter, en we hebben de warmtepomp twee jaar terug laten aanpassen zodat we ook kunnen koelen via de vloerverwarming, wat echt super aangenaam is bij een hittegolf (hier is het rond de 24,5° als het buiten heel warm is en de koeling opstaat, vroeger was het hier bij zo’n weer gemakkelijk 28°). De elektriciteitsrekening valt goed mee.

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:10

Wij hebben ook een warmtepomp, en idd, dat terugkoelen stelt écht niks voor. Volgend jaar laten wij een airco installeren. Het was hier namelijk 30 graden in huis deze zomer

Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Re: vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:26

Over het terugkoelen met een warmtepomp met vloerverwarming en een wtw terugwin installatie hoor ik bij ons alleen maar positieve verhalen, dit zijn géén verhalen van installateurs want ik heb al gemerkt dat het echt een wc eend wereldje is. Wij hebben ons er goed in verdiept en ook heel veel gebruikers ervaringen gelezen plus een transmissie berekening laten maken. De wtw terugwin installatie die de installateur ons aanbeveelde was bij ons een groot fiasco geworden omdat die veels te weinig capaciteit had voor de ruimte. Zelf meedenken en uitzoeken/vergelijken is echt heel belangrijk. Onze installateur werkt net als veel anderen maar met 1 of 2 merken en wij wilde alle vrijheid dus hebben de warmtepomp ergens anders gehaald.




Wij hebben een warmtepomp, wtw, vloerverwarming en isolatie met een minimale RD waarde van 5,5. Daarnaast hebben wij 20 zonnepanelen waarvan er volgend jaar nog 20 bijkomen en hebben wij een grote houtkachel om op koude dagen snel de woonkamer een paar graden bij te verwarmen.

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:27

Kun je geen infrarood verwarming gebruiken?
Zijn tegenwoordig prachtige oplossingen voor. Zeker aangezien je zonnepanelen kan gaan gebruiken.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:35

Wij hebben vorig jaar een nieuw huis gebouwd
Enige keuze was warmtepomp want gasaansluiting krijg je niet meer
Koelen is geen optie
Duurt veel te lang om over te schakelen en daarna gaat het toch maar om enkele graden
Energierekening stelt weinig voor
Is maar paar tientjes
Maar dat mag ook wel want de hele installatie is 10 x zo duur dan een gewone cv ketel

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:44

Als er geen domme ontwerpfouten worden gemaakt dan krijg je het met een lucht/water warmtepomp net zo warm als met een HR ketel. Echter een lucht/ water warmtepomp is in Nederland technisch nog in de kinderschoenen. Bijvoorbeeld de keuze van het koudemiddel is een probleem. Ook zijn er installaties waarvan de buitenunit zowel met ventilator danwel volkomen geluidloos zijn zonder ventilator. Gemiddeld zal men in Nederland, techniek, geld afwegende en ventilator geluid accepteren eventueel met extra omkasting uitkomen op R32. In zo’n geval zou ik als natte vingerwerk bij vrijstaand nieuw, tot 600 m3, 2 personen, normaal douchen, normale winter, gokken op een verbruik van 3500 - 4000 KW per jaar voor alleen de warmtepomp voor verwarmen inclusief de warmwater voorziening. Zonnepanelen, realiseer je wel dat de saldering afgebouwd wordt, dus Ik zou er niet teveel nemen, 3500 Wp aan panelen en afgetopt op 3000 WP is mijn persoonlijke smaak bij 2 personen. De warmtepomp heb Ik overwogen omdat ikzelf kan plaatsen maar Ik heb zojuist een HR ketel laten plaatsen. Reden niet relevant. Tevens raad Ik af om de omvormer in een leefruimte te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 01-09-20 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Re: vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:46

Nico
Te technisch voor mij :D

Omvormer niet in huis ivm brand?

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:03

[***] schreef:
Nico
Te technisch voor mij :D

Omvormer niet in huis ivm brand?


Correctie: omvormer niet in een leefruimte.

Warmteontwikkeling. Geluid, voorbeelden de chinees Growatt tikt met opstarten. De Fronius uit Oostenrijk maakt teveel ventilator lawaai.
Een goede technische, brandveilige en geventileerde afgescheiden ruimte in de woning is bij nieuwbouw geen probleem.
Opbrengst van 10 stuks 3345 Wp afgetopt op 3000 Wp. Nu om 18.13 uur 610 W en dagopbrengst 7,5 KW, max opbrengst 20 KW bij zonnige dag op plat dak. Augustus 367 KW opbrengst.

lukka63
Berichten: 1405
Geregistreerd: 13-09-06

Re: vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 18:39

Oeps wat een technische kreten;)
1 aannemer heeft al een upgrade gedaan van de warmtepomp van 5kw naar 7kw.En een monoblokunit buiten die redelijk stil is
Boiler keuze tussen 200 of 300 liter.

Klopt ja van de saldering,vind heel lastig wat is wijsheid,panelen komen indaks,wat fraaier beeld geeft maar uitbreiden zal niet kunnen.
We streven niet naar nul op de meter,maar hebben ook geen zin in torenhoge energierekening.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:13

lukka63 schreef:
@delphi wat een vervelende toestand zeg,gaat het om een nieuw systeem?


Ja gloednieuw zelfs! We zitten er nog maar ruim 4 maanden in, dus zo nieuw.

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:28

Hannanas schreef:
Kun je geen infrarood verwarming gebruiken?
Zijn tegenwoordig prachtige oplossingen voor. Zeker aangezien je zonnepanelen kan gaan gebruiken.

Dit wilde ik ook opperen, al heb ik er (nog) geen ervaring mee. Maar wel geïnteresseerd of dit werkt. Wij leveren namelijk veel energie terug.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

lukka63
Berichten: 1405
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-21 18:20

Ik ben heel nieuwsgierig hoe het nu met strenge vorst is zijn met name de vrijstaande woningen nog steeds comfortabel warm?

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: vrijstaande nieuwbouwwoning met lucht warmtepomp ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:40

Yep, hier vrijstaand, in de polder en we pakte afgelopen weekend met de storm vol de wind. Toen we 's morgens beneden kwamen was het 19 graden en rond eind van de ochtend was het alweer 21,5.

Alle zonnige dagen was het eerder te warm dan te koud en stond de warmtepomp uit en waren de zonnepanelen aan het terugleveren. Dan staat de pomp alleen in de ochtend en avond even aan.

Al met al denk ik dat het valt of staat met goede isolatie. Wij hebben een nieuw gebouwd huis, extreem goed geïsoleerd en de warmtepomp trekt het prima. De buitenunit stond overigens niet de wind.

lukka63
Berichten: 1405
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-21 18:55

_Nelleke_ schreef:
Yep, hier vrijstaand, in de polder en we pakte afgelopen weekend met de storm vol de wind. Toen we 's morgens beneden kwamen was het 19 graden en rond eind van de ochtend was het alweer 21,5.

Alle zonnige dagen was het eerder te warm dan te koud en stond de warmtepomp uit en waren de zonnepanelen aan het terugleveren. Dan staat de pomp alleen in de ochtend en avond even aan.

Al met al denk ik dat het valt of staat met goede isolatie. Wij hebben een nieuw gebouwd huis, extreem goed geïsoleerd en de warmtepomp trekt het prima. De buitenunit stond overigens niet de wind.


Goed om te horen,ons huis wordt dit jaar gebouwd dus goed geïsoleerd en triple glas.