Onverklaarbare paniekaanvallen, tips??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Onverklaarbare paniekaanvallen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 19:36

Mijn paard begon begin juli ineens met het enorm zwiepen van haar staart. Tijdens het rijden werd dit erger en erger, tot ze echt in paniek raakte (vluchten/bokken).
Omdat het zo warm was, dacht ik aan vliegen. Helaas accepteerde ze geen vliegendeken.

Maar enkele dagen later werd ik gebeld dat het helemaal foute boel was. In zoverre dat ze zo gestressed was dat ze een bloedneus had. Ze hebben haar uit de paddock moeten halen, omdat ze helemaal wild werd en zich zelfs tegen het schrikdraad gooide. Ze was helemaal niet meer ‘op deze wereld’ en de therapeut die erbij kwam kreeg haar uit haar shocktoestand.
Met spoed de DA gebeld, die heeft haar gesedeerd en tijdens die sedatie hebben we het vliegendeken op kunnen leggen. Sindsdien accepteert ze de deken.

Sindsdien kan ze niet meer zonder vliegendeken. Ook niet wanneer het regent en er amper vliegen in de buurt zijn. Vliegendeken af = paniekaanval. Ze gaat zwiepen, gooit haar bil tegen de muur, trappen, stampen, bokken, vluchten en pure angst in haar gezicht. Het lijkt alsof ze dan weer in die shock-toestand dreigt te komen.. dan gooi ik gauw weer de vliegendeken erop.

Rijden kan nu enkel met een vliegendeken op.
Buitenrijden durf ik niet meer aan, omdat de vliegendeken geen 100% kalmte biedt.
Ook met vliegendeken heeft ze onrustige momenten.

Stalgenoten denken dat ze is gebeten door de herteluisvlieg of een daas/horzel en dat ze getraumatiseerd is.

Iemand tips hoe ik van dit eventuele trauma af kan komen?
Of wat het anders kan zijn?

Ik wil graag mijn paard weer terug....


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:42

Het eerste waar ik aan denk is dit:

https://www.equinestudies.nl/cursussenworkshops/ttouch-bodywraps/

De ttouch bodywrap. Kijk eens of ze daarmee ook rustig blijft. Je kan dit ook zelf maken met normale bandages.

Dan kan je een beetje onderscheid gaan maken tussen paniek voor insecten of een (neurologisch) probleem waardoor ze de feeling of controle over haar lichaam kwijt is.

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 20:07

Gloa schreef:
Het eerste waar ik aan denk is dit:

https://www.equinestudies.nl/cursussenworkshops/ttouch-bodywraps/

De ttouch bodywrap. Kijk eens of ze daarmee ook rustig blijft. Je kan dit ook zelf maken met normale bandages.

Dan kan je een beetje onderscheid gaan maken tussen paniek voor insecten of een (neurologisch) probleem waardoor ze de feeling of controle over haar lichaam kwijt is.


Dankjewel, ik zal me erover inlezen!


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onverklaarbare paniekaanvallen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:22

Heeft ze geen te hoge spierwaarden? Daar kunnen paarden heel kietelig van zijn.
Hoe oud is ze? Sommige cushing paarden krijgen paniek aanvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:32

Spierwaarden is ook een goede ja :j
Kijk dan ook even naar spierbevangenheid. Wat heb je de dagen ervoor aan arbeid gedaan. Het weer is compleet omgeslagen. Is ze warm en bezweet een koude nacht of regen in gegaan.

Heeft ze vast gelegen of vast gezeten met haar hoofd? Trauma in de aansluiting met de schedel of hoog ik de nek (zowel wervels als spieren en pezen) kunnen tot controle verlies lijden.

Raakt ze in paniek en verliest ze daardoor controle of verliest ze controle en raakt ze daarvan in paniek?

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:39

Sizzle schreef:
Heeft ze geen te hoge spierwaarden? Daar kunnen paarden heel kietelig van zijn.
Hoe oud is ze? Sommige cushing paarden krijgen paniek aanvallen.


PPID is helaas een aandoening die ook bij jonge paarden voorkomt. Ts ik zou een test op PPID laten doen om dit uit te sluiten.

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 21:05

Sizzle schreef:
Heeft ze geen te hoge spierwaarden? Daar kunnen paarden heel kietelig van zijn.
Hoe oud is ze? Sommige cushing paarden krijgen paniek aanvallen.


Dank voor de reactie!

De te hoge spierwaarden; dat zou ik dan evt aan de DA kunnen vragen.

Cushing/PPID is ook iets wat ik mee kan nemen inderdaad.

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 21:10

Domino_2006 schreef:
Sizzle schreef:
Heeft ze geen te hoge spierwaarden? Daar kunnen paarden heel kietelig van zijn.
Hoe oud is ze? Sommige cushing paarden krijgen paniek aanvallen.


PPID is helaas een aandoening die ook bij jonge paarden voorkomt. Ts ik zou een test op PPID laten doen om dit uit te sluiten.


Dankjewel voor de tip! Ik zie echter weinig overeenkomsten met haar gedrag en wat ik lees over PPID.. Ze ziet er verder nog gewoon goed uit.. enkel wat meer gespannen en ik kan aan haar ogen zien dat ze niet lekker in haar vel zit. Maar verbulten/meer eetlust/hangbuik etc. heeft ze allemaal niet.
Toch zal ik de test overwegen hoor.

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 21:13

Gloa schreef:
Spierwaarden is ook een goede ja :j
Kijk dan ook even naar spierbevangenheid. Wat heb je de dagen ervoor aan arbeid gedaan. Het weer is compleet omgeslagen. Is ze warm en bezweet een koude nacht of regen in gegaan.

Heeft ze vast gelegen of vast gezeten met haar hoofd? Trauma in de aansluiting met de schedel of hoog ik de nek (zowel wervels als spieren en pezen) kunnen tot controle verlies lijden.

Raakt ze in paniek en verliest ze daardoor controle of verliest ze controle en raakt ze daarvan in paniek?


Ze heeft niet in de regen gestaan, noch bezweet..
Ook heeft ze, voor zover we natuurlijk weten, niet ergens aan vast gezeten.

Er is op zich ook niet perse sprake van controle verlies, maar ze raakt in paniek van iets wat ze voelt (of denkt te voelen) bij haar bil/aars.
Ze raakt daar dan van in paniek en raakt dan idd zo de controle kwijt over zichzelf (mentaal).

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:50

Dit paard staat naast de mijne.
Ik heb haar reactie gezien.
Ze staat eerst relaxed, dan gaat ze met haar staart zwaaien en ook een beetje trappen.
De blik in haar ogen veranderd
Ze kijkt ook achterom. Daarna raakt ze een soort van in paniek. Knalt met haar heup tegen de want en als ze vast staat probeert ze te gaan hangen.

Verder toont ze gewoon gezond en gedraagt ze zich ook zo.

Hoop dat ik het zo goed verteld heb Ellen

XANTHA

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 21:56

Xantha schreef:
Dit paard staat naast de mijne.
Ik heb haar reactie gezien.
Ze staat eerst relaxed, dan gaat ze met haar staart zwaaien en ook een beetje trappen.
De blik in haar ogen veranderd
Ze kijkt ook achterom. Daarna raakt ze een soort van in paniek. Knalt met haar heup tegen de want en als ze vast staat probeert ze te gaan hangen.

Verder toont ze gewoon gezond en gedraagt ze zich ook zo.

Hoop dat ik het zo goed verteld heb Ellen


Jazeker! Dankjewel Deb!!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:06

Zit er niet ergens nog iets bij haar billen/staart waar ze last van heeft?
Teek?
Herteluisvlieg?
Wormen?
Je hebt van die aarswormen die bij de billen eruit komen, klinkt wel vies, maar ik kan me voorstellen dat dat erg kan jeuken/irriteren...

Of is het misschien tijdens de hengstigheid?
Kramp ofzo?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:18

Ik zou ook inzetten op hertenluisvlieg. Ze zijn erg snel en lastig te zien, maar is het onderzoekje wel waard denk ik.

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:21

Interessant én heel vervelend....

Wat voor therapeut is erbij geweest, die haar tot rust heeft kunnen brengen? En hoe oud is ze, nooit eerder vertoond? Kan je de vliegendeken wel afdoen om te borstelen, en is ze dan rustig of is dat snel-snel zodat ze hem weer op kan?

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 22:22

Nouvel schreef:
Zit er niet ergens nog iets bij haar billen/staart waar ze last van heeft?
Teek?
Herteluisvlieg?
Wormen?
Je hebt van die aarswormen die bij de billen eruit komen, klinkt wel vies, maar ik kan me voorstellen dat dat erg kan jeuken/irriteren...

Of is het misschien tijdens de hengstigheid?
Kramp ofzo?


Ja, ik wou dat ik dus iets kon vinden. Geen teek of herteluisvlieg of worm gevonden. Ik heb al overal gevoeld (ja echt overal ). Mijn voornaamste gedachte (en die van mn stalgenoten) is dat ze is gestoken door een herteluis. Nu is hij weg, maar de pijn die ze toen voelde niet is vergeten en dat zodra ze maar een vlieg voelt, hieraan herinnerd wordt. En dan breekt de paniek uit en moet ik gauw haar vliegendeken weer opgooien voor ze weer in shock raakt..
Getraumatiseerd dus, dat is trouwens ook wat de DA zei.

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 22:24

Mloui schreef:
Ik zou ook inzetten op hertenluisvlieg. Ze zijn erg snel en lastig te zien, maar is het onderzoekje wel waard denk ik.


Ik heb me echt al rot gezocht naar dat beestje.. tot de wanhoop aan toe..

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 22:28

Sting schreef:
Interessant én heel vervelend....

Wat voor therapeut is erbij geweest, die haar tot rust heeft kunnen brengen? En hoe oud is ze, nooit eerder vertoond? Kan je de vliegendeken wel afdoen om te borstelen, en is ze dan rustig of is dat snel-snel zodat ze hem weer op kan?


Dat was een magnetiseur. De stalhouder kent hem en had hem toen gauw ingeschakeld. Fantastisch werk geleverd...

Ze is 10 en nee, voorheen alleen wat geirriteerd als vliegen bij haar hoofd zitten. Ze draagt daarvoor bij het rijden in de zomer een vliegenmasker. Maar dit soort gedrag heb ik bij haar nog nooit eerder gezien! Ze heeft wel eens haar kuren, maar dit is echt op een heel ander niveau..

Het wisselt een beetje per dag of het poetsen goed gaat. Ze lijkt het wel langer vol te houden als ik haar poets of mentaal een beetje bezig houd. Maar dat is ook lang niet altijd. En het bezighouden heeft geen werking meer zodra we gaan wandelen, dan is ze gewoon meteen geirriteerd.

idylle
Berichten: 5792
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Onverklaarbare paniekaanvallen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:29

Heb je er een filmpje van?

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Onverklaarbare paniekaanvallen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:53

Geen maagzweer?

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Onverklaarbare paniekaanvallen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 06:16

Bij een merrie denk ik toch snel aan hormonen. Zeker in de zomer. Irritatie, tegen het hek aan jet achterhand.
Zijn de eierstokken opgevoeld door de veearts? Last van de eisprong?

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onverklaarbare paniekaanvallen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:36

Ik heb ook een paard gehad (ruin) die zo extreem reageerde op de hertenluisvlieg en later daardoor ook op horzels. Werd levensgevaarlijk, laten vallen, vreselijk van zich af trappen, ook zo'n verwilderde blik in z'n ogen. Dus dat kan een hele goede optie zijn.

Wat wij deden was de anus/ koker in smeren met vet/ vaseline omdat de hertenluisvlieg daar naar binnen probeert te kruipen wat voor paniek zorgt. Altijd vliegendeken om en goed insprayen inderdaad.

Hoe je je paard weer terug krijgt is wat lastiger, wij hebben dit er nooit meer helemaal uit gekregen maar na de winter leek is het altijd wel weer een beetje kwijt te zijn. Je zou eens kunnen kijken naar magnesium, bach resque remedie etc, van die rustgevende middelen. En uit het gedrag halen, afleiden..voordat ze in paniek raakt, kijk of je haar kon longeren zonder vliegendeken. Ze moet weer een beetje gedesensibiliseerd raken denk ik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 09:00

idylle schreef:
Heb je er een filmpje van?


Nee helaas niet. Wel geprobeerd, maar ik had mn handen vol aan haar...

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 09:00

janouk schreef:
Bij een merrie denk ik toch snel aan hormonen. Zeker in de zomer. Irritatie, tegen het hek aan jet achterhand.
Zijn de eierstokken opgevoeld door de veearts? Last van de eisprong?


Ja dat zou ik kunnen overwegen, maar dan stel ik me telkens opnieuw de vraag hoe het kan dat ze dan wel rustig is met vliegendeken op?

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 09:04

Elisa2 schreef:
Ik heb ook een paard gehad (ruin) die zo extreem reageerde op de hertenluisvlieg en later daardoor ook op horzels. Werd levensgevaarlijk, laten vallen, vreselijk van zich af trappen, ook zo'n verwilderde blik in z'n ogen. Dus dat kan een hele goede optie zijn.

Wat wij deden was de anus/ koker in smeren met vet/ vaseline omdat de hertenluisvlieg daar naar binnen probeert te kruipen wat voor paniek zorgt. Altijd vliegendeken om en goed insprayen inderdaad.

Hoe je je paard weer terug krijgt is wat lastiger, wij hebben dit er nooit meer helemaal uit gekregen maar na de winter leek is het altijd wel weer een beetje kwijt te zijn. Je zou eens kunnen kijken naar magnesium, bach resque remedie etc, van die rustgevende middelen. En uit het gedrag halen, afleiden..voordat ze in paniek raakt, kijk of je haar kon longeren zonder vliegendeken. Ze moet weer een beetje gedesensibiliseerd raken denk ik.


Hoi, fijn om te horen dat er nog mensen zijn die dit kennen. Ik was er al bang voor dat dit niet met een simpel remedietje op te lossen is.

Heb je uiteindelijk nog wel buitenritten met die ruin kunnen doen?

En het stomme is: ik sta met mn paard in de polders. Amper luizenvliegen of horzels te bekennen daar. Ik kan wel insmeren... maar er is niks. Dat is het frustrerende; ze maakt zichzelf gek.... om dus helemaal niks!

Ik zal eens kijken naar zulke rustgevende middelen en hopen dat dit werkt. Ik hoop erop ooit die vliegendeken in de prullenbak te mogen gooien! Wie weer dus na de winter....!

Evermeulen
Berichten: 22
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-20 09:08

sorbetje schreef:
Geen maagzweer?


Ja, dat heb ik ook heel even gedacht. Maar bij een maagzweer ontstaat de last vaak tijdens of na het eten. Dat heeft ze niet, het is gewoon áltijd. En dan is het ook bij een maagzweer niet logisch dat ze dan wel rustig is met een vliegendeken op..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evii2018, Julimy, lina1998, Nancy01, Ninalotte, Peachy, Utixo en 65 bezoekers