Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 17:28

Ik heb Gandhi van de hongersdood gered als 8 maanden oud veulen dat met drie maanden van zijn moeder is gehaald en van groentenafval moest leven. Hij was letterlijk (vervilt) vel over been en behoorlijk mismaakt (4 kromme benen, stijle hoeven, bolle rug). Hij kon zijn veel te grote hoofd amper dragen met de onderbespierde holle hals.
Het enige dat ik weet is dat zijn moede dezelfde kleur had, dus dat helpt niet erg, en dat hij met een handelaar vanuit Spanje, waarschijnlijk regio Salamanca, zonder zijn moeder, naar Portugal (waar ik woon) is gekomen.
Hij is helemaal uitgegroeid naar zoals ik dacht dat hij zou worden, en niemand dacht dat hij kon worden.
Maar ik kan niet thuis brengen wat hij is. Hij doet van uiterlijk en doen en laten veel meer aan als een primitief gebleven ras , zoals ik het ken van Britse inheemse ponies, en niet als een Iberiër zoals ik ze gewend ben.
Dit zorgt trouwens ook voor de nodige situaties omdat hij behalve dom -en dat bedoel ik niet naar, maar het is duidelijk dat hij een bepaalde achterstand heeft, wellicht door zijn slechte start, hij leert slecht en langzaam- ook volhardend kan zijn.
Zoals gewoon vier keer achter elkaar schriklint aanraken "jee hij prikt weer?" en dan er naar schoppen "rot lint", om maar een voorbeeld te geven, en problemen het liefst met kracht/doorduwen oplost. Zoals dan door dat lint heengaan, want wat kan jou het schelen dat dat rotlint lelijk tegen je doet, je wilt gewoon aan de andere kant komen... :+
Het heeft me een jaar gekost om te leren normaal voetje te geven, al vroeg ik ze alle dagen... en nog komt hij bv met een rechtervoet omhoog als ik links vraag...(en ik heb hem inmiddels al 8 jaar ofzo)
Hij kan geweldig springen, maar als iets niet solide is, walst hij er net zo makkelijk doorheen.
Moedig is hij niet, zijn vriendje moet voorop, maar als hij dan over zijn angst heen is wil hij best een stok die eng was "doodtrappen" hoor. :+
Hij is verder gewoon vrij langzaam, snel moe/bezweet (in vergelijking met de rest van de kudde).
Wel heel lief en knuffelbaar.

Nou heb ik eens voor mezelf bedacht dat "stel het is helemaal geen (hele) Spanjaard, maar zijn moeder is met een expat meegekomen uit Groot Brittanië?"
En het is gewoon een Highlander.
Of een Welsh cob.
Of er zit weet ik het wat in.
Waarom zou ik er van uit gaan dat het een Iberiër is?
Of misschien is het een primitievere. Of een met trekpaard bloed?

Maar ik zie ook wel eens cruzados dat ik denk, "nou daar heeft hij best wel wat van weg" en daar zit dan niks buitenlands in.

Ik weet het niet meer.

Iemand die bekend is met Highlanders en een oordeel wil vellen?
Of andere ideeën?

Paard in kwestie:
Ongeveer 1.45m en best zwaar gebouwd, enorme pijpomvang, zwaar hoofd.
Weelderige manen en weelderige golvende staart, iets behang (had meer toen ik nog in het noorden woonde, hij is wat aangepast aan de hitte van het zuiden), lange sporen, grote zwilwratten.
Zeer sober. Behoorlijk hard voor zichzelf. Surefooted. (Weet niet hoe dat in het nederlands heet)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken en suggesties!

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Anoniem

Re: Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:32

Ik zie op de laatste foto toch een flinke scheut lusitano. Een highlander is het zeer zeker niet :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:39

Geen idee...maar wat een schitterend paard!!!

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:47

Wat een prachtig paardje!
Ik zie er ook geen highlander in, is hij niet gewoon zo klein gebleven door zijn achterstand en daardoor wat meer compact gebouwd?

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:50

Sowieso lijkt hij me veel en veel te vet :o .

Kan het ook een kruising van een Lusitano met een Garrano of Sorraia zijn?

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:55

Als ik de kaak, hals en benen zie zou ik eerder richting invloed trekpaard type denken.

Ik mis ook de link die je maakt met inheemse Engelse pony's en het karakter/dommigheid. Moet ik heel eerlijk zeggen dat ik met highlanders geen ervaring heb, maar ik zou juist de inheemse pony's zoals welshjes, dartmoor etcetera wegzetten als pientere pony's.


Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 18:23

De domheid is geen karakter eigenschap maar komt door zijn achterstand.
Zijn gewone doen en laten is wel wat ik gewend ben van inheemse Britse rassen in de zin van niet moeilijk doen als het makkelijk ook kan en ook wel even uitproberen of ze niet tegen je in kunnen gaan als ze bv een stukje gras zien waar ze heen willen...
Heeft verder niet zo zeer met intellect te maken, maar met de aard. Ik zou zeggen "nuchter". En vooral zelfredzaam.
Iberiërs zijn juist heel erg dienstbaar en werkwillend en bieden alles al aan voordat je het vraagt, bij wijze van spreke.
De Welsh pony met name is natuurlijk beïnvloed door Arabisch bloed en dat geeft wel weer een ander soort pony dan bv de primitievere Fell of Exmoor.

En betreffende hoofd zie ik er zelf ook echt een trekpaard in, moet ik zeggen.

Wat klein blijven betreft, dat komt wel meer voor, maar dan groeien ze meestal niet zo zwaar uit. Zijn zeer zware skelet is echt bepaald ongewoon. Als hij geen achterstand had gehad, was het nóg zwaarder geweest.

Betreffende dik zijn, ze gaan hier gewoon met de seizoenen mee. Ze staan nu op zo´n 8 hectare gewoon wild gras, soms hebben ze bijna 30 hectare. Op het moment is alles droog en moeten ze meer voedsel zoeken en snoepen ze vijgen bij, in de winter hebben ze meer gras en eikels (van de kurkeik zijn die gewoon eetbaar, maken ze hier ook cake van) bv.
Er is weinig dat ik kan doen in de gemengde kudde waar zowel zeer sobere paarden, die dus te vet worden en bv een ouder bloed paarden bijhoort die veel meer nodig heeft.
Ik heb alleen invloed op zijn het rantsoen dat ze voor de nacht krijgen.

Hier in het zuiden is hij opvallend niet echt zuidelijk, maar voor jullie is hij waarschijnlijk toch nog redelijk "zuidelijk".

Overigens heb ik in het begin altijd gedacht dat het een Sorraia, hier ook al genoemd, was, maar zijn hoofd klopt daar niet echt voor. Aan de andere kant kan een extreem zwaar hoofd ook komen door een verkeerde kalk/fosfor verhouding (molenaarshoofd).

Garranos zijn echt heel anders. Bovendien van nature donkerbruin. Die heb ik ook gehad, een Garrano en een Garrano x Lusitano.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-08-20 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:29

Kan het een (kruising) Soraia zijn?

Edit, heb je zelf ook al overwogen. Laat maar :)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ibbel

Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:35


_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:35

Wat mooney zegt, ik zou denken een kruising met een koudbloed! Vooral dat hoofd met die rechte neus en redelijk korte rug..
Schijnen ze in o.a Amerika wel eens te doen, Lusitano/Percheron kruisen voor een groot dier met iets rustiger temperament.. Zou me niets verbazen als ze dat in Spanje ook gedaan hadden.. ;)

Hij is wel erg leuk!

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:40

Kruising lusitano of spaans met sorraia denk ik. vooral laatste foto doet me aan een lusitano denken.

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 18:41

Lol, ja dat was het eerste wat ik altijd dacht. Vooral omdat zijn moeder volgens de handelaar dezelfde kleur had en dat was toen nog redelijk zelfdzaam onder de goedkope Spaanse paarden.
Alleen vind je de volgens mij meer hier dan daar (waar ze dan weer Sorraya heten), maar het kán.
Vooral als je er dan zo een ziet, maar die hebben echte een heel ander, smal lang hoofd, met een lichte s vorm.
Maar half kan altijd, natuurlijk.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 18:45

_l_amanda_l_ Ja ze gebruiken hier en in Spanje ook wel Franse trekpaarden, meestal Breton, maar ook wel Percheron, dus niet ondenkbaar.

Ibbel ik heb een Pottok, de bonte, maar die is toch weer heel anders. Een stuk kleiner ook.

Hier een foto waarop het hoofd goed te bestuderen valt.
Afbeelding

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 19:05


* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Ibbel

Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:17

Ik zie er echt met de beste wil van de wereld geen Highlander is.
En als je dan toch die richting in denkt, waarom dan geen Merens/Pottock/PRE kruising oid? Dat zou veel logischer zijn

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:39

Afbeelding

Nou mijn volle Irish Draught wijkt niet eens zo ver af.
En die wordt soms voor andalusier uitgemaakt (denk door kleur en nek)
Dus het vermoeden van Engelse invloeden vind ik niet zo gek.
Mijn paard is eerder slim dan dom (raar om te zeggen van je eigen paard) maar kan als hij ontspannen staat wel wat dommig kijken



Kan zo geen stand foto zonder ruiter vinden

Ties 3/6/2015 <3


Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 19:52

Ibbel, Ik sluit een Pyrenees ras zeker niet uit en vind het ook het meest logish, hoor!
Er zijn ook aan de spaanse kant in het wild levende paarden. Ik heb wel eens een filmpje gezien van zo´n groepje dat afdaalde uit de bergen en er waren er bij die veel op hem leken.

Gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=5kqu5oc_rQ8

Okee, ik houd het daar maar bij! :D

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

zazaza
Berichten: 735
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:00

En een gypsy kruising?

Avellana :+:

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:05

Hij lijkt behoorlijk (qua bouw) op een kruising fjord fries die ik ken.

Fjord x andere barok (Lusitano, PRE of voor mijn part een cruzado met barok bloed) zou dit dan volgens mij ook wel ongeveer kunnen geven. Kan qua kleur ook.

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 21:11

Maar Fjorden vind je hier dus echt nog niet. En als ze er zouden zijn, zouden ze byzonder waardevol zijn.
Maar ik zie wel hoe zo´n kruizing zou lijken.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Komt uit Spanje, maar lijkt op een Highlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:16

Bij honden heb je een test die je kunt laten doen om te kijken wat voor kruising het is, is die er niet voor paarden?


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:22

Ik zie hier in Spanje regelmatig Hispano-bretons; kruisingen trekpaard met spaans bloed. Zijn vrij divers qua uiterlijk, van heel zwaar tot gemiddeld zwaar, hoofden idem.
Als ik naar jouw paard kijk zou ik in die richting denken.

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 21:23

Ja he, hier gebruiken ze ook wel Breton.

KimDGoed idee. Ze hebben bij de staatsstoeterij een lab waar ze DNA onderzoek doen. Daar doen ze onderzoek naar diverse rassen en oorsprongen daarvan, alsmede naar genetische ziekten. Laat ik daar ook nog iemand kennen!
Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Thanks!

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:52


Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:50

Nu heb ik maar een paar fjorden als ervaring, maar da’s wel het gene waar ik meteen aan moest denken op basis van o.a. dat “doordouwen“ en een deel van de looks. Zou zomaar een kruising fjord met iets mediterraans kunnen zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers