Scheef gaan zulke grote gevolgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Scheef gaan zulke grote gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 11:45

Post mijn vraag maar even hier;

Wat ik me afvraag is dat als je paard een beetje scheef is, wat volgens mij elk paard het geval is (en als ruiter zorg je er dan als het goed is voor dat hij/zij recht wordt). Dat dat zulke grote gevolgen kan hebben, HKO etc. Iedereen weet toch dat geen enkel mens helemaal recht is (links- rechtsbenig, je ene been schijnt altijd iets langer te zijn dan je ander, je ene voet groter etc.) Ik neem aan dat voor paarden ook op gaat of niet? Vraag is dus kan het "scheef" zijn van je paard zulke grote gevolgen hebben?


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:31

Ja dat kan hele grote gevolgen hebben. Oudere mensen zie je toch ook vaak slijtage van heupen e.d? En wat dach je van topsporters: in No Time versleten.
Van het paard verwachten wij en vragen wij ook topsport.
Als een paard dan scheef loopt, en je traint lekker fanatiek door, is het logisch dat ze lichamelijke klachten krijgen.
Dat zou ook zo zijn bij mensen. (alleen de gemiddelde mens zit meer op zijn gat te niksen, maar als die daadwerkelijk ook fanatieker zou zijn en zou trainen op een verkeerde manier (met verkeerde houding) krijgt die netzo goed problemen)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:38

Als iemand van nature iets doet, zoals het aannemen van een slechte houding (zoals ik altijd heb gedaan) dan moet ie daar ooit voor boeten. Een paard dat scheef is, heeft een verkeerde houding. als je daarin meegaat, zul je hem eenzijdig belasten, en eenzijdig belasten is op die plek gelijk aan overbelasten. Door overbelasten onstaat slijtage. Het is eigenlijk best logisch.

De hond is de betere mens

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 12:52

Kyra schreef:
Ja dat kan hele grote gevolgen hebben. Oudere mensen zie je toch ook vaak slijtage van heupen e.d? En wat dach je van topsporters: in No Time versleten.
Van het paard verwachten wij en vragen wij ook topsport.
Als een paard dan scheef loopt, en je traint lekker fanatiek door, is het logisch dat ze lichamelijke klachten krijgen.
Dat zou ook zo zijn bij mensen. (alleen de gemiddelde mens zit meer op zijn gat te niksen, maar als die daadwerkelijk ook fanatieker zou zijn en zou trainen op een verkeerde manier (met verkeerde houding) krijgt die netzo goed problemen)


Oke, oudere mensen hebben idd slijtage klachten. Oudere paarden ook. Maar dat gaat dan gelijk op. Leeftijd - slijtage.

Wat betreft de TOPSPORT; geen mens is helemaal gelijk, geen paard is helemaal gelijk. Volgens jou vragen mensen topsport aan hun paard dus ook aan henzelf. Maar mensen kunnen doorgaan met sporten ondanks dat ze niet helemaal "gelijk" zijn maar paarden krijgen last.

Ik heb het dus over een kleine mate van scheeft gaan bij het paard en een kleine mate van een verkeerde houding bij de mens.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:52

En al die mensen met versleten knieen, heupen, enz.... Dat komt door foute conformatie van de mens. Rugproblemen, nekklachten, enz, zijn vaak oorzaak door scheef staan en hoe langer je met de klachten blijft lopen, des te groter de schade bij de mensen. Dus als het bij de mensen toch ook gebeurt, waarom niet bij paarden.

Paarden is zelfs nog wat lastiger. Ten eerste kunnen ze niet praten en niet zeggen dat ze niet echt lekker lopen. Wat doen ze dan, dan gaan ze de pijn ontwijken door scheef te lopen. Dat scheef lopen heeft weer verdere negatieve gevolgen en het cirkeltje is rond. Rechtrichten is super belangrijk, maar ook een goede hoefsmid. Daarnaast moeten eventuele andere problemen worden opgelost.

Dus ja, scheef gaand paard kan grote gevolgen hebben op langere termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:59

Als je aangeboren afwijkingen hebt in je conformatie, dan kun je ook op jonge leeftijd al heel veel last hebben. Dat heeft dus niets te maken met het wel of niet overbelasten op een bepaald punt in het lichaam, maar gewoon met het slecht in elkaar zitten, bijvoorbeeld omdat gewrichten op jonge leeftijd al niet in orde zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:00

Mensen in de topsport hebben een trainer die naar ze kijkt en ze corrigeert. anders zijn ze in no time uitgerangeerd. En o, overbelasting komt ook vaak bij ze voor, kijk maar naar menig voetballer, of naar Richard Kraijcek. En uiteraard komt het ook voor bij topsportpaarden. Maar die professionele ruiters zijn wel beter en handiger in het rechtrichten en gaan niet in het scheefzijn van hun paard mee.

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:06

Het probleem is dat een scheef paard steeds meer moet compenseren,
dat uit zich in problemen in bijv. de wervelkolom, schouder of het bekken.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 13:08

Eleonoor schreef:
En al die mensen met versleten knieen, heupen, enz.... Dat komt door foute conformatie van de mens. Rugproblemen, nekklachten, enz, zijn vaak oorzaak door scheef staan en hoe langer je met de klachten blijft lopen, des te groter de schade bij de mensen. Dus als het bij de mensen toch ook gebeurt, waarom niet bij paarden.

Paarden is zelfs nog wat lastiger. Ten eerste kunnen ze niet praten en niet zeggen dat ze niet echt lekker lopen. Wat doen ze dan, dan gaan ze de pijn ontwijken door scheef te lopen. Dat scheef lopen heeft weer verdere negatieve gevolgen en het cirkeltje is rond. Rechtrichten is super belangrijk, maar ook een goede hoefsmid. Daarnaast moeten eventuele andere problemen worden opgelost.

Dus ja, scheef gaand paard kan grote gevolgen hebben op langere termijn.


Ik hoop dat je gelijk hebt. Binnenkort gaat het paard van mijn vriendin naar de kliniek voor een oordeel van een ander. De vorige kliniek (huidige) heeft hem opgegeven en zegt dat alle klachten voortkomen omdat het paard scheef is (voordat iedereen komt met dan is ie niet goed gereden etc. Het is geen RT-probleem, zijn scheef zijn) Ze weten niet meer wat ze er aan kunnen doen. Volgens de huidige kliniek komen ook alle problemen doordat het paard scheef is. Alleen hij loopt maar een half voetje buiten de massa. Zou dit nou echt zulke grote gevolgen hebben? Ik kan hier niet zo goed bij....

Daarom mijn vergelijk met dat mensen ook niet helemaal gelijk zijn en ook niet meteen voor de rest van hun leven in de WAO hoeven.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 13:15

Lovely schreef:
Als je aangeboren afwijkingen hebt in je conformatie, dan kun je ook op jonge leeftijd al heel veel last hebben. Dat heeft dus niets te maken met het wel of niet overbelasten op een bepaald punt in het lichaam, maar gewoon met het slecht in elkaar zitten, bijvoorbeeld omdat gewrichten op jonge leeftijd al niet in orde zijn.


En dan wil ik echt wel geloven dat je daar heel veel last van kan krijgen. Maar van de gebruikelijke "foutjes" die elk mens heeft krijgen mensen volgens mij geen zware medische klachten. Terug naar het paard kan het paard van de "foutjes" zware medische kachten krijgen?


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 13:17

Desiree schreef:
Mensen in de topsport hebben een trainer die naar ze kijkt en ze corrigeert. anders zijn ze in no time uitgerangeerd. En o, overbelasting komt ook vaak bij ze voor, kijk maar naar menig voetballer, of naar Richard Kraijcek. En uiteraard komt het ook voor bij topsportpaarden. Maar die professionele ruiters zijn wel beter en handiger in het rechtrichten en gaan niet in het scheefzijn van hun paard mee.


Die heeft het paard toch ook in de vorm van de ruiter en zijn/haar instructie? We gaan wel uit van een normale manier van trainen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:24

UniferB"]
[quote="Lovely schreef:
Als je aangeboren afwijkingen hebt in je conformatie, dan kun je ook op jonge leeftijd al heel veel last hebben. Dat heeft dus niets te maken met het wel of niet overbelasten op een bepaald punt in het lichaam, maar gewoon met het slecht in elkaar zitten, bijvoorbeeld omdat gewrichten op jonge leeftijd al niet in orde zijn.


En dan wil ik echt wel geloven dat je daar heel veel last van kan krijgen. Maar van de gebruikelijke "foutjes" die elk mens heeft krijgen mensen volgens mij geen zware medische klachten. Terug naar het paard kan het paard van de "foutjes" zware medische kachten krijgen?
[/quote]
Volgens mij gaat het dan niet meer om gebruikelijke foutjes, maar om wat zwaardere afwijkingen waar je dus wel een groot medisch dossier mee op kunt bouwen.
Bij paarden kan het scheefgaan van kwaad tot erger gaan, waardoor het dier er lichamelijk niet beter van wordt, maar hoe zich dat dan uit, hangt weer van meer factoren af. Manegepaarden zijn een kei in scheefgaan en die worden zelden recht gemaakt, toch zijn er paarden bij die zonder problemen 20 jaar worden in dat werk.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:46

Manegepaarden lopen zeer economisch, absoluut niet ruim en sparen zichzelf heel goed.

Daar komt bij dat er elke keer een andere ruiter op zit, dus dat het dier niet elke keer als het bereden wordt op dezelfde manier belast wordt.

Daar komt ook nog bij dat deze dieren op meestal een wat lager niveau lopen en dus niet geforceerd hoeven buigen e.d. wat overbelasting in de hand werkt.

Manegehouders zijn over het algemeen niet zo kritisch bij het bekijken van de gangen van de paarden, dus een privépaard belandt veel eerder in een kliniek als hij niet zo lekker loopt dan een manegepaard. Die moet al zowat stokkreupel zijn voordat ze hem op rust zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:59

Nog meer tegenstrijdigheden, ik zie de logica nu echt niet meer hoor.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:03

Heb wel op een gegeven moment gehoord dat je eigenlijk bij het zoeken van een paard een paard moet kopen dat je zelf compenseerd (of andersom). Dus als bijvoorbeeld linksom jouw goede kant is moet je een paard zoeken waarvan de linkerkant de zwakke kant is. Zodat je elkaars sterke/zwakke kanten kunt stimuleren (en niet alletwee op dezelfde kant goed bent).
Zo op het eerste gezicht lijkt mij wel iets zinnigs zitten in deze redenatie, hoewel ik eigenlijk geen mensen ken die daarbij ook rekening hebben gehouden bij aanschaf van paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:06

Apple, dat wordt wel eens beweerd inderdaad, maar over de sterke en zwakke kanten van mensen (fysiek dan) bestaan ook nogal wat tegenstrijdige ideeen geloof ik. Op de vraag welke de stugge kant is, krijg je soms een verkeerd antwoord, maar dat komt door de beleving denk ik.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:22

Wat is er tegenstrijdig Lovely?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:29

Nou kijk, er werd eerder gezegd dat een paard dat alleen maar in de wei heeft gestaan zijn hele leven wel overbelast kan raken en HKO kan gaan ontwikkelen doordat dat paard al die tijd op de wei zichzelf overbelast door zijn eigen maniertjes.
Een manegepaard zal ook lopen op zijn eigen manier, maar die zal zichzelf minder snel overbelasten?
Dus, paarden die er dus zo goed als hun eigen manieren op na houden en niet gestuurd worden in hun manier van overbelasten door een of een aantal mens(en) kan aan de ene kant een aanleiding zijn voor het juist wel optreden van de aandoening en aan de andere kant juist geen aanleiding zijn voor het optreden van de aandoening?
Kweenie, het sluit niet.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:30

Ik had in mijn eerdere commentaar wel gezegt dat het mogelijk is dat door het scheef lopen een probleem KAN ontstaan. Kan dus!

Terecht is de opmerking over manegepaarden. Die lopen inderdaad effectief en kort. Door de manier waarop wij onze prive paarden belasten, zeker als we ze voor wedstrijden trainen, is anders. Wij vragen veel meer rek in de beweging, zowel voorwaarts als zijwaarts. Dat is iets wat een manegepaard niet doet en eigenlijk dus zichzelf beschermd. Door de overrekkingen van de bewegingen en ook nog een scheve stand kan verkeerde belasting van de bandjes rondom de straalbeen ontstaan. Die verkeerde belasting kan weer een irritatie opwekken en die weer een ontsteking en daar hebben we dan een hko. Een paard wat korter loopt is minder gevoelig voor deze overbelasting dan de ruim loende paarden. Terwijl wij juist ruim lopende paarden liever kopen omdat dat beter staat in de ring.

En dan nog iets, net als bij mensen, is het ene paard beter geschikt voor de sport dan de andere. Ik zou zelf geen duursport kunnen uitvoeren door de bouw van mijn spieren, ik ben geschikter voor korte krachtige inspanningen. Bij paarden denk ik niet dat deze verschillen zo sterk zijn maar dat die er zijn denk ik wel. In hoeverre zien wij deze verschillen en spelen we daar goed op in? De mensen worden met de jaar beter begeleid in de basis sport en top sport. De paarden daarin tegen redelijk slecht, durf ik te zeggen.

Een paard kopen die op een andere kant sterker of slechter is dan de ruiter zou een verkeerde keuze moeten zijn. Je moet niet het ene slechte compenseren met een andere slecht, maar juist het slechte verbeteren. Dus jezelf rechter maken en je paard. Daarom ben ik niet eens met die stelling Apple.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:44

Eleonoor"]
Terecht is de opmerking over manegepaarden. Die lopen inderdaad effectief en kort.... Een paard wat korter loopt is minder gevoelig voor deze overbelasting dan de ruim lopende paarden. Terwijl wij juist ruim lopende paarden liever kopen omdat dat beter staat in de ring.
[/quote]


Een goed manegepaard zal zichzelf inderdaad sparen en niet meer doen dan noodzakelijk. Ik zie regelmatig dat de manegepaarden die echt willen werken en hun best doen sneller 'op' zijn dan de paarden die wat rustiger aan doen.

[quote="Eleonoor schreef:
Een paard kopen die op een andere kant sterker of slechter is dan de ruiter zou een verkeerde keuze moeten zijn. Je moet niet het ene slechte compenseren met een andere slecht, maar juist het slechte verbeteren. Dus jezelf rechter maken en je paard. Daarom ben ik niet eens met die stelling Apple.


Ik zie het ook niet als 'compenseren', maar meer als 'elkaar helpen'. Juist het slechte verbeteren doordat jij als ruiter iets gemakkelijker kunt omgaan met dat bepaalde paard. Met uiteindelijke doel allebei rechter te worden.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:51

Het ene paard is ook gevoeliger voor bepaalde problemen dan anderen. Dat geldt ook voor mensen. De ene krijgt snel pijn in zijn rug de ander heeft het nooit en doet hetzelfde werk.

Sommige kinderen mankeren al vanalles en zijn er slechter aan toe dan tachtigjarigen die ontzettend zwaar lichamelijk werk hebben verricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:01

IMO is het niet mogelijk om zo willekeurig om te gaan met een gegeven.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:15

Je roept steeds iets Lovely, maar wees eens wat concreter in je berichten.

Wat is willekeurig en wat is het gegeven?

Scheefheid het gegeven? Het ene paard kan meer hebben dan het andere. Dus kan scheefheid grote gevolgen hebben bij het ene paard en minder bij het andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:26

Kleine samenvatting en ik vertrouw erop dat jullie de willekeur en tegenstrijdigheden zelf ook wel kunnen ontdekken:

Paard 1:
- Heel zijn leven in de wei, onbelast
- Heeft eigen manier van bewegen, niet beinvloed door ruiter(s)
*Kan HKO ontwikkelen, want in zijn eigen maniertjes kan hij zich ook overbelasten op een kant, waarmee hij HKO in de hand werkt.

Paard 2
- Werkt in de manege (wordt veel belast, maar spaart zich)
- Heeft eigen manier van bewegen, wordt daar niet in gestuurd door 1 ruiter
*Ontwikkelt vermoedelijk geen HKO want raakt niet overbelast omdat er meer dan 1 ruiter aan te pas komt.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:29

Verschil: misschien hierbij simpel aangetoond dat hko erfelijk is??
Maar paard 1 is dus HKO geconstateerd maar loopt hij ook kreupel op? Manege paarden staan niet echt snel op de foto, dus misschien heeft hij wel HKO maar weten we het niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 48 bezoekers