Zindelijkheids problemen kleuter

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Zindelijkheids problemen kleuter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 19:28

Toch maar eens de stap gezet om een topic te openen.

Na alles al geprobeerd te hebben bij ons zoontje van 4.Belonings systemen, stickers plakken, kado's beloven, zelfs zijn vriendjes en vriendinnetjes sporen hem aan, noem maar op, maar zodra de luier uit moet blijven is er grote paniek! S' avonds op het potje plassen voor het douchen kan hij al heel lang. Maar zodra het op een ander tijdstip en of plaats is, klapt hij dicht/sluit hij zich er voor af. Weten we het echt niet meer.
Hij weet heel goed wanneer hij moet plassen of moet poepen. Maar die stap naar luier uit.....
Wie o Wie? Heeft tips, professionele hulp enzz

Hij gaat gewoon naar school. Nog geen continue rooster dus tussen de middag komt hij thuis om te eten en kunnen we luier wisselen.
( mocht er echt een keer een ongelukje zijn op school kunnen ze mij bellen)
Laatst bijgewerkt door KenJeMe op 31-08-20 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:30

Hoe oud is het kind?

Edit: tenzij het kind al een stuk ouder is, hoef je hier echt geen professionele hulp bij te vragen. Het komt écht. Soms zijn kindjes er gewoon nog niet aan toe en hoe meer je er een ding van maakt, hoe slechter het gaat.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zindelijkheids problemen kleuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:31

Ik zette mijn kinderen op de po en las ze dan voor of vertelde verhaaltjes zodat ze zich zouden ontspannen, dat werkte eigenlijk best goed.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 19:33

Hij is 4. We hebben er ook nooit een "onwijs ding" van gemaakt of hem gedwongen.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:34

Weet hij zelf dat het geen ramp is als hij een keer een ongelukje heeft?

Uit je uitleg maak ik op dat hij paniekeert zonder luier, en dus paniekeert bij het idee van een ongelukje.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:35

Ik zou het een periode loslaten. Volledig de focus ervan af zodat hij de angst los kan laten.
Hoe zijn jullie er mee begonnen?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:38

Hoe gaat het als hij gewoon zijn luier aan houdt, maar je hem met regelmaat probeert te laten plassen op de wc?

Een luier absorbeert natuurlijk goed dus echt ''vies'' en nat zal het niet vinden. Wat als je onder zijn luier een onderbroekje aan doet? Dus een onderbroek en daarover een luier?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:40

Was hier ook een paar maanden terug. Hij kon het prima, maar durfde/wilde niet zonder luier. Op vakantie hebben we toen stug doorgezet, en geen luier meer aan gedaan, alleen ‘s nachts. Eerste week van de vakantie veel was gehad, en uiteindelijk ging het goed. Elk plasje/poep op de wc beloond met veel snoep. Nu weet ie niet meer beter en gaat alles perfect. Soms moeten ze even de drempel over ofzo := Ik vond het eerst superzielig, maar ben blij dat we even doorgepakt hebben :o

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:42

En een soort van tussenoplossing dus een wasbare luier of zo’n dikkere onderbroek?

Ja laat mij dan maar een boemoeder zijn maar ik zou geen boodschap hebben aan paniek hoor. Dan maar paniek, stopt vanzelf een keer. Altijd maar meegaan daarin werkt het ook in de hand.
Dikker onderbroekje of luierbroekje aan en klaar. Regelmatig op het potje en niet boos worden bij ongelukjes. Gewoon: kan gebeuren, niks aan de hand. Schone broek en klaar en weer door.

4 jaar is wel een serieuze leeftijd om nu eens zindelijk te worden.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 19:42

Hij durft dus niet naar de wc. We hebben een periode als wij naar de wc gingen hem bv door laten trekken. Maar opeens was er die angst! Hij is ons ook niet vertellen wát hij daar spannend vind.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:43

KenJeMe schreef:
Hij durft dus niet naar de wc. We hebben een periode als wij naar de wc gingen hem bv door laten trekken. Maar opeens was er die angst! Hij is ons ook niet vertellen wát hij daar spannend vind.


En zo’n brilverkleiner? Durft hij wel op het potje? Dan uitbouwen naar zo’n potje wat je op de wc legt.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:43

Als je wel de luier om laat maar buiten school tijd om hem op vaste tijden op het potje zet en dat potjes moment leuk maakt? Dus filmpje kijken op de tablet , even voorlezen , een snoepje etc , Geen aandacht besteden als hij dan wel luier heeft geplast . Gewoon luier uit op potje iets leuks en schone luier aan. Echt alleen maar positief moment er van maken .

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:46

KenJeMe schreef:
Hij durft dus niet naar de wc. We hebben een periode als wij naar de wc gingen hem bv door laten trekken. Maar opeens was er die angst! Hij is ons ook niet vertellen wát hij daar spannend vind.


Misschien gewoon het feit dat hij dat nog nooit gedaan heeft.

Bij ons was dit over toen we hem op de wc hebben gezet. Op vaste tijden. Als er ooit een plasje kwam, enorm veel beloond met snoep :')
Uiteindelijk gewoon stug de luier af gedaan. Dan maar 5x per dag nat of poep. Toen hij uiteindelijk 1x had gepoept op de wc was de angst er af en ging alles van een leien dakje.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:46

Ik heb mijn kinderen nooit iets ‘opgedrongen‘.
Mijn oudste is zindelijk geworden in de vakantie toen we een maand in Benidorm waren, zij was twee en een half.
Mijn jongste vond het allemaal wel prima en had er niet zo’n haast mee, tot ze zag dat haar nichtjes zindelijk waren en ook zeiden dat ze naar de wc moesten en toen was het snel bekeken.
Ik denk dat je het even moet laten, het is iets waar ze zelf ‘de baas’ over zijn dus zou er relaxter mee omgaan.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:47

Wat hier goed werkte was een oefenonderbroek (met dikkere stof die redelijk absorbeert) en dan gewoon ieder uur op het toilet zetten of in jullie geval eerst een potje in dezelfde ruimte als het toilet. Lukte het niet, geen probleem. Lukte het wel, super! Op het toilet lagen ook 2 reservesets die ze zelf konden pakken bij een ongelukje. Dus als het eens mis ging konden ze het zelf oplossen als ze wilden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:49

Ja, maar ik kan me voorstellen dat als ze naar de basisschool gaan je ze wel zindelijk wilt hebben. Je hebt trouwens ook van die badstofbroekjes met een soort nylon aan de buitenkant. Je kindje voelt dan wel dat het nat is, maar het lekt niet snel door.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:54

Hij weet nu natuurlijk wel dat als hij huilt de luier aan blijft.Een weekend nemen en de luier uit.En uit laten.Pas ook op dat hij niet door de oudere kinderen in de klas geplaagd gaat worden om zijn luier.Ook kleine kinderen zijn hard tegen elkaar.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:59

Ik heb gewoon geen luiers meer gekocht. Dus op een gegeven moment waren de luiers op. En toen kon hij het ook gewoon.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:02

Het schijnt toch ook zo te zijn dat het heel normaal is dat kindjes best wel angstig kunnen zijn op de wc? Omdat ze iets ‘kwijtraken wat van hun is’? En of dat nou een plasje is of een drol, ze hebben door dat het uit hun lijf komt en dat het van hunzelf is.
Ik zou professionele tips gaan vragen. Wij zouden dan langsgaan bij de opvoedpoli voor dit soort dingen. Misschien kun je jeugdzorg (ggd) of huisarts contacteren hierover? Het kan heel fijn zijn om iemand mee te laten kijken om te zien wat er precies gebeurd.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:06

Wij hebben het ook echt even moeten doorbreken door geen luier om te doen en ze ook weg te leggen toen ze er eentje wilde pakken. Dikke huilbui en toen bleek ze bang te zijn om naast het potje te plassen. Dat hebben we toen uitgelegd dat dat helemaal niet erg was en we het gewoon op zouden ruimen. Plassen gaat sindsdien goed, poepen was een grotere uitdaging en hebben we een enorme beloning voor in het vooruitzicht gesteld. Hier liepen we ook tegen het ophouden, verstopt raken en dan overlooppoep in de onderbroek aan.
Dit was toen we thuis waren met de Corona, ze is nu een paar weken 4 en het gaat goed!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:21

Bij mijn was zus was we oplossing om eerst over te stappen op een soort luier onderbroekje dat wat dikker was.
Kind was blijkbaar al uitgelachen en slecht geholpen op school bij een ongelukje en durfde gewoon niet meer zonder pamper... thuis ging ze nl wel op het potje en met blote billen door het leven. na een half jaartje met de dikke onerbroek durft ze nu wel weer alles met gewone onderbroek.

Het is misschien niet dezelfde reden,maar dit zou wel de stap naar pamperloos minder groot kunnen maken.. en idd, leren dat ongelukjes OK zijn.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Zindelijkheids problemen kleuter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 20:42

Bedankt voor jullie tips.
Een aantal ook al zeker geprobeerd en een aantal het proberen waard.

Hij heeft een ontzettend sterk karakter. Maar toch ook wel faal angst. Heb hem ook steeds uitgelegd dat het absoluut niet erg is als het niet lukt. Maar dat het super goed als hij het wel probeerd.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Zindelijkheids problemen kleuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:52

Op een ander tijdstip op het potje op dezelfde plaats met een boekje voorlezen of een filmpje oid?

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:57

Bij mijn zoon was juist het potje het probleem.
Steevast, als ik hem vroeg of hij toevallig in dit leven nog van plan was op het potje te gaan, kreeg ik het antwoord dat hij dat ook niet dacht en liever in zijn luier poepte. (En plaste)

Twee week voor zijn vierde verjaardag maar eens gepolst.
Hey Os. Juf verschoont geen luiers, hoe had je dat zelf gezien?
Nou, jemig. Dan ging hij toch naar de wc? Zeurmoeder.
En aldus geschiedde per direct.

Dus. Wat lijkt je zoon zelf de beste oplossing?

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Zindelijkheids problemen kleuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:22

Onderbroek onder de luier als een geprobeerd? Dan wordt hij wel nat natuurlijk, terwijl hij toch de luier aan houdt.