Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 09:44

Hallo iedereen

Korte situatieschets:
ik heb drie rijpaarden en sta op een geweldige en goedkope plek. De stalbaas is top. Paarden staan 24/7 buiten, krijgen lekker veel hooi, dicht bij huis...

Ik sta er alleen met een weidegenoot waar het helaas niet altijd mee klikt. Gezellig kletsen gaat prima zolang het niet over paarden gaat. Ik heb geprobeerd het zowel te negeren als de discussie aan te gaan - helaas borrelen de frustraties bij mij nu te hoog op. Ze betrekt er mijn paarden nogal vaak bij wat voor mij te ver gaat.
Beiden zijn we praktisch altijd tesamen op de weide. Zij is ook mijn enige stalgenoot.

Voor mij gaat het al zo ver dat ik soms niet zou gaan naar mijn paarden omdat zij er ook zou zijn. Ook na eens het gesprek aan te gaan hebben, vervalt ze na een tijdje opnieuw in oude gewoonten.

Nu is mijn vraag naar jullie toe: zouden jullie van stal veranderen in mijn geval?

Eerlijke meningen graag. Brand maar los!


moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:48

YellowLemon schreef:
Hallo iedereen

Korte situatieschets:
ik heb drie rijpaarden en sta op een geweldige en goedkope plek. De stalbaas is top. Paarden staan 24/7 buiten, krijgen lekker veel hooi, dicht bij huis...

Ik sta er alleen met een weidegenoot waar het helaas niet altijd mee klikt. Gezellig kletsen gaat prima zolang het niet over paarden gaat. Ik heb geprobeerd het zowel te negeren als de discussie aan te gaan - helaas borrelen de frustraties bij mij nu te hoog op. Ze betrekt er mijn paarden nogal vaak bij wat voor mij te ver gaat.
Beiden zijn we praktisch altijd tesamen op de weide. Zij is ook mijn enige stalgenoot.

Voor mij gaat het al zo ver dat ik soms niet zou gaan naar mijn paarden omdat zij er ook zou zijn. Ook na eens het gesprek aan te gaan hebben, vervalt ze na een tijdje opnieuw in oude gewoonten.

Nu is mijn vraag naar jullie toe: zouden jullie van stal veranderen in mijn geval?

Eerlijke meningen graag. Brand maar los!


Ik zou denken je bent daar voor de paarden toch? Als het verder een fijne plek is zou ik niet weggaan. Kun je vragen of een andere wei mogelijk is eventueel? En anders zou ik denken hoe groot is de kans dat jullie elkaar zien? Of komen jullie altijd rond hetzelfde tijdstip?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 09:50

Klopt Moonsparkle. Ik zou het enorm jammer vinden voor mijn paarden.

Ik ben er inderdaad voor mijn paarden. Het wordt alleen nogal een frustrerend gedoe: ze is er telkens wanneer ik er ben. Daarom kom ik vaak wel 's pruttelend en klagend thuis. En ja: "laat het los" - moeilijk. Al ligt dat natuurlijk helemaal aan mij.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:53

Ik vind het lastig inschatten omdat niet helemaal duidelijk is waardoor het zo moeilijk gaat. Je moet wel met plezier naar stal gaan, maar als je zo'n plek hebt waar zowel jij als je paarden het verder helemaal naar de zin hebben, zou ik niet gauw vertrekken, want dat is echt heel veel waard.

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom het niet klikt, maar kan je stalhouder geen rol hierin spelen? Elkaar gewoon negeren werkt ook niet, op een hoi en doei na? Ik zou me denk ik niet gauw 'weg laten jagen' door een stalgenoot als het verder allemaal heel goed is.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:53

Dan praat je toch niet met haar ?

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:54

Ik zou een fijne/goede plek niet zomaar opzeggen... in mijn ogen is het feit dat je paarden er goed bij staan belangrijker dan een stalgenootje waar je het niet mee kan vinden.
Ik weet natuurlijk niet wat ze dan zegt, en hoe vaak, maar is het een idee dat als ze je paarden weer in het gesprek betrekt dat je het gesprek gewoon afkapt en zegt dat je er niet van gediend bent? Enigzins onbeleefd maar kom zeg, ze hoeft toch niks over je paarden te zeggen.... aangezien negeren of discussie ook niet werkt...

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:54

Kun je op andere tijden gaan dan zij?

Ik las ooit de “mijn paard staat er 24/7, ik ben er maar 2/24 dus belang van mijn paard gaat voor”.
Maar als het jou erg frustreert, merkt je paard(en) dat ook....

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:57

Kun je er niet samen met de staleigenaar over praten, even met z’n allen bij elkaar?
Ik weet niet of zij er ook meer paarden heeft staan maar dan is het ook in het belang van de staleigenaar dat jij er op je gemak staat denk ik, als jij er met 3 paarden staan en voor hem een goede klant bent.

Suliko

Berichten: 4298
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:59

Is het van belang dat jullie communiceren?

Kun je niet aangeven dat als je op stal bent, je er bent voor de paarden en voor jezelf en je geen behoefte hebt aan verder contact? Dit kan ze misschien heftig opvatten, maar toch heb je alle recht om het te zeggen. Je betaald voor die plek en om er gebruik van te maken, je bent er niet voor haar.

Praktische zaken zou je dan eventueel online kunnen afhandelen als dat nodig is.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:00

Lastig hoor! Ik snap wel je frustratie. Je komt daar voor je paard en om te ontspannen. En ontspannen kan niet omdat je geen klik hebt met je stalgenoot. Maar je paardjes hebben het super fijn en ik weet niet hoe het bij jou in de omgeving zit, maar bij mij in de omgeving is het lastig een goede plek voor je paarden te vinden.

Dus mijn advies, kom als je zeker weet dat zij er niet is. En anders zeg alleen hallo en doei en dat is het. En als ze zich ermee bemoeit, zeg je alleen oke en that's it. Is heel lastig maar als ze elke keer geen reactie krijgt houdt het vanzelf op.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 10:03

Zal je niet vervelen met de details Solistar, maar om een beter beeld te geven:

Op de weide hebben we zowat vrijspel. Ik besloot hooinetten op te hangen > ik krijg gemene reacties dat dit toch absoluut niet goed kan zijn voor de paarden.
Ik ben zelf voorstander van supplementen: geef graag eens een kruid bij. Krijg ik op m'n kop dat dit toch niet gezond kan zijn, dat ik mijn paarden "zwak" maak etc.
Mijn ene paard is wat moeilijker te rijden, heeft een bijzondere handleiding > ik krijg allerhande tips hoe ik het kan oplossen ook al neem ik elke week privéles. Alleen vraag ik hier niet om.

Nu kan dit best hé. Ik vind mezelf ook niet de allerbeste ruiter/paardenhouder en hoor dus graag tips. Bezocht al veel langer dan vandaag Bokt.nl en m'n hoefbekapster/osteopaat/lesgeefster spelen allemaal een belangrijke rol in de opvoeding/verzorging van mijn paarden. Maar ze komt met dingen aangelopen waarvan ik denk: waar heb je dat nou weer vandaan gehaald? Ik hou vb van vers drinkwater voor mijn paarden en kuis de bakken regelmatig uit. Zij is er heilig van overtuigd dat stilstaand water met algen prima zijn. Prima allemaal: ze doet wat ze maar wilt maar ze maakt er haar levensmissie van om mij op datzelfde idee te brengen. Vreselijk irritant is dat.

Ze voelt precies aan als m'n moeder: nou ben ik daarom wel net uit huis gegaan :+

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:04

Herkenbaar. Ik stond op een leuke plek met 5 leuke meiden en 1 stalgenoot die altijd overal wat over te klagen had. Helaas bleek ik een goede luisteraar dus ze begon altijd tegen mij te klagen over vanalles en nog wat. Op een gegeven moment belde ze me ook als ik op mijn werk was, die gesprekken duurden rustig een half uur. Ik durfde er toen nog niet echt wat van te zeggen helaas. De druppel die de emmer deed overlopen was toen ik naar stal ging, gelijk nadat ik was geland na mijn vakantie uit Thailand. Behoorlijke jetlag maar ik wilde even snel mijn paardje knuffelen. Kwam ik de stadgenoot tegen.. Die moest dus even klagen over de afgelopen drie weken. En ik was ZO MOE :z :z :z Die dag heb ik ook besloten weg te gaan. Uiteindelijk is een vriendin met me meeverhuisd en kwam alles gewoon goed.

Als ik nu terugkijk denk ik wel dat ik het zelf veel te ver heb laten komen, nu ik een stuk ouder ben had ik het heel anders aangepakt. Maar ja, ik ben dus ook verhuisd van een fijne stal vanwege een vervelende stalgenoot en ik kan me in jouw situatie ook heel voorstellen dat je zou verhuizen. Maar wie weet kan je toch nog wat proberen met een goed gesprek?


Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:06

Bedenk wel dat het maar weinig voorkomt dat alles klopt aan een stalling, voor zowel eigenaar als paard. Meestal is er wel iets: te weinig hooi, te weinig weidegang, te veel drukte, te duur. Dit is een perfecte plek voor je paard en hij kost ook nog niet eens te veel. Daarnaast kan je best gezellig kletsen met je stalgenoot, zolang het niet over paarden gaat.

Ik zou nooit niet om zoiets verkassen. Wel zou ik nagaan hoe ik het gesprek kan afkappen zodra het over paarden (of mijn paard) gaat. Gewoon zeggen: 'Daar wil ik het niet over hebben, ik wil het gezellig houden.' En dat volhouden. Zeker niet in discussie gaan waarom dan niet, hooguit dat jullie te veel van mening verschillen.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:07

Herkenbaar. Ik ben gebleven. Ik kwam zoveel mogelijk op andere tijden. Verder gaf ik duidelijk mijn grenzen aan. En koos ik er voor om de dingen die overbleven die ik vervelend vond zo veel mogelijk te laten gaan. Ondertussen wel op zoek geweest naar een andere plek waar ik deze ergernis niet zou hebben.

edit: zie nu jouw bericht:

YellowLemon schreef:
Op de weide hebben we zowat vrijspel. Ik besloot hooinetten op te hangen > ik krijg gemene reacties dat dit toch absoluut niet goed kan zijn voor de paarden.
Ik ben zelf voorstander van supplementen: geef graag eens een kruid bij. Krijg ik op m'n kop dat dit toch niet gezond kan zijn, dat ik mijn paarden "zwak" maak etc.
Mijn ene paard is wat moeilijker te rijden, heeft een bijzondere handleiding > ik krijg allerhande tips hoe ik het kan oplossen ook al neem ik elke week privéles. Alleen vraag ik hier niet om.

In deze zou ik dus duidelijk aangeven dat ik geen tips meer van haar. Fijn dat je bereid bent mij te willen helpen. Ik heb daar alleen geen behoefte aan dus ik wil dat je daarmee stop. Dankjewel.

Eten haar paarden ook van de hooinetten? Zo ja dan zul je moeten over leggen. Zo nee, zie boven.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 31-08-20 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:07

Kijk dit helpt! Heb je haar op de man af gezegd dat je snapt ze het de beste bedoelingen doet, maar als het niks is waar zij of haar paard last van heeft dat je het prettiger vindt dat ze al haar goedbedoelde adviezen verder voor zich houdt? Dan kun je nog extra aangeven dat je het bijv vooral vervelend vindt als je aan het rijden bent (indien dit het geval.is)

Edit wat is er trouwens gemeen aan zeggen dat hooi netten niet goed zijn? Er zijn wel meer mensen die die mening delen en ik vind dat er wel wat inzit af en toe. Bijv minder natuurlijke eethouding.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 31-08-20 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:09

"Ik doe dingen graag op mijn manier, dus ik doe helaas niks met je tips."

Blijven herhalen, op een gegeven moment moet het kwartje toch wel vallen dan denk ik?

Zonde om naar een nieuwe situatie te moeten en daar ook niet te weten wat je aantreft.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:11

Ik zou een manier vinden om met deze stalgenoot te leren dealen. Want het klinkt alsof je ontzettend blij bent met je plek en het is echt zonde om dan weg te gaan. Plus op een andere plek is er waarschijnlijk weer iets anders niet fijn (en dan zou ik liever hebben dat alles fijn is voor mijn paard dan dat ik daarin een compromis moet maken).

Kan je het niet weglachen wat ze allemaal zegt dan? Ik zou ook niet proberen weg te blijven, maar gewoon wat zij zegt lekker bij haar te parkeren en niet aan je eigen paarden / jezelf te koppelen. Ik keek ook laatst een video met wat psychologie trucjes, bijvoorbeeld dat je juist gaat doorvragen als ze een rare / onware opmerking maakt. Bijv: Als ze zegt: "Jouw paarden eten te veel." Antwoord: "Wat bedoel je hier precies mee?" / "Waarom zit jij daarmee?" . Als ze zegt: "Jouw paard is lelijk". Antwoord: "Kan je hier een voorbeeld van geven?" Volgens de mevrouw met de trucjes merken mensen vanzelf dat hun redenering niet helemaal klopt wanneer je blijft doorvragen. Dan l*llen ze zich vanzelf vast.

Gewoon lekker parkeren, focus op je eigen paarden en denk gewoon: gekkies heb je overal wel.

Ik zie nu dat je net nog hebt gereageerd, maar ik zou je stalgenoot niet betrekken bij wijzigingen die je aanbrengt qua voer, zeg alleen maar dat je heerlijk hebt gereden (ook op het moeilijkere paard) en als ze je opmerkingen geeft over het drinkwater zeg je gewoon: "Ach ik verveelde me, dus heb het daarom gedaan". Gewoon niet in discussie gaan, hoppa en door.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:12

Ik zo haar eens duidelijk vertellen dat je begrijpt dat ze het goed bedoeld, maar dat je er niet op zit te wachten.
Dat je allebei je eigen visie hebt en dat dit prima is, maar zij die van van haat beter voor zich kan houden.

Of moeten haar paarden nu ook uit bijvoorbeeld dat hooinet eten Terwijl zei dat niet wil?
Dan zal er een tussenweg moeten komen.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:12

Heel irritant, maar op een andere stal kan ook weer zo iemand staan, die garantie heb je nooit, dus ik zou een verder perfecte plek er zeker niet voor opgeven.. Ik zou het gesprek met haar aangaan, aangeven dat je niet zit te wachten op haar mening en adviezen.. Blijft ze doorgaan, negeren en er niet op in gaan. Wat een irritante bemoeial.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:13

Citaat:
Op de weide hebben we zowat vrijspel. Ik besloot hooinetten op te hangen > ik krijg gemene reacties dat dit toch absoluut niet goed kan zijn voor de paarden.
Ik ben zelf voorstander van supplementen: geef graag eens een kruid bij. Krijg ik op m'n kop dat dit toch niet gezond kan zijn, dat ik mijn paarden "zwak" maak etc.
Mijn ene paard is wat moeilijker te rijden, heeft een bijzondere handleiding > ik krijg allerhande tips hoe ik het kan oplossen ook al neem ik elke week privéles. Alleen vraag ik hier niet om.


Aha, dat is al een stuk duidelijker. Als de eerdere tips om af te kappen niet helpen, zal je echt heel doortastend moeten zijn: 'Ik wil dat je hiermee stopt.' En als het even kan, dan weglopen.

YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 10:15

Nou heb ik wel het geluk dat ik erg landelijk woon met allerlei weides en stallingen in de buurt. Ik heb voorzichtig even mijn licht opgestoken bij iemand anders die een luxepiste ter beschikking heeft. Wat net wat fijner is dan in de weide rijden of in de winter met de kar op baan.

Met drie paarden te betalen moet de prijs natuurlijk wel betaalbaar blijven. Maar goed.

Blijf maar losbranden: ik ben er nog niet goed uit maar al deze meningen helpen :-)

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:16

is er niet een mogelijkheid de wei in 2 delen op te delen, zij haar deel, jij jouw deel. Zij haar paarden op haar manier, jouw paarden op jouw manier, evt in overleg met de stalbaas?
Ik zou niet voor een stalgenoot vertrekken zolang de gezondheid van mijn paarden niet in gevaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:20

Ik denk dat je niet moet proberen haar te veranderen, dat lukt je toch niet. Maar je eigen reactie op haar heb je wel zelf in de hand, dat is het enige dat je kunt veranderen. Het is niet heel duidelijk hoe je nu reageert.

Kun je niet gewoon vriendelijk groeten en vervolgens je eigen gang gaan? Zodra zij over je paarden begint vriendelijk maar resoluut afkappen ("joh, we denken daar blijkbaar anders over, prima toch") en iets anders gaan doen. Ook echt ergens anders heen lopen dan.
Wat doet ze dan?

Op een andere stal loopt misschien ook weer zo iemand rond.

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:21

_Penotti schreef:
Ik zo haar eens duidelijk vertellen dat je begrijpt dat ze het goed bedoeld, maar dat je er niet op zit te wachten.
Dat je allebei je eigen visie hebt en dat dit prima is, maar zij die van van haat beter voor zich kan houden.

Dit vind ik een goeie tip! Ga ik ook onthouden als ik ongevraagd (ongewild) advies krijg :+

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:21

Gewoon een keer duidelijk zijn, je waardeert de tips, ze mag deze geven en dat het dan aan jou is of je er wat mee doet, dat 1x melden meer dan genoeg is en dat je het graag leuk wilt houden en dat jij je ook niet bemoeit met hoe zij haar paard(en) verzorgt en doet. Dat je allemaal andere gedachten daar bij kunt hebben en dat dat prima samen kan gaan.
Weet wel op elke stal is er wel weer wat, je komt overal wel iemand tegen waar het minder mee klikt.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlueStocking, Brittneyx, joyce83, Oehlala, xJolijn en 165 bezoekers