Wat doen met jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

plutolover

Berichten: 11704
Geregistreerd: 30-07-04

Wat doen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 21:37

Ik heb jonge Haflinger van 2 jaar ,3 maanden.

Ik merk aan hem dat hij graag wat wilt doen (geestelijk) maar lichamelijk is hij echt nog niet toe aan ‘werk’ en dan heb ik niet over kwa erop zitten want dat is nog veeeeeeelste vroeg.

Maar nu zoek ik iets naast de basis dingen iets om hem geestelijk wat rustiger te krijgen.

Laatst was ik met m’n oudere haf bezig met een Vrijheidsdressuur blok en mijn jonge haf liep er ook bij en dacht, ik ga eens kijken wat hij doet.. en hij gaat er met beetje hulp zo op staan. Maar verder kwa Vrijheidsdressuur vind ik hem ook nog erg jong voor.

Ik heb zelf al best wat ideeën

Zoals mini-schriktraining, wandelen en gewoon basis dingen.

Maar nu zoek iets voor wat ik in de paddock/bak nog kan doen


Oja hij loopt 24/7 buiten in een gemengde kudde leeftijden tussen 2 en 25 jaar. Hij speelt veel en is gek op aandacht


patricia2403
Berichten: 371
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Deventer

Re: Wat doen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:10

Grondwerk kan zeker met zon jong dier, gewoon de hele simpele basis dingen, 15 minuutjes kan al lang zat zijn. Win win want je leert je paard ook beter kennen.

Voor in de paddock zon jollybal of voerbal voor snoepjes? Kon die van mij heeerlijk zoet mee zijn (en nogsteeds trouwens).

En kilometers maken, wandelen wandelen wandelen. Als ie mak is buiten, is aan de fiets ook een optie :j

6y/o kwpn horse Legend
Numero uno x Epilot ❤️
Dressuur B+19 / L1+14 / L2+1 <3
Springen BB
Cross BB

Insta: Legend_kwpn - van puppy naar powerpaard

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Wat doen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:29

Met mijn pony ben ik rustig begonnen met grondwerk. Echt de basis dingetjes, zoals netjes meelopen, achteruit voor druk, als ik tik op de schouder aan de kant, als ik tik op de kont aan de kant. Zo begonnen en nu kan hij wijken en schouder binnenwaarts etc.

Op internet zijn heel veel oefeningen te vinden.

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:32

Hier ook 2 ponys van 2 jaar en 4 mnd. Ik wandel met ze, fiets met ze, zet ze af en toe in de trailer om een rondje te rijden (ongeveer15min.) naar bos of strand om te gaan wandelen. Ik neem ze mee de zee in. Loop expres met ze langs wat drukkere wegen zodat ze al kunnen wennen aan voorbij razende motoren/vrachtwagens en trekkers. Ook zoek ik plekken op als bruggen en andere paarden of koeien langs de weg. Ik loop met ze langs wegafzettingen met lintjes etc. Ook leg ik af en toe een tuigje op hun rug zodat ze al aan de bewegende dingen en geluiden kunnen wennen.
Ik doe best veel met mijn ponys in de hoop ze straks erg verkeersmak zijn voor de wagen.

Afbeelding

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wat doen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:42

Je zou als afwisseling een kunnen kijken naar de In Hand Trail en Showmanship.

Kun je heel goed met een jong paard doen

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA! http://www.dawra.nl

Zoek je een showhalster, verzorgingsproducten of wil je iets speciaals op maat laten maken voor uw paard, schroom dan niet om contact op te nemen! https://www.facebook.com/ArabianHorseStore/

plutolover

Berichten: 11704
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 22:47

Wandelen wil ik ook zeker gaan doen (helaas gigantisch drukke wijk door.. wel goed voor verkeersmak maken, maar best spannend omdat we eerst drukke weg over moeten steken.. stal ligt pressies aan een soort kruispunt... Dus even uitzoeken wanneer het wat minder druk is...

Basis dingen zoals achteruit lopen, opzij gaan, trailer laden enz doe ik al. Vandaag was hij zo druk ik z’n hoofd en ‘vervelend’ dat ik de longeerbak in ben gegaan. En hij al bijna uit zich zelf om mij heen liep.

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wat doen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:15

Misschien leuk om al wat trucjes erop te zetten zoals inparkeren. Beetje speels laten wennen aan dekje op en af halen. Veel grondwerk, druk-release, bij enge dingen ruim de tijd nemen om te gaan kijken, laten aanraken, ontspanning op laten zoeken. Beetje onderzoek doen op internet, er zijn zo veel goede band-respect-mogelijkheden. Misschien is clickertraining ook wel iets om mee te beginnen. Laten wennen aan balkjes (Springen zou ik niet doen.) maar gewoon kennis laten maken met dingen.. Ballonen, aanhangers, slingers, viaducten, ach er is zo veel...

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

plutolover

Berichten: 11704
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Wat doen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-20 08:54

dank jullie wel voor de inspiratie. :D

x_Jamila_sx

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Wat doen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:28

Ik vind het ontzettend leuk om te wandelen met mijn paard. Nou is dat wel wat lastiger bij jullie...

rustig laten kennis maken met vrijheidsdressuur zou ik inderdaad zeggen. :D

Mijn knappe welsh x new forest x fries ruin: Fury <3

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Wat doen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:29

Waar je echt veel baat bij gaat hebben: leer hem stil te staan. En dan bedoel ik echt goed stil staan, ook naast een opstapje en wanneer je aan z'n lijf aan het frunniken bent.

plutolover

Berichten: 11704
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-20 23:04

LiselotZorro schreef:
Waar je echt veel baat bij gaat hebben: leer hem stil te staan. En dan bedoel ik echt goed stil staan, ook naast een opstapje en wanneer je aan z'n lijf aan het frunniken bent.


Daar ben ik ind ook mee bezig. Haflingers en stil staan is niet hun grootste hobby.

Vandaag hadden we balkjes clinic. En meneer stond bij het hek echt te kijken. Reuze interessant vond hij het. Maar ook steeds aandacht vragen bij mij (of andere mensen) die dan langs het liepen.

Afbeelding

Dus in de pauze van de clinic even naar de balkjes gelopen en prachtig vond hij het. Ook gewoon over de balkjes lopen of het niks is.

Afbeelding

En daarna stond hij zen weer bij z’n vriendje haha.

Afbeelding

Heiberg
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-09-20

Re: Wat doen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:29

Vooral veel stemhulpen toevoegen aan je oefeningen. Dat helpt altijd voor de opvoeding vind ik :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers