Touwhalster aan westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Touwhalster aan westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 21:18

Hey! Ik heb veel stalgenootjes die rijden met een western zadel en bit, de teugels laten ze helemaal los hangen, want de hebben een touwhalster met touw, die ze aan hun zadel knopen, heeft iemand enig idee hoe dit heet? Is een beetje een Bosal idee..

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Touwhalster aan westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:40

Ik snap niet wat je bedoeld. Zit het bit aan een touwhalster? Heb je een plaatje met voorbeeld?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:40

Bedoel je geen natural hackamore?

Heule oude foto:

Afbeelding

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Re: Touwhalster aan westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 22:08

Natuurlijke hackamore lijkt er wel op ja! Ik heb geen idee hoe ik hier een plaatje krijg, maar een western hoofdstel (zonder neus riemen dus) en daar zit dan een touw halster, aan het touwhalster zit net zoals bij de natuurlijke hackamore een touwtje naar de knop van het zadel, dit is er maar 1 met 1 lus eraan. Maar die natuurlijke hackamore zou ook een optie kunnen zijn!

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Re: Touwhalster aan westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 22:09

Bit zit niet aan het touwhalster

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 22:10

xDenies schreef:
Bedoel je geen natural hackamore?

Heule oude foto:

[ [url=m/gRKWFQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kan bij de natural hackamore de teugels eraf? Want dat is dan wat ik bedoel!!

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Touwhalster aan westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:16

Denk je niet veel te ingewikkeld? Zou het niet gewoon een touwhalster met een halstertouw aan de knop gebonden onder een normaal westernhoofdstel-met-bit kunnen zijn? :+

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 22:17

Ibbel schreef:
Denk je niet veel te ingewikkeld? Zou het niet gewoon een touwhalster met een halstertouw aan de knop gebonden onder een normaal westernhoofdstel-met-bit kunnen zijn? :+


Nee, is natuurlijk wel een mogelijkheid! Maar hun hebben hem echt zo gekocht voor dit! En het is zooo handig!

speurneusc

Berichten: 5372
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:19

dat is de teugelvoering van dat model teugels denk ik, heeft niet veel met hoofdstel te maken

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:22

Mb123x schreef:
xDenies schreef:
Bedoel je geen natural hackamore?

Heule oude foto:

[ [url=m/gRKWFQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kan bij de natural hackamore de teugels eraf? Want dat is dan wat ik bedoel!!



Bij deze niet. Is ook zonder bit. Maar ik denk dat jij gewoon losse teugels hebt gezien. Sommige western ruiters hebben standaard een halstertouw onder hun hoofdstel. Dat staat ook los van het soort teugels.

LoLa_108
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-05-20

Re: Touwhalster aan westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:30

Ik zou je niet kunnen helpen, misschien aan de stalgenoten zelf vragen wat ze gebruiken?

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:34

Bedoel zoiets? Moest meteen aan de film Hidalgo denken waar een soort van bosal onder het gewone western hoofdstel zit.
Afbeelding
Afbeelding

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 22:47

Em_ schreef:
Bedoel zoiets? Moest meteen aan de film Hidalgo denken waar een soort van bosal onder het gewone western hoofdstel zit.
[ [url=m/jt1KUs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sApk6S.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jaa dat zou zo kunnen! In mijn gedachten was het wel een touwhalster maar dat kan ik mis hebben, zijn dit teugels of een leadrope?

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 22:48

LoLa_108 schreef:
Ik zou je niet kunnen helpen, misschien aan de stalgenoten zelf vragen wat ze gebruiken?


Hun weten alleen nog dat ze heb van de equitana hebben

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 23:11

Heb je er een foto van? Je kan op ‘voeg foto’s toe’ klikken, dan de foto uploaden en dan op de miniatuur klikken. Als je iets met [ img] ziet is het goed. Ben heel benieuwd wat je bedoelt namelijk!

Edit: zoiets?
https://www.google.nl/search?q=ride+n+t ... _M-1WMBuiM

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 23:16

Mb123x schreef:
Em_ schreef:
Bedoel zoiets? Moest meteen aan de film Hidalgo denken waar een soort van bosal onder het gewone western hoofdstel zit.
[ [url=m/jt1KUs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sApk6S.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jaa dat zou zo kunnen! In mijn gedachten was het wel een touwhalster maar dat kan ik mis hebben, zijn dit teugels of een leadrope?


Leadrope geloof ik, maar bedoel je dan niet gewoon wat eerder is aangegeven een touwhalster onder een western hoofdstel?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Touwhalster aan westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 01:40

Nu ben ik wel nieuwsgierig. Waar zou het voor dienen dan?

Ik heb neusriemen van touw en leer. Die van touw lijken op een touwhalster voor een leek misschien. Daar zit geen lus aan voor een touw, maar kan er wel aan vast als ik wil.

Maar als ik echt wat langer naar buiten ga, heb ik ook weleens een halster, soms touwhalster onder het hoofdstel met touw eraan. Die laat ik om veiligheids redenen vrij los, maar doe hem wel om de knop. Is gewoon makkelijk als je ergens stopt, hoewel ik mijn paarden nooit zal vastzetten aan een touwhalster, dus is echt voor vasthouden, pauze, even grazen, drinken.......

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 10:14

Mariett schreef:
Heb je er een foto van? Je kan op ‘voeg foto’s toe’ klikken, dan de foto uploaden en dan op de miniatuur klikken. Als je iets met [ img] ziet is het goed. Ben heel benieuwd wat je bedoelt namelijk!

Edit: zoiets?
https://www.google.nl/search?q=ride+n+t ... _M-1WMBuiM


Jaa zoiets is het! Foto kan ik zo snel niet vinden! Maar die leadrope gaat dan aan de knop van het zadel!

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 10:15

superpony schreef:
Nu ben ik wel nieuwsgierig. Waar zou het voor dienen dan?

Ik heb neusriemen van touw en leer. Die van touw lijken op een touwhalster voor een leek misschien. Daar zit geen lus aan voor een touw, maar kan er wel aan vast als ik wil.

Maar als ik echt wat langer naar buiten ga, heb ik ook weleens een halster, soms touwhalster onder het hoofdstel met touw eraan. Die laat ik om veiligheids redenen vrij los, maar doe hem wel om de knop. Is gewoon makkelijk als je ergens stopt, hoewel ik mijn paarden nooit zal vastzetten aan een touwhalster, dus is echt voor vasthouden, pauze, even grazen, drinken.......


Ze gebruiken het bij buitenritten, dan laten ze de teugels met bit helemaal los hangen, als het paard dan schrikt trekken ze aan de leadrope aan de knop!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Touwhalster aan westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 01:41

Maar dat kan toch met bovenstaande voorbeelden? Het is inderdaad zoals bosal en mecate, maar dan van touw.

Hoewel ik het echt niet snel zal doen. Heb bijv romal reins en heb dus weleens een halster met touw eronder en vaak een pony ernaast mee aan touw.
Ik doe nooi mn teugels aan de knop, want als een paard flink struikelt krijgt ie echt een ruk aan de mond of zonder bit aan zijn hoofd/nek.

Ik hou de hand pony ook altijd vast.