Fiscaal partner met broer, huis kopen met vriend

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Fiscaal partner met broer, huis kopen met vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 21:49

Dag allemaal, ik zit met een wat lastige vraag. Mijn vriend en ik zijn op het punt gekomen dat we rustig de mogelijkheden van een koophuis aan het bekijken zijn. Nu zitten we alleen met een paar niet zo standaard vragen.

Mijn broer en ik hebben samen een huis gekocht, hypotheekvrij, van onze erfenis. Wij zijn dan ook fiscaal partner van elkaar.

Zodra dit huis verkocht wordt, zal de helft van de verkoopprijs naar mij toegaan als overwaarde, de andere helft naar mijn broer.

Nu vraag ik mij af of een van jullie weet wat de gevolgen zijn voor mijn broer, mij, de situatie rondom ons huidige huis en mijn vriend als ik bv een geregistreerd partnerschap aanga met mijn vriend. Geeft dat extra kosten voor het huidige huis, geeft dat moeilijkheden bij de verkoop?

Mijn broer en ik waren tot nu student. Mijn broer woont niet in ons huis.

Binnenkort gaan we met mijn schoonvader zitten om de situatie te bekijken en ik wil ook binnenkort een gesprek met een hypotheekadviseur, maar zou grag van te voren al wat informatie krijgen.

Alvast bedankt!

MarliesV

Berichten: 15194
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Fiscaal partner met broer, huis kopen met vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:59

Naar mijn weten betaal je vermogensbelasting over een woning die je bezit maar niet bewoond.

Maar het verstandigste is om dit goed bij een financiëel adviseur voor te leggen.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Fiscaal partner met broer, huis kopen met vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:05

Als je met je vriend een huis koopt, ga je dan een samenlevingscontract aan? Je kan maar één fiscaal partner tegelijk hebben. Je kan op dat moment geen fiscaal partner meer zijn van je broer.
Wonen jouw broer en jij in het huis wat verkocht gaat wonen? Gaat jouw broer zijn helft ook verkopen of blijft hij in de woning wonen?
De belastingdienst heeft goede informatie staan op hun site.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aarde+huis

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:08

Een complexe financiele situatie als dit zou ik niet op bokt uitzoeken maar dit door een financieel adviseur/accountant en/of notaris laten uitzoeken.

Schoonvaders zou ik hier met alle respect buiten laten tenzij hij financieel onderlegd is.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:10

Urona447 schreef:
Een complexe financiele situatie als dit zou ik niet op bokt uitzoeken maar dit door een financieel adviseur/accountant en/of notaris laten uitzoeken.

Schoonvaders zou ik hier met alle respect buiten laten tenzij hij financieel onderlegd is.


Een goed advies

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Fiscaal partner met broer, huis kopen met vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:14

Wij hebben met een andere situatie te maken gehad, maar dat was ook een ingewikkelde kwestie. Wij zijn toen uitstekend geïnformeerd door de jurist van ons accountant kantoor en door onze notaris.
Zij kunnen je hier heel goed mee verder helpen en adviseren!

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 22:26

Bedankt allemaal voor de snelle reacties.

Citaat:
Naar mijn weten betaal je vermogensbelasting over een woning die je bezit maar niet bewoond.

Maar het verstandigste is om dit goed bij een financiëel adviseur voor te leggen


Ik woon er wel gewoon, alleen mijn broer niet meer en die zal ook niet terugkeren. Daarom ook dat dit huis verkocht gaat worden als ik ga verhuizen.

Ik ben inderdaad van plan om dit met een financieel adviseur te bespreken, aleen wil ik dat gesprke niet blanco ingaan en hoop ik dat anderen misschien een soortgelijke situatie hadden of nog wat tips/informatie hebben.

Citaat:
Als je met je vriend een huis koopt, ga je dan een samenlevingscontract aan? Je kan maar één fiscaal partner tegelijk hebben. Je kan op dat moment geen fiscaal partner meer zijn van je broer.
Wonen jouw broer en jij in het huis wat verkocht gaat wonen? Gaat jouw broer zijn helft ook verkopen of blijft hij in de woning wonen?
De belastingdienst heeft goede informatie staan op hun site.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aarde+huis


Dat klopt, het is ook de bedoeling om niet meer fiscaal partner te zijn met mijn broer. Dat was zo omdat we samen een huis hebben. Mijn vriend en ik kijken voor een geregistreerd partnerschap om alles gelijk goed geregeld te hebben.

Ik woon in het huis, mijn broer niet. Mijn broer is nog student en kan niet mijn deel overkopen. Daarnaast moet een van de eigenaren de woning bewonen en mag hij niet verhuurd worden (een huurder bij de koper in of een eerstegrads familielid mag wel). Mijn broer is ook niet van plan meer naar deze stad terug te komen en woont nu totaal ergens anders.
Ik ga de link eens rustig doorlezen, bedankt!

Citaat:
Een complexe financiele situatie als dit zou ik niet op bokt uitzoeken maar dit door een financieel adviseur/accountant en/of notaris laten uitzoeken.

Schoonvaders zou ik hier met alle respect buiten laten tenzij hij financieel onderlegd is.


Bedankt voor je reactie. Ik ga dit inderdad met een financieel adviseur bespreken, alleen wilde ik wel grag ervaringen. Ik heb hier totaal geen verstand van en weet dus ook niet of ik de juiste vragen stel tijdens zo'n gesprek. Ik wil er wel goed op voorbereid zijn en niet mijn geld en zijn tijd verdoen zegmaar. En ik wil graag weten of er valkuilen zijn die anderen hebben meegemakt die ik zou kunnen voorkomen.

Schoonvader is financieel onderlegd en helpt ons om het meeste al geregeld te hebben voordat we naar een hypotheekadviseur stappen, zodat we die niet voor alles hoeven in te huren.

M_arjolein

Berichten: 1428
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Fiscaal partner met broer, huis kopen met vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:29


LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 22:47

M_arjolein schreef:
Als je broer niet op hetzelfde adres staat ingeschreven ben je ook geen fiscaal partner
https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... doqjffqjgj


Bednakt voor je antwoord! Ik heb even im je link gekeken.
Ik dacht juist dt we nog wel altijd fiscaal partner waren:

U was met die ander in het voorgaande aangiftejaar ook al fiscale partners.


Hierom. Maar als dt niet zo is zou dat denk ik al een hoop van mij vragen schelen! Ik ga er morgen nog maar eens ruatig naar kijken

M_arjolein

Berichten: 1428
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:51

LaCiega schreef:
M_arjolein schreef:
Als je broer niet op hetzelfde adres staat ingeschreven ben je ook geen fiscaal partner
https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... doqjffqjgj


Bednakt voor je antwoord! Ik heb even im je link gekeken.
Ik dacht juist dt we nog wel altijd fiscaal partner waren:

U was met die ander in het voorgaande aangiftejaar ook al fiscale partners.


Hierom. Maar als dt niet zo is zou dat denk ik al een hoop van mij vragen schelen! Ik ga er morgen nog maar eens ruatig naar kijken


Dat is alleen als je aan deze voorwaarde voldoet:

U bent niet getrouwd, maar staat allebei op hetzelfde woonadres ingeschreven bij de gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP) en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 23:01

LaCiega schreef:
Ik woon in het huis, mijn broer niet. Mijn broer is nog student en kan niet mijn deel overkopen. Daarnaast moet een van de eigenaren de woning bewonen en mag hij niet verhuurd worden (een huurder bij de koper in of een eerstegrads familielid mag wel). Mijn broer is ook niet van plan meer naar deze stad terug te komen en woont nu totaal ergens anders.

Van wie moet dat en mag dat niet?

En volgens mij zijn jullie helemaal geen fiscaal partners.

garffpamela

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Venhuizen

Re: Fiscaal partner met broer, huis kopen met vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 00:15

Het enige is denk ik als de woning verkocht wordt dat de verkoopopbrengst voor jouw broer, als hij het op een spaarrekening zet, belast is in box 3.

Ik zou Sowieso wel even vooraf langs een notaris gaan ook om te zorgen dat jouw deel veilig gesteld is bij een GP. Het huwelijksvermogensrecht is wel aangepast, maar ik zou je even goed vooraf laten informeren.

Rennie89
Berichten: 37249
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Fiscaal partner met broer, huis kopen met vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 01:35

Als je een huis hebt zonder hypotheek, dus volledig eigen geld, dan mag je dit gewoon verhuren. Niemand kan bepalen voor jou wat je met jouw huis doet. Als je een hypotheek hebt moet je toestemming hebben van de bank, dat is wat anders. Maar een volledig eigen Afgekochte woning is van jou, en daar zitten geen regels aan verbonden.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:33

garffpamela schreef:
Het enige is denk ik als de woning verkocht wordt dat de verkoopopbrengst voor jouw broer, als hij het op een spaarrekening zet, belast is in box 3.

Ik zou Sowieso wel even vooraf langs een notaris gaan ook om te zorgen dat jouw deel veilig gesteld is bij een GP. Het huwelijksvermogensrecht is wel aangepast, maar ik zou je even goed vooraf laten informeren.

Aanvullend op het bericht hierboven ook voor je broer is het belangrijk dat alles goed geregeld wordt en dat hij hier ook niet slechter van wordt. Jullie hebben denk ik niet voor niks een keuze gemaakt op samen een huis te kopen. Zou hij extra belast worden omdat jij hebt gewoond moet daar (lijkt mij) ook rekening mee gehouden moeten worden in een berekening.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:46

Rennie89 schreef:
Als je een huis hebt zonder hypotheek, dus volledig eigen geld, dan mag je dit gewoon verhuren. Niemand kan bepalen voor jou wat je met jouw huis doet. Als je een hypotheek hebt moet je toestemming hebben van de bank, dat is wat anders. Maar een volledig eigen Afgekochte woning is van jou, en daar zitten geen regels aan verbonden.


Dit is niet helemaal juist.
Als TS een woning van bijv. Een woningcorporatie gekocht heeft stellen zij vaak deze eisen. Je moet de woning zelf bewonen en mag de woning de eerste x jaar niet verhuren.
Deze eisen zijn dan opgenomen in de akte van levering en daarvan mag, zonder toestemming van de verkoper, niet afgeweken worden.

Rennie89
Berichten: 37249
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Fiscaal partner met broer, huis kopen met vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:22

Ooja die koopgarant woningen! Helemaal vergeten. Maar zou nooit met eigen geld die woningen kopen want de overwaarde word ook verdeeld tussen de particulier verkoper en de woningbouw. Dus hoop dat dit niet het geval is.

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Fiscaal partner met broer, huis kopen met vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 14:13

Bedankt allemaal! Ik heb alles rustig doorgelezen, ga straks even antwoorden als ik achter de computer zit, dat gat wat makkelijker

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 09:53

Zo, nu even tijd om overal rustig op te antwoorden. Nu met wat minder typfouten :Y) .

M_arjolein schreef:
LaCiega schreef:

Bednakt voor je antwoord! Ik heb even im je link gekeken.
Ik dacht juist dt we nog wel altijd fiscaal partner waren:

U was met die ander in het voorgaande aangiftejaar ook al fiscale partners.


Hierom. Maar als dt niet zo is zou dat denk ik al een hoop van mij vragen schelen! Ik ga er morgen nog maar eens ruatig naar kijken


Dat is alleen als je aan deze voorwaarde voldoet:

U bent niet getrouwd, maar staat allebei op hetzelfde woonadres ingeschreven bij de gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP) en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden


Dat is wel een hele geruststelling, bedankt Marjolein! Blijkt maar weer hoe slecht ik ben in het lezen van dit soort teksten :') . Dan zijn we dus inderdaad geen fiscaal partners meer, maar alleen gezamenlijke eigenaren van het huis.


garffpamela schreef:
Het enige is denk ik als de woning verkocht wordt dat de verkoopopbrengst voor jouw broer, als hij het op een spaarrekening zet, belast is in box 3.

Ik zou Sowieso wel even vooraf langs een notaris gaan ook om te zorgen dat jouw deel veilig gesteld is bij een GP. Het huwelijksvermogensrecht is wel aangepast, maar ik zou je even goed vooraf laten informeren.


Mijn broer is niet van plan het geld op zijn spaarrekening te ontvangen. Wat we hebben begrepen is dat hij niet direct een nieuw huis hoeft te kopen, maar dat de overwaarde 3 jaar geparkeerd kan worden. Hij zou dus bijvoorbeeld over twee jaar een nieuw huis kunnen kopen zonder negatieve consequenties.

Ik heb even een stuk in je tekst dikgedrukt, wat bedoel je hiermee?


Rennie89 schreef:
Als je een huis hebt zonder hypotheek, dus volledig eigen geld, dan mag je dit gewoon verhuren. Niemand kan bepalen voor jou wat je met jouw huis doet. Als je een hypotheek hebt moet je toestemming hebben van de bank, dat is wat anders. Maar een volledig eigen Afgekochte woning is van jou, en daar zitten geen regels aan verbonden.


Er zitten wel degelijk regels aan verbonden :j Ik heb gewoon een contract moeten tekenen en daarin staat wat wel en niet zomaar mag. Ik mag bijvoorbeeld ook niet zomaar de buitengevel een andere kleur geven of zelf kiezen welke kleur zonwering ik aan de buitenzijde heb hangen, dit moet wel in het beeld blijven passen. Daarin staat dus ook dat het pand door de eigenaren of door eerstegraads familieleden bewoond moet worden. Ik denk om te voorkomen dat dit soort woningen opgekocht worden door huisjesmelkers die ze dan allemaal in de verhuur gooien. Het is een ex-huurwoning in een wijk welke sterk aan het groeien is in imago, mede omdat er dus oude huurwoningen de verkoop in worden gebracht, maar ook door nieuwbouw en een heel mooi groenplan.

lenaa_tje schreef:
garffpamela schreef:
Het enige is denk ik als de woning verkocht wordt dat de verkoopopbrengst voor jouw broer, als hij het op een spaarrekening zet, belast is in box 3.

Ik zou Sowieso wel even vooraf langs een notaris gaan ook om te zorgen dat jouw deel veilig gesteld is bij een GP. Het huwelijksvermogensrecht is wel aangepast, maar ik zou je even goed vooraf laten informeren.

Aanvullend op het bericht hierboven ook voor je broer is het belangrijk dat alles goed geregeld wordt en dat hij hier ook niet slechter van wordt. Jullie hebben denk ik niet voor niks een keuze gemaakt op samen een huis te kopen. Zou hij extra belast worden omdat jij hebt gewoond moet daar (lijkt mij) ook rekening mee gehouden moeten worden in een berekening.


Uiteraard. Ik heb hier bijna 5 jaar samen met mijn broer gewoond, alleen hij heeft besloten te verhuizen voor de studie en doet nu zijn master ergens anders. Maar nu wil ik ook eens gaan verhuizen, en omdat mijn broer geen intenties heeft om terug te komen gaat de woning de verkoop in. De keuze om samen te gaan wonen was een praktische.

Waarom zou hij extra belast worden omdat ik 'heb bewoond' (wat bedoel je met deze term)? Hij krijgt gewoon de helft van het bedrag en ik de andere helft.


-Namiro- schreef:
Rennie89 schreef:
Als je een huis hebt zonder hypotheek, dus volledig eigen geld, dan mag je dit gewoon verhuren. Niemand kan bepalen voor jou wat je met jouw huis doet. Als je een hypotheek hebt moet je toestemming hebben van de bank, dat is wat anders. Maar een volledig eigen Afgekochte woning is van jou, en daar zitten geen regels aan verbonden.


Dit is niet helemaal juist.
Als TS een woning van bijv. Een woningcorporatie gekocht heeft stellen zij vaak deze eisen. Je moet de woning zelf bewonen en mag de woning de eerste x jaar niet verhuren.
Deze eisen zijn dan opgenomen in de akte van levering en daarvan mag, zonder toestemming van de verkoper, niet afgeweken worden.


Dikgedrukte zou ik even na moeten kijken. Het niet mogen verhuren geldt dus enkel de eerste paar jaar? Dat geeft natuurlijk alweer meer opties, al weet ik niet of ik zin heb in huurders, plus dat een tweede woning waarschijnlijk ook andere kosten (belasting?) geeft.


Rennie89 schreef:
Ooja die koopgarant woningen! Helemaal vergeten. Maar zou nooit met eigen geld die woningen kopen want de overwaarde word ook verdeeld tussen de particulier verkoper en de woningbouw. Dus hoop dat dit niet het geval is.


Er staat nergens vermeld dat een deel van de overwaarde voor de woningbouw is. Naar mijn weten is er helemaal niet zo een regeling en krijgen wij gewoon het volledige bedrag bij verkoop. Volgens mij hebben we ook helemaal niets te maken met een woningbouw.
Even om de situatie beter te schetsen. Het is een oude huurwoning van een woningbouwvereniging. Deze heeft de meeste woningen in de straat in zijn bezit. Sinds enkele jaren wordt er in elke huizenblok 1 op de x huizen verkocht in plaats van weer de verhuur in gedaan. Die verkochte woningen hebben niks meer te maken met de woningbouw. Wij zijn zelf de eigenaren en betalen onafhankelijk van de woningbouw onze VvE kosten aan de VvE.

Ik heb het koopcontract er even bij gepakt en zie daar ook niets staan over eventueel delen van opbrengst bij verkoop.

Nogmaals bedankt allemaal! Ik heb weer enkele vragen en opmerkingen die ik mee kan gaan nemen in het gesprek.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Fiscaal partner met broer, huis kopen met vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:01

Mijn reactie ging over het belastbare. Als je broer hier extra belasting op moet betalen (de overwaarde) omdat hij niet direct een nieuw huis koopt moet dat wel berekend worden.
Ook iets over die 3 jaar moet misschien dan vast gelegd worden. Wat als je broer over 3 jaar (in deze gekke markt) niet alleen een huis weer kan kopen omdat hij geen hypotheek kan krijgen.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:15

Je doet er goed aan je hier zorgvuldig over te laten informeren. Want voor jou lijkt het misschien handiger als je geen fiscaal partner van je broer bent (wat ik overigens betwijfel), maar voor je broer zou dat redelijk funest kunnen zijn.

Immers: als hij die woning niet meer als hoofdverblijf heeft, en ook op andere wijze niet meer voor het fiscaal partnerschap met jou in aanmerking komt, betekent het dat het huis voor hem naar box 3 migreert en dat betekent dat hij er per direct vermogensrendementsheffing over gaat betalen. En dat kan best wel in de papieren lopen. Dat kan weer anders liggen als het huis te koop staat.

Dat betekent dat je er met elkaar goed over moet nadenken wie wanneer waar staat ingeschreven, wanneer je je huis te koop zet en wat de fiscale gevolgen zijn, want reken er maar op dat de fiscus deze regeling vrij strak toepast.

Ten aanzien van je nieuwe huis: als je dat huis koopt met je huidige partner samen, kan je met hem een fiscaal partnerschap aangaan. Je kan niet tegelijk met je broer en met je partner fiscaal partner zijn. Voor jou zal het al snel aantrekkelijk zijn om het huis met je partner als 'regulier' box 1 huis te hebben, omdat je daar hypotheekrente voor moet betalen, die je graag aftrekbaar wil hebben. Zolang je andere huis maar te koop staat, kan je migratie naar box 3 vaak voorkomen. En dat is jouw grootste belang, omdat je sowieso voor je hypotheekvrije huis geen hypotheekrenteaftrek hebt en je belang dus vooral het voorkomen van vermogensrendementsheffing is.

Dus: laat met je broer en je partner samen even een duidelijke strategie uitdenken. Als je iemand nodig hebt die dit specifiek voor dit soort situaties goed kan, dan kan ik je wel iemand adviseren.

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 10:16

lenaa_tje schreef:
Mijn reactie ging over het belastbare. Als je broer hier extra belasting op moet betalen (de overwaarde) omdat hij niet direct een nieuw huis koopt moet dat wel berekend worden.
Ook iets over die 3 jaar moet misschien dan vast gelegd worden. Wat als je broer over 3 jaar (in deze gekke markt) niet alleen een huis weer kan kopen omdat hij geen hypotheek kan krijgen.


Dan begrijp ik het nu.
Even bot gezegd. Maar stel dat hij over drie jaar geen huis kan kopen omdat hij geen hypotheek kan krijgen, is dat niet mijn probleem. Dat zou ook geen reden moeten zijn voor mij om voor altijd (of totdat hij op een ander punt zegt dat hij de woning wil verkopen) in deze woning te blijven zitten. Hij gaat er even goed mee akkoord om het huis in de verkoop te zetten. Hij wil namelijk zelf niet het huis bewonen, mijn deel niet overkopen, mijn vriend en ik mogen zijn deel niet overkopen, etc. Voor hem is de gunstigste situatie dat mijn vriend en ik hier blijven wonen en mijn vriend zijn deel huurt. Snap ik, dan heeft hij wel een huis, maar geen kosten eraan en verdient er zelfs aan. Alleen, ik wil hier niet blijven wonen en moet ook denken aan mijn baanmogelijkheden. Het kan goed zijn dat ik over een tijdje aangenomen wordt op 100km van hier, en om die kans dan maar te laten schieten omdat mijn broer de woning niet wil verkopen en op geen enkele andere manier de situatie voor ons allebei aantrekkelijk te maken, tja....

Daarnaast zijn we met mijn broer naar andere opties aan het kijken voor de overwaarde. Het zou mooi zijn als hij bijvoorbeeld enkele garages zou kunnen kopen met dat geld en deze verhuren. Inderdaad om het geld veilig te stellen.

Wat ik me trouwens afvraag, volgens mij kun je ook niks vastleggen over die drie jaar? Dat zijn de wettelijke drie jaar.

Citaat:
Je doet er goed aan je hier zorgvuldig over te laten informeren. Want voor jou lijkt het misschien handiger als je geen fiscaal partner van je broer bent (wat ik overigens betwijfel), maar voor je broer zou dat redelijk funest kunnen zijn.

Immers: als hij die woning niet meer als hoofdverblijf heeft, en ook op andere wijze niet meer voor het fiscaal partnerschap met jou in aanmerking komt, betekent het dat het huis voor hem naar box 3 migreert en dat betekent dat hij er per direct vermogensrendementsheffing over gaat betalen. En dat kan best wel in de papieren lopen. Dat kan weer anders liggen als het huis te koop staat.

Dat betekent dat je er met elkaar goed over moet nadenken wie wanneer waar staat ingeschreven, wanneer je je huis te koop zet en wat de fiscale gevolgen zijn, want reken er maar op dat de fiscus deze regeling vrij strak toepast.

Ten aanzien van je nieuwe huis: als je dat huis koopt met je huidige partner samen, kan je met hem een fiscaal partnerschap aangaan. Je kan niet tegelijk met je broer en met je partner fiscaal partner zijn. Voor jou zal het al snel aantrekkelijk zijn om het huis met je partner als 'regulier' box 1 huis te hebben, omdat je daar hypotheekrente voor moet betalen, die je graag aftrekbaar wil hebben. Zolang je andere huis maar te koop staat, kan je migratie naar box 3 vaak voorkomen. En dat is jouw grootste belang, omdat je sowieso voor je hypotheekvrije huis geen hypotheekrenteaftrek hebt en je belang dus vooral het voorkomen van vermogensrendementsheffing is.

Dus: laat met je broer en je partner samen even een duidelijke strategie uitdenken. Als je iemand nodig hebt die dit specifiek voor dit soort situaties goed kan, dan kan ik je wel iemand adviseren.


Bedankt, Floortje. Wat een lief aanbod ook. Misschien dat ik er later een keer op terugkom, voor nu zijn we vooral alle opties aan het afwegen en kijken wat verstandig is.

Onze woning is inderdaad niet meer het hoofdverblijf van mijn broer, al een jaar niet. Wat ik heb begrepen van de andere berichten in het topic zijn we dus al een jaar niet meer fiscaal partner en woont hij al een jaar niet in dit huis, zou het huis voor hem dus dit jaar al naar box 3 moeten zijn gemigreerd? Ik hoop het niet, dan krijgt hij aan het eind van het jaar namelijk een dure rekening gok ik zo. Of gaat dit pas in als ik ook niet in het huis woon?

:') Jullie maken me wel een beetje bang hoor, voor de situatie van mijn broer.
Laatst bijgewerkt door LaCiega op 31-08-20 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:19

Je begrijpt dat die overwaarde regeling in het nadeel is voor belastingplichtige toch?

Sinds wanneer woont je broer al elders? Als hij op 1 januari van dit jaar ergens anders woonde, dan heeft hij het huis in Box 3.

FloortjeM, de regeling die jij bedoelt voor als het huis te koop staat, geldt alleen als het huis leegstaat.

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 10:35

veerledec schreef:
Je begrijpt dat die overwaarde regeling in het nadeel is voor belastingplichtige toch?

Sinds wanneer woont je broer al elders? Als hij op 1 januari van dit jaar ergens anders woonde, dan heeft hij het huis in Box 3.

FloortjeM, de regeling die jij bedoelt voor als het huis te koop staat, geldt alleen als het huis leegstaat.


Nee, dat wist ik niet? Ik dacht dat dat geld dan gewoon tijdelijk ergens geparkeerd staat en er niks mee gebeurt, en dat er die drie jaar dus ook geen belasting over betaald wordt.

Mijn broer woont al sinds vorig jaar elders, in het buitenland, voor zijn studie.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:50

veerledec schreef:
Je begrijpt dat die overwaarde regeling in het nadeel is voor belastingplichtige toch?

Sinds wanneer woont je broer al elders? Als hij op 1 januari van dit jaar ergens anders woonde, dan heeft hij het huis in Box 3.

FloortjeM, de regeling die jij bedoelt voor als het huis te koop staat, geldt alleen als het huis leegstaat.

ja, daarom gaat dat ook op als ts met haar vriend naar een ander huis gaat verhuizen, en gaat dat de broer op dit moment niet helpen. Er zijn wel fiscale oplossingen te bedenken, maar daarvoor geldt dat je de wegen echt moet weten (en dat weet ik in ieder geval niet), en ook tijdig de nodige stappen moet zetten. In de fiscaliteit is het echt beter om heel snel te weten waar de bewandelbare paden lopen.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:42

LaCiega schreef:
veerledec schreef:
Je begrijpt dat die overwaarde regeling in het nadeel is voor belastingplichtige toch?

Sinds wanneer woont je broer al elders? Als hij op 1 januari van dit jaar ergens anders woonde, dan heeft hij het huis in Box 3.

FloortjeM, de regeling die jij bedoelt voor als het huis te koop staat, geldt alleen als het huis leegstaat.


Nee, dat wist ik niet? Ik dacht dat dat geld dan gewoon tijdelijk ergens geparkeerd staat en er niks mee gebeurt, en dat er die drie jaar dus ook geen belasting over betaald wordt.

Mijn broer woont al sinds vorig jaar elders, in het buitenland, voor zijn studie.

De drie jaar overwaarde regeling ziet op de bijleenregeling. Lees hier maar even: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... enregeling
Dat betekent dat als jij nu de woning hebt gekocht voor 100, en verkocht voor 110, je die 10 'overwaarde' in je nieuwe woning moet stoppen. Dus, als je een nieuw huis koopt voor 200, dan mag je maar hypotheekrente aftrekken over 190 (200-/-10).

Dat betekent dus ook dat jij een flinke eigenwoningreserve zult krijgen na verkoop. Dat is van belang voor de toekomst, als je een nieuwe woning koopt.
Hier nog wat meer info: https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... kocht.html

Je broer is geëmigreerd? Heeft hij/gaat hij een M biljet invullen voor 2019?