Samenwerken of leiding nemen in de paardenwereld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Samenwerken of leiding nemen in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 11:34

De meningen over hoe je moet paardrijden zijn altijd al sterk verdeelt geweest, dit zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Uiteindelijk willen de meesten vaak het besten voor hun paard maar wel op hun eigen manier.

Ik denk dat het vaak over 2 zaken is verdeelt: met het paard samen werken, of duidelijk de leiding nemen over het paard. Natuurlijk passen dingen niet altijd
Binnen een van de 2 maar ik denk dat een manier van rijden toch daar ergens mee begint. Maar wat is nou eigenlijk beter? Ik denk dat er geen “beter en slechter” is, maar ik ben wel benieuwd waar jullie dan de voorkeur voor hebben.



Leiding nemen: een paard is een kudde dier en heeft daarom een lijder nodig, je maakt een paard gelukkiger door duidelijk en concreet te zijn. Als een paard iets niet wil doen moet je doorzetten tot het is gelukt, zo laat je duidelijk zien dat we de baas zijn. Paarden zijn snel onzeker en daarom vinden ze dat fijn.

Samen werken: een paard iets dwingen wat hij niet wilt doen is onnatuurlijk, hij wil het toch niet voor niks niet doen? Je moet dan rustig aan opbouwen en achterhalen waardoor het komt. Je werkt samen met het paard en stapje voor stapje kom je samen veder hierdoor bouw je wederzijds vertrouwen op.



Ik denk dat iedereen wel net even anders rijd en dat veel mensen het met bijden wel of niet eens zijn. maar ik denk ook dat het vaak wel meer naar een van deze 2 kanten licht. Wat denken jullie dat beter is? Met het paard of de leiding nemen
Over het paard? Ben benieuwd!

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~


Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Samenwerken of leiding nemen in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:46

Samen werken :) Een paard mag ook een mening hebben

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:49

Beide. Paard heeft een eigen wil en daar luister ik naar, maar ik heb toch liever de leiding over 600kg aan kracht en spier dan hij over mij.

Eerst komt het leiderschap, dat moet gewoon duidelijk zijn. Ík ben de baas, het paard niet. Maar daarvoor is wel wederzijds respect én vertrouwen nodig en daaruit volgt voor mij de samenwerking. Want we hebben elkaar nodig bij rijden, grondwerken, etc. Maar in de allereerste plaats ben ik de leider. Ik bepaal waar we heen gaan, maar het werken doen we samen.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 29-08-20 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:50

Cinnepin schreef:
Samen werken :) Een paard mag ook een mening hebben

Dat :j

Er is 1 uitzondering. Als de veiligheid in gevaar komt, leid ik. Denk aan: paard wil naar huis, wil snel de spoorlijn oversteken, terwijl er in de verte een trein aankomt. Dan moet hij toch echt wachten :D
Aan de kletter gaan is ook een no go. Hard gaan mag waar het kan, maar niet ongecontroleerd. Zodat er altijd gereageerd kan worden als dat nodig is.

Dus ja, ik ben altijd voor samenwerken, tenzij de situatie om leiding vraagt.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:12

Daihyo schreef:
Cinnepin schreef:
Samen werken :) Een paard mag ook een mening hebben

Dat :j

Er is 1 uitzondering. Als de veiligheid in gevaar komt, leid ik. Denk aan: paard wil naar huis, wil snel de spoorlijn oversteken, terwijl er in de verte een trein aankomt. Dan moet hij toch echt wachten :D
Aan de kletter gaan is ook een no go. Hard gaan mag waar het kan, maar niet ongecontroleerd. Zodat er altijd gereageerd kan worden als dat nodig is.

Dus ja, ik ben altijd voor samenwerken, tenzij de situatie om leiding vraagt.


en daar ben ik ook mee eens inderdaad. Veiligheid boven alles

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Samenwerken of leiding nemen in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 12:17

Ik vraag me af, op de manege leerde ik dat vooral heel erg “je moet de baas zijn, harder slaan” dus dat was dan ook wel best extreem. Ik ben het er toen nooit mee eens geweest ook leek het daar zo normaal.

Ik vraag me af of het in de loop der tijd minder is geworden, want ik hoor het nu veel minder vaak. Of dat ik gewoon breeder ben gaan kijken. En is het zo dat manege’s vaak zo les geven of licht dat dan aan de manege zelf.

Waar ik mijn verzorg paartje heb staan rijden ze ook zo
Helaas... maar daar kan ik zelf weinig aan doen. (Niet dat ik zo rijd als de andere ik ben altijd die softy volgens de andere om het zo maar te zeggen) maar er zijn dus wel plekken waar zo word gereden.

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:20

Dubbel - -

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:25

Liekemo schreef:
Leiding nemen: een paard is een kudde dier en heeft daarom een lijder nodig, je maakt een paard gelukkiger door duidelijk en concreet te zijn. Als een paard iets niet wil doen moet je doorzetten tot het is gelukt, zo laat je duidelijk zien dat we de baas zijn. Paarden zijn snel onzeker en daarom vinden ze dat fijn.

Samen werken: een paard iets dwingen wat hij niet wilt doen is onnatuurlijk, hij wil het toch niet voor niks niet doen? Je moet dan rustig aan opbouwen en achterhalen waardoor het komt. Je werkt samen met het paard en stapje voor stapje kom je samen veder hierdoor bouw je wederzijds vertrouwen op.


Zo zwart wit gesteld zie ik het helemaal niet.
Ik ben duidelijk wel de leider van mijn kudde van 3 (niet de lijder...) en bepaal wat we gaan doen, wanneer en waarheen, maar het paard heeft wel degelijk 'een stem'.
Als doorzetten/duidelijk laten zien wie de baas is in dwang of forceren ontaard dan haak ik af. Het kan ook gevraagd worden en in rust gebeuren. Als je lichaamstaal, houding en hulpen door het paard begrepen worden dan hoeft er geen dwang gebruikt te worden. Het paard zal dan doen wat er gevraagd wordt (mits uiteraard geen onbekende/enge/nieuwe vragen gesteld worden) omdat het zo in elkaar zit. Als mensen (te) snel resultaat willen hebben, waar paarden van nature niet goed in zijn, wordt vaak dwang gebruikt, in allerlei vormen. Daar gaat het vaak mis, het paard wordt gebroken/doodgetraind (learned helplessness) en dan is er geen sprake meer van samenwerking maar van onderwerping. Het paard doet en sluit zich mentaal af of komt in opstand en wordt dan als lastig tot onhandelbaar verweten. Terwijl als een paard iemand als leider vertrouwd, het zijn uiterste best zal doen voor diegene om het juiste te doen.

En ja, bij potentiele gevaarlijke situaties in het verkeer etc. is leiding nemen wel zo veilig. Een stoplicht trainen zou wel kunnen maar dan vertrouw ik toch liever op mijzelf ;)

Over de IJssel

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:26

Leiding nemen, want; structuur bieden, vertrouwen geven, luisteren naar het paard.
Ik zie dat als een basisbehoefte van paarden.

Het is cultureel een beetje een vies woord geworden. Maar ik zie zoveel misgaan als er geen duidelijkheid is bij het paard. Inconsequent wordt omgegaan met ze. Of de verkeerde dingen aandacht krijgen.

Vergeet niet dat je op de manege dingen leert die je later afleert omdat je je kennis en kunde gaat verfijnen.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 29-08-20 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Samenwerken of leiding nemen in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:29

Ik heb de leiding in onze samenwerking.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:39

Maflinger_S schreef:
Ik heb de leiding in onze samenwerking.


Precies dit ja.
Op kantoor werk je ook samen maar de manager bepaalt toch welke richting we opgaan.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Samenwerken of leiding nemen in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:45

Wij hebben een samenwerking waarbij ik 51% eigenaarschap heb. In sommige situaties moet ik toch op mijn strepen kunnen staan. Meestal gaat het dan om veiligheid.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:53

Eigenlijk is dit een soort van wisselwerking.. Je gaat een samenwerking aan, dus je paard praat mee en mag zichzelf zijn. Maar jij als mens begrijpt de wereld (eigenlijk de context van wat je wilt doen samen) nét dat ene beetje beter dan het paard, omdat jij vooruit kunt denken en het paard in het hier-en-nu zit. Dus zo nu en dan zul je je paard moeten overtuigen van iets. En wanneer je paard iets doet of laat wat gevaarlijk kan zijn voor hemzelf of jullie beiden, dan heb jij de eindstem.

In mijn ogen heb je de leiding wanneer je voor twee (of meer) kunt denken. En technisch gezien werk je dan aan samenwerking. :o

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Samenwerken of leiding nemen in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:07

Dat hangt heel erg af van het paard en het moment.

Sommige dieren zal je iets moeten vragen, in een samenwerking.

Anderen hebben leiderschap nodig.

En dat kan ook nog verschillen per moment.

Een goede trainer heeft geen vaste visie, maar kan schakelen naar waar een paard om vraagt :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Samenwerken of leiding nemen in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:18

Ik ben uiteindelijk de baas.

maar binnen mijn kaders is er qua samenwerking een hoop mogelijk.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 14:23

Lindsey_99 schreef:
Liekemo schreef:
Leiding nemen: een paard is een kudde dier en heeft daarom een lijder nodig, je maakt een paard gelukkiger door duidelijk en concreet te zijn. Als een paard iets niet wil doen moet je doorzetten tot het is gelukt, zo laat je duidelijk zien dat we de baas zijn. Paarden zijn snel onzeker en daarom vinden ze dat fijn.

Samen werken: een paard iets dwingen wat hij niet wilt doen is onnatuurlijk, hij wil het toch niet voor niks niet doen? Je moet dan rustig aan opbouwen en achterhalen waardoor het komt. Je werkt samen met het paard en stapje voor stapje kom je samen veder hierdoor bouw je wederzijds vertrouwen op.


Zo zwart wit gesteld zie ik het helemaal niet.


Ik bedoelde niet te zeggen dat het het een of het ander is maar een schommelende beweging met een beetje het een en een beetje het ander. Ik ben niet de meest ervaren persoon en vroeg me vooral af hoe mensen hier over denken. Mijn eigen mening probeer ik er vooral buiten te houden. Het zwarte en het witte is niet wat ik slecht of goed vind, het is wat ik tot nu toe van de wereld heb mee gekregen. Het is natuurlijk voor iedereen weer anders. maar zo te zien is iedereen het tot nu toe goed met elkaar eens.

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:29

Femke_Tweety schreef:
Ik ben uiteindelijk de baas.

maar binnen mijn kaders is er qua samenwerking een hoop mogelijk.

Hier sluit ik me bij aan. Als ik merk dat mijn paard heel graag wilt galopperen (niet nu maar als ze gezond is etc) dan kijk ik altijd hoe ik dat in kan passen in de training, als ik alleen wou stappen laat ik haar misschien nog los in de bak galopperen ofzo. Heeft ze weinig zin, dan hou ik daar ook rekening mee en geef bv meer pauze.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers