Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
LWDaisy

Berichten: 4768
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 19:19

Hoi,

ik organiseer volgende week vrijdag een verrassingsfeestje voor mijn schoonouders hun beide verjaardagen. Schoonvader wordt 70 jaar, schoonmoeder 65 jaar.

Ze vertrekken 2 dagen later weer naar hun huis in Spanje, dus het wordt tegelijk een beetje een afscheidsfeestje, we zullen hen pas met de feestdagen weer terugzien.

Voor hapjes bij het aperitief heb ik Google geraadpleegd, en heb ik besloten om voor tapas te gaan, gezien hun leven onder de Spaanse zon :)
- Tomaatjes gevuld met pesto en roomkaas
- Bruschetta met boquerones en gegrilde paprika
- Gegratineerde knoflookchampignons met Parmezaanse kaas
- Toastjes met serranoham, zongedroogde tomaten en mozzarella
- Patatas bravas met een licht pikante Spaanse saus
- Komkommerrolletjes met zalm en cottage cheese

Vraag 1 gaat over het recept van de komkommerrolletjes met zalm - origineel is dit recept met Hüttenkäse ofwel cottage cheese. Ik heb nog nooit eerder cottage cheese gekocht/gebruikt - vind ik deze in de standaard supermarkt? If not, kan ik die vervangen door bijvoorbeeld mozzarella? Voor zover ik het begrijp is cottage cheese (hoe zeg je dit) romiger (?) dan mozzarella, maar ik ga er vanuit dat de komkommerrolletjes met zalm ook wel lekker zullen zijn met mozzarella? Of moet ik toch voor een meer smeerbare kaas gaan, zoals de cottage cheese? Eventueel kruidenkaas van Philadelphia bijvoorbeeld? Of koop ik van dezelfde kaas als in het recept met de gevulde tomaatjes met pesto gewoon meer en gebruik ik die hier ook?

Vraag 2: ik ben nog steeds op zoek naar een hoofdgerecht. Ik vind via Google niet echt was ik zoek.
Paëlla is geen optie - schoonouders wonen al jaar en dag in Spanje en maken paëlla met hun ogen dicht, de mijne zou maar heel flauw smaken in vergelijking met die van hen haha, dus daar begin ik zelfs niet aan.

Ik ben van plan woensdag naar de supermarkt te gaan, en donderdag zoveel mogelijk voorbereidingen te treffen als maar mogelijk is. Ik ben donderdag rond 13.30u thuis, dus heb wel wat tijd dan :)
Ik moet vrijdag tot 14u werken, en rij daarna door naar stal, ik heb daar ongeveer een half uur werk. Ik zou normaal tegen 15.30u ten laatste thuis zijn en ik verwacht mijn schoonouders hier rond 17u - 17.30u, zij worden ontvoerd door mijn schoonbroer die met hen naar hier komt.
Ik heb vrijdag ook nog tijd nodig om de tuin (please, laat het niet regenen) te versieren, en tijd om mijn tapas af te ronden. Ik heb de oven voor 3 van de 6 tapas-gerechtjes nodig: ik moet 2 paprika's grillen, de champignons moeten in een schaaltje in de oven en de patatas bravas natuurlijk ook.

Qua hoofdschotel zoek ik iets wat op vrijdag zelf niet te veel tijd vraagt, iets waarvoor ik donderdag al het leeuwendeel kan doen zeg maar. Ideaal zou bijvoorbeeld een stoofschotel zijn, die ik dan vrijdags enkel nog hoef op te warmen. Een broodje erbij in de oven oid is geen probleem, maar het zou zonde zijn als ik op vrijdag een uur de keuken in moet om nog te staan koken en bakken terwijl het feestje in de tuin doorgaat. Mijn vriend zal pas ten vroegste om 18u thuis zijn en heeft 2 linkerhanden als het op koken aankomt, de enige hulp die ik van hem durf aannemen is het dragen van de schotels eten :+

Ik vind veel kipgerechten, maar moet eerlijk toegeven dat ik daar niet super veel ervaring mee heb. Kippenblokjes- en filet bakken kan ik wel, maar bijvoorbeeld bouten of hele kippen braden heb ik nog nooit gedaan :+ Ook veel stoofvleesschotels, maar ook hier wederom geen ervaring dus dat vind ik een beetje riskant. Ik heb geen slowcooker, snelkookpan of grillpan :+ Wel een grillfunctie in de oven.

Spaghetti hebben ze vorige week nog gegeten bij mij thuis, en de week daarvoor heb ik een Chili con carne gemaakt, dus die vallen eigenlijk ook af, ik wil iets maken dat zij nog niet bij mij hebben gegeten.

Iemand suggesties?
Iets met looksaus? Ze zijn gék van mijn looksaus, dus daar zouden ze sowieso heel blij mee zijn.
Liefst iets dat zonder drank bereidt wordt - ik lust echt niks van bier of wijn oid :+

Qua dessert bak ik gewoon een appelcake, die vinden ze heerlijk haha, en die maak ik met mijn ogen dicht.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Elanor

Berichten: 6774
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:34

Cottage cheese vindt je zeker in de supermarkt. Lekker en licht. Staat meestal naast de mozarella en feta.

Voor ‘t hoofdgerecht heb ik helaas geen suggesties!

Lola. <3

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:39

Als hoofdgerecht een pittige andijvie-stamppot :+ :)F

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:41

Heb je met tapas wel een "hoofdgerecht" nodig? Ik vindt het al heel wat, wat je zo opnoemt!
Ik zou persoonlijk er dan een tapas-avond van maken, misschien nog een "tortilla de patatas" erbij maken? Die kan je de dag tevoren al maken en is echt superlekker koud! Iets van gamba's o.i.d. erbij met een dipsausje (of looksaus? :+ ) en je hebt allerlei lekkers om uit te kiezen!
En als je echt iets gestooft wilt, misschien iets als ratatouille? Schijnt ook een spaanse versie van te zien: "piste". Receptje: klik Dat is echt snijden, bij elkaar gooien en wachten. :+ Recept zegt met witte wijn, maar dat doen wij thuis ook nooit erdoor dus denk niet dat je het mist als je het eruit laat.. Gewoon beetje bouillon doen dan (of iets anders nats)

Lukasje
Berichten: 11215
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:13

Cottage cheese vind je in de meeste supermarkten. Indien je het wil vervangen zou ik praktisch gezien voor kruidenkaas kiezen ipv mozzarella.

Als hoofdgerecht gamba’s a la plancha? Lekker met een stukje stokbrood.

Don't take anything for granted

annerie
Berichten: 68
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:15

Ja als je echt wat tapas maakt is een hoofdgerecht misschien niet echt meer nodig.
Wil je toch een hoofdgerecht maken,
kijk eens op bijzonderspaans.nl. Wij maken voor onze gasten hier in Spanje regelmatig gerechten van deze website. Allemaal erg lekker. Ik vind de saffraan kip echt heel lekker, maar dat is wel een wat bewerkelijker recept, maar niet moeilijk ofzo.

Wat betreft tapas, een aantal typische Spaanse die hier ook favoriet zijn en je makkelijk van te voren kan maken:
Albondigas (gehakballetjes), kan ik tomatensaus maar amandelsaus of sherrysaus is ook erg lekker.
Tortilla de patatas
Salmorejo (koude tomatensoep, persoonlijk vind ik deze veel lekkerder dan gazpacho)
Inkvisringetjes
Pinxtos, bijvoorbeeld een stokbroodje met kaas, tomaat en en ansjovis erop. Ziet er ook altijd leuk uit.
Van de de Tortilla kun je ook leuke pixtos maken met bijvoorbeeld een olijfje of een tomaatje aan een prikkertje.
Ensalada Rusa (koude aardappel salade met o.a. tonijn)

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:22

Als je van alle tapas wat meer maakt (wat vaak sowieso wel handig is, omdat je vaak toch flink wat ingredienten voor in huis moet halen) en er nog een lekker tortilla bijmaakt lijkt het mij best een volledige maaltijd.

Leuk idee!

Ceetje_bokt
Berichten: 5165
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:25

Ik mis de albondigas :9 en eens met de andere reacties: ik zou het ook bij tapas houden.

LWDaisy

Berichten: 4768
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 23:34

Hmm misschien toch inderdaad dan alleen tapas? En dan inderdaad sowieso nog andere dan die ik al gevonden had (bedankt voor de vele tips!) en van alles wat meer maken?

Ik zou dan ook nog een meloen en ham kunnen serveren, met een broodstengel erbij.

Helaas is mijn vriend allergisch aan schaaldieren. Ik kan natuurlijk wel iets met gamba's voorzien voor de rest van ons :')

De tortilla patatas was ik inderdaad ook al tegengekomen - ik wilde het eerst niet doen omdat dat me te zwaar leek als voorgerecht, maar als ik van de tapas ook het hoofdgerecht maak, kan dat er natuurlijk gewoon perfect bij!

Oh, en ik herinner me nu dat we vorig jaar, toen we bij hen in Spanje zijn gaan eten, suuuper lekkere knoflook-kippenbilletjes hebben gegeten, met ontzettend veel look erbij, dat zorgt vast voor herinneringen :D De Ensalada Ruse klinkt ook heel erg goed!

Koude soep lusten ze hier zowat allemaal niet, helaas }:0

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Amber_anne

Berichten: 6899
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 00:23

Ik met mijn moeie hoofd las Spaans hoofdstel, vond het al een rare combi met de kaas :+

Kookaburra

Berichten: 5377
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 00:32

Ben ik een partypooper als ik denk dat niet-Spaanse gerechten wellicht handiger zijn? Immers is Spaans eten in Spanje toch anders dan Spaanse gerechten in NL. Ondanks dat vind il het idee wel erg tof. En de dinervorm tapas is altijd goed :D

Als hoofdgerecht inderdaad extra tapas-hapjes? De Albert Heijn heeft trouwens een lekker vers-pakket voor nacho's.

LWDaisy

Berichten: 4768
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 09:11

Amber_anne schreef:
Ik met mijn moeie hoofd las Spaans hoofdstel, vond het al een rare combi met de kaas :+


Ach, mijn paard zou er wel blij van worden hoor :D :D

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

LWDaisy

Berichten: 4768
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 09:13

Kookaburra schreef:
Ben ik een partypooper als ik denk dat niet-Spaanse gerechten wellicht handiger zijn? Immers is Spaans eten in Spanje toch anders dan Spaanse gerechten in NL. Ondanks dat vind il het idee wel erg tof. En de dinervorm tapas is altijd goed :D

Als hoofdgerecht inderdaad extra tapas-hapjes? De Albert Heijn heeft trouwens een lekker vers-pakket voor nacho's.


Het zou sowieso handiger zijn denk ik haha, en eerlijk, ik denk dat de ingrediënten in Spanje ook lekkerder zijn voor tapas dan wat ik hier kan krijgen, zeker de ham en meloen bijvoorbeeld. Maar ik wil wel een poging wagen :D Ze missen Spanje, ze zijn hier nu al langer gebleven dan de bedoeling was dus ik denk wel dat ze de moeite zullen appreciëren :D Als het mislukt, ren ik naar de frituur hier om de hoek :D

Oeh nacho's, ook een goeie, dankjewel!

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Kookaburra

Berichten: 5377
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:16

Ooh, dan zou ik zeker voor (deels) Spaanse gerechten gaan!

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:18

Oké, ik hoop niet dat ik bokkers nu teleur stel... Maar is het geen idee om bijvoorbeeld de menukaarten van La Cubanita, ‘t zusje en andere tapasrestaurants te bekijken? Misschien haal je daar nog wel inspiratie uit voor tapas! :D

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

mvdende

Berichten: 5683
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:23

Papas Arrugadas!

Kan ook los bij de tappas gegeten worden of als "vervanger" van patat bij een stuk vlees.

Het is een gerechtelijk uit de Canarische eilanden.

Kleine krieltjes met schil (goed schoonmaken) gekookt in water met flink zeezout.

Dan blijft er na het koken een klein laagje zout om de schil zitten.

Lekker met Mojo saus en zeker ook lekker met knoflooksaus

https://www.smulweb.nl/recepten/1392555/Papas-arrugadas--canarische-aardappelen

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:48

Waarom niet gewoon een lekkere paella als hoofdgerecht? Die hoeft natuurlijk niet per se met schaaldieren, ik vind hem vegetarisch ook heel lekker.

Edit: sorry ik heb over je post heen gelezen

LWDaisy

Berichten: 4768
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 13:36

Ik heb ondertussen mijn tapasmenu (nogal) uitgebreid, dat wordt echt een culinaire veldslag hierzo :+

- Nacho's
- Bladerdeeghapjes met ham, kaas en tomaat
- Tortilla met knoflook
- Patatas bravas
- Knoflookchampignons (een ander recept dan wat ik eerst had gevonden, deze hoeven niet in de oven)
- Komkommerrolletjes met zalm
- Toast Serrano
- Bruschetta boquerones
- Pesto tomaatjes
- Spaanse kipkluifjes met knoflook
- Spaanse gehaktballetjes in tomatensaus

Ik ben nog maar sinds een jaar of 5 aan het koken geslagen, dus ik hoop heel erg dat het me zal lukken.
Als finishing touch maak ik de appelcake die ze hier al gegeten hebben en zo lekker vonden. Die versier ik waarschijnlijk nog wel een beetje :)

Ik post uiteraard foto's van mijn battlefield, hopelijk zie je me daar niet op huilen haha!

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:40

Cottage cheese haal ik bij Aldi.
Voor de zalmrolletjes kan je het ook vervangen door ricotta eventueel.

Succes met het kokkerellen !
Ik ben geen keukenprinses, dus geen tips voor je :+

LWDaisy

Berichten: 4768
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 15:18

Ik begin alvast te huilen, 45 teentjes look :+
Afbeelding

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:45

:wow: :wow: :=
Poeh hé.
Dan is 1,5 meter houden een makkie. :=

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

LWDaisy

Berichten: 4768
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 21:15

senna21 schreef:
:wow: :wow: :=
Poeh hé.
Dan is 1,5 meter houden een makkie. :=


Ik heb vooral medelijden met de collega's die we maandag allemaal weer onder ogen moeten komen }>

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

LWDaisy

Berichten: 4768
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 21:17

Menukaart alvast afgedrukt en in een kader gestoken zodat ik niet nog eens van idee kan veranderen :D

Afbeelding

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

LWDaisy

Berichten: 4768
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 20:29

Mijn slagveld is begonnen hoor :D

Enkele gerechten zijn al helemaal klaar en warm ik morgen gewoon nog eens op, enkele zijn half klaar en worden morgen verder afgewerkt, en dan zijn er nog een paar waar ik nog helemaal niks aan gedaan heb :+

Portie 1 van de 2, kipkluifjes met look
Afbeelding

Helemaal klaar, gehaktballetjes met Spaanse tomatensaus
Afbeelding

Tomatensaus die in de bladerdeeghapjes gaat
Afbeelding

De tomaatjes met pesto zijn ook klaar, en voor de komkommerrolletjes heb ik de zalm en de kruidenkaas al gemengd.

Gaat goed zo, maar nog zoooo veel te doen! :')

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Spaans hoofdgerecht gezocht + vraagje over cottage cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:31

Goed bezig! (Stille meelezer)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, MissWeenie en 78 bezoekers