Paard vind schuilstal eng

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 18:31

Ik heb mijn paard sinds begin juni nu 24/7 buiten staan met een schuilstal.

Alleen tot op heden is ze er nog niet in gaan staan, omdat ze de schuilstal eng vind. Ze loopt wel met mee met mij en blijft even erin staan, maar zodra het dak iets geluid maakt dan rent ze weg.

De boom van de buren staat erachter en die takken heb ik al zoveel mogelijk gesnoeid. Maar met wind is het niet te voorkomen dat ze soms langs de stal heen schuren.

Iemand tips om dit te oefenen zodat ze niet meer bang ervoor is?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:08

Hooinet in de stal ophangen?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:43

Ze krijgt het vanzelf koud... Elk paard is natuurlijk anders, maar de mijne had een containerstal gekregen waar ze niet in durfde. Maar na 3 dagen is ze er toch maar in gaan staan. :+

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 20:59

Heb al een bult hooi in de stal gelegd, ze gaat dan wel even eten. Maar rent tussendoor steeds weg.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:02

Die van mij heeft ruim een jaar nodig gehad voor hij er in durfde, ze horen van alles en kunnen maar weinig zien.
Ze moeten eerst wat vertrouwen opbouwen daar in.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 21:06

Wow een jaar! Er is iig nog hoop dus voor mijn paard

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:07

Heb je een foto van de stal?

En wat gebeurt er als je haar aan een touwtje hebt, blijft ze staan of trekt ze zichzelf los?

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:15

Het kan ook aan de ligging en de ruimte ( of gebrek daaraan) liggen...

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:19

Ook een van mijn merries durfde eerst niet in de (container)stal. Ik denk dat het ongeveer ook een goed jaar heeft geduurd en nu staat ze er bijna altijd met hitte, regen of gewoon omdat ze het lekker vindt. Die van mij durfde eerst ook niet met mij naar binnen te lopen, maar daar hebben we op geoefend. Als ze voor eten wel naar binnen loopt dan zou ik me niet te veel zorgen maken en haar haar gang laten gaan. Zorg voor een goed waterdicht deken op voorraad zodat je daar eventueel de winter mee door kan komen (indien nodig).

Ik denk dat wij het "opstallen" ook wel eens overschatten. De helft van mijn paarden staat/stond het liefste in weer en wind buiten, ook al liepen die zo de stal in en uit. Ze kunnen echt wel wat hebben (mits er wel mogelijkheid tot schuilen is natuurlijk!)

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:30

Ja en toch... de mijne heeft jaren zonder schuilplek gestaan. Wel bomen en alles en dekens.
Maar nu zie ik hem toch echt met regelmaat in de ( grote) schuilstal staan relaxen of letterlijk schuilen..
Met z’n vrienden samen..
Krappe schuilstallen vinden ze ook niet altijd fijn, als ze er maar half in passen ofZo.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 21:50

Foto zou ik moet maken.
De schuilstal is aan 1 brede zijde open.
En is zo geschat 4 meter breed en 3 meter diep

Best wel ruim iig

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:34

Gewoon het hooinet daar hangen, en niet over inzitten. Ook geluiden went vanzelf, al duurt het bij de ene wat langer dan bij de ander.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:12

Sowieso de boom verder opsnoeien zodat ie niet meer kan schuren, dan kan die ook de stal niet meer beschadigen.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 09:15

DubbelDun schreef:
Sowieso de boom verder opsnoeien zodat ie niet meer kan schuren, dan kan die ook de stal niet meer beschadigen.



Het is een treurwilg. Hem 'm zover als ik erbij kon gesnoeid. Maar als het waait zakken die takjes soms zover dat ze net over het dak gaan.

BubblesStar

Berichten: 21
Geregistreerd: 25-04-20
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:24

Ik verwacht dat dit gewoon tijd nodig heeft.
Probeer de schuilstal leuk te maken, dus zoals je al doet hooi/voer er in, eventueel een liksteen, worteltjes, borstelen in de schuilstal, noem maar op.
Probeer de nieuwsgierigheid van je paardje de angst te laten overwinnen, dit werkt bij de mijne tenminste goed :D Die was doodsbang voor een uitgeklapte paraplu, tot ik er 3x een wortel in had gelegd... :+

De geluiden is inderdaad ´gewoon´ wennen, maar dit is eigenlijk met alle nieuwe dingen/geluiden zo.

Veel succes!

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 18:18

Intussen ruim een maand verder. Haar hooibak staat nu in de schuilstal, dan moet ze daar wel heen als ze eten wil.
T ging redelijk goed. Maar nu 't wat meer waait zijn we weer terug bij af. Zodra ze de boom hoort ritselen van de wind maakt ze dat ze wegkomt daar. (180 graden draai en keihard wegrennen)
Ze doet nu niets anders dan gefrustreerd rondjes door de wei lopen, moed verzamelen, 1 hap hooi en wee wegrennen.

Wordt er niet goed van onderhand

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:32

Hier was een schuilstal ook geen succes helaas. We hadden een tijd een pony extra op stal omdat onze dochter doorgroeide van een a naar een d en wilden de a niet gelijk te koop zetten en dachten dat de a dan wel mooi in de schuilstal kon staan. Hij bleef in weer en wind buiten staan, en dan eigenlijk niet eens enge geluiden aanwezig en ook ruim genoeg. Een tijdje er een stuk schriklint er voor gedaan, omdat we graag wilden dat hij met slecht weer of 's nachts toch binnen stond, maar dan stond hij de hele tijd te stuiteren in zijn tijdelijke stal. De b die we jaren eerder er een tijdje in hadden, had er geheel geen problemen mee, onze paarden gaan er overdag bij regen of met veel zon ook rustig in staan, maar voor hem dus geen succes. Vol blijven houden denk ik en anders op zoek naar een nieuwe oplossing misschien, heel jammer dat het geen succes is.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:44

Is het mogelijk om dempend materiaal tegen de schuilstal aan te maken op de plek waar de takjes er tegenaan komen?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:46

Mandy_89 schreef:
Intussen ruim een maand verder. Haar hooibak staat nu in de schuilstal, dan moet ze daar wel heen als ze eten wil.
T ging redelijk goed. Maar nu 't wat meer waait zijn we weer terug bij af. Zodra ze de boom hoort ritselen van de wind maakt ze dat ze wegkomt daar. (180 graden draai en keihard wegrennen)
Ze doet nu niets anders dan gefrustreerd rondjes door de wei lopen, moed verzamelen, 1 hap hooi en wee wegrennen.

Wordt er niet goed van onderhand


Ik denk eerlijk gezegd dat je je schuilstal zal moeten verplaatsen :o
Dit is een mooi voorbeeld van het paard als prooidier. Iets horen maar niet kunnen zien wat het is, geeft angst en angst wil zeggen vluchten.
Rot voor jou natuurlijk, maar zo zitten ze nu eenmaal in elkaar.

Of het op die plek en in die stal nog ooit goed komt, ook al zou je de boom snoeien, durf ik ook te betwijfelen.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 18:59

En dan moet ik er ook nog bij zeggen dat de boom ook al gesnoeid is en er geen takken meer tegen de stal aankomen

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:00

Maar het zit nu natuurlijk wel in het geheugen. Het paard weet dat natuurlijk niet en ziet die stal nog steeds als een dreigend, onverwacht gevaar.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 19:08

Denk nog maar geduld hebben. Verplaatsen zal niet zomaar gaan. De schuilstal staat daar al jaren nl. Denk dat ik dan beter een nieuwe moet gaan bouwen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:11

Een nieuwe is nog een betere oplossing ook denk ik.
Geur is ook heel belangrijk voor een paard.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:16

Staat je paard alleen, gaat er geen ander paard in?

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard vind schuilstal eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:18

Dat wou ik ook vragen, ik nam aan dat je paard niet alleen staat, en zijn maatje(s) wel van de schuilstal gebruik maken?