Konijnenheuvel ideeen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Konijnenheuvel ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 13:26

Ik zit al een langere tijd te denken aan een konijnenheuvel te realiseren. Ik heb inmiddels heel internet afgestruind maar niet precies wat ik zoek, alles is met hokken erin en dat hoeft niet.

Mijn konijnen groep bestaand uit 8 konijntjes leven samen, van dwergje tot Franse hangoor. Ze leven nu in een hele grote Paardenbox omdat nadat ik hun buiten verblijf schoon had gespoten wat andere dieren in hun hok gestopt heb. :+
Maar in mijn geitenwei wat ze de geiten eigenlijk niet gebruiken omdat die toch los scharrelen heb ik ruimte genoeg om wat moois te creëren. :') Ik ben alleen suggestie en idee-loos.

Ik wil ongeveer dit plaatje:


Afbeelding

Mensen die tips hebben om zoiets aan te leggen? Of wellicht zelf gebouwd en foto’s voor inspiratie?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijnenheuvel ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:32

Ik ben bezig aan een nieuwe ren voor mijn konijnen en ik was ook van plan om er een konijnenheuvel in aan te leggen dus ik lees even mee! :)

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:38

Het plaatje van je post ziet er ich niet heel moeilijk uit..

Een (houten) kist in de midden en dus eventueel met deksel zodat je zelf 'in' de heuvel kunt kijken. Vertrekkende uit die kist maak je (pvc) buizen in verschillende richtingen en hierover stort je dan je grond/grind/zand/... totdat alles is aangevuld tot aan je deksel bovenaan.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Konijnenheuvel ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:41

Zou denk ik die kist al juist al iets hoger hebben staan, mocht het dan heel hard gaan regenen, lopen je buizen niet vol...

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:42

Prachtig maar ik zou wel iets verzinnen om alles schoon te kunnen maken. Ik vrees dat het anders best kan gaan stinken.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Konijnenheuvel ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:46

Ook hier aan het denken over de mogelijkheden voor een konijnenheuvel, dus ook ik lees even mee :D

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:47

Jeetje nog nooit van gehoord! Maar wat leuk! Ga het zelf ook researchen voor mn eigen konijnen.
Vind het een super tof idee.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Konijnenheuvel ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:48

Wat cool

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Konijnenheuvel ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:13

Zouden ze het niet gewoon zelf gaan maken als je ze een heuvel geeft? Of wil je in een hok binnen in de heuvel kunnen kijken?

Maar als je het wil maken: hok iets boven de grond, buizen daaruit naar verschillende richtingen af laten lopen en dan je berg maken.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Konijnenheuvel ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:24


Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Konijnenheuvel ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:30

Ik heb niet echt een heuvel of lange gangen, maar wij hebben een klein gangetje tussen het hok en de ren gemaakt met van die pijp beton blokken, die blijven dan ook mooi cool in de zomer.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 14:33

Super leuk om te horen dat meerdere zo enthousiast zijn en willen maken.

Ik lees al nuttige tips, zoals hok iets van de grond. Ik had gewoon klakkeloos plaatje overgenomen. Hok op de grond gedumpt enz }:0 :Y)

Tip over schoonmaken is ook een goede, het is maar goed dat ik niet net naar de bouwmarkt gereden ben, zand en aarde gehaald heb enz. Maar eerst verder ben gaan zoeken :+

Ik ga de link even lezen

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:34

Deze bedoel ik:
Afbeelding

En van deze hebben we ooit een tunnetje gehad maar zijn nu plantenbakken geworden :+
Afbeelding

Meestal houden konijnen het zelf wel aardig schoon behalve als ze gezamelijk besluiten dat het een wc is.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 14:36

GDG schreef:
Zouden ze het niet gewoon zelf gaan maken als je ze een heuvel geeft? Of wil je in een hok binnen in de heuvel kunnen kijken?

Maar als je het wil maken: hok iets boven de grond, buizen daaruit naar verschillende richtingen af laten lopen en dan je berg maken.



Mmm weet ik niet, het graven hebben ze nooit echt gekund, de meeste zijn hier geboren en alleen op stro of vlas gehouden met tegels. Daarnaast wil ik eigenlijk iets kant en klaars en moois omdat ernaast een woonwijk staat en het zicht netjes wilt houden.

En wil eigenlijk ook binnen in het hok kunnen kijken om sommige konijntjes toch te kunnen pakken, er zitten enkele lang harige monsters tussen en deze moeten we regelmatig knippen. Anders verstoppen ze zich in het hok en komen niet meer te voorschijn }>

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 14:37

Sizzle schreef:
Deze bedoel ik:
[ [url=m/cQvoHG.jpg]Afbeelding[/url] ]

En van deze hebben we ooit een tunnetje gehad maar zijn nu plantenbakken geworden :+
[ [url=m/d4shsi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Meestal houden konijnen het zelf wel aardig schoon behalve als ze gezamelijk besluiten dat het een wc is.

Ik begrijp je bouw idee, alleen past daar nooit onze Henk in. Henk is een Franse hangoor en erg dik en groot en houd van veel eten dus zal buiten ongetwijfeld nog dikker worden :+

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:39

Die 4-kanten zijn behoorlijk groot hoor, daar passen ook dikzakken door (een 2 jarig kind komt er wel in klem te zitten weet ik uit ervaring :') ).
Die ronde zijn vrij klein maar ook daar passen 2 konijnen naast elkaar in, vinden ze blijkbaar erg gezellig _O-

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Konijnenheuvel ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:42

Een instinct fok je er niet uit. Ik durf wel te zeggen dat je konijnen gewoon zullen gaan graven zonder dat ze dit ooit hebben kunnen doen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:44

De kinderboerderij in Nieuwegein heeft een heuvel met zo’n “bak” in het midden. Deze heeft een betonnen bodem en gemetselde muurtjes. Er zit een deksel op, zodat je binnenin kunt schoonmaken en makkelijker een konijn kunt pakken.
Op elke zijde van het binnenhok komt een buis uit, volgens mij hebben ze gewoon pvc buizen gebruikt daar.

De heuvel en de bodem eromheen zijn bedekt met gaas en daarop aarde met gras. Kunnen ze wel gras knabbelen, maar niet zelf graven.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:47

Spaansepony schreef:
Super leuk om te horen dat meerdere zo enthousiast zijn en willen maken.

Ik lees al nuttige tips, zoals hok iets van de grond. Ik had gewoon klakkeloos plaatje overgenomen. Hok op de grond gedumpt enz }:0 :Y)

Tip over schoonmaken is ook een goede, het is maar goed dat ik niet net naar de bouwmarkt gereden ben, zand en aarde gehaald heb enz. Maar eerst verder ben gaan zoeken :+

Ik ga de link even lezen

Op het plaatje staat het hok juist al iets hoger en lopen de buizen af :) . Ze hebben daar de buizen ook nog iets hoger dan de bodem van het hok zitten.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijnenheuvel ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:05

Ik was aan het denken om pvc buizen te gebruiken en er onderaan gaatjes in te maken om het water weg te laten stromen, zou dat ook werken of zal er alsnog veel water in blijven staan?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:36

MoppieFilou schreef:
Ik was aan het denken om pvc buizen te gebruiken en er onderaan gaatjes in te maken om het water weg te laten stromen, zou dat ook werken of zal er alsnog veel water in blijven staan?

Hoe komt dat water er in? Bak zit een deksel op en uitgang onderaan wil je hoger hebben dan tot waar water blijft staan na regen. Zo kan je ook als nodig de boel uitspoelen met een gieter mochten ze echt een zwijnenstal maken van de buizen.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Konijnenheuvel ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:40

Ik heb geen tips maar lees graag even mee om te zien wat voor moois je er van gaat maken :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:41

Ik zou hem in elk geval bedekken met gaas, net onder het gras ofzo, zodat ze niet zelf kunnen graven. Zelfgegraven tunnels kunnen namelijk instorten en dan is het einde oefening.

Ik heb ook wel eens een systeem met allemaal buizen van gaas/metaal gezien die aan elkaar gekoppeld waren en aan het hok. Een soort paddock paradise voor konijnen haha. Ook veilig omdat er geen roofdieren bij de konijnen kunnen zo.

edit: het merk zippi verkoopt dichte buizen. Sowieso als je op rabbit tunnel zoekt veel leuke inspiratie.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:38

tamary schreef:
MoppieFilou schreef:
Ik was aan het denken om pvc buizen te gebruiken en er onderaan gaatjes in te maken om het water weg te laten stromen, zou dat ook werken of zal er alsnog veel water in blijven staan?

Hoe komt dat water er in? Bak zit een deksel op en uitgang onderaan wil je hoger hebben dan tot waar water blijft staan na regen. Zo kan je ook als nodig de boel uitspoelen met een gieter mochten ze echt een zwijnenstal maken van de buizen.


Geen idee. Ik wil de buizen gewoon horizontaal leggen en in het midden met een Y-vormige buis verbinden, er hoeft niet per se een bak in het midden.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 21:15

Ik heb net de wilde plannen aan mijn man laten zien en dje riep meteen “oh kan toch” :+

Ik heb veel nuttige tips gehad aan de link die gepost was en wat tips hier.

- ruime hok maken en deze van de grond afhouden.
- buizen aan alle vier de kanten voor voldoende vluchtwegen uit de bak laten komen
- buizen schuin ivm water en iets van de grond ook af.
- geen t splitsingen gebruiken zijn te scherpen bochten schijnt en minimaal 25 cm doorsnee.
- de heuvel met grond gemaakt daarna gaas eroverheen en dan pas de grasmatten ivm het graven.
-omheining minimaal 1 meter omdat ze op de heuvel gaan zitten en graag springen :+

Ik verzamel nog rustig tips door, en dan wil ik volgende week gaan beginnen. Alles moet dan maar gelijk }>