Champagne fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Champagne fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 19:47

Hallo,


Voor kennissen die geen bokt hebben.

Zij zouden graag een champagne kleurige veulen fokken.
Dit willen ze graag doen in combinatie met hun hengst.
De hengst is een donker bruine spring gefokte hengst.
Daarop zouden ze graag een champagne kleurige merrie gebruiken uit een quarter bloedlijn. ( Eigen gebruik niet verkoop).

Nu hebben ze de info gekregen dat als je met 1 champagne kleurige ouder fokt, je altijd een champagne kleurige veulen eruit krijgt.

Is er iemand die meer info kan geven over dit gen.
Ik vind via Google terug dat champagne dominant is. Maar meer ook niet.
Hoe zit het gen in elkaar?
Is het mogelijk om champagne de fokken?
Heb je 100% zekerheid op een champagne gen/ verdunning?
Kan er uit de hengst van hun uberhaubt champagne gefokt worden?

Afbeelding


eeAaCHDn dit is de kleur code van de merrie.
Afbeelding


Danku

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Champagne fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:30

Als je 100% zeker een champagne veulen wilt hebben, zul je een merrie moeten zoeken die homozygoot voor champagne is. Maw, een merrie twee 2x het champagne-gen draagt. Dan krijgt het veulen er altijd één, en omdat het gen idd dominant is, zal het veulen champagne zijn (maar heterozygoot).

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6625
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Champagne fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:36

Ja, het is mogelijk om uit deze combinatie een champagne te fokken. Nee, met deze combinatie heb je geen 100% kans op champagne.

Je hebt met deze combinatie 50% kans op champagne en 50% kans op geen champagne.

Deze website bevat veel informatie: https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... nning.html

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Champagne fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 20:42

En stel:

Homozygoot champagne veulen x super Mario.

Heeft een champagne merrie.
Als je dan met die champagne fokt op een gewone hengst, krijg je dan altijd een verdund veulen ?
Maw speciaal kleurje.


En als je bvb homozygoot merrie x super Mario.

Komt een champagne uit.
En daarop zet je een cremello. Wat krijg je dan ?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:49

Als je met een homozygoot champagne merrie fokt krijgt je altijd een heterozygoot champagne. Als de merrie maar 1 keer CH draagt, is er 50% kans dat je veulen champagne zal zijn. In je 2e vraag over het toekomstig veulen laten dekken met een cremello..dat is allemaal afhankelijk van wat de basiskleur zal zijn van je veulen (even er vanuit gaan dat het er niets gebeurd tijdens het opgroeien, het een merrieveulen is, etc..). Wel zal de moeder als het champagne draagt/is, 50% de mogelijkheid geven om de nakomeling ook champagne door te geven. Met een cremello zal je altijd 1 CR verdunning meehebben, of de merrie moet zelf créme dragen..dan heb je een mogelijkheid dat het veulen dubbel verdund zal zijn.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6625
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:51

Situatie 1:
Homozygoot champagne x super mario geeft altijd een champagne veulen, maar wel altijd een heterozygoot champagneveulen. Als je dus weer met dat veulen zou fokken, geeft die 50% kans op champagne door, dus die krijgt niet altijd een veulen met een speciaal kleurtje.

Situatie 2:
Een cremello geeft altijd creme door, de champagne die uit de combinatie is gekomen heeft 50% kans om champagne door te geven. De daadwerkelijke kleur is afhankelijk van de basiskleur (vos, bruin of zwart)
Je hebt dan dus kans op:
- creme + champagne
- creme + geen champagne

Kleurengenetica lijkt erg complex, maar valt in de basis best wel mee. Als je het interessant vindt, is het de moeite waard om je er eens in te verdiepen! :j

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Champagne fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 20:53

Ik vind het super interessant.
En hoe ziet een crème + champagne eruit?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:00

Dat is allemaal afhankelijk van wat de basiskleur is. Maar je zou je vraag eventueel ook op (indien je dit hebt)
op facebook kunnen plaatsen in de groep "esuine color genetics". Zal je veel meer respons krijgen, mét foto's. :)

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:55

roosjuh17 schreef:
Ik vind het super interessant.
En hoe ziet een crème + champagne eruit?


Dit is dan wel in de mini versie, paardje is 75 cm op schoft maar hij is een champagne creme:

Afbeelding

Zelf heb ik een combinatie gemaakt dit jaar heterozygoot champagne x heterozygoot champagne.. dus heb ik 75% kans op een champagne veulen in 2021. (Hopend op zelfs een homozygote voor champagne)

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:50

Wat een onzin boven me. :')

@TS uit deze combinatie heb je 50% kans op champagne, dus ook 50% kans op een veulen zonder verdunning en dan is het op zich fijn als de hengst en de merrie elkaar op andere punten goed aanvullen. :D Ook als het wel een champagne veulentje wordt natuurlijk. ;)

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:54

TS, ik heb vrij weinig inhoudelijk te melden echter weet ik wel van het meelezen dat Ibbel wel degelijk weet waar ze over praat. :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 22-09-20 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht uit het bericht gehaald.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Champagne fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 23:10

Ships, ik zie dat KimD me voor was...

TS, ik sluit me volledig aan bij Ibbel!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Champagne fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:15

Moderatoropmerking:
Dit topic heropen ik, een aantal berichten heb ik moeten verwijderen omdat het berichten waren op/van een relaccount, bij deze het verzoek om alleen inhoudelijk te reageren.