Wanneer ben je opgelicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
AlyssaFay
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-08-20

Wanneer ben je opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 21:36

Goedenavond,
Ik heb een beetje een moeilijke vraag. Morgen bel ik het juridisch loket, maar ben benieuwd naar andere hun ervaring. Ik heb 3 weken geleden een paardje gekocht bij een vrouw aan huis. Zij had dit paard (en nog andere jonge paarden) gekocht om een stuk land te begrazen. Ze doen dit elk jaar. Mijn paard is 2. Toen ik haar ging kopen had ze een verdikking op haar spronggewricht, mevrouw gaf aan dat dit waarschijnlijk in het land gebeurd is en ze niet kreupel liep. Wat ook niet zo was, en nog steeds niet. Echter wilde ik mijn paard verzekeren, toen kwam ik erachter dat de verdikking geen trap van een ander paard was, maar een oude peesblessure die op een niet-reguliere (en in Nederland zelfs illegale) manier is behandeld, en er is een verdenking van OCD. Ik ben hierover in gesprek gegaan met de verkoopster maar die geeft geen thuis. Ik heb alle correspondentie uiteraard via whatsapp gedaan ivm bewijs. Maar wat kan ik hiermee? Heb ik gewoon pech? Ik heb haar aangegeven dat ze hier als weidepaard kan blijven, maar dat ik dan wel een deel van het aankoopbedrag terug wil. Wie heeft hier ervaring mee? Ik voel me er ontzettend rot over en ook erg dom.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 30-08-20 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak uit OP verwijderd

Illya D’Avignere <3


Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Wanneer ben je opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:48

Heb je een aankoopskeuring gedaan? En is de vrouw particulier of handelaar?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:48

Je had je paard vooraf moeten laten keuren door een dierenarts. Denk dat je nu net zo weinig rechten hebt als bij een koop via marktplaats. Je hebt als koper namelijk onderzoeksplicht (in dit geval middels een dierenarts)

Anna_98

Berichten: 452
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Wanneer ben je opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:57

Ik heb vorig jaar stage gelopen bij een hippisch advocaat. We hadden toen een uitspraak in hoger beroep waaruit bleek dat als jij particulier bent en de verkoper professional, het sowieso geen probleem is dat je niet hebt gekeurd. Doordat je naar de verdikking hebt gevraagd en verkoper zei dat er niets aan de hand was sta je extra sterk. Denk dus dat je hier zeker wel iets mee kan, ook als de verkoper particulier is. Je hebt als koper een onderzoeksplicht, maar er wordt (voor zover ik weet) nog niet aangenomen dat die plicht betekent dat je moet laten keuren. Meestal is vragen stellen al voldoende om daar aan te voldoen.

AlyssaFay
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-08-20

Re: Wanneer ben je opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 21:58

Ik heb haar niet laten keuren omdat mijn dierenarts zei dat dat vrijwel geen zin heeft bij zo een jong paard.

Illya D’Avignere <3

AlyssaFay
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 22:01

Haarbal schreef:
Heb je een aankoopskeuring gedaan? En is de vrouw particulier of handelaar?


Ze heeft een pensionstal, maar handelt regelmatig in paarden. Ik denk niet dat dit belasting technisch vastgelegd is om eerlijk te zijn.

Illya D’Avignere <3

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:02

Ik denk heel eerlijk dat je er weinig mee kunt. Je hebt onderzoeksplicht zoals al meermaals genoemt. De vraag is wel in hoeverre je een 2 jarige kunt keuren. Mijn dierenarts raad het af voor de leeftijd van 2,5 - 3 jaar.
Maar goed, paard had dik been.. De verkoper heeft aangegeven dat dit waarschijnlijk in de wei is gebeurt. Dat heb je aangenomen. Je had ook kunnen afspreken dat de DA daar eerst wat van zou vinden dat je m daarna koopt.

Isabel

Berichten: 2267
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Wanneer ben je opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:05

Je hebt helaas niet voldaan aan je onderzoeksplicht, dus je hebt geen poot om op te staan vrees ik..

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Wanneer ben je opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:09

Een klinische keuring kost de hele wereld niet, maar dekt jou als koper wel in. Dus ook al zegt je DA dat dit niet heel veel zin heeft bij een tweejarige, dan toch doen. Ik vrees inderdaad dat je niet heel sterk staat, maar je zou het kunnen proberen en hopen dat de tegenpartij het niet op een rechtzaak laat aankomen.

LaDonna75

Berichten: 2118
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:10

Ik zou je rechtsbijstandsverzekering inschakelen, misschien kun je toch wat gedaan krijgen?

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:10

Jullie zeggen allemaal nu wel dat TS geen 'poot heeft om op te staan', maar de verkoopster heeft op zijn minst onjuiste informatie verschaft, want dat paard moet die verdikking al hebben gehad toen zij hem kocht. Ook dat ze nu niet thuis geeft is een veeg teken.

Ik zou informatie inwinnen bij een rechtshulpinstantie, of misschien weet jouw eigen dierenarts wel een goede weg om te bewandelen. Zoek advies, geef het niet zomaar op!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:12

AlyssaFay schreef:
Ik heb haar niet laten keuren omdat mijn dierenarts zei dat dat vrijwel geen zin heeft bij zo een jong paard.

Onzin. Een veulen is zelfs nog globaal na te kijken , ogen longen beenstand en een twee jarige is zeker te keuren. Maar er is een zenuwsnede gedaan ? Dan is er waarschijnlijk geen peesletsel maar een rotte voet. Dus je kunt en beter een andere da zoeken en ik weet niet wat je moest betalen maar wat je kunt doen is een jurist een officiële brief laten schrijven.
En zet die voet op de foto, denk dat je wel even schrikt .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:13

TS heeft wel voldaan aan haar onderzoeksplicht. Ze heeft gevraagd naar de oorzaak van het dikke been. Verkoper heeft een antwoord gegeven, en als zij wíst dat het een andere oorzaak had dan heeft zij niet naar waarheid geantwoord. Wist zij het niet, dan heeft verkoper in principe ook nog aan haar informatieplicht voldaan. En als zij letterlijk gezegd heeft: dat is waarschijnlijk in het land gebeurd, dan heeft ze zich aardig ingedekt.

Maar, het lijkt een handelaar te zijn, en dan ligt de bewijslast ('ik wist het niet') bij haar.

Maar wie pleit om een koe, geeft er een koe op toe. Gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde helaas, en proberen je gelijk te halen kost meer geld dan het paard waard is.

AlyssaFay
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 22:17

bigone schreef:
AlyssaFay schreef:
Ik heb haar niet laten keuren omdat mijn dierenarts zei dat dat vrijwel geen zin heeft bij zo een jong paard.

Onzin. Een veulen is zelfs nog globaal na te kijken , ogen longen beenstand en een twee jarige is zeker te keuren. Maar er is een zenuwsnede gedaan ? Dan is er waarschijnlijk geen peesletsel maar een rotte voet. Dus je kunt en beter een andere da zoeken en ik weet niet wat je moest betalen maar wat je kunt doen is een jurist een officiële brief laten schrijven.
En zet die voet op de foto, denk dat je wel even schrikt .


Nee, geen zenuwsnede maar ‘t vuur’ gegeven, of met stikstofpunten. Ze komt uit Frankrijk en daar is dat gebruikelijk in de drafsport. Ik heb in ieder geval teveel betaald voor een paard wat niet in orde is, helaas.

Illya D’Avignere <3


belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:18

Als het paard een illegale in Nederland niet gebruikelijke Handeling heeft ondergaan zou het niet gek zijn dat zij dat als handelaar ook niet herkend. Daarnaast kom je volgens mij niet veel jonge paarden met peesblessures tegen dus een trap is ook niet gek gedacht.

AlyssaFay
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 22:24

belle_boef schreef:
Als het paard een illegale in Nederland niet gebruikelijke Handeling heeft ondergaan zou het niet gek zijn dat zij dat als handelaar ook niet herkend. Daarnaast kom je volgens mij niet veel jonge paarden met peesblessures tegen dus een trap is ook niet gek gedacht.


Nou.. ik ben een leek dus ik herkende niet dat het een oud litteken is, maar ik neem aan dat je dat als handelaar wel ziet. Maarja, dat is ‘maar’ een aanname. De dierenarts zei het in ieder geval meteen.

Illya D’Avignere <3

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:30

AlyssaFay schreef:
belle_boef schreef:
Als het paard een illegale in Nederland niet gebruikelijke Handeling heeft ondergaan zou het niet gek zijn dat zij dat als handelaar ook niet herkend. Daarnaast kom je volgens mij niet veel jonge paarden met peesblessures tegen dus een trap is ook niet gek gedacht.


Nou.. ik ben een leek dus ik herkende niet dat het een oud litteken is, maar ik neem aan dat je dat als handelaar wel ziet. Maarja, dat is ‘maar’ een aanname. De dierenarts zei het in ieder geval meteen.

Dus dan zie je hoe belangrijk het is vooraf een dierenarts te laten kijken. Het gaat niet om 'n paar tientjes tenslotte die je kwijt kunt zijn aan 'n kat in de zak.

AlyssaFay
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 22:33

AlyssaFay schreef:
belle_boef schreef:


Nou.. ik ben een leek dus ik herkende niet dat het een oud litteken is, maar ik neem aan dat je dat als handelaar wel ziet. Maarja, dat is ‘maar’ een aanname. De dierenarts zei het in ieder geval meteen.

Dus dan zie je hoe belangrijk het is vooraf een dierenarts te laten kijken. Het gaat niet om 'n paar tientjes tenslotte die je kwijt kunt zijn aan 'n kat in de zak.


Ja, dat weet ik nu. Helaas vertrouwde ik haar, ze zei dat als ze niet zwanger was geweest, ze haar zelf wilde houden. Toen dacht ik -domweg- dat het wel goed zat.

Illya D’Avignere <3

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer ben je opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:37

Je hebt meteen de beste ( en meest vervelende) les in paardenhandel geleerd , vertrouw niemand op zijn blauwe ogen of praatjes .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wanneer ben je opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:41

40 Jaar geleden werd er al gewaarschuwd voor zaken doen met paardenhandelaren. Al had onze manege een goeie deal met een handelaar: 6 weken uitproberen en bij niet goed omruilgarantie.

AlyssaFay
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 22:44

elnienjo schreef:
40 Jaar geleden werd er al gewaarschuwd voor zaken doen met paardenhandelaren. Al had onze manege een goeie deal met een handelaar: 6 weken uitproberen en bij niet goed omruilgarantie.


Kwam er pas later achter dat ze meerdere paarden te koop had. Nogal naïef maja. Das idd een goede deal van de manege.

Illya D’Avignere <3

Isabel

Berichten: 2267
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:07

Hevonen schreef:
Jullie zeggen allemaal nu wel dat TS geen 'poot heeft om op te staan', maar de verkoopster heeft op zijn minst onjuiste informatie verschaft, want dat paard moet die verdikking al hebben gehad toen zij hem kocht. Ook dat ze nu niet thuis geeft is een veeg teken.

Ik zou informatie inwinnen bij een rechtshulpinstantie, of misschien weet jouw eigen dierenarts wel een goede weg om te bewandelen. Zoek advies, geef het niet zomaar op!

Zoals ik het begreep heeft de TS de verdikking ook gewoon gezien voordat ze het paard kocht?

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:41

AlyssaFay schreef:
Ik heb haar niet laten keuren omdat mijn dierenarts zei dat dat vrijwel geen zin heeft bij zo een jong paard.


Daar ben ik het niet mee eens, vanaf 2 jaar kan een paard al rontgenologisch gekeurd worden zelfs. Sowieso had ik een dierenarts naar die verdikking laten kijken, maar desalniettemin is de verkoper wel fout en niet eerlijk naar jou toe geweest.

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:49

00000000 schreef:
AlyssaFay schreef:
Ik heb haar niet laten keuren omdat mijn dierenarts zei dat dat vrijwel geen zin heeft bij zo een jong paard.


Daar ben ik het niet mee eens, vanaf 2 jaar kan een paard al rontgenologisch gekeurd worden zelfs. Sowieso had ik een dierenarts naar die verdikking laten kijken, maar desalniettemin is de verkoper wel fout en niet eerlijk naar jou toe geweest.


Maar als de verkoper het nou echt niet weet wat ermee gebeurd is. De koper koopt (goedkoop) een paardje met verdikking. Dit ziet eruit als een litteken, ivm de leeftijd is er nog weinig mee gedaan , conclusie het is dus waarschijnlijk op het land gebeurd.
Paardje loopt verder goed en wordt tegen hogere prijs verkocht met de melding dikke plek, dit is waarschijnlijk op het land gebeurd.

Het is een zichtbaar probleem. Er is met koper en verkoper over gesproken en er is alsnog gekozen om er niet naar te laten kijken. Ik ben echt bang dat de koper geen poot heeft om op te staan

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:53

AlyssaFay schreef:
Haarbal schreef:
Heb je een aankoopskeuring gedaan? En is de vrouw particulier of handelaar?


Ze heeft een pensionstal, maar handelt regelmatig in paarden. Ik denk niet dat dit belasting technisch vastgelegd is om eerlijk te zijn.

Kan de moeite zijn om te kijken of ze een KvK nummer heeft. Als deze mevrouw alles zwart doet kun je wellicht nog dreigen met een melding.

Heb je de DA wel verteld over de verdikking toen je om een keuring vroeg? Ik keur jonge paarden ook nooit, maar een bult zou ik ze ofwel om laten staan ofwel heel goed uitzoeken wat het is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Pierus en 84 bezoekers