Robotmaaier en dennenaalden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Robotmaaier en dennenaalden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 21:57

Wij hebben een robotmaaier om het gras mooi kort te houden, maar een nadeel waar ik vooraf niet bij stilgestaan heb, is dat bladeren en ander natuurlijk vuil ofwel weg moeten zijn, ofwel versnipperd worden en vervolgens weer verspreid over de tuin. De bladeren regelmatig even bij elkaar harken vind ik absoluut geen probleem, maar nu is het zo dat de buren naaldbomen hebben staan en die naalden dus over onze hele tuin verspreid worden. Vandaag was de oorzaak de harde wind, maar in de herfst zullen er zeker niet minder naalden naar beneden komen.

Vanmorgen lag het zo vol dat het echt niet meer gezond kon zijn voor de robot zelf om daar overheen te rijden. Ik ben dus twee uur en een kwartier bezig geweest om nog geen derde van de tuin schoon te krijgen. Die naalden zijn erg moeilijk allemaal weg te harken. Voor één keer niet zo'n ramp, maar dat kan ik echt niet meerdere keren per week gaan doen...

Zijn er andere manieren om ze weg te krijgen? En zou een gewone grasmaaier die naalden wel grotendeels wegnemen? Want in dat geval kan ik beter iedere zondag een uurtje het gras afdoen dan meerdere keren per week 6 uur te staan harken...

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Robotmaaier en dennenaalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:58

Bladblazer? Of eentje die juist zuigt?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 21:59

prugelpiet schreef:
Bladblazer? Of eentje die juist zuigt?


Bladblazer heb ik ook aan zitten denken maar ik denk dat die de naalden die wat dieper in het gras zitten niet zomaar weg krijgt. Eentje die zuigt zou misschien beter werken, maar wist niet dat die bestonden haha. Ik ga het eens opzoeken.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Robotmaaier en dennenaalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:23

Om ze op te zuigen heb je iets met flink wat motorvermogen nodig en dat is dan geen goedkope oplossing ;(
Misschien dat een grote grasmaaier met mulch-instelling ze dusdanig klein maakt dat de robot er geen problemen meer mee zal hebben.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 09:28

DubbelDun schreef:
Om ze op te zuigen heb je iets met flink wat motorvermogen nodig en dat is dan geen goedkope oplossing ;(
Misschien dat een grote grasmaaier met mulch-instelling ze dusdanig klein maakt dat de robot er geen problemen meer mee zal hebben.


Daar vreesde ik ook al voor :\ .

Dat zou inderdaad wel kunnen, maar dan kan die robot bij wijze van spreken de vuilnisbak in als ik dan toch een gewone grasmaaier heb :') .

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Robotmaaier en dennenaalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:38

Maar die naalden vallen maar een beperkte tijd in het jaar, dus voor de rest kan de robot nog gewoon zijn werk doen.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:40

Overigens ligt het ook aan de kracht en de zwaarte van de messen of de robotmaaier er een probleem mee gaat hebben.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:42

Naaldbomen die naalden verliezen, dan hebben je buren dus lariksen staan? Da's de enige naaldboom die 's winters kaal is. Dat zijn kleine fijne naaldjes, kan een robotmaaier daar niets mee? Zo groot kan het verschil tussen gras en een naald toch niet zijn? En als die robot de hele dag rondrijdt kan er toch nooit een laag naalden op je gras liggen?

Ik snap het probleem geloof ik niet zo...

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Robotmaaier en dennenaalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:57

Ik heb in de tuin ook een naaldboom staan die nu wat naalden verliest, maar die 's winters niet kaal is. Ik gok dat het nu door de droogte komt. Die heeft naalden van 5 a 6 cm lang.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 10:10

DubbelDun schreef:
Maar die naalden vallen maar een beperkte tijd in het jaar, dus voor de rest kan de robot nog gewoon zijn werk doen.


De tuinaannemer vertelde dat die bomen heel het jaar door naalden verliezen.. Moest het inderdaad maar één periode per jaar zijn kon ik er nog wel mee leven.


DubbelDun schreef:
Overigens ligt het ook aan de kracht en de zwaarte van de messen of de robotmaaier er een probleem mee gaat hebben.


Maar zelfs als de robot het aan zou kunnen kan dat ding amper nog het gras maaien als je ziet wat voor een laag naalden erop ligt.


Ibbel schreef:
Naaldbomen die naalden verliezen, dan hebben je buren dus lariksen staan? Da's de enige naaldboom die 's winters kaal is. Dat zijn kleine fijne naaldjes, kan een robotmaaier daar niets mee? Zo groot kan het verschil tussen gras en een naald toch niet zijn? En als die robot de hele dag rondrijdt kan er toch nooit een laag naalden op je gras liggen?

Ik snap het probleem geloof ik niet zo...


Ik heb geen flauw idee hoe ze noemen... Maar er zitten ook wel erg dikke en grote naalden tussen dus misschien is het toch een andere soort.
En het is een maaier die het gras eraf rijdt en dan vervolgens gewoon laat liggen, want naar het schijnt kunnen die kleine grasstukjes als meststof dienen voor je gras. Dus als ie over de naalden zou kunnen rijden krijg ik een tuin vol met mini stukjes naald.


DubbelDun schreef:
Ik heb in de tuin ook een naaldboom staan die nu wat naalden verliest, maar die 's winters niet kaal is. Ik gok dat het nu door de droogte komt. Die heeft naalden van 5 a 6 cm lang.


Door de droogte was ook waar ik aan dacht want in de winter zijn ze nooit volledig kaal/bruin.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Robotmaaier en dennenaalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:23

Wij wonen aan het bos (naaldbomen) en hebben na de storm van afgelopen week ook veel dennennaalden in het gras liggen.

Dit is puur door de droogte/hitte van de afgelopen tijd, in combi met de harde wind van deze week.

Normaal hebben wij dit nooit, is echt een uitzondering. Dus 1x nu de tanden op elkaar en opruimen zou ik adviseren.

Kan je geen grasmaaier van iemand lenen voor 1x?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 10:51

MarliesV schreef:
Wij wonen aan het bos (naaldbomen) en hebben na de storm van afgelopen week ook veel dennennaalden in het gras liggen.

Dit is puur door de droogte/hitte van de afgelopen tijd, in combi met de harde wind van deze week.

Normaal hebben wij dit nooit, is echt een uitzondering. Dus 1x nu de tanden op elkaar en opruimen zou ik adviseren.

Kan je geen grasmaaier van iemand lenen voor 1x?


Ik hoop idd dat het maar éénmalig is dan. Zal voor deze keer gewoon maar even harken dan.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Robotmaaier en dennenaalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:55

Aan de boom moet je kunnen zien of er nog meer naalden verkleuren en bruin worden.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:03

DubbelDun schreef:
Aan de boom moet je kunnen zien of er nog meer naalden verkleuren en bruin worden.


Dat is bij ons niet te zien, die bomen zijn wel zo hoog dat je niet kan zien of het donkergroen of donkerbruin is zonder verrekijker :P

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 11:53

DubbelDun schreef:
Aan de boom moet je kunnen zien of er nog meer naalden verkleuren en bruin worden.


Op het eerste zicht lijken ze groen, maar dat was een paar dagen geleden ook al en toch lag mijn tuin gisteren vol :')